BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
1 -
Cursa mândriei spirituale
Mândria spirituală este o cursă usoară pentru cei noi în credintă, care
vin în contact cu viata monahală si care caută si se străduiesc să
trăiască o viată duhovnicească cu adevărat ortodoxă. Poate fi o cursă
mai ales pentru cei care vin în mănăstiri si care caută îndrumare
duhovnicească, nestiind ce înseamnă o viata ortodoxă adevărată în lume,
într-o parohie.
Oamenii credinciosi merg la mănăstiri si văd nevointa unor oameni si
felul în care se fac lucrurile potrivit traditiei monahale, si vor să o
imite - dar fără să o înteleagă. Pelerinii merg si întâlnesc stareti si
monahi înduhovniciti cu vieti care, după părerea lor, sunt mult mai
"duhovnicesti" decât cea a parohului lor - asa ajung să-l judece pe
acesta pentru că nu răspunde cum trebuie nevoilor lor duhovnicesti. Merg
la spovedanie, construiesc o relatie duhovnicească cu un părinte
dintr-o mănăstire si cred că numai acela este drumul către mântuire.
Primesc îndrumări duhovnicesti pe care le interpretează gresit. Uneori,
oamenii primesc sfaturi nepotrivite si, din nefericire, fac din acestea
criteriul ultim pentru o viată duhovnicească. Alteori oamenii merg la
mănăstire sau la un bătrân care a avut probleme cu Biserica si care nu
este sub ascultare. Atunci pelerinul devenit ucenic devine prins în
auto-justificarea acelui bătrân rătăcit, ceea ce în unele cazuri conduce
la schismă.
Nevointa exterioară excesivă, falsa smerenie, îndeletnicirea cu bârfe si
cu "problemele" Bisericii, judecarea oamenilor după nevointa sau
pozitia lor fată de aceste probleme, siguranta de sine că numai el stie
cum stau lucrurile si - poate cel mai periculos dintre toate -
idolatrizarea unei persoane sau loc ca simbol ultim al Ortodoxiei, toate
acestea pot fi manifestări ale aceste boli. Toate sunt aspecte ale
imaturitătii duhovnicesti. Ce lipseste din toate este Hristos si
adevărata luptă cu sinele.
2
- Cucernicia excesivă
Nevointa pentru Hristos si Biserică sunt lucruri mari si minunate; dar
nevointa adevărată este foarte diferită de acea nevointă care vine din
patimile omului. Nevointa carnală cuprinde mereu o anumită
auto-multumire sau egocentrism, prin care omul se prezintă pe sine ca
adevăratul ortodox, adevăratul cucernic si "cunoscător". Nevointa
adevărată nu este îndreptată către nimic altceva decât unirea cu Hristos
si este împotriva slăbiciunilor personale. În nevointa adevărată nu
este ipocrizie. Falsa nevointă, înselarea si mândria spirituală sunt
întotdeauna ipocrite.
Cucernicia este un important mijloc de personalizare a trăirii si tainei
credintei. Plecăciunile, semnul crucii, comportamentul înfrânat si
toate celelalte forme primite din Traditie sunt foarte folositoare. Ele
nu trebuie însă folosite decât ca o arătare a iubirii noastre de
Dumnezeu. Nu trebuie folosite pentru a-i învăta pe altii că ei fac
lucrurile gresit sau pentru a-i condamna pe altii pentru necucernicia
lor; cu atât mai putin, pentru a le arăta altora că "eu stiu mai bine".
În multe mănăstiri, regulile pentru manifestarea exterioară a
cucerniciei - metaniile, semnul crucii, plecăciunile si celelalte -
trebuie respectate cu mare atentie; în parohii, pe de altă parte, ele nu
sunt foarte respectate. Omul nu trebuie să atragă niciodată atentia
asupra sa printr-o cucernicie exterioară excesivă. Aceasta nu face decât
să hrănească mândria de sine si egocentrismul din noi, în acelasi timp
distrăgându-i pe ceilalti de la rugăciune.
Regulile postului intră si ele aici. În general mănăstirile urmează
aceste reguli foarte strict. Nu există însă nici o deosebire între
regulile de postire pentru monahi si cele pentru laici. Însă aceasta nu
înseamnă că unul trebuie să judece sau să discute felul în care posteste
sau nu posteste un altul. Nu numai că aceasta este de obicei o
ipocrizie, dar se scapă din vedere ce este important. Postirea si toate
celelalte reguli ale Bisericii sunt un mijloc si nu un scop. Dacă
postim, si suntem mândri de aceasta, si judecăm pe altul care nu este
asa de strict, atunci ar fi mai bine pentru noi să nu postim deloc
(
Romani 14:3 si următoarele).
Aceeasi regulă se aplică si vietii liturgice din Biserică. Mănăstirile,
prin alcătuirea lor, tin slujbele foarte strict după vechiul Tipic al
Sf. Sava. Slujbele pot dura ore în sir si uneori ocupă o mare parte din
zi. Oricum, nu există nici o diferentă, cel putin în traditiile slave,
între slujbele pentru mănăstiri si cele pentru parohii. Pentru pelerinul
sosit la mănăstire, slujbbele pot părea la început prea lungi, ca apoi
el să nu-si mai dorească nimic altceva. Slujbele din parohii, scurtate
dintr-o necesitate pastorală, pot părea incomplete.
Există mai multe ispite aici. Prima este aceea de a crede că mănăstirile
fac lucrurile "cum trebuie" si că parohia nu. A doua ispită este a
crede că din slujbele parohiei lipseste harul si că viata
liturgică/duhovnicească nu prea este luată în serios. Aceasta duce la
judecarea preotului paroh ca fiind mai putin
"duhovnicesc" si lenes
pentru că scurtează slujbele. Nu mai tinem minte că la primele noastre
slujbe de la mănăstire, abia asteptam să prindem un loc să stăm jos, ne
uitam la ceas din cinci în cinci minute si ne întrebam când se mai
termină odată! Parohiile scurtează slujbele din necesitate pastorală, la
alegerea parohului. Nu trebuie să-l judecăm pe preot atunci când face
tot ce poate.
3 - Judecarea
Cel mai mare păcat este să judeci pe cineva, mai ales pe preot.
Standardul pe care îl stabilim noi pentru preot este de obicei foarte
ridicat si nici măcar noi nu îl putem atinge. Orice astfel de judecare
este ipocrizie. Viata unui preot paroh este foarte diferită si plină de
diferite griji, preocupări si responsabilităti, în comparatie cu cea a
unui ieromonah dintr-o mănăstire. Laicii văd foarte putine din viata
adevărată a preotului lor. Multi cred că el lucrează numai două ore,
duminica! A fi preot înseamnă de fapt cel putin opt ore pe zi. Cum de-l
pot judeca laicii? În special
"duhovnicia" lui?
Ieromonahul poate părea mai
"duhovnicesc" pentru că stă în biserică
sase-opt ore pe zi si are putine responsabilităti. Încercati să faceti
aceasta cu o familie si cu zeci sau sute de enoriasi. Ascetismul
traiului în lume si al slujirii lui Hristos, ca preot sau laic, este la
fel de mare ca si cel al unui monah dintr-o mănăstire. Este nevoie de
"duhovnicie" pentru aceasta. Detaliile însă diferă de la caz la caz.
4 - Abuzul de îndrumări duhovnicesti
Deseori oamenii merg la mănăstire pentru îndrumare duhovnicească si
spovedanie. Este o veche si respectată traditie ortodoxă să ai ca
duhovnic un bătrân dintr-o mănăstire si să-ti îndrumi viata după el.
Uneori oamenii merg la un bătrân pentru marile probleme ale vietii.
Este, de asemenea, adevărat că unii se relationează mai bine cu preotul
lor paroh.
Dacă Biserica este un spital duhovnicesc, atunci mănăstirile sunt
sectiile de terapie intensivă, cu specialistii aferenti. Nu mergi la
medicul de familie când ai cancer si nici la neurochirurg pentru o
răceală. Bătrânii sunt acei specialisti care prin ani de curătire si
experientă ascetică stiu cum să trateze multe dintr marile problemel ale
vietii cu care vin oamenii. Multi au daruri duhocnicesti. Multi nu au.
Majoritatea monahilor nu sunt deloc bătrâni. Aceasta nu afectează
capacitatea lor de a fi duhovnic, mângâietor si părinte. Fie că este
preotul paroh, un ieromonah, un staret sau o maică, izvorul îndrumărilor
si al mângâierii este în ultimă instantă acelasi: Dumnezeu.
Un bătrân adevărat este cel care îi transmite omului un sentiment de
libertate, chiar si atunci când vorbeste despre voia Domnului. Nu există
aici nici manipulare si nici un plan personal. Bătrânul pur si simplu
doreste mântuirea persoanei si este un vas al dragostei si iertării lui
Dumnezeu. Marea ispită aici este aceea de a-l idolatriza pe bătrân si de
a-l aseza în locul lui Hristos. Un cult al personalitătii care conduce
la pierderea atât a bătrânului, cât si a ucenicilor.
Ascultarea este foarte importantă în viata duhovnicească. Totusi, ea are
anumite limite. Nu poate cuprinde nimic ilegal sau imoral. Adevărata
ascultare duhovnicească are un tel: acela de a ne aduce în ascultare de
Dumnezeu. Ea se face întotdeauna în Biserică si întotdeauna către o mai
mare părtăsie, atât eclezială, atât la nivel bisericesc, cât si
personal.
O mare ispită, în special pentru americani, este aceea de a încerca să
găsească un bătrân (sau preot sau episcop)
"vrednic de ascultarea mea".
Aceasta este mândrie si înselare spirituală. Am putea crede că avem
nevoie de un mare bătrân, cel mai bun, pentru a face ascultare, pentru
că numai cei înzestrati ne pot întelege si pentru că "
eu pot face
ascultare numai de unul care îmi recunoaste si dezvoltă potentialul".
Aceasta nu este altceva decât închipuire, înselare si arogantă - omul se
consideră a fi în sfere înalte. În realitate, cu o asemenea gândire,
întâlnirea cu un mare bătrân nu ar face decât să ne aducă cu picioarele
pe pământ. Din mândrie nu am suporta aceasta si am ignora sfaturile
sale.
5 - Bârfa bisericească
O ultimă mare ispită este bârfirea oamenilor, locurilor, obiceiurilor si
în special a
"problemelor" cu care se confruntă Biserica
. Cine face ce,
cine cum slujeste si cu cine, toate sunt bârfe; fie că este vorba de
probleme mai mari, cum ar fi ecumenismul, calendarul sau ce se învată
sau nu se învată la un seminar, toate sunt de putin folos si sunt cu
păcat. Domnul a spus că vom da socoteală pentru orice cuvânt ne iese pe
gură.
Nu numai că bârfa are de-a face cu judecarea oamenilor, în special a
ierarhilor, clerului si învătătorilor care vor da singuri socoteală
înaintea lui Dumnezeu; ea ne abate de la singurul lucru de trebuintă:
căutarea mântuirii.
În relatia cu Dumnezeu trebuie să urmărim mântuirea
noastră, nu lucruri asupra cărora nu avem nici o putere. Unul dintre
cele mai triste lucruri este acela că mănăstirile au tendinta să atragă
oameni care, în numele unei anumite seriozităti fată de viata lor
duhovnicească, cad în această înselare, bârfa si judecarea altora
distrugându-le sufletele.
Este destul de rău că oamenii vorbesc despre asemenea lucruri; multi
citesc publicatii de scandal. Internetul e cel mai mare vehicul pentru
bârfe de acest fel. Aceasta nu este altceva decât pornografie eclesială.
Trebuie evitată cu orice pret!
mi s-a parut important de stiut.
sursa ...de aici:
http://www.odaia.go.ro/manastire.html