Inaltarea lui Hristos este una dintre dogmele  Bisericii incluse in Simbolul de Credinta niceo-constantinopolitan.  Acesta afirma: "Si S-a rastignit pentru noi in timpul lui Pontiu Pilat, a  patimit si S-a ingropat. Si a inviat a treia zi dupa Scripturi. Si S-a  inaltat la ceruri si sade de-a dreapta Tatalui".
Ca si Rastignirea si Invierea, Inaltarea nu se  praznuieste la o data fixa. Ziua Inaltarii variaza de la an la an. Ea  depinde de data Pastelui, Inaltarea fiind la a Patruzecea zi dupa Paste,  adica in joia de dupa Duminica Orbului.
In iconografia bizantina, Inaltarea este prezentata  astfel: La milloc, in planul frontal, se afla Maica Domnului, cu fata,  privind drept inainte, cu mainile inaltate in rugaciune. Adeseori o  putem vedea stand in picioare pe un scaunel. In spatele ei, in dreapta  si in stanga, se afla cate un inger imbracat in vesminte albe. Ingerii  tin cate un toiag in mana dreapta, iar cu stanga ridicata Il arata,  deasupra lor, pe Domnul inaltandu-se. Uneori tin cate un filacter  desfasurat, pe care sunt scrise fraze preluate din Faptele Apostolilor.  Pe filacterul unuia dintre ingeri sta scris: "Barbati galileieni de ce  stati privind la cer? Acest Iisus care S-a inaltat de la voi la cer  astfel va si veni, precum L-ati vazut mergand la cer" (Fapte 1, 11).
Langa ingeri se afla Apostolii, sase de o parte si  sase de cealalta. Apostolii din fata, Pavel si Petru, stau langa Maica  Domnului, Pavel in dreapta ei si Petru in stanga. Capetele Sfintilor  Apostoli sunt indreptate "in sus," privind cu uimire la Hristos, Care Se  inalta. Unii dintre ei fac gesturi vii cu mana, pe care o ridica,  aratandu-L pe Hristos. Sfantul Pavel priveste ametit, cu mana dreapta in  fata ochilor. Acest gest aminteste de experienta lui de pe drumul  Damascului, cand a fost orbit de lumina lui Iisus (Fapte 9, 1-5).
In spatele Maicii Domnului, al ingerilor si al  Apostolilor, se afla un munte cu maslini - reprezentat schematic -  pentru a aminti privitorului ca inaltarea s-a petrecut pe muntele  Maslinilor.
Deasupra muntelui, la mijlocul laturii de sus a  compozitiei, este reprezentat Hristos, intr-o mandorla circulara. Sta  asezat pe un curcubeu, binecuvantand cu mana dreapta si tinand un  filacter in stanga. In afara mandorlei sunt doi, patru sau mai multi  ingeri, care zboara, cu bratele intinse, atingand cu mainile lor  marginea exterioara a mandorlei - un gest de cinstire a lui Hristos.  Aureola este utilizata numai in reprezentarea lui Iisus, a Maicii  Domnului si a Ingerilor.
In capatul de sus al icoanei, deasupra mandorlei, se afla inscriptia: "Inaltarea". Nu se face nici o referire la Inaltare in Evangheliile dupa Matei si Ioan. O referire scurta apare in celelalte doua Evanghelii si in prima Epistola a Sfantului Apostol Pavel catre Timotei: Mult mai mult se vorbeste despre ea in Faptele Apostolilor.
Evanghelistul Marcu spune ca inaltarea s-a petrecut  dupa ce Hristos le-a aparut celor unsprezece ucenici ai Sai si "i-a  mustrat pentru necredinta si impietrirea inimii lor, caci n-au crezut pe  cei ce-L vazusera inviat" si le-a poruncit sa raspandeasca peste tot  cuvantul Evangheliei, spunand: "Mergeti in toata lumea si propovaduiti  Evanghelia la toata faptura" (Mc. 16,15). Dupa ce Domnul a rostit aceste  cuvinte si altele cateva, pe care Marcu le reda; "S-a inaltat la cer si  a sezut de-a dreapta lui Dumnezeu. Iar ei, plecand, au propovaduit  pretutindeni si Domnul lucra cu ei si intarea cuvantul, prin semnele  care urmau" (Mc. 76, 1,9-20).
Acest pasaj ne ofera informatia importanta ca  Inaltarea a avut loc in prezenta ucenicilor, dupa cum arata si icoana.  In icoana sunt prezenti doisprezece Apostoli, in loc de unsprezece -  numarul dat de Marcu. A fost inclus Sfantul Apostol Pavel,  implinind numarul celor doisprezece ucenici, chiar daca el nu se afla  impreuna cu ceilalti ucenici la Inaltarea Domnului. Sfantul Apostol  Pavel apare in compozitie pentru ca Iuda Iscariotenul, unul dintre cei  doisprezece ucenici de la inceput, il tradase pe Iisus si nu era acolo.  In legatura cu aceasta, Kontoglou remarca: "in multe situatii,  iconografia ortodoxa nu reprezinta un subiect evanghelic cu acuratete  istorica, ci in chip simbolic". Fapt este ca doar cu putin inainte de  Inaltarea Sa, Hristos ii indemnase pe ucenicii Sai sa propovaduiasca  pretutindeni Evanghelia - asa cum am aratat deja - iar Sfantul Pavel a  fost "vas ales, ca sa poarte numele Meu inaintea neamurilor si a regilor  si a fiilor lui Israel" (Fapte 9, 15). Trebuie observat ca, desi Pavel  nu s-a numarat printre ucenici in timpul vietii lui Hristos pe pamant,  ci a devenit unul dintre cei doisprezece dupa Inaltare si dupa adunarea  Sfintilor Apostoli la Ierusalim in ziua Cincizecimii, el a fost prezent  la intalnirile Apostolilor, dupa aceste evenimente (vezi, de exemplu,  Fapte 9, 26-28, 15, 6-25).
Evanghelia dupa Luca  ne mai ofera niste informatii despre Inaltare. In ultimul capitol se  spune ca dupa Inviere, Hristos li s-a aratat celor unsprezece ucenici la  Ierusalim, le-a vorbit, le-a cerut de mancare si a mancat inaintea lor,  le-a deschis mintea ca sa priceapa Scripturile" si le-a vorbit despre  necesitatea de a propovadui in numele Sau la toate neamurile", dupa ce  vor fi "imbracati cu putere de sus" (Lc. 24, 45, 47, 19). Apoi i-a dus  pe cei unsprezece ucenici ai Sai "Si i-a dus afara pana spre Betania si,  ridicandu-Si mainile, i-a binecuvantat. Si pe cand ii binecuvanta, S-a  despartit de ei si S-a inaltat la cer. Iar ei, inchinandu-se Lui, s-au  intors in Ierusalim cu bucurie mare" (Lc. 24, 50-52).
Ceea ce adauga acest pasaj la relatarea Evangheliei dupa Marcu  este locul inaltarii - langa Betania - si faptul ca Hristos Si-a  binecuvantat atunci ucenicii, asa cum se vede si in icoana. In Faptele  Apostolilor, Sfantul Evanghelist Luca precizeaza si mai exact locul unde  s-a petrecut Inaltarea: el spune ca era Muntele Maslinilor. Mai  departe, vorbeste aici despre un "nor" in care S-a dedicat Hristos.  "Norul" era Slava dumnezeiasca a lui Hristos, care, in icoane, apare in  forma circulara luminoasa de jur-imprejurul Lui. In plus, mai vorbeste  de cei doi ingeri in vesminte albe, care au aparut pe Muntele Maslinilor  si citeaze cuvintele pe care ei le-au adresat Apostolilor. Toate aceste  informatii se afla in primul capitol din Faptele Apostolilor. Aici  citim: "(Iisus) S-a si infatisat pe Sine viu dupa patima Sa prin multe  semne doveditoare, aratanduli-Se timp de patruzeci de zile si vorbind  cele despre imparatia lui Dumnezeu. Si acestea zicand, pe cand ei  priveau, S-a inaltat si un nor L-n luat de la ochii lor. Si privind ei,  pe cand El mergea la cer, iata doi barbati au stat langa ei, imbracati  in haine albe, care au si zis: "Barbati galileieni, de ce stati privind  la cer? Acest Iisus care S-a inaltat de la voi la cer, astfel va si  veni, precum L-ati vazut mergand la cer." Atunci ei s-au intors la  Ierusalim de la muntele ce se cheama al Maslinilor, care este aproape de  Ierusalim, cale de o sambata" (Fapte 1,3,9-12). In sfarsit, Sfantul  Apostol Pavel spune in Epistola intai catre Timotei: "Dumnezeu S-a  aratat in trup, S-a indreptat in Duhul, a fost vazut de ingeri, S-a  propovaduit intre neamuri, a fost crezut in lume, S-a inaltat intru  slava" (I Tim. 3,16).
Troparul care se canta in ziua sarbatorii inaltarii,  precizandu-I semnificatia, isi ia primele cuvinte de la incheierea  pasajului paulin citat mai sus: " Inaltatu-Te-ai intru slava, Hristoase  Dumnezeule, bucurie facand ucenicilor Tai prin fagaduinta Duhului Sfant,  incredintandu-se ei prin binecuvantare ca Tu esti Fiul lui Dumnezeu,  Mantuitorul lumii."
Elementele icoanei Inaltarii care nu se regesesc in  textele Noului Testament sunt - pe langa includerea Sfantului Apostol  Pavel, despre care deja am vorbit - prezenta Maicii Domnului si a  ingerilor care zboara in jurul mandorlei circulare. Cu privire la Maica  Domnului, Kontoglou remarcand faptul ca ea este reprezentata ca fiind  prezenta la eveniment, dupa cum afirma traditia nescrisa. Cat despre  ingerii care zboara, se poate spune ca includerea lor are o semnificatie  simbolica, exprimand nespusa evlavie si iubire pe care le au ingerii  pentru Hristos. Este, totodata, in acord si cu afirmatia din Evanghelii  ca ingerii Ii slujesc Lui (Mt. 4,1l; Mc. 1,13).
Inaltarea apare, de obicei, zugravita pe bolta in  leagan, spre risdrit (la baza turlei, spre Sfantul Altar). Cand se  foloseste pentru Inaltare intreaga bolta, jumatate dintre Apostoli  impreuna cu Maica Domnului, incadrata de doi ingeri, sunt pictati pe o  parte a boltii, ceilalti sase pe cealalta parte, iar Hristos in slavi si  ingerii care zboara, pe partea cea mai inalta a boltii.
Iconografia Inaltarii are o istorie foarte lunga,  incepand, cel tarziu, din secolul al VI-lea. In Evangheliarul Rabbula  apare o miniatura infatisand Inaltarea, care dateaza din anul 586, iar o  icoana a el, datand din a doua jumatate a secolului al VI-lea sau  inceputul secolului al VII-lea, se pastreaza la Manastirea Sfanta Ecaterina de pe Muntele Sinai.  Prototipul icoanelor Inaltarii se poate deslusi deja, in elementele  principale, in aceste icoane sau in altele tot atat de vechi: Hristos in  slava, cu ingeri zburand in jurul Lui; dedesubt, Maica Domnului  incadrata de doi ingeri si doisprezece Apostoli, printre care si Sfantul  Pavel.
Una dintre cele mai remarcabile icoane monumentale ale Inaltarii este cea din Biserica Sfanta Sofia  din Trapezund, Pont, din nordul Asiei Mici. Aceasta este o biscrica  monumentaa, construita in secolul al XIII - lea de imparatul Manuel  Comnenul (1238-1263).
Inaltarea ocupa aici intreaga bolta de deasupra  Sfantului Altar. Hristos in slava este inconjurat de sase ingeri, trei  de o parte si trei de cealalta.
Constantine Cavarnos
 
 
 
 
 
 
 
