BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
Cum şi de ce a făcut Dumnezeu pe îngeri?
Dumnezeu a făcut pe îngeri din nimic. I-a fost de ajuns să
voiască, pentru a-i aduce la lumină. El
i-a făcut din bunătatea Sa.
Ce sunt îngerii?
Îngerii sunt duhuri,
adică fiinţe fără trup, înzestrate cu minte,
voinţă şi putere, cum spune Sfânta Scriptura: «Cel
ce face pe îngerii
Săi duhuri şi pe slujitorii Săi pară de foc» (Psalm
4), şi cum
adevereşte Sfânta Tradiţie.
Făpturile înzestrate cu minte sau raţiune,
se
împart în îngeri şi oameni. Făpturile raţionale netrupeşti
sunt îngerii.
Ei sunt firi înţelegătoare, pentru că sunt fără de trup, au fost rânduiţi să
Îngerii, sunt
nemateriali, fiindcă sunt netrupeşti. De aceea, desi
îngerii pot vorbi
între ei, n-au nevoie nici de limbă,
nici de urechi,
ci-şi arată gândurile şi hotărârile fără cuvânt material. Când Sf.
Apostol Pavel ne
vorbeşte despre limba îngerilor (1 Corinteni 13:1),
el nu le atribuie,
prin aceasta, trupuri, ci arată chipul de convorbire
între îngeri. Tot aşa, când vorbeşte
de «gen nunchiul celor cereşti şi
al
celor pământeşti şi al celor de desubt» (Filipeni
2:10) el nu
atribuie îngerilor
genunchi şi oase, ci arată închinarea datorată lui
Dumnezeu, după felul nostru omenesc. Îngerii sunt numiţi netrupeşti
şi
nemateriali, prin asemanare cu noi.
Îngerii sunt liberi,
dispunând în libertate de voia şi
hotărârile
lor, aşa cum ne dovedeşte căderea lui Lucifer. Îngerii sunt inteligenţi,
în continuă mişcare şi ştiutori. Deşi îngerii au cunoaştere
mai înaltă ca
a noastră, ei nu ştiu cele ce sunt în inimă şi
nici cele viitoare. Aceasta
arată că ei sunt mărginiţi. «Cine a început să existe,
zice Fericitul
Teodoret, acela
are o existenţă mărginită». Ca e
aşa ne-o spune şi
cuvântul
Mântuitorului, că fiecare om e sub pază sau sub grija unui
înger (Matei
18:10). De aceea, îngerii ocupă loc, se fac văzuţi şi se
arată celor vrednici sub forma chipurilor obişnuite, fiind mărginiţi,
îngerii nu sunt
pretutindeni. Ei sunt prezenţi
acolo unde sunt trimişi.
Când sunt în cer, nu
sunt pe pământ; când sunt trimişi de
Dumnezeu
pe pământ, nu sunt în cer. Deşi mărmiţi, ei nu sunt împiedecaţi de
ziduri, de uşi, de încuietori, de peceţi.
Acelora cărora Dumnezeu
voieşte ca ei să li se arate, îngerii nu li se înfăţişează cum sunt, ci cu o
forma schimbată, ca să poată fi vazuţi.
Îngerii nu sunt sfinţenia însăşi. Ei au sfinţenia
de la Duhul
Sfânt. Sfinţenia fiind din afara fiinţei
lor, le aduce desăvârşirea prin
împărtăşirea cu Duhul Sfânt. Ei îşi păstrează vrednicia prin stăruinţa
în bine, având libera
voie în alegere şi necăzând niciodată din cinstea
de a şedea alături de Cel Bun. Puterile cereşti
nu sunt sfinte prin firea
lor. Altfel ele nu
s-ar deosebi de Duhul Sfânt. Ele au de la Duhul Sfânt
o măsura de sfinţenie pe potriva lor. Ele capătă nemurirea prin har şi
participă la luminare şi la har potrivit cu vrednicia şi cu
rangul lor.
Îngerii au avut de la
început o sfinţenie dată de la Facere. Ei doresc şi
caută binele, după măsura dragostei lor faţă de Dumnezeu, ei primesc
măsura sfinţeniei. Între ei şi
între Duhul Sfânt e această deosebire că,
pe când Duhul Sfânt
are sfinţenia prin însăşi
firea Sa, îngerii au
sfinţenia prin împărtăşire.
Mulţi îngeri câştigând fericirea veşnică, au fost întăriţi în bine.
Ei au fost ridicaţi la o treaptă mai presus de firea, lor şi dacă nu mai
pot greşi, nu e prin firea lor, ci prin harul lui Dumnezeu.
Cuvântul înger, care
vine din limba latină, iar în această din
limbă greacă, înseamnă vestitor, Îngerii au, printre altele, să vestească
oamenilor voia lui
Dumnezeu, aşa cum Arhanghelul Gavriil a vestit pe
Fecioara Maria că va naşte pe Mântuitorul (Luca 1:26-38), iar pe
preotul Zaharia că el şi soţia sa Elisabeta vor avea fiu (Luca 1:11-19).
Numărul îngerilor e foarte mare. Sfinţii
Parinţi numără nouă cete
îngereşti. Pseudo-Dionisie Areopagitul le împarte în trei triade, sau
trei serii de câte
trei. Prima triadă e veşnic în jurul lui Dumnezeu, în
unire nemijlocită cu acesta şi e formată din Serafimii cei cu câte şase
aripi, din Heruvimii
cei cu ochi mulţi şi din tronurile prea sfinte. A
doua triadă e alcătuită din domnii, puteri şi stăpâniri. A treia triadă
formată din începătorii, arhangheli şi
îngeri.
Ce scop au îngerii?
Am văzut că ei sunt vestitorii voii sau hotărârilor
lui
Dumnezeu. Unii dintre
ei, ca firi curate, neînclinate spre rău
sau greu
de mişcat la aşa ceva, se mişcă continuu în cor, în jurul Cauzei prime.
Ei cântă laudele măririi dumnezeieşti,
privesc veşnic slava cea
veşnică, nu ca să se slăvească Dumnezeu, ci pentru ca şi primele
firi
după Dumnezeu să primească binefaceri.
Îngerii slujesc lui
Dumnezeu pentru mântuirea noastră.
Lucrul
îngeresc acesta este:
Să facă totul pentru mântuirea fraţilor,
zice
Sfântul Ioan Gură de Aur. După ce am căzut în păcat, Dumnezeu nu
ne lasă fără sprijinul Său. El ne trimite căte
un înger, ca să ajute vieţii
noastre. Îngerii sunt
puternici şi gata să împlinească voinţa
dumnezeiască. Îngerii sunt păzitorii
oamenilor. Fiecare om e pus sub
pază sau sub grija unui înger. Mântuitorul însuşi ne asigură de aceasta
când zice: «Căutaţi să nu defăimaţi pe vreunul dintre aceştia
mai
mici;
că zic vouă: că îngerii lor în ceruri, pururea văd faţa Tatălui
meu,
care este în ceruri» (Matei 28:10).
Fiecare om are doi
îngeri: unul al dreptăţii, altul al nedreptăţii.
Deosebim aceasta după gândurile bune sau rele din inima noastră.
Unii îngeri, ca
Arhanghelii, apără popoarele, cum au arătat
Moise şi
Daniil (Deuteronom
32:8; Daniil 10:5).
Toţi îngerii sunt buni?
Nu toţi îngerii sunt buni. Sunt şi
îngeri răi, care se numesc
diavoli. Aceştia ispitesc pe oameni şi le
insuflă gânduri rele. Ei pot
rătăci mintea oamenilor, ducându-i la călcarea
poruncilor lui
Dumnezeu. Diavolul
sau Satana poate chiar ucide oameni, după
cuvântul
Mântuitorului: «Acela ucigător
de oameni a fost din
început
şi întru adevăr n-a
stătut, că nu este adevăr întru dânsul.
Când
grăieşte minciuna, dintru
ale sale grăieşte, că mincinos este
şi tatăl ei» (Ioan 8:44). Iar Sfântul Petru îndeamnă pe credincioşi
astfel: «Fiţi treji, privegheaţi, pentru
că potrivnicul nostru,
diavolul,
ca un leu răcnind, umbla căutând pe cine să înghită»
(1
Petru 5:8). Când Durmnezeu ne trimite îngerul Său păzitor, Satana
trimite şi el îngerul său rău, ca să distrugă viaţa noastră. Omul se află
între doi, care urmăresc scopuri opuse şi se
străduiesc să învingă unul
împotriva celuilalt.
Dar diavolul nu poate sili pe om la păcat,
ci numai
îl ispiteşte. Diavolul nu poate să facă rău nici omului, nici altei făpturi,
dacă nu are învoirea de la Dumnezeu. Se cunoaşte cazul lui Iov
(Iov
1: 12; 2:6) şi al dracilor care se rugau de Mântuitorul zicând: «De
ne
goneşti pe noi, dă-ne
voie să ne ducem în turma cea de porci. Şi
a zis
lor: Mergeţi. Iar ei ieşind, au mers în turma cea de porci»
(Matei
8:31-32).
De unde le vine diavolilor această răutate?
Această răutate le vine din iubirea de sine şi
din mândrie.
Dumnezeu i-a făcut buni, cum a făcut
bun tot ce există (Facerea
1:31),
dar ei au călcat porunca ascultării
de Dumnezeu şi au fost
aruncaţi în întunericul cel mai adânc, cum zice Scriptura: «Şi pe
îngerii,
care nu şi-au păzit dregătoria lor, ci şi-au lăsat lăcaşul lor,
spre
judecata zilei celei mari, legăturilor
celor veşnice sub
întuneric
îi ţine» (Iuda 1:6). Prin pedeapsă cu focul cel veşnic (Matei
15:41),
Satan şi îngerii lui sunt osândiţi în
veci şi nu pot fi niciodată
primitori ai
dumnezeiescului har .
Ce se înţelege prin cuvintele
«văzutelor tuturor»?
Sfânta Scriptură ne spune că la început Dumnezeu a făcut
cerul
şi pământul (Facerea 1:1). Am văzut
mai înainte că «cerul» din
aceste cuvinte,
înseamnă lumea nevăzuta a îngerilor. Pământul
înseamnă lumea văzută. Această lume văzută, adică pământul cu toate
ale lui era la
început, nevăzut şi netocmit, adică fără formă (Facerea
1:2).
Dumnezeu a făcut lumea, nu dintre o dată, ci
treptat, într-o
ordine care să îngăduie lucrurilor să se sprijine unele pe altele,
în
înţelesul că cele ce urmau nu puteau să apară fără cele dinainte. Aşa,
Dumnezeu a făcut în ziua întâi lumină, fără care nu e cu putinţă nici o
lucrare şi nici o creştere.
În ziua a două a făcut tăria sau cerul văzut;
în a treia adunarea
apelor, uscatul şi toate ierburile şi
plantele; în ziua a patra, luminatorii
cerului, soarele,
luna şi stelele; în ziua a cincea peştii şi păsările; în
ziua a şasea animalele cu câte patru picioare, târâtoarele, tot felul de
animale si la urmă pe om (Facerea 1:3-26). În ziua a şaptea
Dumnezeu s-a odihnit
de lucrările sale. Ordinea aceasta în care
diferitele feluri de
viaţă şi de făpturi apar între o înlăntuire
firească şi
necesară, începând cu lumina şi
terminând cu omul, arată adânca
înţelepciune a Ziditorului. Sfinţii.
Părinţi spun că omul a fost făcut
în
urma celorlalte
lucruri, pentru că se cuvenea să fie pregătită împărăţia
şi
apoi să vină împăratul ei - omul.
Omul nu putea să apară decât atunci când toate cele necesare
pentru viaţa lui erau create. Ei nu putea veni în lume înainte de
apariţia vieţii. Plantele şi
toate celelalte animale trebuiau să apară
înaintea lui.
Pornirile cele rele ale făpturilor
au fost de la început ?
Nu. Făpturile au fost curate, nevinovate şi
nevătămătoare atunci
când au fost zidite:
«Şi a privit Dumnezeu
toate câte făcuse şi iată
erau
bune foarte» (Facerea 1:31).
Ce ne descoperă Sfânta
Scriptură despre facerea
omului
şi starea lui dinainte de păcat ?
Sfânta Scriptură ne spune că în ziua a şasea, după ce a făcut
toate celelalte fiinţe, Dumnezeu, în Sfânta Treime, a zis: «Să facem
pe om
după chipul nostru şi după asemănare» (Facerea 1:26). «Şi
a făcut Dumnezeu pe om, ţărăna luând din pământ şi a suflat în
Faţa lui suflare de viaţă şi s-a
făcut omul cu suflet viu» (Facerea
2:7). Omul
a fost, deci, făcut nu din porunca, ci din mâinile lui
Dumnezeu, cum zice un
prooroc: «Mâinile tale m-au zidit şi
m-au
făcut» (Iov 10:8). Aceasta arată cinstea deosebită dată de Dumnezeu
omului. După ce existenţa lui a fost hotărâtă înainte de făcerea lumii şi
la fel şi stăpânirea lui asupra acesteia, Dumnezeu îi pregăteşte materie
pentru alcătuire. Omul a fost făcut
din pământ, în vârsta tănără,
bărbătească.
Ce ne spune Sfânta Scriptura despre femeie?
Dumnezeu a văzut că nu este bine să fie omul singur: «Şi a
făcut Dumnezeu pe om... bărbat şi femeie i-a făcut
pe ei» (Facerea
1:
27) «Şi a făcut Dumnezeu coasta pe care a luat-o din Adam,
femeie,
şi a adus-o lui Adam. Şi a
zis Adam: iată acum os din
oasele
mele şi trup din trupul meu; aceasta se va chema femeie,
pentru
că din bărbatul
său s-a luat» (Facerea 22:2-23).
Cea dintâi femeie,
Eva, a fost făcută pentru continuarea
neamului omenesc, aşa cum tot cartea Facerii spune: «Şi i-a
binecuvântat
Dumnezeu pe ei zicând: creşteţi şi vă înmulţiţi şi
umpleţi pământul...» (Facerea
1:28). Eva a fost facută din coasta lui
Adam, zice Sfântul
Efrem, ca să nu fie bănuială că altcineva a fost
ziditorul femeii
decât Dumnezeu.
De ce Eva n-a fost făcută din aceeaşi ţărână ca Adam?
Eva n-a fost făcută din ţărână, ci din coasta lui Adam, pentru că
în bărbat şi în femeie este o singură fire trupească, un singur izvor al
neamului omenesc. De
aceea, de la început n-au fost făcuţi pereche,
bărbat şi femeie, doi bărbaţi, ori două femei, ci mai întâi bărbatul
şi
apoi, din el, femeia.
Ce înseamnă chipul
şi asemănarea
lui
Dumnezeu în om?
Părinţii Bisericii consideră chipul lui Dumnezeu în om ca
fiind
reprezentat prin următoarele puteri sufleteşti:
raţiunea, voinţa,
simţirea, cu care se îndreaptă spre Dumnezeu prin lupta
pentru
desăvârşire, iar asemănarea
lui Dumnezeu în om este înfăptuirea
acestei desăvârşiri prin împreună-lucrarea
harului dumnezeiesc, cu
efortul omului. În amănunt, chipul lui Dumnezeu înseamnă:
1. Stăpânirea peste făpturile
pământului, potrivit cuvântului
Scripturii: «...Umpleţi pământul şi-l stăpâniţi pe el şi stăpâniţi
peştii mării şi păsările cerului şi
toate dobitoacele şi tot pământul
şi
toate vietăţile care se târăsc pe pământ» (Facerea
1:28).
«Micşoratu-l-ai pe dânsul (pe om) numai
cu puţin decât
îngerii,
cu slavă şi cu cinste l-ai
încununat pe el şi l-ai pus pe
dânsul
peste lucrul mâinilor tale» (Psalm 8:6);
2. Raţiunea şi voia liberă în năzuinţa lor spre Dumnezeu,
adevăr şi bine.
După ce Dumnezeu a făcut pe om, unde l-a aşezat?
După ce a făcut pe om, Dumnezeu l-a aşezat
în Rai şi i-a pus
hrană la îndemână, făcând: «Să răsară din pământ tot pomul
frumos
la vedere şi bun la mâncare» (Facerea
2:9). În Rai se aflau
şi
pomul vieţii şi pomul cunoştinţei binelui şi răului.
122.
Care era starea omului în Rai, înainte de păcat?
În Rai primul om era
împodobit cu minte sănătoasă, inima
curată şi voinţa libera. El nu era însă desăvârşit, căci desăvârşirea se
câştigă prin încercare şi
deprindere. Ea constă în curăţia păstrată prin
împreună-lucrarea chipului cu harul de la început. Firea omenească
era înfrumuseţată prin părtăşia ei cu Duhul Sfânt (Facerea 2:7).
Numai această părtăşie îi asigură lumina sfinţeniei şi apropierea de
Dumnezeu. Mintea lui
Adam era într-o continua înălţare minunată
spre Dumnezeu, trupul
era linistit, ferit de orice plăcere
vinovată. Nu
era încă în el frământarea mişcărilor neorânduite. Sfintenia primilor
oameni nu era desăvârşită, dar ea nu era nici numai o stare de nepăsare
şi neştiiţă copilărească, aşa cum pretind unii, ci o stare de nevinovăţie
şi
nerăutate. Îmbrăcaţi în haina Duhului Sfânt, primii oameni n-aveau
pofta trupului. De
aceea nu simţeau nevoia de a se acoperi. Ei se
acopereau cu harul
divin. S-au acoperit cu harul, adică cu
acoperământul nemuririi, cât timp au fost aproape de Dumnezeu.
Adam şi Eva trăiau în Rai că îngerii, deci fără trebuinţă îmbrăcăminţii.
Scriptura zice: «Erau
amândoi goi şi nu se ruşinau» (Facerea 2:25).
Neascultarea şi păcatul nesăvârşindu-se încăî, ei erau îmbrăcaţi în
mărirea cea de sus. De aceea nu se ruşinau.
După călcarea poruncii
însă, a venit ruşinea şi cunoaşterea goliciunii. Adam apare înzestrat cu
o uimitoare uşurinţă de cunoaştere şi cu o întşlepciune deosebită.
Din
primele clipe ale
facerii lui, el se înfăţişează cu o minte agera, ca unul
care păstra în el lumina limpede şi
curată, dată lui de Dumnezeu, şi-şi
menţine vrednicia neatinsă a firii. Harul care punea pe
Adam în
legatură cu Dumnezeu l-a înzestrat cu puterea ca el să dea nume
făpturilor supuse lui: «Şi a pus Adam nume tuturor dobitoacelor şi
tuturor
păsărilor cerului şi tuturor fiarelor pământului?»
(Facerea
2:20). În limba, adică în puterea de a vorbi, pe
care o capătă
Adam, odată cu zidirea lui, se arată firea raţională a omului. Primii
oameni, înainte de păcat trăiau o viaţă fericită. Ei n-au fost zidiţi
nici
nemuritori, nici
muritori, ci în stare de a ajunge, fie la moarte, fie la
nemurire, după ascultarea sau neascultarea lor faţă de porunca lui
Dumnezeu. Prin
urmare, starea omului înainte de păcat
era o stare de
curăţie, de fericire, de cunoaştere,
de putinţa de a nu muri, dar nu era o
stare de desăvârşire deplină. Omul putea înainta spre această
desăvârşire, după cum se şi putea abate de la desăvârşire, folosindu-se
de acelaşi mare dar, pe care Ziditorul l-a pus în el: libertatea.
Cu ce scop a făcut Dumnezeu pe om?
Cu ce scop a făcut Dumnezeu pe om?
Dumnezeu a făcut pe om pentru ca acesta să se împărtăşească
de bucuria de a fi în
preajma lui Dumnezeu şi de fericirea de a
cunoaşte, de a iubi şi de
a slăvi pe Dumnezeu. El este încununarea
întregii zidiri, este
o lume în mic (microcosmos), cum zic Sfinţii
Părinţi. Prin trupul său,
el face legătura cu lumea, prin sufletul său,
el
face legătura cu Dumnezeu. Omul a fost făcut
să fie făptura aleasă a
slavei dumnezeieşti. Rostul sau în Rai era să împlinească porunca lui
Dumnezeu.
Care era porunca lui Dumnezeu, de care Adam
trebuia
să asculte?
Porunca pe care
Dumnezeu a dat-o lui Adam era aceasta: «Iar
din
pomul cunoştinţei binelui şi a răului să nu mâncaţi dintrânsul
că în orice zi veţi
mânca din el, cu moarte veţi
muri» (Facerea
2:17).
Adam şi Eva au păzit această poruncă?
Un timp au păzit-o. Dar din îndemnul diavolului în chip de
şarpe
şi sub pornirea mândriei lor, Eva întâi, şi Adam după ea, au
mâncat din pomul
oprit, călcând porunca lui Dumnezeu. Dumnezeu a
blestemat pe şarpe, a prezis necazuri şi
suferinţe primilor oameni, i-a
scos afară din Rai, dar le-a făgăduit pe Mântuitorul (Facerea 3:15 si
urm.).
Cum se numeşte
acest păcat al lui Adam?
Acest pacăt se numeşte păcatul stramoşesc, fiindcă a fost făcut
de strămoşul neamului omenesc. Păcatul
acesta a trecut la toţi
oamenii, cum spune
Sfântul Apostol Pavel» «Printr-un om (Adam) a
intrat
păcatul în lume» (Romani 5:12).
Cum se moşteneşte păcatul strămoşesc?
Aceasta este o taină mare. Ceea ce se poate spune, este că
păcatul acesta pe care-l moştenim
din tată în fiu, prin naşterea
firească,
nu ni se socoteşte ca păcat al nostru, personal, ci ca o stare păcătoasă,
ca o înclinare spre păcat, izvorâtă din călcarea poruncii dumnezeieşti
şi
care este egală cu păcatul în faţa legii lui Dumnezeu. Pentru că
această stare păcătoasă este egală cu păcatul însuşi, Biserica a rânduit
botezul copiilor,
care nu au păcatele celor vârstnici, dar care totuşi,
moştenesc aplecarea spre păcat,
care vine de la Adam (Facerea 8:20;
2
Cronici 6:36; Iov 4:17-19; 14:4; 15:14-16; 25:4; Psalmul 13:1.3;
50:6;
52:2-4; 57:3-4; Proverbe 30:9; Eci. 7:20; Sirah 25:23, 27;
Romani
3:10-12; 5:12-19; Iacov 3:2; 1:Ioan 1:8).
Care au fost urmările
păcatului strămoşesc?
Păcatul strămoşesc a adus primilor oameni pierderea harului lui
Dumnezeu, adică ruperea legăturii cu Dumnezeu, cu ei înşişi şi cu
lumea. Acest păcat a mai adus slăbirea
chipului lui Dumnezeu în om,
prin întunecarea în
parte a puterilor sufletului şi
prin înclinarea mai
mult spre rău decât spre bine. Mintea se mişcă greu, deosebeşte
anevoie cele ce are
de cunoscut şi mai mult se depărtează decât se
apropie de luminile
curate ale Duhului. Ea nu mai vede decât anevoie
pe Dumnezeu, priveşte mai mult spre lucrurile pieritoare, legate de
viaţa trecătoare. Dar această slăbire nu înseamnă ştergerea
sau
stingerea completă a chipului lui Dumnezeu în om. Omul n-a murit cu
totul pentru cele
dumnezeieşti. El s-a îmbolnăvit.
Chipul lui
Dumnezeu în el a slăbit. Prin păcatul strămoşesc, primii oameni au
pierdut sfinţenia, curăţia şi putinţa de a nu muri. Pierzând harul, ei au
pierdut şi roadele harului. Dacă ar fi ascultat porunca,
dumnezeiască,
Adam şi-ar fi asigurat, cu ajutorul lui Dumnezeu, putinţa de a nu muri,
la care ar fi
contribuit şi pomul vieţii, de care nu s-a putut folosi,
fiindcă a fost scos din Rai (Facerea 3:22).
Prin păcatul lor, primii oameni şi-au
pierdut liniştea desăvârşită
a trupului, firea
întreagă s-a îmbolnăvit de păcat «prin neascultarea
unuia
singur». Pedeapsa cea mai mare a păcatului
a fost moartea,
care după Sfântul Apostol Pavel este «plata păcatului» (Romani 6:2;
1
Corinteni 15:22); moartea cu cele trei trepte ale ei: trupească,
sufletească şi veşnică. Dumnezeu însuşi a
vestit primilor oameni că
vor muri, dacă nu vor asculta porunca (Facerea 2:17). Neascultând-o,
pedeapsa lor a fost
moartea. Nu trebuie să se creadă Adam şi Eva şi-au
atras această pedeapsă pentru că au mâncat dintr-un anumit pom
purtător de nenorociri şi de
moarte, ci numai pentru că au călcat
porunca dumnezeiască.
După facerea lumii Dumnezeu
se îngrijeşte de ea?
Dumnezeu se îngrijeşte de lume. Această lucrare prin care
Dumnezeu se îngrijeşte de lume se numeşte
pronie sau providenţă.
Prin pronie, Dumnezeu
păstrează lumea în totalitatea ei şi
fiecare lucru
şi
fiinţa în parte, le ocroteşte şi le îndreaptă spre scopuri bune. Pronia
sprijină orice lucrare bună. Ea
a produs profeţia în Vechiul Testament
şi
planul mâtuirii. Ea se arată în toate lucrurile lumii, de
la cele mai
mici până la cele mai mari, pe care Dumnezeu le cunoaşte şi le
îngrijeşte, cum ne spune Mântuitorul însuşi:
«Căutaţi la păsările
cerului,
că nici seamăn, nici secera, nici adună în
jitniţe, şi Tatăl
vostru
cel ceresc le hrăneşte (Matei 6:26). «Au doar nu se vând
două păsări pentru un ban ? şi
nici una dintr-însele nu cade pe
pământ fără de Tatăl vostru» (Matei
10:29). «Dumnezeu, zice
Sfântul. Ioan Gură de Aur, nu numai că a
adus la lumină zidirea,
dar
după ce a dus-o, o îngrijeşte. De zici îngeri, de zici arhangheli,
de
zici puterile cele de sus, de zici toate cele văzute şi nevăzute,
toate
acestea se bucură de pronia Lui. Fără această lucrare, ele se
duc,
se scurg şi pier». Iar
Clement Alexandrinul zice: «înfăţişarea,
ordinea
şi măiestria lucrurilor văzute ne arată pronia
dumnezeiască».
Prin pronie, Dumnezeu
nu numai păstrează, dar şi conduce
lumea, care va primi
o schimbare înspre mai bine. Sfântul Efrem Sirul
scrie despre pronie
astfel «Am văzut case şi m-am gândit la
gospodar.
Am văzut lumea şi am
înţeles pronia. Am văzut
corabie
fără cârmaci,
scufundându-se. Am văzut faptele oamenilor
neisprăvind nimic fără Dumnezeu, care le conduce. Am văzut
cetăţi şi republici deosebite
în constituţia lor şi am înţeles că toate
există prin rânduiala lui Dumnezeu. Turma e de la păstor, iar
creşterea tuturor pe pământ
e de la Dumnezeu».
Prin pronie, Dumnezeu
opreşte răul şi îl întoarce spre bine, cum
ne spune Mărturisirea lui Dosoftei: «Cele rele le ştie mai dinainte şi
le
îngăduie Dumnezeu, dar Ei nu se îngrijesc de ele, pentru că nici
nu
le-a făcut. Dar odată întâmplate,
ele sunt îndreptate spre ceva
folositor
de către nesfârşita
bunătate, care fără să le fi făcut, le
îmboldeşte spre mai bine cât este în puterea acestora». Dumnezeu
păstrează şi conduce lumea, conlucrând cu puterile făpturilor, nu fără
Care sunt articolele din Simbolul Credinţei despre
Dumnezeu
Fiul ?
Articolele din
Simbolul Credinţei despre Dumnezeului sunt art.
II - art. VII.?
Ce ne învaţă aceste
articole ?
Ele ne vorbesc despre
cea mai mareşi mai minunată faptă a
iubirii lui Dumnezeu
faţă de noi. Ele ne spun ca Cel ce ne-a mântuit
pe noi este însuşi Fiul lui Dumnezeu, iar mântuirea a înfăptuit-o prin
întruparea Sa ca om şi prin moartea Sa pe cruce. Multă iubire ne-a
arătat Dumnezeu şi
prin facerea lumii şi a oamenilor, despre care ne
vorbeşte articolul I din Simbolul Credinţei.
Dar dovada cea mai mare
a iubirii nemărginite ce ne-o poartă,
ne-a arătat-o prin aceea ca pe
însuşi Fiul Său L-a trimis în lume, ca om, şi
L-a dat la moartea pe
cruce «pentru
noi oamenii şi pentru a noastră mântuire».
Despre această iubire ne spune chiar Fiul lui Dumnezeu, Cel ce
a venit în lume: «Că aşa a iubit Dumnezeu
lumea, încât şi pe Fiul
Său cel Unul născut
L-a dat, ca tot cel ce crede întru El să nu
piară, ci să aibă viaţă veşnică» (Ioan
3:16).
Iar Sfântul Atanasie
spune: «Fiindu-i milă de
neamul nostru
şi
înduioşându-se de slăbiciunea
noastră şi mişcat
de stricăciunea
noastră şi nesuferind stricăciunea
morţii asupra noastră, ca
să nu
piară ceea ce a făcut şi ca să nu se zădărnicească lucrarea Tatălui,
îşi ia trup şi
acesta nu deosebit de al nostru... şi dă morţii propriul
Său trup».
Era necesară pentru
oameni această întrupare?
Era necesară. Am văzut că prin neascultarea lui Adam a pătruns
păcatul şi moartea în toţi
oamenii. Păcatul acesta pusese o duşmănie
(Romani
5:10) între ei şi Dumnezeu, fiind toţi «fii
ai mâniei» (Efeseni
2:5;
Romani 5:9), căci îi înrăise şi le slăbise puterea de a face binele.
Încât în loc de a
face binele pe care-l voia Dumnezeu şi îl
cerea
cugetul lor, făceau mereu răul. Din această pricină, cugetul îi mustra
necontenit. Iar
aceasta era un semn ca însuşi
Dumnezeu era
nemulţumit. Dar Dumnezeu îşi arăta nemulţumirea şi prin pedepsele
ce ce le aducea peste
oameni. Căci nu putea lăsa păcatul neosândit
(Romani
5:18). De altfel, însuşi păcatul pe care îl făceau
oamenii:
producea în ei griji,
boli şi necazuri, iar între oameni pisma, ura, cearta
şi
razboaie.
Pe deasupra tuturor,
Dumnezeu a pedepsit însă păcatul cu
moartea (Romani
5:12), ca să nu fie «răutatea fără de moarte». Toţi
mureau şi prin moarte se duceau la moartea veşnica, adică la chinurile
fără de sfârşit. Dar aceasta era o stare prea chinuitoare şi nu putea fi
răbdata nici de iubirea lui Dumnezeu. Se cerea o mântuire din ea.
Nu puteau să-şi dea oamenii înşişi mântuirea din
Nu puteau să-şi dea oamenii înşişi mântuirea din
aceasta
stare ?
Nu puteau. Căci deşi ei sufereau de răul
care-i stăpânea, nu
puteau scăpa de el, firea lor era slăbită de păcat, erau robii păcatului.
Această stare chinuitoare o descrie Sfântul Apostol Pavel astfel; «Nu
fac
binele pe care-l voiesc, ci răul pe
care nu-l voiesc, pe acela îl
fac.
Iar de fac aceasta care nu voiesc eu iată nu
fac eu aceasta, ci
păcatul care locuieşte
întru mine» (Romani 7:19-20). Nici
un om nu
putea mântui pe
ceilalţi de păcat, căci fiecare era «rob legii
păcatului» (Romani 7:23), şi nu se putea scăpa
nici pe sine însuşi din
această robie. Ei nu puteau face aceasta nici toţi la un loc. Iată ce
spune Sfântul
Atanasie: «Căci după ce toţi au fost loviţi în suflet şi
tulburaţi de înşelăciunea diavolească şi de
deşertăciunea idolilor,
cum
era cu putinţă ca omul să întoarcă sufletul şi mintea
oamenilor?
Dar poate să zică cineva ca lumea întreagă ar fi
putut
face
aceasta. Dar dacă lumea ar fi putut, nu
s-ar fi făcut atâtea
mari
rele. Căci lumea există şi totuşi oamenii persistau în
atâtea
mari
rele».
Nu-i putea mântui nici măcar
vreun înger? Trebuia să
vină însuşi Fiul lui Dumnezeu?
Nu-i putea mântui
nici un înger. Întâi, pentru că împăcarea cu
Dumnezeu trebuia să fie o faptă la care să ia parte însuşi
Dumnezeu.
Al doilea, pentru ca
oamenii trebuiau să fie scapaţi şi de moarte. Iar
moartea nu putea fi
înlăturată decât prin viaţa fără de sfârşit, care e
numai la Dumnezeu.
Numai Dumnezeu a putut da prima viaţă
oamenilor; numai El o
putea da şi a doua oară. Sfântul Atanasie spune
iarasi: «Nu
era cu putinţă nici prin îngeri,
deoarece nici ei nu sunt
chipuri
ale lui Dumnezeu. De aceea, Cuvântul lui Dumnezeu a
venit
în persoană, ca unul care este
chipul Tatălui, ca să poată
reînnoi
pe omul cel creat după chipul lui Dumnezeu».
Dar nu putea mântui lumea, Fiul lui Dumnezeu, de la
distanţă nefăcându-se om?
Dumnezeu, în înţelepciunea Sa, a socotit că nu e potrivit să
mântuiască pe oameni de departe. Aceasta pentru foarte multe motive,
dintre care
principale sunt trei.
Care este primul dintre aceste motive?
Primul motiv e că dreptatea cerea că precum un om a călcat
legea ascultării de Dumnezeu, un om se cădea
să-şi ispăşească,
împlinind această lege prin ascultare şi plătind cu viaţa Sa nevinovată,
călcarea celorlalţi:
«Precum prin neascultarea unui om s-au făcut
păcătoşi cei mulţi, tot aşa şi prin ascultarea
unuia, drepţi se vor
face
cei mulţi» (Romani
519). Trebuia, cu alte cuvinte, ca împăcarea
între Dumnezeu şi om să se facă nu numai prin fapta lui Dumnezeu, ci
şi a
omului Sfântul Grigorie de Nissa spune: «După ce moartea
intrase
în lume prin neascultarea unui om, a fost izgonită prin
ascultarea
altui om. Iată pentru ce s-a făcut ascultător
până la
moarte:
ca să vindece prin ascultare păcatul neascultării şi să
nimicească prin învierea sa moartea, care intrase în lume prin
neascultare».
De aceea s-a făcut Fiul lui Dumnezeu şi
om, ca să lucreze în
numele oamenilor, dar
fapta lui, ca a Celui ce era şi
Dumnezeu, să
aibă un preţ, care să covârşească vina tuturor oamenilor. «Cel ce a
murit
pentru noi, spune Sfântul Chiril al Ierusalimului, nu
era de un
preţ mic; nu era o oaie necuvântătoare,
nu era un om de rând, nu
era
numai un înger, ci Dumnezeu, făcut
om. Fărădelegea
păcatului nu era aşa de
mare pe cât dreptatea Celui mort din
pricina
noastră; nu am păcătuit aşa de mult cât preţuia dreptatea
Celui
ce şi-a pus sufletul pentru noi».
Luând firea noastră şi ţinând-o curată şi
împlinind cu ea legea
ascultării de Dumnezeu şi
ispăşind cu sângele ei vărsat
pe cruce
călcarea oamenilor, a scăpat-o
de osândă şi ne-a împăcat cu
Dumnezeu: «Vrăjmaşi fiind, zice
Sfântul Apostol Pavel, ne-am
împăcat cu Dumnezeu prin moartea Fiului Său» (Romani 5:10;
2
Corinteni 5) Să ne iubim aşadar unii pe alţii şi vom fi iubiţi de
Dumnezeu. Să fim cu îndelungă răbdare întreolaltă şi va
fi şi El cu
îndelungă răbdare faţă de păcatele noastre. Să nu răsplătim răul cu
rău şi nu vom primi după păcatele noastre. Căci iertarea greşelilor
noastre
o aflăm în iertarea fraţilor.
Iar mila lui Dumnezeu e
ascunsă în milostivirea noastră faţă de aproapele. De aceea a zis
Domnul: «Iertaţi şi veţi fi iertaţi» (Luca
6:37). Şi iarăşi: «Că de veţi
ierta
oamenilor greşalele lor şi ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel
ceresc»
(Matei 6:14). Sau: «Fericiţi cei milostivi, că aceia
se vor
milui»
(Matei 5:7). Sau: «Cu măsura cu care măsuraţi, vi se va
măsura» (Matei 7:2). Iată ne-a dăruit nouă Domnul chip de mântuire
şi
ne-a dat nouă putere veşnică de a ne face fii ai lui Dumnezeu. Prin
urmare în voia noastră stă mântuirea noastră.
Să iubim pe tot omul din suflet; dar... să nu ne punem nădejdea
în
nici
unul dintre oameni
Firea noastră care înainte purta în ea urâţenia
neascultării şi era
purtată de cei ce erau duşmanii
lui Dumnezeu, a ajuns acum firea
curată a Fiului Său prea iubit. Privind cu iubire la Fiul Său, Dumnezeu
privea cu iubire şi la firea noastră pe care o purta El. Iubind
pe Fiul
Său, Cel ce s-a făcut
ascultător până la moarte, Dumnezeu iubea
totodată pe om. Dumnezeu nu mai vedea acum firea noastră ca pe cea
care a călcat legea şi drept urmare trebuie să moară, ci ca pe firea care
a ispăşit călcarea legii şi e
vrednică să se împărtăşească de viaţă. Şi
iubirea lui Dumnezeu
faţă de firea noastră purtată de Fiul Său, avea să
se răsfrângă asupra tuturor celor ce purtau această fire şi se lipeau prin
credinţă de Fiul Său. De aceea spune Sfântul Apostol Pavel că în Fiul
lui Dumnezeu «avem
răscumpărarea prin sângele
lui, iertarea
păcatelor» şi că printr-însul a binevoit să împace toate cu Sine, făcând
pace prin sângele
cruci Lui. Sau şi mai limpede: «Şi pe cei care erau
oarecând
înstrăinaţi şi vrăjmaşi, cu mintea întru lucruri rele, iată
acum
s-a împăcat, în carnea
trupului Lui, prin moarte, să vă pună
pe
voi Sfinţi şi fără de prihană şi nevinovaţi înaintea Sa» (Coloseni
1:14,
20:21-22).
Iubindu-ne acum
Dumnezeu întru Iisus Hristos, ne face parte de
aceeaşi moştenire a bunătăţii Sale, de care se împărtăşeşte Iisus
Hristos ca Fiu al Său, socotindu-ne şi pe
noi ca pe nişte fii ai Săi: «Iar
de
suntem fii, suntem dar şi moştenitori; moştenitori,
adică, ai lui
Dumezeu
şi împreună moştenitori ai lui Hristos» (Romani 8:17).
Dar al doilea motiv al întrupării
care este?
Al doilea motiv
pentru care s-a întrupat Fiul lui Dumnezeu a
fost ca să ne arate că dragostea Lui faţă de noi e aşa de mare, că nu
mai stă departe de noi, ci se face om ca noi, ia firea noastră şi vine
între noi ca să vorbească cu noi în graiul nostru şi să ne înveţe faţă
către faţă, nu prin alţii, ca în Vechiul Testament. El voia astfel ca să ne
câştige şi mai mult inima, prin dragostea Sa, şi să ne dea pildă văzută
de cum trebuie să se poarte un om adevărat
ca să placa lui Dumnezeu.
Şi El
nu s-a făcut om numai pentru o vreme, ci pentru vecii vecilor,
rămânând în legătură cu noi şi arătând cât de mult preţuieşte şi iubeşte
pe oameni. «Mântuitorul
a venit, spune Sfântul Ioan Damaschin, ca
să se facă părtaş firii noastre, ca să ne înveţe prin pildele Sale
calea
virtuţii, ca să ne scape de stricăciune prin comuniunea cu
viaţa, făcându-se începătura vieţii noastre»
si care este al treilea motiv al întrupării ?
si care este al treilea motiv al întrupării ?
Acest motiv se vede
chiar din cuvintele de mai sus ale Sfântul
Ioan Damaschin. Fiul
lui Dumnezeu s-a mai întrupat ca, unind firea
noastră cu firea Sa dumnezeească, făcând-o firea Lui însuşi,
ca să nu
mai poată să se depărteze de Dumnezeu, să nu mai poată să lucreze
împotriva Lui, ca
acest templu să nu se mai poată ruina, ci să fie de
acum mereu plin si
străbătut de Dumnezeu. Altfel ar fi fost cu putinţă
ca firea noastră odată mântuită, iarăşi să se piardă. În acelaşi timp,
numai aşa a putut să scape cu adevărat şi pentru totdeauna firea
omenească de stricăciune şi de moarte, unind-o strâns cu Sine, Cel ce
era izvorul nestricăciunii si al nemuririi. Prin firea noastră zidită acum
în Dumnezeu, toţi putem fi «zidiţi
întru Hristos» (Efeseni 2:10). Noi
putem adică acum să stăm mai uşor, adică dacă vrem, în legătură cu
Fiul lui Dumnezeu, căci El e şi om ca noi, nu numai Dumnezeu. Iar
stând prin credinţă şi prin dragoste în legatură cu El, ne aflăm zidiţi în
El, împreună cu firea Sa omenească,
aflată în El. De aceea spune
Sfântul Apostol Pavel
că precum în Fiul lui Dumnezeu au fost zidite şi
aşezate toate la început, cand s-au făcut,
cu atât mai mult acum, luând
El firea noastră, ne aşează, iarăşi în El şi mai deplin, pe toţi
cei ce
vrem. Drept aceea ne
îndeamnă: «Întru Dânsul să umblaţi,
înrădăcinaţi si zidiţi fiind într-Însul» (Coloseni
2:6-7).
Sfântul Chiril al
Alexandriei înfăţişează motivul al treilea
astfel: «Cum
putea omul de pe pământ, căzut în moarte, să se
întoarcă la nestricăciune
? Era nevoie ca trupul muritor să se
împărtăşească din puterea de viaţă a lui
Dumnezeu. Iar puterea
dătătoare de viaţă a lui Dumnezeu-Tatăl e
Cuvantul cel Unul
Născut».
Dacă numai Fiul lui
Dumnezeu făcut om putea să
mântuiască omenirea de păcat şi de moarte, de ce nu S-a
făcut mai curând om? De ce a lăsat
Dumnezeu să treacă un
timp
atât de îndelungat de la căderea
lui Adam până la
trimiterea
Fiului Său?
Era necesară o pregătire a oamenilor ca să primească pe
Mântuitorul, atunci
când va veni. Căci nu ajungea ca Mântuitorul să
vină şi să moară pentru oameni. Trebuia ca şi ei
să-L primească cu
credinţă. Altfel nu se putea înfăptui
mântuirea lor. Şi anume trebuiau
pregătiţi ca să poată crede că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu cel
întrupat şi că numai prin El se pot mântui.
Cum s-a făcut această pregătire?
În două feluri: întâi, prin creşterea
răului şi deodată cu aceasta
a convingerii
oamenilor că nu se pot mântui prin puterile lor; al doilea,
prin sporirea
vestilor de la Dumnezeu că le va trimite un Mântuitor şi
că Mântuitorul acesta va fi chiar Fiul Său. Pregătirea aceasta a făcut-o
Dumnezeu în alt chip
cu popoarele păgâne şi în alt chip cu poporul
evreu. Pe păgâni i-a pregătit
pe calea firii, pe evrei pe o cale mai
presus de fire,
într-un chip mai lămurit, ca din învăţătura
data lor să
tragă folos şi popoarele păgâne.
Cum au fost pregătiţi păgânii şi evreii prin creşterea
răului şi a convingerii că nu se pot mântui prin puterile
lor?
Păgânii şi Evreii au fost pregătiţi în primul raâd prin aceea că
i-a lăsat să sporească în păcat. Dacă ar fi vrut Dumnezeu să-i
mântuiască pe oameni, îndată după cădere, poate că ei nu-şi dădeau
seama de toate
nenorocirile ce le aduce cu sine păcatul.
Pe lângă
aceasta, la început
oamenii ar fi crezut că pot scăpa de rău numai prin
puterile lor şi n-au trebuinţă de Dumnezeu. A trebuit să li se lase mii
de ani, ca, pe de o
parte, să guste toată otrava răului şi să se scârbească
de el, pe de alta să vadă că toate încercările lor de a scăpa
de rău sunt
zadarnice. Aşa au cazut popoarele păgâne
în cele mai grele rătăciri
închinându-se la
dobitoace şi la pietre şi aducându-le jertfe vieţi
omeneşti. Evreii, cu toate că erau călăuziţi în deaproape de Dumnezeu,
se abăteau şi ei tot mai tare spre rău.
Când s-a înmulţit răul,
Dumnezeu le-a dat
Legea la muntele Sinai (Ieşirea,
cap. 20), ca să le
arate limpede cum
trebuie să vieţuiască. Dar, datorită păcatului din ei,
în loc să asculte de Lege, s-au încăpăţânat şi mai tare să o calce. Încât
legea li s-a făcut spre înmulţirea
păcatului. «Pentru călcările de
porunci
s-a adus legea», zice Sfântul Apostol Pavel (Galateni 3:19),
şi
tot el zice: «păcatul luând pricina prin
poruncă, m-a amăgit şi
m-a
omorât» (Romani 7:11), Legea
era bună şi sfântă şi totuşi ea s-a
făcut omului spre moarte. «Păcatul ca să se
arate păcat, prin ce era
bun
îmi lucra mie moarte, ca să se
facă peste măsura
de păcătos
păcatul prin poruncă» (Romani
7:13). Înmulţindu-se păcatul, omul
îşi dădea seama că nici prin lege nu se poate mântui, măcar
că e de la
Dumnezeu. Legea nu-l
putea ajuta, pentru că prin ea Dumnezeu îi
arată numai care este binele, nu-i dă şi
ajutorul Său ca să-l
împlinească, ci îl lasă pe om la puterile lui.
Nu-i dădea Dumnezeu ajutorul Său,
pentru că omul nu l-ar fi
primit, deoarece se
încredea încă în puterile lui. De aceea Dumnezeu îl
lasă în mândria ca se poate mântui singur, cp poate împlini singur
poruncile Legii. Dar
cu cât Legea arată mai limpede înălţimea binelui,
cu atât omul îşi dădea seama că e mai departe de el, ca e mai păcătos.
Acest lucru îl vedea
Evreul cu ajutorul Legii scrise pe tablele Legii, iar
păgânul cu ajutorul Legii scrise în inima sa, cu ajutorul conştiinţei.
«Văd cele bune, zice un poet păgân, le admit, dar fac totdeauna
cele
rele». Şi aşa, prin Lege, pe de o parte se înmulţea păcatul, pe de
alta omul îşi dă tot mai mult seama de neputinţa
lui de a se mântui de
păcat şi în loc de a se mai încrede în puterile lui, era tot mai convins
că numai Dumnezeu însuşi,
prin puterea adică prin harul Lui, îl poate
mântui. Iată de ce Sfântului Apostol Pavel zice: «Că nimic n-a
săvârşit legea, ci aducere
este numai la mai bună nădejde, prin
care
ne apropiem de Dumnezeu» (Evrei 7:19).
Cum a pregătit
Dumnezeu pe oameni, prin veştile
ce li
le
da, că va veni El însuşi să-i mântuiască ?
Prima făgăduinţă pe care a dat-o Dumnezeu oamenilor că le va
trimite un Mântuitor,
a fost îndată după cădere. Era prima lor
mângâiere în
nenorocirea ce i-a ajuns. Dumnezeu îi spune şarpelui
că
cineva se va naşte din femeie, care-i va zdrobi capul: «Vrajmăşie voi
pune
între tine şi între femeie fi
între sămânţa ta şi între sămânţa
ei;
acela va zdrobi capul tău şi tu vei păzi călcâiul lui» (Facerea
3:15).
Dar vesti tot mai
limpezi despre Mântuitorul, ce avea să vină, le
dă Dumnezeu Evreilor prin proorocii Vechiului Testament, căci pe
vremea lor se înmulţise şi răutatea între oameni. De aceea proorocii
plângând şi suferind, ziceau; «Cine va da din Sion
mântuirea»?
(Psalm
13:6), sau se rugău: «Doamne, pleacă cerurile şi Te
pogoară» (Psalm 153:6). Dumnezeu
milostivin-du-se de această
rugăciune, spune oamenilor: «Va veni la Biserică să Domnul pe care
îl căutaţi» (Maleahi
3:1), sau: «Iată vin să adun toate neamurile şi
limbile»
(Isaia LVI, 18).
Şi ca
lumea să-L cunoasăa atunci când va veni, Domnul dă
foarte multe semne
după care va putea fi cunoscut. El nu va veni cu
asprime, ci blând şi smerit, călare pe mânz de asină: «Bucură-te
foarte
fiica a Sionului, strigă fiica
a Ierusalimului, iată împăratul
vine
la tine drept şi însuşi mântuitor, blând şi călare pe asin şi pe
mânz
tânăr» (Zaharia 9:9). Va
veni nu ca să domnească asemenea
împăraţilor pământeşti, ci ca să elibereze prin sangele Său pe
cei robiti
păcatului: «Şi Tu întru sângele aşezământului (Testamentului) Tău
ai
slobozit pe cei legaţi ai Tăi din groapa ce n-are apă» (Zaharia
9:11).
Smerenia întru care
va veni, pătimirea şi moartea Lui pentru
păcatele altora, le prevesteşte
proorocul Isaia în mod amănuţit: «Şi
l-am
văzut pe El şi
n-avea nici chip nici frumuseţe...
Acesta
păcatele noastre le poartă şi
pentru noi rabda durere,., iar El s-a
rănit pentru păcatele
noastre şi a pătimit pentru fărădelegile
noastre,
certarea împăcării noastre pre Dânsul şi cu
rana lui noi
toţi ne-am vindecat... şi El
pentru că s-a chinuit nu şi-a deschis
gura
Sa; ca o oaie la înjunghiere s-a dus şi ca
un miel fără de glas
înaintea
celui ce-l tunde, aşa nu-şi deschide gura Sa; Că s-a
luat de
pe pământ viaţa Lui şi pentru fărădelegile poporului meu, s-a
adus
la moarte» (Isaia 53:2, 4, 5, 7, 8).
Chiar şi timpul şi locul venirii Mântuitorului au fost prezise de
Prooroci. Proorocul
Daniel a prezis că: «De la ieşirea cuvântului ca,
iarăşi să se zidească Ierusalimul», adică de la anul 457 a. Hr. şi până
"se
va sfârşi păcatul şi se vor sterge fărădelegile» (9:25-24), vor
trece 70 de săptămâni de ani, adică 490 de ani, răstimp care tocmai
bine s-a împlinit la
anul 33 după Hristos, când Mântuitorul a zdrobit
puterea păcatului, prin moartea pe cruce. Iar Proorocul Miheia a prezis
că Mântuitorul se va naşte
în Betleem (Miheia 5:2). S-a prezis apoi
prin Isaia Proorocul,
şi chipul mai presus de fire al naşterii
Mântuitorului din
fecioara: «Iată fecioara în pântece va
lua şi va
naşte fiu şi vor chema numele lui
Emanuil» (adică Dumnezeu cu
noi)
(Isaia 7:15).
De asemenea că El se va naşte după trup din sămânţa lui David
«Odată m-am jurat întru cel sfânt al meu; au minţi-voiu lui
David?
Sămânţa lui va rămâne în veac şi
scaunul lui ca soarele
înaintea
mea şi ca luna săvârşită în veac» (Psalm
88:35-36). Toate
aceste proorocii
aveau să ajute credinţa oamenilor prin faptul că ele sau
împlinit în Iisus
Hristos. Dar că oamenii să poată primi pe Iisus
Hristos ca Dumnezeu,
mai trebuia ca Dumnezeu să-i ridice din
credinţa lor rătăcită în mulţi idoli, la credinţa
într-un singur
Dumnezeu,
atotputernic şi iubitor, dar care are un Fiu nedespărţit de
El, după fiinţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu