BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
de Adela Stăncescu
- Ortodocşii îi slăvesc pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfântul Duh a doua zi după Rusalii, la 4 iunie
Celebra pictură redă scena biblică în care trei călători care apar în faţa lui Avraam, lângă stejarul din Mamvri, sunt aşezaţi la masă şi ospătaţi. A fost prima dată când Dumnezeu s-a arătat omului în cele trei persoane ale sale: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. În pictură, vizitatorii sunt înfăţişaţi ca îngeri şi semnifică Sfânta Treime. Creaţia iconografică a fost realizată la începutul secolului al XV-lea de Sfântul monah Andrei Rubliov, unul dintre cei mai mari iconari din Rusia.
Mărturia Sfintei Scripturi
Icoana „Sfânta Treime” este pictată pe baza unui eveniment istoric concret despre care vorbeşte chiar prima carte a Vechiului Testament: „Domnul i S-a arătat lui Avraam la stejarul Mamvri, pe când el şedea în pragul cortului său sub zăduful amiezii. Şi ridicându-şi el ochii, s-a uitat; şi iată, trei Oameni îi stăteau în faţă; şi de cum I-a văzut, a alergat din pragul cortului său în întâmpinarea Lor şi s-a închinat până la pământ. Şi a zis: «Doamne, dac-am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău! Să se aducă puţină apă! Spălaţi-Vă picioarele şi odihniţi-Vă sub acest copac; eu voi aduce pâine şi veţi mânca, după care Vă veţi duce-n calea Voastră, de vreme ce aţi trecut pe la robul Vostru!». Zis-au Aceia: «Fă precum ai zis!» Şi a alergat Avraam în cort la Sarra şi i-a zis: «Ia repede trei măsuri de făină de grâu, frământă şi fă azime!» Apoi Avraam a dat fuga la cireadă, a luat un viţel fraged şi frumos şi l-a dat slugii, care-a dat zor să-l gătească. Şi a luat Avraam unt, lapte şi viţelul pe care-l gătise şi le-a pus înaintea Lor; şi Ei au mâncat în timp ce el stătea alături de Ei, sub copac”. (Facerea 18, 1-8).
Scena se petrece sub stejarul din Mamvri, unde Avraam şi-a aşezat cortul când a venit în ţinutul Canaan. Este locul cinstit din cele mai vechi timpuri, pentru că aici a primit Avraam binecuvântările. Şi tot aici cei trei oaspeţi i-au spus că, după un an, el şi soţia sa (care erau înaintaţi în vârstă) vor avea un fiu.
O comoară a Bisericii Ruse
Ospitalitatea lui Avraam este reprezentată în icoana zugrăvită de Sfântul Andrei Rubliov, care este expusă acum la Galeriile Tretiakov din Moscova, unul dintre cele mai mari muzee ale lumii. De-a lungul vremii au existat mai multe picturi ale „Sfintei Treimi”, dar cea realizată de iconarul rus este preferată de Biserica Ortodoxă. Este cea mai importantă dintre compoziţiile sale şi a fost realizată între anii 1408 şi 1425. Numită şi icoana „Celor Trei Îngeri”, este foarte cunoscută şi în vestul Europei, unde există numeroase copii. Pentru realizarea ei, Sfântul Andrei Rubliov nu a respectat tradiţia bizantină sobră, ci a impus propriul stil. Astfel, îngerii sunt reprezentaţi ca tineri cu chipul sfios şi senin, cu o delicateţe specific feminină, simboluri ale purităţii şi neprihănirii.
Trei Oaspeţi Cereşti identici
În compoziţia sa, Rubliov îi înfăţişează pe cei trei oaspeţi, dar nu şi împrejurările în care aceştia s-au arătat. În fundalul icoanei se văd cortul lui Avraam, pictat ca un palat, şi stejarul din Mamvri, ce aminteşte de Pomul Vieţii. Iconarul redă în culori ceea ce textele religioase exprimă în cuvinte: Dumnezeu, o singură fiinţă, care este în trei persoane: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Aşezaţi în jurul unei mese, îngerii conversează, exprimând dragostea lui Dumnezeu. Sunt aproape identici, ceea ce arată egalitatea celor trei persoane dumnezeieşti, dar în acelaşi timp, se deosebesc în raport cu lucrarea lor în lume. Fiecare are un sceptru vertical, simbol al aspiraţiei celor pământeşti către cele cereşti. Contururile lor formează un cerc, care înseamnă veşnicia cerească. Mâinile lor sunt îndreptate spre potirul euharistic, în care se află capul unui animal de jertfă, care stă pe masa albă ca pe un altar, ceea ce simbolizează jertfa de bunăvoie a Fiului lui Dumnezeu. Îngerii sunt aşezaţi în ordinea din Simbolul de credinţă: „Cred într-Unul Dumnezeu, Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh”. Îngerul din stânga, care este şi prima persoană, are o mantie de nuanţă sobră: trandafiriu şters, cu reflexe cafenii şi verzui. Cel din centru are un veşmânt purpuriu, acoperit cu o mantie albastră - culorile tradiţionale ale Fiului lui Dumnezeu. Al treilea înger are o mantie verde, care semnifică tinereţea, deplinătatea puterilor. Culorile veşmintelor îi unesc pe cei trei îngeri, dar contrastează cu aripile, de culoarea porumbului copt.
Cel mai faimos iconograf din Rusia
Recunoscut încă din timpul vieţii ca fiind cel mai mare pictor de icoane din Rusia, Andrei Rubliov a lăsat puţine date despre el. Se crede că s-a născut între anii 1360 şi 1370. A fost întâi monah la Mănăstirea „Sfintei Treimi”, înfiinţată de Sfântul Serghie din Radonej, unde şi-a făcut ucenicia. Dar cea mai mare parte a vieţii şi-a petrecut-o la Mănăstirea „Sfântul Andronic” din Moscova. A făcut parte din echipele de pictori în câteva biserici din Rusia, printre care şi Catedrala „Buna Vestire” din Moscova. Sfântul Andrei Rubliov este descris ca fiind un om de o mare înţelepciune şi cu o vastă experienţă, plin de smerenie şi blândeţe. Biserica Ortodoxă Rusă l-a canonizat în 1988 şi este prăznuit în fiecare an la 4 iulie.
• Viaţa sfântului iconar este povestită în celebrul film „Andrei Rubliov“, realizat de marele cineast Andrei Tarkovski.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu