BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
CUVÂNT
CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI
PREOT IOAN
Motto:
Aşa grăieşte Domnul slavei:
În fiecare liturghie,
Eu mă cobor din nou la voi,
Deşi mi-e coasta mea străpunsă,
Şi-mi curge sângele şuvoi.
Mă răstignesc din nou pe cruce,
În umbra Sfântului Altar,
Primiţi-mi Sângele si Trupul,
Să nu vin iarăşi în zadar.
IUBITI CREDINCIOSI
Acest cuvânt, LITURGHIE, întrebuinţat astăzi în Biserica şi
Teologia Ortodoxă, este de origine greacă şi vine de la cuvintele LITON=POPOR şi ERGON=LUCRU, care se referă la activitatea depusă de un slujbaş,
în interesul întregului popor .
CE ESTE SFÂNTA
LITURGHIE?
Sfânta Liturghie, este
cea mai puternică slujbă de pe pământ, şi prin fiecare asemenea slujbă, se
înnoieşte jertfa de pe Cruce, prin care, Duhul Sfânt preface darurile de pâine
şi vin, în însuşi Trupul şi Sângele lui Hristos. Jertfa de pe Golgota este
unică şi irepetabilă: „Căci Iisus Hristos a făcut aceasta, o dată pentru
totdeauna, aducându-Se jertfă pe Sine însuşi“ (Evrei 7:27). Dar, pentru ca toate
generaţiile viitoare de credincioşi, să se poată împărtăşi din roadele ei
binefăcătoare, Mântuitorul ne-a lăsat un mijloc de a o face veşnic prezentă în
lume, prin întemeierea jertfei celei noi, care, avea să se aducă de aici
înainte pururea în Biserica sa, în locul jertfelor Legii Vechi.
A FOST PREVESTITĂ ÎNTEMEIEREA
SFÂNTEI LITURGHII?
Da. Întemeierea Sfintei Liturghii a fost
prevestită de Mântuitorul, cu mult înainte de patima Sa, şi anume, în
cuvântarea ţinută mulţimilor când le-a spus:
„Eu sunt pâinea cea vie care s-a pogorât din
cer. Cine mânâncă din pâinea aceasta, viu va fi în veci. Iar pâinea pe care Eu
o voi da pentru viaţa lumii, este trupul Meu“ (Ioan 6:51).
CAND A FOST INSTITUITA ACEASTA SFANTA SLUJBA
Instituirea a avut loc
în ajunul morţii Domnului pe cruce, adică joi seara, la Cina cea de Taină, când
Iisus a luat pâinea şi mulţumind, a frânt-o şi a dat ucenicilor Săi zicând: „LuaŢi, mÂncaŢi, acesta este Trupul Meu. Şi
luÂnd apoi paharul Şi mulŢumind, le-a dat, zicÂnd: BeŢi dintru acesta toŢi. CĂ
acesta este sÂngele meu al legii celei noi, care pentru mulŢi se varsĂ spre
iertarea pĂcatelor“ (Matei 26:26-28). Sfânta Liturghie, se săvârşeşte conform poruncii date
de Mântuitorul, Sfinţilor Săi Apostoli:
„Aceasta să faceţi spre pomenirea (în amintirea) mea!“ (Luca 22 : 19). Sfânta Liturghie este deci „Jertfa cea de fără
de sânge“ şi ea închipuieşte, sub forma văzută a diferitelor ei
acte şi ceremonii, întreaga iconomie a mântuirii noastre, de la Naşterea
Domnului şi până la Pogorârea Sfântului Duh peste Sfinţii Apostoli. Ni se
înfăţişează, am putea spune, ca într-un film religios mai toate faptele şi
momentele de seamă din viaţa şi lucrarea de pe pământ a Mântuitorului:
întruchiparea şi naşterea Sa, ieşirea la propovăduire, învăţătura şi minunile
Lui, răstignirea, patimile şi îngroparea, învierea şi înălţarea la ceruri.
ACEASTA SFANTA SLUJBA SFANTA A MAI AVUT SI ALTE DENUMIRI ?
Da. La început, în
epoca apostolică a purtat mai multe denumiri: FRÂGEREA PÂINII (Fractio panis) (Faptele
Apostolilor 2:42); CINA DOMNULUI (1Corinteni 10:21); În epoca imediat
următoare celei apostolice, întâlnim şi alte denumiri, cum ar fi: ÎNĂLŢARE, aducere sau ofrandĂ; euharistie sau mulŢumire; mister
sau tainĂ;
masĂ
tainicĂ.
CARE LITURGHII SE SAVARSESC AZI IN BISERICILE ORTODOXE
Da. La început, în
epoca apostolică a purtat mai multe denumiri: FRÂGEREA PÂINII (Fractio panis) (Faptele
Apostolilor 2:42); CINA DOMNULUI (1Corinteni 10:21); În epoca imediat
următoare celei apostolice, întâlnim şi alte denumiri, cum ar fi: ÎNĂLŢARE, aducere sau ofrandĂ; euharistie sau mulŢumire; mister
sau tainĂ;
masĂ
tainicĂ.
Azi, în Bisericile Ortodoxe se săvârşesc: Liturghia
Sfântului Ioan Gură de Aur şi Liturghia
Sfântului Vasile Cel Mare. De fapt, la început, Liturghia Sfântului
Vasile cel Mare a fost cea obişnuită în Biserica
Ortodoxă, însă cu timpul ea a fost înlocuită de prin secolul al X-lea cu cea a
Sfântului Ioan. Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, în timpul unui an, se mai
săvârşeşte numai de zece ori.
CARE ESTE LOCUL UNDE SE POATE SAVARSI SFANTA LITURGHIE
Sfânta Liturghie se săvârşeşte numai în Biserică, inclusiv paraclise
sau capele sfinţite şi cu antimis, în Altar. Numai în cazuri cu totul
excepţionale se poate săvârşi pe câmpul de luptă, sau la hramurile şi
sfinţirile de biserici, când vine multă lume, şi numai cu învoirea episcopului
locului se poate săvârşi Liturghia în afară de Biserică, pe o masă, curată, pe
care se întinde Sfântul Antimis. Sfântul Antimis ţine locul Sfintei Mese şi
fără de acesta nu se poate săvârşi Sfânta Liturghie nici în Biserică, nici în
afară de Biserică.
CARE SANT OBIECTELENECESARE PENTRU SAVARSIREA SFINTEI LITURGHII
În afară de Antimis, care este indispensabil, ne mai sunt de trebuinţă:
Sfintele Veşminte; Sfintele Vase (disc,
potir, copia, linguriţa, steluţa), Acoperămintele; Prescuri; Vin curat (din struguri); Apă; Cărţile de slujbă (Sfânta Evanghelie şi Liturghier) pentru
preot; Apostol şi Catavasier pentru cântăreţii de la strană, şi ne mai trebuie
mai multe lumini, cel puţin două pe Sfânta Masă, una la proscomidiar şi câte
una în sfeşnicele împărăteşti, iar în caz de mare lipsă, cel puţin una (fără de care nu se poate săvârşi Sfânta
Liturghie).
CINE POATE SAVARSI SFANTA LITURGHIE
Sfânta Liturghie o pot
săvârşi numai arhiereii sau preoţii.
Slujba Sf. Liturghii se împarte, în trei părţi mari:
1. Proscomidia;
2. Liturghia catehumenilor;
3. Liturghia credincioşilor.
CE ESTE PROSCOMEDIA
Proscomidia este prima parte a Sfintei Liturghii. Termenul Proscomidie, vine de la
grecescul proscomilin, care însemnează: a aduce, a pune înainte, a
oferi. Proscomidia în înţelesul curent de astăzi, este ritualul pregătirii, şi
al binecuvântării „Cinstitelor Daruri“, adică a materiei jertfei liturgice, şi, are
forma şi întinderea unei adevărate slujbe aparte, cu un titlu propriu, cu o
formulă de binecuvântare la început şi cu una de încheiere, Otpust sau Apolis,
la sfârşit.
IN CE TIMP SI UNDE SE SAVARSESTE PROSCOMIDIA
Proscomidia se face de obicei
în timpul Utreniei, în partea de nord-vest a Altarului numită proscomidiar (altarul proaducerii), şi ea este
săvârşită în întregime numai de preot, fără participarea credincioşilor sau
cântăreţilor şi fără ca, credincioşii să vadă sau să audă ceva din ea.
SCURTA EXPLICARE A PROSCOMIDIEI
Se numeşte astfel, deoarece
credincioşii aduc, ca daruri pentru Sfânta Liturghie, pâine sub formă de
prescuri şi vin. Din prescurile aduse, preotul alege una sau mai multe, pentru
lucrarea celor sfinte. Pâinea folosită la Proscomidie poartă denumirea de
prescuri (prosfore), având forme
felurite: formă rotundă, formă de cruce, formă de trei sau cinci cornuri. După
rânduială, trebuie cinci prosfore, care închipuie cele cinci pâini, cu care
Mântuitorul a săturat mulţimile în pustie.
Spălarea
mâinilor preotului, înainte de a începe Proscomidia, înseamnă nu numai
curăţirea trupească, dar mai ales curăţia
spirituală, atât de necesară pentru
săvârşirea Sfintei Liturghii
: „Spăla-voi între cei nevinovaţi mâinile
mele...“ (Psalm 25:6-12). În prima parte a Proscomidiei preotul scoate cu copia
Agneţul
(pecetea) din prima prescură,
simbolizând patimile
Mântuitorului. El taie
cu copia cele 4 părţi ale pecetei pe care sunt imprimate iniţiale IS, HS, NI, KA, rostind: „Ca
un miel spre junghiere S-a adus...“ (Isaia 7:3), şi celelalte. Aceste cuvinte, scrise de
Isaia cu 730 de ani mai înainte de Mântuitorul, arată blândeţea Mântuitorului
şi îndelunga Sa răbdare, cu care s-a jertfit pentru oameni. Tăind în partea de
jos, zice: „Iar neamul Lui cine-l va spune?“ (Isaia
8:3).
Adică, cine va putea să pătrundă şi să înţeleagă naşterea Lui din Tatăl, mai
înainte de veci, sau naşterea Lui din Sfânta Fecioară Maria?
Aşezarea sfântului Agneţ
şi a părticelelor pe Sfântul Disc
|
|
Sfântul Agneţ închipuie pe
Hristos, Mielul lui Dumnezeu, Care, Şi-a dat viaţa pentru mântuirea noastră,
iar amestecul de vin şi apă turnate de preot în sf. potir, simbolizează sângele
şi apa care au curs din coasta Mântuitorului cea împunsă de ostaş cu suliţa. Scoaterea
miridei pentru Maica Domnului din a doua prescură, şi aşezarea ei pe disc în
dreapta Sfântului Agneţ, arată şederea Sfintei Fecioare în slava cerească, după
adormirea ei cu trupul şi trecerea la ceruri.
Cele nouă miride, care
se scot apoi şi se aşează în stânga Sfântului Agneţ, pe trei rânduri de câte
trei miride fiecare, reprezintă cele nouă cete sau grupe ale sfinţilor care
alcătuiesc ierarhia cerească: proorocii,
în frunte cu Sf. Ioan Botezătorul, care a pregătit calea Domnului, apostolii în frunte cu Sfinţii Petru şi Pavel
şi alte categorii de sfinţi, ca unii care au fost slugi alese ale lui Dumnezeu: marii
ierarhi ai Bisericii, marii dascăli şi învăţători ai lumii (teologi),
mucenicii şi muceniţele care s-au jertfit pentru
dreapta credinţă, cuvioşi şi purtători de
Dumnezeu părinţi pustnici şi călugări care au strălucit prin
asceză, înfrânare şi sfinţenia vieţii, sfinţii doctori fără de arginţi, care au tămăduit pe săraci fără să le
ia plată, ş.a.m.d.
Din a patra prescură,
se scoate părticică pentru episcopul locului, pentru preoţi şi diaconi, şi
pentru toţi slujitorii sfântului altar. Din aceeaşi prescură se scot şi miride
pentru ctitorii, binefăcătorii şi ajutătorii Bisericii care sunt în viaţă, şi
pentru credincioşii vii ale căror nume sunt înscrise pe pomelnice.
Din prescura a cincea,
se scot părticele pentru iertarea păcatelor celor din veac adormiţi întru
dreapta credinţă: ctitorii sfântului locaş, arhierei, patriarhi, conducători
etc. şi tot aici se pomenesc şi alţi morţi scrişi pe pomelnice. Astfel,
aşezarea părticelelor de pâine puse de-a dreapta şi de-a stânga sfântului Agneţ
înfăţişează, „Biserica biruitoare“ în ceruri, iar fărâmiturile de
sub Agneţ, care s-au scos pentru credincioşii vii şi morţi, închipuie „Biserica
luptĂtoare“, care luptă pentru dobândirea mântuirii. Aşadar,
întreaga Biserică o vedem adunată în jurul lui Hristos, căci „mai presus de toate L-a dat pe el cap al Bisericii, ca
una ce este trupul Lui“ (Efeseni 1:22-23). Miridele aflate pe Sfântul
Disc, în jurul sfântului Agneţ, nu se prefac în trupul Mântuitorului, deci, nu
au puterea jertfei mântuitoare, de aceea nu se dau credincioşilor spre
împărtăşire.
Steluţa pe care preotul o aşază pe Sf. Disc, peste Sf. Agneţ şi miride,
ne aduce aminte de steaua care a călăuzit paşii magilor spre ieslea din
Betleem, proscomidiarul închipuind peştera şi ieslea naşterii. Acoperămintele
cu care preotul acoperă apoi discul şi potirul, închipuie scutecele cu care a
fost înfăşat la naştere Mântuitorul, iar Aerul (acoperământul cel mare), cu care se acoperă atât discul cât şi
potirul, simbolizează cerul pe care s-a arătat steaua de la naştere, precum şi
giulgiurile în care a fost înfăşurat trupul Mântuitorului înainte de îngropare.
Iată,
Domnul iar S-a răstignit,
Iată, Mielul iarăşi
S-a jertfit,
Trup şi Sânge se
amestecă-n pahar,
Golgota-i masa Sfântului Altar.
Amin
COMPLETARE LA CATEHEZA ,,DESPRE SFANTA LITURGHIE„
Liturghia (de la grecescul Leiturghia = impreună slujire a
episcopului, preotului si credincioşilor sau acţiunea comună, om - Dumnezeu),
este cea mai însemnată slujba obştească a Sfintei Biserici, inima cultului
divin, în care se săvârşeste Euharistia (Sfânta Jertfă). Prin Sfânta
Taină a Împărtăşaniei, credincioşii primesc în trupul şi sângele lor, Trupul şi
Sângele Domnului nostru Iisus Hristos, spre iertarea păcatelor si viaţa veşnică.
Ce bucurie aveau oare
ucenicii Domnului (Sfinţii Apostoli),
când se rugau împreuna cu Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu!
Ce bucurie aveau Sfinţii
Apostoli si primii creştini când stăruiau în Sfânta Liturghie prin frângerea pâinii,
rugăciuni si cântări (Faptele Apostolilor 2:42).
Şi astăzi, când creştinii
săvârşesc Sfânta Liturghie, cerul se coboară pe pământ, şi oamenii, împreună cu
îngerii şi cu toţi Sfinţii îl slavoslovesc pe Dumnezeu.
Despre această împreună-slujire
cu îngerii, ne-au rămas scrise multe mărturii din vieţile Sfinţilor, dintre
care amintim pe cea relatată de Sfântul Nifon. În timpul Sfintei Liturghii,
imediat ce preotul slujitor a spus Binecuvântată este Împărăţia Cerurilor... Sfântul
Nifon a văzut foc coborând din cer si acoperind Sfântul Jertfelnic şi pe
slujitor, fără ca acesta să-şi dea seama de nimic. Mai tarziu, când poporul a început
să cânte - Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare... patru îngeri au coborât şi au cântat
cu ei. La Apostol, s-a arătat Sfântul Apostol Pavel, care îi îndruma pe cântăreţi.
La Aleluia, după Apostol, vocile poporului urcau împreună la cer, ca o funie de
foc, şi la Sfânta Evanghelie vedea fiecare cuvânt cum ieşea din gura preotului,
şi urca spre cele cereşti. Puţin înaintea intrării cu Cinstitele Daruri, Sfântul
Nifon a văzut cum s-a deschis cerul şi o mireasmă cerească a acoperit întreaga
Biserică.
INTEMEIEREA SFINTEI LITURGHII
Sfânta Liturghie a întemeiat-o
Domnul nostru Iisus Hristos la „Cina cea de
Taină“, în Joia mare a Sfintelor Patimi, când, luând
pâine şi binecuvântând, a frânt şi dând ucenicilor a zis: „Luaţi mâncaţi,
acesta este Trupul Meu...“ Şi luând paharul si mulţumind,
le-a zis: „Beţi dintru acesta toţi, că acesta
este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru voi şi pentru mulţi se varsă
spre iertarea păcatelor“
(Matei
26:26). După instituire, el adaugă: „Aceasta
să faceţi spre pomenirea Mea şi Eu voi
fi cu voi până la sfârşitul veacurilor“ (Luca 22:19).
De aceea Sfânta
Liturghie nu este o slujbă de comemorare (adică
de amintire), a morţii şi învierii
Domnului, ci este o reactualizare pentru fiecare dintre noi a acestor
evenimente mântuitoare. Sfânta Liturghie este o stare ideală de rugăciune, de
jertfă şi de adorare a Lui Dumnezeu, prin care creştinul cu credinţa şi fapte
bune se îndumnezeieşte şi sfinţeşte.
CUM TREBUIE SA MERGEM LA SFANTA LITURGHIE
La Sfânta Liturghie
trebuie să mergem cu inima curată şi cu o mică jertfă în dar, spre a arăta dăruirea
vieţii noastre lui Dumnezeu. După ce ducem darul nostru nostru la Sfântul
Altar, ocupăm un loc în Sfânta Biserică, după caz, bărbaţii în partea dreaptă,
iar femeile în partea stângă şi renunţăm să ne mai gândim la problemele
cotidiene, ne aducem aminte de păcatele făcute de noi, conştientizăm că suntem
adevăraţi împătimiţi şi răi înaintea lui Dumnezeu şi astfel cu capul şi cu
mintea plecată, şi cu inima frântă se cuvine să participăm la întâlnirea noastră
cu Sfânta Treime, cu Maica Domnului, cu îngerii şi cu Sfinţii în cadrul Sfintei
Liturghii. La citirea Acatistului, la Evanghelie, la Crez, la ieşirea cu
Cinstitele Daruri, la Tatăl nostru să stăm cu smerenie în genunchi, fără să
vorbim sau să deranjăm pe alţii.
Sfânta Liturghie este
puntea de legătură cu cei adormiţi din neamurile noastre si ajutătoarea
acestora.
Sfânta Liturghie este
izbăvitoare de moarte năpraznică şi ajutătoare tuturor, pentru tot binele
sufletesc şi trupesc. Prin împărtaşania
ce ni se oferă la Sfânta Liturghie, trupurile au ajuns să nu mai putrezească.
Dumnezeu a făcut şi
face multe mişcări spre a veni la noi, dar nu sfarâmă cu forţa poarta iubirii
noastre. „Iată Eu stau la uşă şi bat; de va deschide cineva,
voi cina cu el...“ (Apocalipsa 3:20).
El aşteaptă răspunsul nostru. Să ne apropiem deci, cu încredere de El, ca să luăm
milă şi să aflăm har spre ajutor, la timp potrivit.
SFANTA LITURGHIE SI SFINTELE TAINE
La Sfânta Liturghie participă Însuşi Mântuitorul Iisus Hristos cu Sfinţii
din ceruri, deci cu toţi cei care formează Biserica Triumfătoare. Noi, cei din
Biserica Luptătoare de pe pământ, avem acum prilejul să ne împărtăşim de sfinţenia
lor, dacă participăm la Sfânta Liturghie şi ne rugăm împreună cu ei; intrăm
astfel în posesia energiilor lor.
DIAMANTUL DE MARE PRET SI CELE 100 DE INIMI
Se zice că un împărat
avea odată un diamant de mare preţ. Din admiraţie pentru acea rară bijuterie,
el a poruncit să se sape pe diamant următoarele cuvinte: „Cine mă are pe mine, nu va fi
sărac niciodată“.
Cu mai multă dreptate putem zice noi despre Sfânta Liturghie: „Cine
o are şi se împărtăşeste din harurile ei, nu va fi sărac niciodată“. Prin
jertfa Sfintei Liturghii, creştinul îşi poate satisface toate năzuinţele sale,
toate trebuinţele sufleteşti şi trupeşti, îşi poate împlini desăvârşit o sfântă
datorie faţă de Dumnezeu. A-L adora pe Făcătorul cerului şi al pământului, a-L
lăuda şi a-L recunoaşte ca Stăpân şi Binefăcător al tău, a-I mulţumi pentru
toate binefacerile primite, iată, rostul nostru pe pământ.
Un suflet evlavios
regretă odată că n-are 1000 de inimi să le închine ca prinos de dragoste lui
Dumnezeu. „Ia parte la Sfânta
Liturghie!“,
i-a zis un tainic glas. „Ia
parte la Sfânta Liturghie şi astfel îl vei preamări pe Dumnezeu mai bine decât
dacă i-ai jertfi 1000 de inimi“. Într-adevăr,
toate laudele ce le poate aduce omul Creatorului, toate faptele bune la un loc,
nu valorează cât o Sfântă Liturghie. Căci acelea sunt lucruri omeneşti, aceasta
este o lucrare dumnezeiască.
SFANTA LITURGHIE - CEA MAI IMPORTANTA SLUJBA PENTRU ADORMITI
Moartea a fost o
consecinţă a păcatului protopărinţilor, care nu au respectat porunca dată de
Cel Care i-a creat: A dat apoi
Domnul Dumnezeu lui Adam poruncă şi a zis:
Din toţi
pomii din rai poţi să mănânci, iar din pomul cunoştinţei binelui şi răului să
nu mănânci, căci în ziua în care vei mânca din el, vei muri negreşit
(Facerea 3:17). Dumnezeu l-a creat pe om nu
pentru a muri, ci pentru a trăi vesnic. De aceea potrivit învăţăturii creştine,
Dumnezeu nu a creat moartea, ea a apărut în lume după căderea primilor oameni în
păcatul neascultării. Cu toate acestea, moartea nu este o trecere în nefiinţă,
ea este o „poartă“ spre viaţa veşnică. Omul, după învăţătura creştină îşi
continuă, prin sufletul său, existenţa în veşnicie, după legi pe care parţial
Dumnezeu ni le-a descoperit prin Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie.
Potrivit acestora, sensul vieţii de dincolo
este determinat de modul în care omul a trăit pe pământ, ţinând cont de două
elemente; credinţa şi faptele bune. Acestea două sunt evaluate la Judecata
particulară, care are loc la scurt timp dupa deces (patruzeci de zile), şi la Judecata Universală.
Cultul morţilor este
respectat cu multă evlavie de creştinii ortodocşi şi se cuvine precizat că rugăciunile
pe care le adresăm lui Dumnezeu pentru cei adormiţi au o ordine a importanţei:
Sfânta Liturghie, slujba Parastasului, în cadrul căreia locul central îl ocupă
rugăciunile de dezlegare rostite de arhiereu sau de preot, apoi rugăciunile
particulare pentru cei adormiţi şi toate formele de milostenie.
Rugăciunile de cerere
ale creştinilor sunt foarte puternice atunci când sunt adresate în cadrul
Sfintei Liturghii, pentru că ele se unesc cu Jerfa mijlocitoare a Domnului
Iisus Hristos (Sfânta Euharistie - Trupul
şi Sângele Domnului), Care Se jerfeşte pe Altarele Sfintelor Biserici Crestin
Ortodoxe, cerând împlinirea cererilor adresate de cei prezenţi la slujba sfântă. Această învăţătură ne-a fost dată de Sfantul
Apostol Pavel: Având Arhiereu mare, Care a străbătut
cerurile, pe Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu...., Să ne apropiem, deci, cu încredere
de tronul harului, ca să luăm mila şi să
aflăm har, spre ajutor, la timp potrivit.
Sfânta Liturghie este
cea mai importanta slujbă în cadrul căreia creştinii pot cere coborârea
milostivirii lui Dumnezeu peste cei vii şi peste cei adormiţi. Iată ce învaţă
Sfântul Simeon al Tesalonicului: Celor adormiţi le sunt mai de folos
Liturghiile, iar celelalte (pomenirile şi
milosteniile) îi ajută mai putin; pentru că omul murind, a încetat săvârşirea
păcatului, iar prin jertfa se împărtaşeşte în mod tainic cu Hristos, se umple
de dumnezeiasca veselie, de dar şi se izbăveşte cu dumnezeiasca milă, de toată
durerea. Deci, înainte de toate să se facă Liturghii pentru dânşii, după aceea
de vor avea posibilitati materiale, milostenie saracilor, zidiri de Sfinte
Biserici şi altele care sunt spre mântuirea lor.
Sfânta Liturghie a Sfântului
Ioan Gură de Aur şi cea a Sfântului Vasile cel Mare - care se oficiază în Sfânta
Biserică Ortodoxă - au în cuprinsul lor rugăciuni pentru cei adormiţi, iar
aceste două Sfinte Slujbe au luat naştere din Sfânta Liturghie a Sfântului
Iacov, ruda Domnului şi primul episcop al Ierusalimului. Creştinii primelor
veacuri se rugau în cadrul Sfintei Liturghii pentru cei adormiti, această
practică păstrându-se până în zilele noastre. Deci putem afirma că rugăciunile
pentru cei adormiţi există din vremea Sfinţilor Apostoli.
În cadrul
proscomidiei, prima parte a Sfintei Liturghii, care se oficiază în taină,
preotul slujitor săvârşeste cea mai eficientă rugăciune pentru creştinii care
au adormit întru Domnul. Atât la proscomidia
Liturghiei Sfântului Ioan Gură de Aur cât şi la proscomidia Liturghiei
Sfântului Vasile cel Mare, preotul scoate miride pentru cei adormiţi, pe care-i
pomeneşte cu numele, le aşează pe Sfântul Disc, în faţa Sfântului Agneţ.
Miridele care se scot
pentru cei adormiţi sunt o forma a rugăciunii de cerere, prin care mijlocim
mila lui Dumnezeu în favoarea celor pe care-i pomenim şi pentru care ne rugăm,
atât la proscomidie, cât şi în alte momente ale Sfintei Liturghii.
Dacă prin celelalte
slujbe, care se oficiază în Sfânta Biserică, creştinii aduc lui Dumnezeu numai
rugăciune - fie ea prin cerere, de laudă, de mulţumire - prin Sfânta Liturghie
rugăciunile sunt însoţite şi de Jertfă: Însuşi Trupul şi Sângele Domnului, de
aceea, rugăciunile adresate lui Dumnezeu pentru cei adormiţi, în cadrul Sfintei Liturghii sunt mult mai
puternice. În cadrul acestei sfinte slujbe pomenirea celor plecaţi la Domnul se
face în mai multe momente.
Dacă Sângele Domnului
Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, ne curăţă de orice păcat (Ioan 1:7), El curăţă de păcat şi sufletele celor adormiţi pentru
care se roagă preotul, când pune miridele în Sângele Domnului (din Sfântul Potir), zicând: Spală
Doamne, păcatele celor ce s-au pomenit aici (vii
şi morţi), cu cinstit Sângele Tău, pentu rugăciunile Sfinţilor Tăi. Amin.
LILIECII
O poveste din folclorul grecilor ne spune că liliecii
erau odinioară şoareci care au intrat într-o Biserică şi au mâncat anafură. Ca
urmare le-au crescut aripi. Comentând această istorioară am putea spune că: Şi
sufletul omului a fost odată un şoarece. Dar a mâncat din Trupul lui Hristos, a
băut din Sângele lui Hristos, împărtăşindu-se de Dumnezeu în Euharistie, a căpătat
aripi. Cel ce mănâncă
Trupul Meu şi bea Sângele Meu rămâne întru Mine şi Eu întru el (Ioan 6:56), a spus Iisus Hristos.
ATENTIA LA SLUJBA SFINTEI LITURGHII
În ţara Aquitaniei, cu mulţi ani înaintea
noastră, era un nobil şi viteaz domnitor, ce se numea Walter. Aproape întreaga
viaţă şi-a petrecut-o în războaie. Îmbătrânind, a ajuns la concluzia că pacea
adevărată nu este în războaie, ci numai aproape de Dumnezeu. Într-o bună zi,
hotărându-se a vieţui numai pentru mântuire, a luat drumul pribegiei şi a
pornit în lumea mare pentru a căuta acest loc. Pentru a găsi locul a folosit un
mijloc cam ciudat, a legat în vârful unui toiag câţiva clopoţei şi intrând în
multe Biserici în timpul slujbelor, înainta până în mijlocul Bisericii. Acolo
lovea cu toiagul de câteva ori în pământ iar clopoţeii sunau. A observat că închinătorii aceia lăsau rugăciunile, uitau
pe Dumnezeu şi îşi aruncau privirile la dânsul. Îi veneau atunci în minte
cuvintele evanghelistului: „Poporul acesta numai
cu buzele Mă cinsteşte, iar inima lui departe este de Mine“ (Matei 15:8). După o alergare
prin multe Biserici, schituri şi Mănăstiri, a ajuns la o Mănăstire (Novalese), în munţii
Alpi. Acolo se aflau în rugăciune părinţii, fraţii împreună cu luminatul lor
stareţ. A intrat în Biserică. Aici în zadar a lovit toiagul de pământ şi a
sunat clopoţeii, că nimeni n-a privit la el. Bătrânul domn s-a bucurat foarte
mult că a găsit ceea ce căuta şi acolo a
şi rămas până la moarte.
Ascultătorii
în timpul citirii Sfintei Evanghelii trebuie să aibă o ţinută trupească mai
deosebită, decât în timpul celorlalte citiri obişnuite la serviciul divin şi
anume: să stea drept în picioare, cu capul plecat spre piept ca un semn de
respect şi umilinţă. Unii stau în genunchi:
„ Şi ea (Marta) avea o
soră ce se numea Maria, care, aşezându-se la picioarele Domnului, asculta cuvântul
Lui“ (Luca 10:39). Deci, ţinuta trupească contează, dar nu mai mult decât cea
sufletească şi întrucâtva ţinuta vestimentară. Sfântul Apostol Pavel îndeamnă
femeile ca mai ales la rugăciuni, acasă şi la Sfânta Biserică să fie îmbrăcate
modest şi cuviincios: „Podoaba
voastră să nu fie cea dinafară, ci să fie omul cel ascuns al inimii, întru
nestricăcioasa podoabă a duhului blând şi liniştit, care este de mare preţ înaintea
lui Dumnezeu...Ci pe Domnul Hristos, să-L sfinţiţi în inimile voastre...“ (1 Petru 3: 3-4,15)