BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
CUVÂNT
CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI
DESPRE
Preot
Ioan
Moto: Când
un om pierde o oaie dintr-o sută, lasă pe cele 99
şi o
caută pe cea rătăcită până o găseşte. «Şi dacă a găsit-o o pune
pe
umerii săi cu bucurie şi,
sosind acasă, cheamă pe prietenii şi
vecinii
săi zicându-le: „Bucuraţi-vă împreună cu mine, că am găsit
oaia
cea pierdută. Zic vouă că aşa şi în cer va fi mai mare bucurie
pentru
un păcătos care se pocăieşte decât pentru 99 de drepţi
cărora nu le trebuie pocăinţă“» (Luca 15: 4-7).
Pocăinţa - a se pocăi - înseamnă părere de rău, odată cu
făgăduinţa de îndreptare a greşelilor
săvârşite. Pocăinţa, Spovedania
sau Mărturisirea păcatelor este una din cele 7
Sfinte Taine ale
Bisericii, care constă în mărturisirea păcatelor la preotul duhovnic. A
fost o pocăinţă şi o mărturisire care la oamenii maturi neîncreştinaţi
până atunci preceda Sfântul Botez. Atât Sfântul Ioan
Botezătorul
cât
şi Domnul Iisus Hristos şi-au început activitatea chemând la
pocăinţă prin acelaşi
îndemn: „Pocăiţi-vă că s-a apropiat împărăţia
cerurilor“
(Matei 3:2; Matei 4:17). Este şi o altă pocăinţă, după
Botez, pentru păcatele săvârşite în urmă şi ca o pregătire pentru
primirea Tainei
Sfintei Împărtăşanii. Cei care, în vârstă fiind,
veneau
să fie botezaţi de către Sfântul Ioan Botezătorul
(Matei 3:6; Marcu
1:5)
sau de către Apostoli (Faptele
Apostolilor 19:18), îşi mărturiseau
păcatele făcute înainte, căindu-se de ele. Taina pocăinţei are harul şi
puterea iertării păcatelor ispăşite de către Hristos ca urmare a spălării
lor prin „sângele
Lui“ care ne curăţeşte de orice păcat (1
Ioan 1:7).
Pocăinţa a început a se săvârşi ca Taină doar după Cincizecime. Cât
timp Mântuitorul
Hristos, „Care are toată puterea
în cer şi pe
pământ“ (Matei 28:18), a trăit în trup pe pământ,
El însuşi ierta
păcatele celor în sufletul cărora
observa căinţă şi lacrimi, sau pe
care
le mărturiseau. Aşa, spre exemplu, Sfântul
Apostol Petru s-a mărturisit
păcătos (Luca 5:8). Tâlharului
de pe cruce care-şi recunoaşte faptele
nelegiuite şi se căieşte apoi, rugându-se de iertare şi de
pomenire în
Împărăţia Sa, Domnul îi răspunde: „Astăzi, vei fi cu Mine în rai“
(Luca
23:41-43). După cuvântul Arhimandritului
Macarie
„Pocăinţa
este lupta cu păcatul“.
PĂRŢILE POCĂINŢEI (TAINEI SPOVEDANIEI)
Păcatele omeneşti
depăşesc 365 câte zile sunt într-un an.
Aceste
păcate sunt împărţite în:
► păcate împotriva Duhului Sfânt,
► păcate strigătoare
la cer,
► păcate împotriva celor 10 porunci,
► cele
7 păcate de moarte,
► păcate străine,
► păcate împotriva milei sufleteşti,
► păcate împotriva milei trupeşti,
► păcate împotriva celor 4 virtuţi
cardinale,
► păcate împotriva celor trei virtuţi
teologice.
Taina Spovedaniei are
patru părţi: Înfrângerea inimii,
mărturisirea păcatelor,
canonul cuvenit şi dezlegarea păcatelor.
Mărturisirea păcatelor cu înfrângerea
inimii sau durerea inimii este o
condiţie esenţială dar mai trebuie să mai
aibă 10 însuşiri şi anume:
1. Să fie simplă şi scurtă, să nu spui cuvinte deşarte,
povestiri
şi
basme.
2. Să fie smerită, să recunoşti că eşti păcătos.
3. Să fie adevărată, fără minciună şi încercarea de a justifica
păcatul, să nu spui mai puţine păcate decât ai făcut şi nici mai
multe,
ci numai pe cele pentru care te mustră cugetul. Şi pururea
să te osândeşti numai pe tine.
4. Mărturisirea să fie cât mai grabnică, adică cum ai păcătuit
să şi alergi la duhovnic.
5. Să fie cu ruşine adică să te smereşti şi să te căieşti că ai
mâhnit
pe Dumnezeu şi ai vătămat sufletul tău şi al aproapelui
tău. Pentru că ruşinea este o parte a pocăinţei.
6. Mărturisirea să fie întreagă, adică să nu ascunzi nimic ca să
mai
spui altui duhovnic.
7. Să fie lămurită prin cuvinte înţelepte
şi aşezate.
8. Să fie tainică, să nu audă altcineva, căci
cine destăinuieşte
taina
altuia păcătuieşte greu.
9. Mărturisirea să fie tânguitoare, cu
lacrimi şi întristare în
inimă, cu ură împotriva păcatului,
cu hotărâre să nu-l mai faci. Să
fugi
de locul şi persoana cu care ai căzut
în păcat. Iar de nu vei
face
aşa, pocăinţa ta nu este adevărată şi nici primită de
Dumnezeu.
10.
Trebuie să fii gata de primirea canonului, şi să-l faci cât
mai
grabnic. Iar dacă ai uitat să te spovedeşti pentru vreun
păcat de moarte din nepăsarea
ta, nu eşti desăvârşit iertat.
În „Mărgăritarele Sfântului Ioan Gură de Aur“, găsim
scris
aşa: „Înainte de a merge la spovedanie, cercetează-ţi
conştiinţa ta
mult şi
vezi că sunt
greşeli
mici care de multe ori
pot
deveni mai vătămătoare
ca cele mari. Scrie clar tot ce ai
greşit, caută un
preot duhovnic iscusit şi nu
lesne iertător,
căci niciun duhovnic înţelept
nu va nesocoti Canoanele
Sfinţilor Părinţi. Şi mărturisindu-te, cere singur canonul
cuvenit
şi fă-l îndată, căci nu-ţi ştii ceasul morţii.
Dacă îţi dă
voie
să te împărtăşeşti, încă nu
te grăbi,
că foc este şi arde“.
SFINŢII PĂRINŢI DESPRE POCĂINŢĂ
SFINŢII PĂRINŢI DESPRE POCĂINŢĂ
● „Dacă n-ar fi pocăinţa n-ar fi nici cei ce se mântuiesc“
(Avva
Isaia).
● „A nu-ţi recunoaşte păcatele înseamnă să ţi le înmulţeşti.
Cel
ce păcătuieşte şi se laudă cu păcatul păcătuieşte de două ori.
Este
de condamnat nu atât săvârşirea păcatului cât neruşinarea
de
după păcat“ (Sfântul Ioan Gură de
Aur).
● „Dacă sufletul se va învinovăţi
înaintea Domnului,
Domnul
îl va iubi“ (Avva Pimen).
● „Cel ce este nemulţumit de sine însuşi se
află pe calea cea
bună şi poate să aştepte iertarea păcatelor“
(Fericitul Augustin).
● „Cine se îndreptăţeşte se desparte de pocăinţă“ (Avva
Isaia).
● „Nimeni nu este atât
de bun şi de milostiv ca Domnul; dar
pe
cel ce nu se pocăieşte nici El nu-l iartă“ (Sfântul
Marcu Ascetul).
● „Dumnezeu care e
Sfânt, Unul, Fără de păcat, n-a cruţat
pentru
tine pe Fiul său Unul născut, iar tu, un păcătos care nu te
pocăieşti, nu ai milă de tine însuţi?“ (Sfântul Efrem Sirul).
● „Vezi să nu-ţi pui pocăinţa în minte de abia atunci când nu
va
mai fi vreme şi loc decât numai pentru deznădejde“
(Sfântul
Isidor
Pelusiotul).
● „Socoteşte postul drept armă, rugăciunea - perete şi
lacrimile
- baie“ (Sfântul Nil Sinaitul).
● „Dumnezeu de obicei se
întoarce nu atât din faţa
celor ce
păcătuiesc cât din faţa
celor ce făcând păcatul nu se întristează“
(Sfântul
Ioan Gură de Aur).
● „De va cădea cineva în vreo greşeală şi nu se va întrista pe
măsura ei atunci uşor va
cădea în aceeaşi
cursă“ (Sfântul Marcu
Ascetul).
● „Plânsul tău să corespundă cu păcatele tale. Dacă a ta
cădere nu este mare, îţi
sunt de ajuns lacrimile. Dacă căderea ta
este
mare, plânsul să-ţi fie un râu de lacrimi. Dar dacă eşti curat
împrumută-ţi lacrimile altuia şi
plângi pentru fratele tău.
Însă,
de-am
plânge noi măcar şi numai pentru păcatele
noastre“
(Sfântul
Ioan Pustnicul).
● „Fericit este omul pe
care îl vei certa, Doamne, şi
prin
legea
Ta îl vei învăţa pe el, ca să-l linişteşti pe el în zile rele...
(Psalm
93: 12-13).
♦ Sfântul Chiril al
Ierusalimului afirmă datoria păcătoşilor de
a se pocăi şi sarcina preoţilor, succesori ai Sfinţilor
Apostoli, de a-i
ierta sau excomunica.
El spune că: „timpul
de faţă este
timpul
mărturisirii“.
♦ Sfântul Epifaniu admite
o singură renaştere, o singură
Pocăinţă perfectă care e Botezul. Dacă totuşi cineva mai păcătuieşte
după Botez, uşa mântuirii nu este închisă pentru el, având putinţa
curăţirii prin Pocăinţă.
♦ Sfântul Ioan Scărarul, în cartea sa „Scara“, la a patra treaptă
a suirii spre cer
scrie că: „Fără Spovedanie
nu este iertare de
păcate“.
♦ Sfântul Atanasie
Sinaitul, patriarhul Antiohiei, vorbind despre
pregătirea demnă pentru Cuminecare
prin Spovedanie, spune:
„Mărturiseşte-ţi lui Dumnezeu, prin preot, păcatele
tale“.
♦ Sfântul Ioan
Damaschin scrie: „Pocăinţa este întoarcerea,
prin
asceză şi
osteneli, de la starea cea contra naturii la starea
naturală şi de la diavol la Dumnezeu“. După acelaşi Sfânt Părinte,
Pocăinţa are un caracter curăţitor ca şi Botezul. Primul
botez a fost
prin potop, al
doilea prin mare şi nor, al
treilea cel prin Lege, al
patrulea
a fost botezul pocăinţei Sfântului Ioan Botezătorul,
al
cincilea
Botezul Mântuitorului, al şaselea prin Pocăinţă şi lacrimi, al
şaptelea
prin sânge şi mucenicie.
♦ Sfântul Ioan Gură de Aur, încă înainte
de a se preoţi, spune
despre Pocăinţă, întemeiat pe texte şi pilde biblice: -
Nabucudonosor,
Ahab, Manase, David, Onisim, fiul risipitor,
incestuosul,
ninivitenii - şi cele mai mari păcate, spovedite cu
lacrimi
urmate de îmbunătăţirea vieţii.
Iată ce
mare este virtutea
Pocăinţei“.
♦ Sfântul Grigorie de
Nazianz numeşte Pocăinţa „Botezul
lacrimilor“.
♦ Sfântul Grigorie al
Nyssei urmând învăţătura Sfinţilor Părinţi
despre Pocăinţă se adresează penitenţilor şi-i cheamă la tratament
duhovnicesc. El spune
că preotul se întristează de păcatul fiului său
duhovnicesc, aşa cum s-a întristat Iacob la vederea hainei iubitului
său fiu Iosif. Trebuie să vă încredeţi în cel ce v-a născut în Dumnezeu
mai mult decât în cei
ce v-au născut trupeşte. Descoperiţi-i cu
îndrăzneală secretele cele mari,
descoperiţi-i tainele sufletului vostru,
precum se descoperă doctorului rănile cele mai secrete. El va
purta
grijă de sănătatea voastră.
♦ Sfântul Efrem Sirul spune:
„Omul, prin păcat,
îşi ia pe
umeri
sarcini grele de purtat, dar toate le poate uşura prin
Pocăinţă. Că întru noi (preoţii) este a lega şi a
dezlega. Iar a lui
Dumnezeu
este a ierta celor ce cad înaintea Lui. Păcatele
prin
Pocăinţă se
curmă. Prin Pocăinţă ajungem
în societatea sfinţilor,
căci Pocăinţa este călătorie prin uşa cea
strâmtă, spre viaţa de veci.
Vremea
Pocăinţei este viaţa pământească.
Aici şi acum să ne
pocăim“.
♦ Sfântul Atanasie cel
Mare spune: „Toate păcatele săvârşite
după Botez se iartă prin
Pocăinţă. După cum
omul botezat de preot
se
luminează prin
harul Duhului Sfânt, tot astfel acela care se
mărturiseşte în
Pocăinţă primeşte de la preot
iertarea prin harul lui
Hristos“.
♦ Sfântul Vasile cel Mare
zice: „Pocăinţa nu trebuie să
înceteze
în cursul întregii vieţi, căci cine este fără de păcat? În
toată clipa păcătuim, dacă nu cu
fapta apoi cu cuvântul, dacă nu
cu
cuvântul apoi cu gândul.
Oricât
de mici sunt păcatele,
ele pătează conştiinţa, iar
conştiinţa
trebuie să fie
mereu curată.
Dacă trebuie
să fie păstrată
în
curăţenie,
dar totuşi
zilnic se pătează, atunci în toată ziua
trebuie
să o şi
curăţim.
Toţi păcătuim,
toţi avem nevoie de Pocăinţă,
totdeauna“.
CUM
POATE SĂ AIBĂ LOC POCĂINŢA?
Pocăinţa poate avea loc aşa cum se întâmplă când
un om ajunge
într-o cameră întunecată, care deodată este luminată de razele soarelui.
Cât a privit camera
în întuneric, i se părea într-un anume fel, adică
multe din cele aflate
acolo nu le vedea, şi nici nu presupunea că se află
acolo. Multe lucruri şi le închipuia altfel de cum erau de fapt. Trebuia
să se mişte cu grijă, întrucât nu ştia
unde se află obstacolele, dar iată,
camera se luminează, el vede totul limpede şi se
mişcă liber.
Acelaşi lucru se petrece în viaţa
duhovnicească. Când suntem
cufundaţi în păcate iar mintea noastră este ocupată numai cu grijile
lumeşti, nu luăm aminte la starea
sufletului nostru. Suntem nepăsători
la starea noastră lăuntrică şi mergem neîncetat pe o cale greşită, fără
să ne dăm seama de asta. Dar iată o rază a luminii dumnezeieşti
pătrunde în sufletul nostru. Câtă murdărie vom vedea atunci în noi
înşine! Cât neadevăr,
câtă minciună! Vom înţelege limpede că
mergeam pe căi greşite. Şi vom înţelege clar care-i calea cea
bună.
POCĂINŢA TREBUIE SĂ FIE DIN TOATĂ INIMA
Un frate l-a întrebat
pe Avva Pimen zicându-i: „Am săvârşit un
păcat mare şi aş vrea să mă pocăiesc trei ani“. Bătrânul i-a zis: „E
mult“.
Fratele i-a zis iarăşi:
„Îmi va fi de ajuns un an?“ Bătrânul i-a
răspuns din nou: „E mult“. Cei
care erau de faţă au întrebat: „Dar
dacă se va pocăi
patruzeci de zile?“ Bătrânul
a replicat: „E mult“. Şi
apoi a adăugat: „Eu zic că dacă un
om se pocăieşte din toată inima,
şi-şi făgăduieşte
să nu mai facă acel păcat,
Dumnezeu îl primeşte
chiar
în trei zile“. Convorbirea va fi fost teoretică. Se
vede aceasta din
faptul că erau de faţă şi alţii. Bătrânul era întrebat cu
scopul de a
dezlega unele din
nedumeririle ucenicilor. Şi iată că, în cel mai biblic
înţeles al pocăinţei, accentul este pus pe intensitatea pocăinţei.
Nici
în trei ani, nici
într-un an, ci „din toată inima“.
Cele trei zile sunt,
desigur, doar o măsură simbolică ca să se vadă cât de neimportant
rămâne timpul în raport cu intensitatea căinţei inimii.
UN
MODEL DE POCĂINŢĂ
Din cartea
Arhimandritului Heruvim Karambelas, „Părinţi
contemporani
de la Sfântul Munte Athos“ (volum 1), prezentăm ca un
model de pocăinţă viaţa Părintelui Elias Panagulakis.
S-a născut în Kalamata în 1873. A primit puţină învăţătură, doar cât
să poată citi şi scrie. Până la 30 de ani a cântat
la instrumente muzicale
şi ţinea o cârciumă lângă Biserica Sfântul Nicolae. Toţi
trântorii şi
vagabonzii oraşului se adunau aici. El era şeful
şi avea o puternică
influenţă asupra lor. Trăia o
viaţă desfrânată şi împrăştiată,
nerespectând şi netemându-se de nimeni. În 1902, unul dintre prietenii
lui apropiaţi a murit. Panagulakis s-a dus la înmormântare şi a urmărit
cu mare atenţie sfânta slujbă.
Expresia: „A trecut din moarte la viaţă“
(Ioan
5:24) l-a tulburat şi,
tremurând, l-a întrebat pe preot dacă mai
există o altă viaţă după moarte. Acesta l-a
învăţat adevărurile credinţei
ortodoxe,
catehizându-l. Panagulakis era deja prizonier al harului
dumnezeiesc. Îngrozit
de destrăbălările sale anterioare s-a dus la un
preot, la ieromonahul
Glimanos, de la mănăstirea Velanidia,
mărturisindu-şi păcatele cu zdrobire de inimă şi
hotărându-se să ducă
pe viitor o viaţă creştină model. După care şi-a vândut cârciuma şi
toate ale sale şi şi-a acoperit camera cu
perdele negre. I-a vizitat pe cei
cărora le greşise în trecut, le-a cerut
iertare în genunchi şi a îndreptat
toate nedreptăţile făcute mai înainte. În cele
din urmă s-a hotărât să se
facă ascet. Mai întâi s-a dus la Mani, unde a rămas câteva luni, după
care s-a întors la
Kalamata, aşezându-se într-o chilie de
lângă capela
schitului „Sfânta
Ana“. Puţin mai târziu s-a mutat
într-o chilie de
lângă cimitirul oraşului.
Acolo, fără să fie tuns călugăr, a trăit 15 ani
în asceză aspră, postind şi rugându-se. S-a abţinut
cu totul de la carne,
peşte, ouă şi lapte, gustând ulei
numai sâmbăta şi duminica.
Miercurea şi vinerea nu mânca absolut nimic. Nu avea pat, ci dormea
foarte puţin pe o scândură aşezată pe pământ. Deoarece alţi
tineri,
atraşi de exemplul lui, au început să vină să locuiască cu el, a mai
construit câteva
chilii mici cu banii primiţi de
la nişte creştini
evlavioşi. Uşile acestor chilii erau aşa de strâmte, încât nu puteai intra
decât în dungă. În fiecare duminică şi sărbătoare o mulţime de creştini
se adunau în chilia
lui Panagulakis, iar el propovăduia
cuvântul lui
Dumnezeu. În încăperea simplă în care predica era
atârnat un schelet
uman, ca o continuă amintire pentru cei ce ascultau, că totul
este
deşertăciune în această lume. Predicile lui Panagulakis erau simple şi
nemeşteşugite, dar ieşeau dintr-o inimă aprinsă de dragoste pentru
Hristos şi au renăscut o mulţime de suflete. Acest ascet lipsit de
învăţătură avea ucenici tineri
care au ajuns mai târziu mari lucrători
ai
Evangheliei.
Panagulakis nu împlinise încă 45
de ani când a fost lovit
de o formă gravă de tuberculoză. A adormit întru Domnul în ianuarie
1917, lăsând în urma sa mulţi
fii duhovniceşti şi renumele unui bărbat
sfânt.
Un om cu credinţă în Dumnezeu se va lepăda
de sine, adică de
duhul lumii şi astfel având duhul lui Hristos şi
dispreţuindu-se pe sine
atunci când păcătuieşte cu sau fără voie va ajunge la prihănirea
de
sine, la înfrânare şi la ascultare de cei mai mari iar aceste două virtuţi
duc la smerenie. Un
om credincios va avea frică de
Dumnezeu, se va
pocăi iar pocăinţa îi va aduce ascultarea, înfrânarea şi gândul la
moarte care duc la
smerenie, iar lacrimile la rugăciune
curată. Omul
cu nădejde în Dumnezeu va avea dragoste şi
pocăinţă. Dragostea
atrage după sine înstrăinarea de tot ce este rău, neplăcut lui
Dumnezeu. Înstrăinarea atrage după sine
tăcerea iar tăcerea duce la
rugăciune curată.
„Sufletul
tău şi pământul, deopotrivă sunt grădină,
Unde,
orişice sămânţă prinde iute rădăcină;
Deci,
cum vrei tu în grădină, pui: cucută de otravă
Sau
crini albi, a căror vrajă te ridică până-n slavă“.
(Vasile Militaru)
Cel ce se pocăieşte trebuie să-şi mărturisească păcatele
chivernisitorului
tainelor lui Dumnezeu, adică preotului
său duhovnic,
iar nu oricui se va
întâmpla. Scopul iubirii dumnezeieşti
faţă de cei
păcătoşi este vădit prin cuvintele lui
Dumnezeu prin gura proorocului:
„Spune-le:
Precum este adevărat că Eu sunt viu, tot aşa
este de
adevărat că Eu nu
voiesc moartea păcătosului, ci ca păcătosul să se
întoarcă de la calea sa şi să fie viu. Întoarceţi-vă, întoarceţi-vă de la
căile voastre cele rele!“ (Iezechiel 33:11). Deoarece
mijloacele de
îndreptare trebuie să fie potrivite cu păcatul
şi să se aducă roade
vrednice de pocăinţă, după cele ce sunt scrise: „Faceţi, dar, roade
vrednice
de pocăinţă“ (Luca 3:8), ca nu cumva lipsind roadele,
să fim
loviţi de ameninţare, căci s-a zis: „Orice pom care nu face roadă
bună se taie şi se
aruncă în
foc“ (Luca 3:9). De aceea mărturisirea
păcatelor să se facă înaintea acelora cărora
le este încredinţată
iconomia tainelor lui
Dumnezeu. Aşa ştim că din vechime cei ce se
pocăiau la fel făceau înaintea Sfinţilor. În Evanghelie e scris că-şi
mărturiseau păcatele lui Ioan Botezătorul (Matei 3:6), iar mai târziu
înaintea Apostolilor,
care îi şi botezau (Faptele Apostolilor 19:18).
Dumnezeu îl cheamă pe om la veşnicie. Iată Dumnezeu spune prin
cuvântul proorocului:
„Că două rele a făcut
poporul Meu: pe Mine,
izvorul
apei celei vii, M-au părăsit, şi şi-au săpat
fântâni sparte care
nu
pot ţine
apă“ (Ieremia
2:3).
Sunt poticneli din
care cu anevoie omul se ridică şi
deznădejde
din care cu anevoie
iese omul. Cele nouă Fericiri rostite de
Mântuitorul nostru
Iisus Hristos (Matei 5: 1-12), sunt tot atâtea trepte
către desăvârşire. Fericirile sunt calea pocăinţei. Pocăinţa este o cale
pe care o numim
anevoioasă şi ea este calea cea îngustă,
este cu
răstignire şi cu durere. Psalmul
50, care este un psalm de pocăinţă, cu
atâta putere este
scris şi un asemenea sentiment de pocăinţă se află în
el încât şi acum, când îl citeşte
cineva, vrăjmaşul neamului omenesc,
diavolul, tremură şi se înspăimântă, nesuferind puterea lui.
POCĂINŢA ESTE ÎNTOARCERE
DE
LA MOARTE LA VIAŢĂ
Chipul îl avem în
noi, dar asemănarea unde este? Pocăinţa este
întoarcere de la
moarte la viaţă. Pocăinţa începe numai în măsura în
care avem harul
Duhului Sfânt, fiindcă omul, fiind în
întuneric şi
necunoscând lumină, nu ştie ce este lumina, dar nici
întunericul.
Numai în măsura în care lumina harului deschide înţelegerea inimii
omului, omul este în
stare să vadă mai întâi întunericul
în care zace.
Numai văzând diferenţa între lumina adevărată şi întuneric putem
spune că vedem în cât întuneric zăcem.
„Viaţa nu-i decât o carte, cuprinzând atâtea file
Câte-n
cartea-I scris-a Domnul ale vieţii
tale zile...
Filele-i
sunt însă albe, să scrii numai tu pe ele,
Ori
cu slove de-ntuneric, ori cu slovele de stele;
Şi,
cum poate fiecare cartea vieţii să şi-o scrie:
Ori
în moarte se afundă, ori trăi-va-n veşnicie!“
(Vasile Militaru).
FILE
DIN PATERICUL EGIPTEAN
DESPRE
POCĂINŢĂ
Unui frate care căzuse în păcat, i s-a arătat satana şi i-a zis: „nu
eşti creştin?“
Iar fratele i-a răspuns:
„orice sunt, tot sunt mai bun
decât
tine“. Iar satana i-a zis: „îţi spun ţie, că te duci la chinuri“. Şi
a zis fratele: „Nu
eşti tu nici judecătorul meu, nici Dumnezeul
meu“.
Şi văzând că n-a putut birui, satana s-a dus, în timp ce fratele
s-a pocăit înaintea lui Dumnezeu în chip curat şi s-a făcut iscusit.
Spuneau părinţii despre un bătrân că îi ziceau gândurile:
„Lasă
astăzi că mâine
te vei pocăi!“ El
le răspundea: „Astăzi mă voi
pocăi
şi
mâine fie voia lui Dumnezeu“.
Un bătrân s-a dus odată într-o
cetate să-şi vândă vasele şi din
întâmplare a şezut la poarta unui om bogat, care trăgea să moară. Şi
şezând,
a luat aminte şi a văzut nişte bărbaţi negri, înfricoşători,
călări pe cai negri şi având în mâinile lor tobe de foc. Ajungând la
poartă, au lăsat caii afară, iar ei au intrat înăuntru
şi văzându-i,
muribundul a strigat
cu glas mare: „Doamne, miluieşte-mă şi îmi
ajută!“ Au zis lui aceia: „Acum când a apus soarele, ţi-ai adus
aminte
de Dumnezeu? Pentru ce, când strălucea
ziua, nu L-ai
căutat? Acum nu mai e nădejde
de mântuire, nici mângâiere“. Şi
aşa, cu sila smulgându-i sufletul, s-au dus.
Un frate, fiind stăpânit de mâhnire, l-a întrebat pe un bătrân:
„Ce
voi face, că-mi zic gândurile că fără de vreme m-am lepădat
de
lume şi nu pot să mă mântuiesc“. Şi
i-a răspuns bătrânul: «Dacă
nu
putem să intrăm în „Pământul
Făgăduinţei“,
mai de folos este
să ne rămână oasele în pustie, decât să ne
întoarcem în Egipt».
Doi fraţi după trup s-au lepădat de lume. Unul şezând
în muntele
Eleonului, într-una
din zile aprinzându-se tare la inimă de
umilinţă s-a
pogorât în Sfânta
Cetate. Şi mergând la judecător
i-a mărturisit
păcatele sale după care
i-a spus: „pedepseşte-mă după pravilă!“
Judecătorul minunându-se a socotit în sine şi i-a zis fratelui: „cu
adevărat, omule, de vreme ce tu singur ai mărturisit, nu îndrăznesc
să te judec mai înainte de Dumnezeu, căci poate că El
te-a iertat“.
Şi
mergând fratele şi-a pus fiare la picioare şi la gât şi s-a încuiat întro
chilie. Dacă mergea cineva şi-l
întreba cine i-a pus acele fiare,
răspundea: „Judecătorul!“ Mai înainte de moarte cu o zi, venind
îngerul la el au căzut fiarele de pe el numaidecât. A doua zi venind
slujitorul şi întrebându-l cine i-a dezlegat fiarele a răspuns fratele:
„Cel
ce mi-a dezlegat păcatele“. Căci mi S-a arătat ieri zicându-mi:
„pentru
răbdarea ta dezlegatu-s-au toate păcatele tale“. Şi
S-a atins
cu degetul de fiare şi îndată au căzut. Acestea zicând, fratele degrabă
a murit.
OSTENIŢI-VĂ ŞI POCĂIŢI-VĂ !
Iată ce cuvânt ziditor de suflete găsim
în Patericul Sarovului
despre osteneală şi pocăinţă.
„Să nu ne lenevim. Să nu
amânăm săvârşirea faptelor bune, să
ne rugăm zilnic. Să aşteptăm întotdeauna fiind pregătiţi să auzim
glasul trâmbiţei. Până când viaţa acestui veac nu se va sfârşi şi
sufletul nu se va despărţi de trup, să ne grăbim fără de lene să
dobândim prin fapte
virtuţile, bucuria nesfârşită, liniştea necontenită
şi
împreună cu îngerii şi cu toţi sfinţii să-L lăudăm neîncetat pe
Dumnezeu. Să nu ne îngrijim de satisfacerea plăcerilor
trupeşti, căci,
ce vom primi bun de la
trup? Acum cât mai avem timp, să nu ne
lenevim în săvârşirea celor trebuitoare
sufletului. Viaţa noastră este
trecătoare şi se scurge repede, precum
fumul în văzduh. Viaţa
omului este ca norul
ce se ridică de la pământ spre cer. Deci,
osteniţi-vă şi pocăiţi-vă. Asemănătoare şi minunate sunt şi cuvintele
Sfântului Vasile cel
Mare care ne îndeamnă să nu fim nepăsători şi
leneşi căci şi marii Sfinţi, Părinţi înduhovniciţi şi Sfintele muceniţe
în ceasul cel straşnic al morţii nu scapă de durerile chinuitoare ale
despărţirii sufletului de trup, de
încercările celui rău. De aceea, dacă
toţi drepţii trec prin chinuri în
ceasul morţii, noi, cei pătimaşi şi
păcătoşi, cum vom evita aceste chinuri? Şi ce
ajutor vom avea dacă
în fiecare clipă Îl supărăm pe Dumnezeu şi nu
ne îngrijim de
mântuirea sufletului
nostru?“
Sfântului
Grigorie Teologul, spune că pocăinţa are, două
feţe. Ea priveşte la
cele trecute şi la cele viitoare; la cele trecute
ca să-ţi plângi păcatele
săvârşite; la cele viitoare ca să nu le mai
faci.
Cel ce sădeşte pomii şi iarăşi îi smulge nu va culege roade
din sădirea sa.
Sfântul
Ioan Scărarul ne
îndeamnă să fugim de locurile
care
ne dau prilejul să cădem în păcat. Pentru ce Maria
Egipteanca nu s-a
întors de la Ierusalim, unde s-a pocăit
de viaţa ei
păcătoasă de mai înainte, în Egipt, ci s-a dus în pustietatea de
dincolo de Iordan?
Pentru că înainte de a fi ajuns în Egipt ar fi
trebuit să se întâlnească cu
lucrurile de mai înainte care ar fi dus la
trezirea păcatului. Omul ce se află aproape
de cauzele păcatului se
aseamănă cu cel ce stă pe marginea unei gropi adânci şi vrăjmaşul îl
aruncă acolo unde vrea. Chibritul din ce se aprinde ? Din atingere şi
frecare. Tot aşa şi inima noastră iubitoare de păcat
nu se poate să nu
se robească când i se descoperă prilejuri
de păcat. Cad stâlpii şi
făcătorii de minuni, după cum vedem din istorie; ce să mai
aşteptăm
dar de la trestiile
frânte?
Sfântul
Apostol Pavel a plâns zi şi
noapte, 3 ani de zile,
îndreptând lipsurile
altora (Faptele Apostolilor 20:31), iar noi nu
plângem
nici pentru păcatele noastre. Avva Arsenie spune
că
cine
nu plânge aici pentru sine acela va plânge veşnic
acolo.
Noi suntem veşnici, dar depinde de noi unde ne vom petrece
veşnicia. Să avem mereu în minte
cuvintele spuse de Însuşi
Mântuitorul nostru
Hristos: „De nu vă veţi întoarce şi nu
veţi fi ca
pruncii,
nu veţi intra în Împărăţia Cerurilor“ (Matei 18: 2-3).
URMAREA AICI
http://babylenuta.blogspot.com/2015/01/despre-p-o-c-i-n-t-a_34.html
URMAREA AICI
http://babylenuta.blogspot.com/2015/01/despre-p-o-c-i-n-t-a_34.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu