BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
Sfanta cruce - Dreapta invatatura despre cinstirea Sfintei Cruci
1. Imnul ortodox, despre inchinarea dreptcredinciosilor la sfanta cruce
Biserica Ortodoxa, cinstitoare a sfintei cruci,
intemeiata pe dumnezeiasca invatatura, cuprinsa in Sfintele Scripturi
si in Sfanta Traditie, cum vom arata, mai jos, a formulat urmatorul imn,
prin care dreptcredinciosii crestini, rostindu-l si cantandu-l, isi
arata simtamantul de adanc respect fata de sfanta cruce: "Crucii Tale ne
inchinam, Stapane, si sfanta Invierea Ta marim".
Acest
imn bisericesc se canta la slujba Sfintei Liturghii, in locul
trisaghionului "Sfinte Dumnezeule", de doua ori pe an, cand se
savarseste slujba divina de cinstirea sfintei cruci: la 14 Septembrie si
in Duminica a III-a din Postul mare.
Textul
acestui imn divin este, propriu-zis, un fragment din Marturisirea de
credinta a dreptcredinciosilor, dar, in acelasi timp, este si un indemn
al Bisericii Ortodoxe, de a cinsti sfanta cruce, prin inchinare.
Ascultarea
cantarii acestui imn scurt, cu melodia frumoasa si miscatoare a
glasului a II-lea, al muzicii psaltice, ne predispune la o meditatie
activa asupra cuprinsului sau, si ne face sa desprindem si sa ne fixam
in mintea noastra, cele doua invataturi divine, pe care le contine: 1)
universalitatea cinstirii sfintei Cruci in Biserica crestina si, prin
aceasta comuniunea si fratietatea credinciosilor; 2) unitatea
nedespartita dintre Cruce si Inviere, adica dintre cinstirea sfintei
Cruci si preaslavirea Invierii Domnului.
Textul
acestui imn este o fraza. Ambele propozitii principale din aceasta
fraza folosesc verbele lor predicative, la numarul plural: "ne inchinam"
si "marim". Aceasta inseamna ca cinstirea sfintei cruci, ca si
preaslavirea minunii Invierii Domnului Hristos, prin inchinare, este o
marturisire de credinta a intregii Biserici, "una, sfanta, soborniceasca
si apostoleasca". Astfel spus, aceasta marturisire de credinta este
rostita, pastrata si transmisa, totdeauna, peste tot si de catre toti
membrii Bisericii crestine, adica de intreaga obste sau comunitate
crestina, alcatuita din credinciosii si ierarhia Bisericii, fara
exceptie. De aceea, in mod firesc, cei ce se abat de la aceasta
universala marturisire de credinta, adica cei ce nu cinstesc sfanta
Cruce, prin inchinarea la ea si cu ea, se indeparteaza de Biserica, cu
stiinta sau din nestiinta, despre a lor pierzare, fiindca "afara de
Biserica nu este mantuire" (Extra Ecclesiam nulla salus). In plus, cei
ce indeparteaza aceasta invatatura de credinta universala din
marturisirea lor de credinta sparg unitatea sufleteasca si fraternitatea
membrilor Bisericii universale, savarsesc si un rau social, si
nesocotesc porunca dreptei invataturi de a avea "un Domn, o credinta si
un botez" (Efes. 4, 5).
Odata
cu dreapta si universala invatatura de credinta despre cinstirea
sfintei Cruci, prin inchinare, acest imn ne da si dreapta invatatura
despre preaslavirea sfintei Invieri din morti a Domnului Hristos: "si
sfanta Inviere a Ta marim". Este o completare a marturisirii de
credinta, despre cinstirea sfintei Cruci si o impreunare nedespartita a
cultului sfintei Cruci cu actul divin de preaslavire a sfintei Invieri.
Biserica, in predica ei, intotdeauna a unit invatatura despre cinstirea
sfintei Cruci cu preaslavirea sfintei Invieri, fiindca numai adevarul
Invierii din morti a Domnului Hristos a dus dupa sine cinstirea sfintei
Cruci, pe care a fost rastignit Domnul Hristos, adica stralucirea divina
a Invierii a adus si stralucirea crucii, in Biserica. Daca actul
rastignirii pe cruce n-ar fi fost urmat de minunea Invierii, crucea -
obiect de dispret in antichitatea greco-romana - n-ar mai fi dobandit
insusirea de "sfanta" si n-ar mai fi fost cinstita, prin inchinare, in
Biserica crestina; propovaduirea Bisericii, despre Dumnezeirea religiei
crestine, ca si credinta comunitatii sau obstii crestine, ar fi fost
zadarnica (cf. 1 Cor. 15, 13-15).
Sfanta
Traditie este plina de marturii, intaritoare, despre invatatura divina,
ca cinstirea sfintei Cruci este unita cu preaslavirea Invierii, cum se
arata in acest imn al crucii, si este nedespartita de ea. Dam numai doua
exemple: a) "Crucea Domnului sa o laudam, sfanta ingroparea, cu cantari
sa o cinstim si Invierea Lui sa o preamarim". (Sedealna Invierii, gls.
5): Sfantul Sofronie, patriarhul Ierusalimului (550-638): "O, stralucire
a Inverii, o, inchinare luminata a crucii! Acestea ne sunt cele doua
semne de biruinta ale mantuirii." Asadar, cunoscand puterea tainica a
Invierii si a Crucii, cunoscand cat de mare bine ne-au facut ele,
cunoscand si legaturile de apropiere fata de Dumnezeu, legaturi pe care
ni le-au facut acestea, sa sarbatorim Invierea si Crucea, frumos si cu
credinta, asa cum voiesc ele sa fie cinstite".
Daca
Domnul Hristos, rastignit pe cruce, si ingropat n-ar fi inviat din
morti, crucea Sa ar fi ramas, in istoria Bisericii, numai ca un
instrument, prin care s-a savarsit cel mai cumplit chin trupesc
(crudelissimum supplicium) asupra Sa, asa cum au ramas crucile celor doi
rastigniti impreuna cu El.
2. Marturii sfinte despre prezenta Crucii in planul divin al mantuirii neamului omenesc
Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie
ne dau marturii atat despre preinchipuirea sfintei Cruci, inainte de
rastignirea Domnului pe ea, cit si despre actul insemnarii cu sfanta
Cruce, despre puterea ei divina, precum si despre talcuirea actului de
insemnare a dreptcredinciosilor crestini, cu semnul sfintei Cruci.
Sfanta
Cruce este preinchipuita de exemplu, in Vechiul Testament, de "pomul
vietii", care a rasarit din pamant, din porunca lui Dumnezeu, in
mijlocul raiului pamantesc, alaturi de "pomul cunostiintei binelui si
raului" (cf. Facere 2, 9). "Pomul vietii" este denumirea metaforica a
sfintei Cruci, denumire care apare, cum se vede, chiar pe primele pagini
ale Sfintei Scripturi. Aceasta denumire a sfintei Cruci apare,
deasemenea, si pe ultimile pagini ale Sfintei Scripturi, unde se face
descrierea raului ceresc, ca o completarea a descrierii raiului
pamantesc: "Si in mijlocul pietii din cetate, de o parte si de alta a
raului, creste pomul vietii" si frunzele pomului sunt spre tamaduirea
neamurilor" (Apoc. 22, 2; vezi si Apoc. 2, 7; 21, 6). Aici, cum se vede,
se vorbeste, profetic, si despre puterea divina a "pomului vietii"
(sfanta Cruce): "tamaduirea neamurilor" pamantului.
Biserica
ne da invatatura limpede, ca pomul vietii, despre care vorbeste Sfanta
Scriptura simbolizeaza sfanta Cruce. Acest lucru il infatiseaza ea, atat
in scris in cartile de slujba divina, cat si in mod plastic, in
pictura.
Biserica
teologhiseste si canta: "O, preaslavita minune! pomul cel de viata,
prea sfanta Cruce, la inaltimea ridicata, iti arata astazi"... (Stihira
1, Laude, 14 Septembrie).
De asemenea, in pictura multor Biserici ortodoxe romane,
desigur ca si in alte tari ortodoxe, in pridvor, de regula se afla
pictat pomul vietii, in centrul gradinii raiului. Acest pom se
deosebeste de ceilalti copaci, prin inaltimea, si, mai ales, prin forma
sa trifurcata, aratand capul de sus al Crucii, si cele doua brate
laterale ale ei, si are, uneori, pe Domnul Hristos la radacina lui - ca
in pridvorul Manastirii Cozia - iar alteori, Il are infatisat ca Miel al
lui Dumnezeu (vezi Radu Cretanu, Chipul Mantuitorului Iisus Hristos reprezentat in "Pomul vietii", in rev. M. O. nr. 7-9/1980).
Cercetarea
acestor fresce pictate ne da imaginea clara despre "pomul de Viata
purtator", adica despre sfanta Cruce, care a purtat pe ea pe Domnul
Hristos, numit si Viata, asa cum Insusi Domnul Hristos Se numeste pe
Sine, de mai multe ori (Ioan 14, 6; 11, 25 etc.).
Preinchipuirea Sfintei Cruci, precum si facerea semnului sfintei cruci,
de catre alesii lui Dumnezeu, semn urmat de efecte minunate, sunt
descoperiri divine, in mai multe locuri ale Sfintei Scripturi. Vom cita
numai doua locuri din Vechiul Testament: a) Moise a trecut poporul
Israel prin Marea Rosie in mod minunat, prin puterea divina a crucii, si
l-a scapat de robia politica egipteana, conducandu-l la libertate. El a
ridicat toiagul, si a intins mana sa, drept inainte, peste mare, a
despartit apele marii, in doua, si evreii au trecut marea ca pe uscat.
Cand au intrat si egiptenii in mare, pe acelasi drum uscat, ca sa-i
inrobeasca, din nou, pe evrei, Moise, tot din porunca lui Dumnezeu, a
intins iarasi mana cu toiagul, si a facut semnul de intretaiere al
liniei drepte, pe care o schitase la despartirea apelor marii. Apele
s-au impreunat, si egiptenii au fost inecati, in mijlocul marii (vezi
Iesirea 14, 21-27).
Semnul
acesta, facut de Moise care a intins mana cu toiagul peste apele marii,
in mod crucis, preinchipuieste sfanta cruce. Precum evreii au scapat de
robia politica egipteana, prin acest semn divin, tot asa si noi
crestinii am fost scapati de robia pacatului, prin sfanta cruce, robie
mai crunta decat robia politica egipteana.
Biserica
ne da dreapta talcuire a textului scripturistic de mai sus si
glasuieste si canta: "Cruce insemnand Moisi, in drept, cu toiagul, Marea
Rosie a despartit, lui Israel, celui ce, pedestru, a trecut; iar, de-a
curmezis, aceeasi lovindu-o a impreunat impotriva carelor lui Faraon,
deasupra scriind nebiruita arma" (Catavasii La Inaltarea Sfintei Cruci, Cantarea 1). Iata, aici si dreapta denumire a sfintei cruci: "nebiruita arma". b)
De asemenea, binecuvantarea patriarhala, pe care a dat-o Iacob, cu
mainile, celor doi fii ai lui Iosif, Efraim si Manase, binecuvantare
data cu mainile incrucisate, a preinchipuit sfanta cruce, cu peste 1500
de ani inainte de Hristos. "Israel (Iacov), inadins, si-a incrucisat
mainile si i-a binecuvantat. Verbul, romanesc "a incrucisa" este
traducerea verbului grecesc corespunzator din Vechiul Testament
(Septuaginta), verb care inseamna: a schimba un lucru cu altul a (se)
impleti, a (se) intretese, dar inseamna si a incrucisa, a aseza
(bratele) in forma de cruce. Asa traduce acest verb si Sfanta Scriptura,
in limba franceza, editata de Scoala biblica de la Ierusalim (1961):
"en croisant ses mains" - incrucisandu-si mainile sale.
Cu
aceste texte scripturistice, drept talcuite de Sfanta Biserica,
inlaturam parerea gresita a unor grupari crestine, ca "semnul crucii
facut cu mana nu este primit de Dumnezeu". Mai adaugam aici, ca Dumnezeu
voieste ca sa-L slujim cu tot trupul si cu tot sufletul, fiindca trupul
este "templu al Duhului Sfant" si, impreuna cu sufetul, este si el tot
al lui Dumnezeu (cf. 1 Cor. 6, 19-20).
Vorbind
scolareste, si teologic, toate aceste semne preinchipuitoare ale
sfintei cruci, ca si multe altele, existente in Vechiul Testament, texte
din care vom mai enumera, mai jos, se numesc tipuri ale sfintei cruci,
adica schite simple, nedesavarsite, iar chipul crucii, prezentat cu
toate amanuntele in legatura cu ea, in Noul Testament, se numeste
antitip, adica chipul desavarsit al sfintei cruci. Este, si aici, o
slavita pedagogie divina, care a randuit ca Vechiul Testament sa fie
calauza noastra sau pedagogul nostru catre Hristos (cf. Gal. 3, 24),
potrivit cu puterea de pricepere a omenirii, in evolutia ei spre
desavarsirea in credinta.
Spre
completa luminare a dreptcredinciosilor crestini, dar mai ales, spre
instruirea acelor grupari crestine, care au predilectie pentru
cercetarea Vechiului Testament, si care afirma, contrar adevarului, ca
aici nu se afla texte care sa se refere la sfanta cruce, mai facem
trimiteri si la alte texte sfinte, privitoare la aceasta tema: Facere
47, 31; Iesirea 15, 25; 17, 6; 11-12; Numeri 21, 9; Deuteronomul 28, 66;
Isaia 65, 2.
3. Hristos, Pace, Cruce
Iata
o sfanta triada de nume proprii, nume nedespartite unul de altul,
pentru ca, ori pe care l-am pronunta, ne vin in minte celelalte doua
nume. Toate cele trei nume, la un loc, ne aduc in minte, de asemenea,
invatatura desavarsita a Noului Testament, despre actul mantuirii,
savarsit de Domnul Hristos, prin jertfa Sa pe cruce, care ne-a adus
pacea cu Dumnezeu si pacea intre noi, cum vom arata, indata.
Sfantul Apostol Pavel, in Epistola catre Efeseni
2, 13-22, tratand tema "Hristos este mantuirea pacatosilor", ne
prezinta, in fata ochilor mintii, aceasta imagine sfanta, a lui
Hristos-Pace, rastignit pe Cruce. "Hristos - iar nu altcineva - este
Pacea noastra" (v. 14), "desfiintand dusmania, prin trupul Sau, (v. 15)
prin cruce" (v. 16) etc. Domnul Hristos este numit cu nume propriu
Pacea, pentru ca, prin jertfa Sa pe cruce, a impacat pe toti oamenii cu
Dumnezeu, dar, in acelasi timp, intinzandu-si bratele, orizontal, pe
cruce, a savarsit actul divin al imbratisarii parintesti a intregii
lumi, adica a tuturor neamurilor de sub cer (Fapte 2, 5), salasluind si
pacea si fratietatea dintre om si om. Prin cruce, deci, s-a savarsit cel
mai mare act divin din istoria mantuirii neamului omenesc - impacarea
omului cu Dumnezeu si impacarea dintre om si om, in istorie, invatatura
mult accentuata de sfantul Apostol Pavel
in Epistolele sale. Dreapta ratiune ne constrange sa credem si sa
marturisim ca lemnul crucii a dobandit sfintenie, pentru ca pe el, si nu
pe alt obiect, S-a jertfit Domnul Hristos, Dumnezeu adevarat din
Dumnezeu adevarat, sfintenia suprema si absoluta, tocmai ca sa
savarseasca cel mai mare act divin: mantuirea neamurilor. Crucea este
sfintita, deci, prin atingerea ei de Domnul Hristos, varsat pe ea, cu un
cuvant, pentru ca ea este altarul pe care S-a adus jertfa, reala, de
bunavoie, universala si prisositoare (imbelsugata) Insusi Fiul lui
Dumnezeu. Tocmai de aceea, dreptcredinciosii crestini aduc o adanca
cinstire crucii, cinstire relativa, marginita, care poarta numele de
venerare, arata prin inchinare si sarutare, spre deosebire de suprema
cinstire, data lui Dumnezeu, cinstire care poarta numele de adorare.
Tot
dreapta ratiune ne indreptateste sa credem ca acele grupari crestine,
care inlatura cultul sfintei cruci, implicit, isi micsoreaza si
sentimentul de adorare fata de Domnul Hristos, Care S-a rastignit pe
cruce, fiindca nici in fata Lui nu-si insemneaza fata lor cu chipul
sfintei cruci, si prin aceasta, se indreapta spre o grea osanda. Aceste
grupari crestine, neprimind dreapta invatatura despre cinstirea sfintei
cruci, inlatura si cultul icoanelor, si al mortilor, inlatura si dreapta
invatatura despre ierarhia divina si despre Sfintele Taine
etc., si, pornind de la calcarea unei singure invataturi divine,
aluneca, fara putinta de intoarcere, pe povarnisul pacatului
calcatorilor tuturor invataturilor divine, pentru ca, in Teologia
crestina si in Biserica, exista un principiu, numit principiul
conexiunii, care ne invata ca toate invataturile de doctrina, de morala
si de cult constituie un tot unitar, adica un trup duhovnicesc, ce nu se
poate dezmebra. Sfanta Scriptura ne spune ca "cine va pazi toata legea,
dar va gresi o singura porunca, s-a facut vinovat fata de toate
poruncile" (Iacov 2, 10) si a devenit calcator de lege (v. 9).
4. Temeiuri noutestamentare, pentru indatorirea dreptcredinciosilor, de a cinsti sfanta Cruce
Cum
am spus, mai inainte, Noul Testament ne prezinta, mai explicit decat
Vechiul Testament, dumnezeiasca invatatura despre valarea sfintei cruci,
pentru drepcredinciosi, si aceasta ne ajuta mult, sa expunem,
sistematic unele din temeiurile pentru indatorirea dreptcredinciosilor
de a venera sfanta cruce:
a)
Crucea este altarul divin real si istoric al crestinismului, altar pe
care Domnul Hristos S-a adus, "o data, jertfa, ca sa ridice pacatele
multora" (adica ale acelora care voiesc sa se mantuiasca) (Evrei 9, 28).
Crucea este, deci jertfelnicul lui Hristos, jertfelnic pe care El a
fost si Jertfa sangeroasa, si Arhiereul Care a adus-o, "pentru toti,
spre iertarea pacatelor". Jertfa sangeroasa de pe cruce, se prelungeste,
pana la sfarsitul veacurilor, in Biserica, prin Sfanta Liturghie, ca
jertfa nesangeroasa (vezi Imnul heruvimic).
b)
Crucea este "puterea lui Dumnezeu" (I Cor. 1, 18), pentru cei ce voiesc
sa se mantuiasca, adica pentru cei ce cred. Cu puterea divina a crucii
se lauda Sfantul Apostol Pavel, in slabiciunile sale omenesti si in
necazurile si stramtorarile pe care le indura (cf. Gal. 6, 14). Ea este
"pecetea divina" de pe fata dreptcredinciosilor, pecete prin care
acestia au scapat si scapa de urgiile vrajmasilor vazuti si nevazuti.
Roadele puterii lui Dumnezeu, putere dobandita de cei ce sunt insemnati
cu pecetea lui Dumnezeu, adica au chipul sfintei cruci pe fata lor, sunt
realitati istorice, descrise si prezise in Vechiul Testament, unde se
descrie nimicrea locuitorilor Ierusalimului: "Treci prin mijlocul
cetatii, prin Ierusalim si insemneaza cu semnul crucii" (adica cu litera
"Tau", care, in alfabetul vechi, grec, avea forma unei cruci (+), pe
frunte, pe oamenii care gem si plang" "dar sa nu va atingeti de nici un
om care are pe frunte semnul ". (Vezi Iezechiel 9, 4-6, traducerea
romaneasca, precum si textul grec, in Septuaginta, sub notitele
textului).
c) Crucea este semnul Fiului Omului, la a doua venire. Insusi
Domnul Hristos le-a spus ucenicilor Sai, care doreau sa afle timpul
celei de a doua veniri a Lui, precum si timpul sfarsitului Lumii (Matei
24, 3) ca, intre semnele care vor fi, "atunci se va arata pe cer" (si)
"semnul Fiului Omului" (Matei 23, 30), adica sfanta cruce. Cuvintele
acestea arata, pe de o parte, ca Insusi Domnul Hristos confirma valoarea
sfintei cruci, in iconomia divina, in istoria mantuirii neamului
omenesc, si aici, in mod special, cinstea ei cea mai mare, la Judecata
din urma, iar pe de alta parte, aceste cuvinte sunt si o marturie si o
recunostere, ca sfanta Cruce, "semnul Fiului Omului", pe cer, era
cunoscuta de catre ascultatori, ca un real semn divin, despre care n-a
mai fost nevoie sa-L intrebe pe Domnul, nimeni, nimic.
Mai
indicam cateva texte noutestamentare, care ne dau marturie ca sfanta
Cruce este arma sfanta, prin care noi ne-am dobandit mantuirea, in dar,
de la Dumnezeu (Ioan 12, 32-39; Efes. 2, 16; Col. 1, 19-20; 1 Petru 2,
24), iar unele ne dau marturie ca Insusi Domnul Hristos, ca Om, prin
Patima Sa, pe cruce, a intrat "intru slava Sa" (Luca 24, 26), slava pe
care, totdeauna, a avut-o si o are, ca Dumnezeu si a fost "preinaltat",
ca Om, si a patimit "nume, care este mai presus de orice nume" (Filip.
2, 8-9).
5. Despre insemnarea fetei cu semnul sfintei Cruci
Insemnarea fetei cu semnul cinstitei si de viata facatoarei cruci trebuie facuta cu profund respect si cuviinta, iar nu in batjocura si pacat.
Crucea
dreapta si adevarata se face asa: se impreuneaza, cum se cuvine,
primele trei degete de la mana dreapta - degetul mare, aratatorul si
mijlocasul - iar cele doua degete mici le lipim, strans, de podul
palmei. Dupa aceea, ducem mana la frumte, si zicem: "In numele Tatalui";
la pantece: "Si al Fiului"; la cei doi umeri, drept si stang: "Si al
Sfantului Duh", iar la sfarsit lasand mana jos zicem: "Amin".
6. Talcuirea miscarilor mainii, pentru insemnarea fetei cu semnul sfintei cruci
Insemnarea dreptcredinciosilor cu semnul sfintei cruci are doua intelesuri
a)
Dogmatic-istoric, care ne invata, cat se poate de scurt si de limpede,
intreaga istorie a mantuirii neamului omenesc, asa cum, de altfel,
aceasta isotrie este rezumata in Crez sau Simbolul Credintei: Fiul lui
Dumnezeu S-a coborat de sus, din ceruri (a superiori), pe pamant, la
cele de jos (ad inferius) "pentru a noastra mantuire", S-a inaltat,
iarasi la ceruri si sta de-a drepta Tatalui, Sfantul Duh stand de-a
stanga Tatalui, cele trei persoane fiind Sfanta Treime. Cele trei
degete, impreunate, de la mana drepta, inchipuie chiar Treimea cea de o
fiinta si nedespartita.
b)
Intelesul dogmatic-moral este ca cele doua degete mici, lipite de podul
palmei, infatiseaza, pe de o parte, pe Adam si Eva, care cu smerenie si
cu pocainta, se apleaca Sfintei si nedespartitei Treimi, iar pe de alta
parte, inseamna si cele doua firi, cu care Fiul lui Dumnezeu a coborat
pe pamant firea dumnezeiasca si firea omeneasca. Talcuind miscarile
mainii, pentru desenarea semnului sfintei cruci, pe fata noastra,
Sfintii Parinti spun ca fruntea inchipuie cerul, pieptul inchipuie
pamantul, iar umerii inchipuie locul si semnul puterii. Sfantul Ambrozie
(339-397), episcop al Milanului, vorbind despre semnul sfintei cruci,
spune: "Ne insemnam fruntea - socotita sediul cugetarii (gandirii) -
pentru ca totdeauna trebuie sa marturisim pe Iisus Hristos (sa ne gandim
la El); inima - sediul iubirii - pentru ca totdeauna trebuie sa-L
iubim); bratele (umerii) pentru ca totdeauna trebuie sa lucram pentru
El". Pe scurt spus, crucea crestina, fie ca este construita din vreun
material, fie ca este schitata, cuviincios, de catre crestini, pe fata
lor, este semnul de aducere aminte si de marturisire ale celor mai
insemnate momente din istoria mantuirii noastre: caderea in pacat a lui
Adam, coborarea pe pamant a Domnului Hristos, jertfa Sa pe Cruce,
inaltarea Sa la ceruri.
Semnele
aducatoare aminte de fapte, care nu trebuie sa se uite, se numesc, in
vorbirea pedagogica, scolareasca, mijloace mnemotehnice, cuvant de
obarsie greaca - tehnica de tinere minte. Sfanta Cruce, deci, este un
mijloc sfant mnemotehnic, in scoala crestina, pentru crestinii din toate
veacurile, semn care ne filmeaza intreaga iconomie a mantuirii noastre,
si, in acelasi timp, este un mijloc didactic hortativ adica un semn
vizibil, care imboldeste, spre lucrare divina, toate cele trei laturi
ale sufletului nostru de crestini: mintea, spre a cunoaste si adora pe
Dumnezeu, inchinat in Treime, inima, spre a-l iubi, cu iubirea pe care
ne-a aratat-o El, prin jertfiera pe cruce a Unicului Sau Fiu, si vointa,
spre a lucra, aici pe pamant, toate cele bune si placute lui Dumnezeu
(cf. Ioan 17, 3; Matei 22, 37; Filipeni 4, 8-9).
7. Invataturi
Inchinandu-ne
sfintei Cruci si sarutand-o, noi, dreptcredinciosii crestini, ne
inchinam Celui Care S-a rastignit pe sfanta cruce, adica Il cinstim pe
Hristos cu inchinarea suprema, numita adorare, cum am spus mai inainte.
Nici vorba nu poate fi de un cult idolatru, asa cum spun, direct sau
indirect, unele grupari crestine, pentru ca dreptcredinciosii nu se
inchina la materia din care este alcatuita crucea, ci se inchina la
Persoana al carei chip se afla pe cruce. Eruditul ieromonah Rufin de
Aquileea (Italia), 345-410, rezuma dreapta invatatura despre cinstirea
sfintei cruci prin aceste cuvinte: "Noi ne inchinam oricarei cruci, dar,
prin ea, noi adoram pe Insusi Acela a Caruia este crucea" (adoramus
omnem crucem et per illam ipsum cuius est crux). - Crucea ne aduce mereu
in minte relatia noua, divina, de pace, stabilita de Domnul Hristos,
prin jertfa Sa, trupeasca, pe ea, relatie atat verticala, cat si
orizontala : vertical, prin impacarea omului cu Dumnezeu, fapt care-l
aduce pe om intr-o stare de nespusa fericire, cu mult mai mare decat
aceea pe care o traieste un fiu, care se impaca cu tatal sau, pe care
l-a suparat mult, si de care a stat multa vreme despartit; orizontal,
pentru ca sfanta cruce este semnul vazut al relatiei divine dintre om si
om, cum am mai spus, relatia divina, cu totul noua, in istoria
omenirii, pecetluita de Domnul Hristos, in mod intuitiv, prin intinderea
bratelor pe sfanta cruce. Crucea fizca, de lemn, de pe Golgota, cu
bratul sau, infipt, vertical, in pamant, impreuna cu bratul sau,
orizontal, intretaind bratul vertical, ne fixeaza, in suflet, in mod
pedagogic, crucea spirituala, care inseamna pecetluirea relatiei:
credincios-Dumnezeu si credincios-credincios, adica, cu vorbele Sfintei
Scripturi "pe pamant pace, intre oameni bunavoire" (Luca 2, 14; 1, 79);
Romani 5, 1 etc.).
Cultul crucii este cultul pacii, in toate dimensiunile si directiile ei, dogmatice, morale si sociale. De
aceea, dreptcredinciosii crestini, facatorii de cruci, pe fetele lor,
sunt, in chip firesc, si "facatori de pace" si odata cu aceasta, ei
devin, cu adevarat, "fiii lui Dumnezeu" (Matei 5, 9).
"Crucii Tale ne inchinam, Hristoase, si sfanta Invierea Ta marim".
Pr. Prof. Nicolae Petrescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu