BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
CUVÂNT
CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI
DESPRE
POCĂINŢĂ
Moto: Când
un om pierde o oaie dintr-o sută, lasă pe cele 99
şi o
caută pe cea rătăcită până o găseşte. «Şi dacă a găsit-o o pune
pe
umerii săi cu bucurie şi,
sosind acasă, cheamă pe prietenii şi
vecinii
săi zicându-le: „Bucuraţi-vă împreună cu mine, că am găsit
oaia
cea pierdută. Zic vouă că aşa şi în cer va fi mai mare bucurie
pentru
un păcătos care se pocăieşte decât pentru 99 de drepţi
cărora nu le trebuie pocăinţă“» (Luca 15: 4-7).
Pocăinţa - a se pocăi - înseamnă părere de rău, odată cu
făgăduinţa de îndreptare a greşelilor
săvârşite. Pocăinţa, Spovedania
sau Mărturisirea păcatelor este una din cele 7
Sfinte Taine ale
Bisericii, care constă în mărturisirea păcatelor la preotul duhovnic. A
fost o pocăinţă şi o mărturisire care la oamenii maturi neîncreştinaţi
până atunci preceda Sfântul Botez. Atât Sfântul Ioan
Botezătorul
cât
şi Domnul Iisus Hristos şi-au început activitatea chemând la
pocăinţă prin acelaşi
îndemn: „Pocăiţi-vă că s-a apropiat împărăţia
cerurilor“
(Matei 3:2; Matei 4:17). Este şi o altă pocăinţă, după
Botez, pentru păcatele săvârşite în urmă şi ca o pregătire pentru
primirea Tainei
Sfintei Împărtăşanii. Cei care, în vârstă fiind,
veneau
să fie botezaţi de către Sfântul Ioan Botezătorul
(Matei 3:6; Marcu
1:5)
sau de către Apostoli (Faptele
Apostolilor 19:18), îşi mărturiseau
păcatele făcute înainte, căindu-se de ele. Taina pocăinţei are harul şi
puterea iertării păcatelor ispăşite de către Hristos ca urmare a spălării
lor prin „sângele
Lui“ care ne curăţeşte de orice păcat (1
Ioan 1:7).
Pocăinţa a început a se săvârşi ca Taină doar după Cincizecime. Cât
timp Mântuitorul
Hristos, „Care are toată puterea
în cer şi pe
pământ“ (Matei 28:18), a trăit în trup pe pământ,
El însuşi ierta
păcatele celor în sufletul cărora
observa căinţă şi lacrimi, sau pe
care
le mărturiseau. Aşa, spre exemplu, Sfântul
Apostol Petru s-a mărturisit
păcătos (Luca 5:8). Tâlharului
de pe cruce care-şi recunoaşte faptele
nelegiuite şi se căieşte apoi, rugându-se de iertare şi de
pomenire în
Împărăţia Sa, Domnul îi răspunde: „Astăzi, vei fi cu Mine în rai“
(Luca
23:41-43). După cuvântul Arhimandritului
Macarie
„Pocăinţa
este lupta cu păcatul“.
PĂRŢILE POCĂINŢEI (TAINEI SPOVEDANIEI)
Păcatele omeneşti
depăşesc 365 câte zile sunt într-un an.
Aceste
păcate sunt împărţite în:
► păcate împotriva Duhului Sfânt,
► păcate strigătoare
la cer,
► păcate împotriva celor 10 porunci,
► cele
7 păcate de moarte,
► păcate străine,
► păcate împotriva milei sufleteşti,
► păcate împotriva milei trupeşti,
► păcate împotriva celor 4 virtuţi
cardinale,
► păcate împotriva celor trei virtuţi
teologice.
Taina Spovedaniei are
patru părţi: Înfrângerea inimii,
mărturisirea păcatelor,
canonul cuvenit şi dezlegarea păcatelor.
Mărturisirea păcatelor cu înfrângerea
inimii sau durerea inimii este o
condiţie esenţială dar mai trebuie să mai
aibă 10 însuşiri şi anume:
1. Să fie simplă şi scurtă, să nu spui cuvinte deşarte,
povestiri
şi
basme.
2. Să fie smerită, să recunoşti că eşti păcătos.
3. Să fie adevărată, fără minciună şi încercarea de a justifica
păcatul, să nu spui mai puţine păcate decât ai făcut şi nici mai
multe,
ci numai pe cele pentru care te mustră cugetul. Şi pururea
să te osândeşti numai pe tine.
4. Mărturisirea să fie cât mai grabnică, adică cum ai păcătuit
să şi alergi la duhovnic.
5. Să fie cu ruşine adică să te smereşti şi să te căieşti că ai
mâhnit
pe Dumnezeu şi ai vătămat sufletul tău şi al aproapelui
tău. Pentru că ruşinea este o parte a pocăinţei.
6. Mărturisirea să fie întreagă, adică să nu ascunzi nimic ca să
mai
spui altui duhovnic.
7. Să fie lămurită prin cuvinte înţelepte
şi aşezate.
8. Să fie tainică, să nu audă altcineva, căci
cine destăinuieşte
taina
altuia păcătuieşte greu.
9. Mărturisirea să fie tânguitoare, cu
lacrimi şi întristare în
inimă, cu ură împotriva păcatului,
cu hotărâre să nu-l mai faci. Să
fugi
de locul şi persoana cu care ai căzut
în păcat. Iar de nu vei
face
aşa, pocăinţa ta nu este adevărată şi nici primită de
Dumnezeu.
10.
Trebuie să fii gata de primirea canonului, şi să-l faci cât
mai
grabnic. Iar dacă ai uitat să te spovedeşti pentru vreun
păcat de moarte din nepăsarea
ta, nu eşti desăvârşit iertat.
În „Mărgăritarele Sfântului Ioan Gură de Aur“, găsim
scris
aşa: „Înainte de a merge la spovedanie, cercetează-ţi
conştiinţa ta
mult şi
vezi că sunt
greşeli
mici care de multe ori
pot
deveni mai vătămătoare
ca cele mari. Scrie clar tot ce ai
greşit, caută un
preot duhovnic iscusit şi nu
lesne iertător,
căci niciun duhovnic înţelept
nu va nesocoti Canoanele
Sfinţilor Părinţi. Şi mărturisindu-te, cere singur canonul
cuvenit
şi fă-l îndată, căci nu-ţi ştii ceasul morţii.
Dacă îţi dă
voie
să te împărtăşeşti, încă nu
te grăbi,
că foc este şi arde“.
SFINŢII PĂRINŢI
DESPRE POCĂINŢĂ
● „Dacă n-ar fi pocăinţa n-ar fi nici cei ce se mântuiesc“
(Avva
Isaia).
● „A nu-ţi recunoaşte păcatele înseamnă să ţi le înmulţeşti.
Cel
ce păcătuieşte şi se laudă cu păcatul păcătuieşte de două ori.
Este
de condamnat nu atât săvârşirea păcatului cât neruşinarea
de
după păcat“ (Sfântul Ioan Gură de
Aur).
● „Dacă sufletul se va învinovăţi
înaintea Domnului,
Domnul
îl va iubi“ (Avva Pimen).
● „Cel ce este nemulţumit de sine însuşi se
află pe calea cea
bună şi poate să aştepte iertarea păcatelor“
(Fericitul Augustin).
● „Cine se îndreptăţeşte se desparte de pocăinţă“ (Avva
Isaia).
● „Nimeni nu este atât
de bun şi de milostiv ca Domnul; dar
pe
cel ce nu se pocăieşte nici El nu-l iartă“ (Sfântul
Marcu Ascetul).
● „Dumnezeu care e
Sfânt, Unul, Fără de păcat, n-a cruţat
pentru
tine pe Fiul său Unul născut, iar tu, un păcătos care nu te
pocăieşti, nu ai milă de tine însuţi?“ (Sfântul Efrem Sirul).
● „Vezi să nu-ţi pui pocăinţa în minte de abia atunci când nu
va
mai fi vreme şi loc decât numai pentru deznădejde“
(Sfântul
Isidor
Pelusiotul).
● „Socoteşte postul drept armă, rugăciunea - perete şi
lacrimile
- baie“ (Sfântul Nil Sinaitul).
● „Dumnezeu de obicei se
întoarce nu atât din faţa
celor ce
păcătuiesc cât din faţa
celor ce făcând păcatul nu se întristează“
(Sfântul
Ioan Gură de Aur).
● „De va cădea cineva în vreo greşeală şi nu se va întrista pe
măsura ei atunci uşor va
cădea în aceeaşi
cursă“ (Sfântul Marcu
Ascetul).
● „Plânsul tău să corespundă cu păcatele tale. Dacă a ta
cădere nu este mare, îţi
sunt de ajuns lacrimile. Dacă căderea ta
este
mare, plânsul să-ţi fie un râu de lacrimi. Dar dacă eşti curat
împrumută-ţi lacrimile altuia şi
plângi pentru fratele tău.
Însă,
de-am
plânge noi măcar şi numai pentru păcatele
noastre“
(Sfântul
Ioan Pustnicul).
● „Fericit este omul pe
care îl vei certa, Doamne, şi
prin
legea
Ta îl vei învăţa pe el, ca să-l linişteşti pe el în zile rele...
(Psalm
93: 12-13).
♦ Sfântul Chiril al
Ierusalimului afirmă datoria păcătoşilor de
a se pocăi şi sarcina preoţilor, succesori ai Sfinţilor
Apostoli, de a-i
Despre
pocăinţă
5
ierta sau excomunica.
El spune că: „timpul
de faţă este
timpul
mărturisirii“.
♦ Sfântul Epifaniu admite
o singură renaştere, o singură
Pocăinţă perfectă care e Botezul. Dacă totuşi cineva mai păcătuieşte
după Botez, uşa mântuirii nu este închisă pentru el, având putinţa
curăţirii prin Pocăinţă.
♦ Sfântul Ioan Scărarul, în cartea sa „Scara“, la a patra treaptă
a suirii spre cer
scrie că: „Fără Spovedanie
nu este iertare de
păcate“.
♦ Sfântul Atanasie
Sinaitul, patriarhul Antiohiei, vorbind despre
pregătirea demnă pentru Cuminecare
prin Spovedanie, spune:
„Mărturiseşte-ţi lui Dumnezeu, prin preot, păcatele
tale“.
♦ Sfântul Ioan
Damaschin scrie: „Pocăinţa este întoarcerea,
prin
asceză şi
osteneli, de la starea cea contra naturii la starea
naturală şi de la diavol la Dumnezeu“. După acelaşi Sfânt Părinte,
Pocăinţa are un caracter curăţitor ca şi Botezul. Primul
botez a fost
prin potop, al
doilea prin mare şi nor, al
treilea cel prin Lege, al
patrulea
a fost botezul pocăinţei Sfântului Ioan Botezătorul,
al
cincilea
Botezul Mântuitorului, al şaselea prin Pocăinţă şi lacrimi, al
şaptelea
prin sânge şi mucenicie.
♦ Sfântul Ioan Gură de Aur, încă înainte
de a se preoţi, spune
despre Pocăinţă, întemeiat pe texte şi pilde biblice: -
Nabucudonosor,
Ahab, Manase, David, Onisim, fiul risipitor,
incestuosul,
ninivitenii - şi cele mai mari păcate, spovedite cu
lacrimi
urmate de îmbunătăţirea vieţii.
Iată ce
mare este virtutea
Pocăinţei“.
♦ Sfântul Grigorie de
Nazianz numeşte Pocăinţa „Botezul
lacrimilor“.
♦ Sfântul Grigorie al
Nyssei urmând învăţătura Sfinţilor Părinţi
despre Pocăinţă se adresează penitenţilor şi-i cheamă la tratament
duhovnicesc. El spune
că preotul se întristează de păcatul fiului său
duhovnicesc, aşa cum s-a întristat Iacob la vederea hainei iubitului
său fiu Iosif. Trebuie să vă încredeţi în cel ce v-a născut în Dumnezeu
mai mult decât în cei
ce v-au născut trupeşte. Descoperiţi-i cu
îndrăzneală secretele cele mari,
descoperiţi-i tainele sufletului vostru,
precum se descoperă doctorului rănile cele mai secrete. El va
purta
grijă de sănătatea voastră.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu