BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...
de Redactia HotNews.ro
Preotul George Istodor a discutat online despre controversele legate de pasapoarte biometrice, incest si prostitutie
BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...
de Redactia HotNews.ro
George Istodor Delegatul Patriarhiei Romane pentru intalnirea online cu cititorii HotNews.ro
a fost preotul George Istodor, conferentiar universitar la Facultatea de Teologie din Constanta si doctor in teologie din 2005. El a raspuns intrebarilor formulate de cititori pe teme precum prostitutia si incestul - nepedepsite de viitorul Cod penal, si introducerea pasapoartelor biometrice. George Istodor este preot la parohia Sfanta Treime-Tei din Bucuresti si este specialist in misiunea Bisericii si in fenomenul sectar.
Intalnirea s-a incheiat
Viitorul Cod penal, in forma in care este el redactat si in care va fi adoptat de Parlament sau asumat prin raspunderea Guvernului, nu mai pedepseste incestul si prostitutia, asa cum sunt acestea pedepsite in actualul cod. Astfel, actele sexuale dintre doua persoane inrudite direct, cu varste de peste 18 ani si infaptuite prin consimtamantul amandurora nu mai sunt considerate infractiuni. Totodata, potrivit prevederilor noului proiect, prostitutia poate fi practicata de femei ca mijloc de subzistenta in cazul in care acestea nu sunt constranse. Conform proiectului pentru noul Cod penal, publicat pe site-ul Ministerului Justitiei, articolele 203 si 328 din Codul penal aflat in vigoare, referitoare la incest si la prostitutie, nu se vor regasi in viitorul act normativ juridic.
Inceputul acestui an a fost marcat de o disputa in primul rand la nivelul laicilor si clericilor ortodocsi dar nu numai pe tema introducerii pasapoartelor biometrice. Totul a inceput de la o scrisoare deschisa din 14 ianuarie adresata de parintele Iustin Parvu de la Manastirea Petru Voda, publicata in presa centrala, urmata de aparitia mai multor opinii pro si contra. Biserica Ortodoxa nu a luat imediat o pozitie in aceasta privinta iar ulterior, dupa ce controversa publica a luat amploare (inclusiv prin organizarea unui miting de protest in fata Patriarhiei), a anuntat ca nu este impotriva acestor pasapoarte. Sfantul Sinod a cerut insa statului roman sa permita persoanelor care, din motive religioase, nu doresc pasapoarte electronice, sa obtina pasapoarte temporare, fara date biometrice, care sa le permita calatoria in afara Uniunii Europene pe o perioada de sase luni.
Nota redactiei:
Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:
Întrebarea nr. 1 Scriitoru'
parinte, eu stiu, cred ca tot desp[re lucrurile astea, adica despre ce se face, ce se crede ca se face de fapt, si cine se banuieste ca o face. intrebarea mea la care mi-ar place sa-mi raspundeti in cel mai scurt timp este : ce facem? ce facem noi crestinii care ne temem, credem (desi ne este pusa greu la incercare credinta), si nu vrem sa ne dam sufletul fiarei?
pr. George Istodor
Multumesc pt intrebare. Vreau sa precizez de la inceput ca un crestin nu se teme niciodata (Mantuitorul ne indeamna de atatea ori sa indraznim). De asemenea, as vrea sa fac precizarea ca acceptarea sau neacceptarea unui element care tine de liberul nostru arbitru cum este pasaportul biometric nu are nicio legatura cu fiara apocaliptica sau cu pierderea sufletului. Este pur si simplu o optiune nefericita pe care putem sa o luam cu anumite consecinte nefiresti in viata noastra (acceptam pur si simplu sa fim tratati ca niste infractori in numele prevenirii terorismului etc. ) Vreau sa nu va mai speriati si credinta dvs sa fie intarita de fundamentele ortodocse ale relatiei noastre cu Dumnezeu.
Întrebarea nr. 2 costel
Incestul e condamnat de religie,de morala si de Dumnezeu.Totusi,daca specia umana a inceput cu Adam si Eva,..atunci specia umana s-a perpetuat prin incest?
pr. George Istodor
Este adevarat, incestul este condamnat si de religie si de morala si de Dumnezeu. Este adevarat ca umanitatea (nu specia umana, caci nu suntem animale) a inceput cu protoparintii nostrii - Adam si Eva. Ceea ce s-a petrecut insa intre Adam si Eva la inceputul veacurilor nu este nici decum un incest, ci este un pogoramant tainic prin care Dumnezeu a implit unul din scopurile principale dupa crearea omului: inmultirea neamului omenesc. Deci, nu a fost vorba despre incest ( nu exista date si dovezi ca la primii oameni au existat consecintele con-sangvinitatii, aceleasi consecinte care exista astazi in cazul unui incest.
Întrebarea nr. 3 marius
sint curios cum va cataloga aceasta miscare din interiorul cultului ortodox. L-am urmarit de citeva ori si opinez ca atitudinea dinsului fata de alte culte este una de tip sectar si foarte subiectiva .
Dumnezeu nu apartine BOR si nu a fost inventat in ortodoxie.
Vreau sa-l intreb daca pretentia BO ca e singura care urmeaza linia dreptei credinte, este o atitudine sectara. De ce in Romania ,tara laica ,nu sint bagate in seama chiar de media celelalte culte pe marginea acestui subiect?
pr. George Istodor
Este clar ca dumneavoastra apartineti fie unui cult neoprotestant recunoscut de statul roman (sunt 14 In afara de BOR) fie unei secte nerecunoscute de catre statul roman. Eu nu am o atitudine de tip sectar, ci sunt specialist in sectele religioase. Nimeni nu a pretins vreodata ca BOR L-ar fi privatizat pe Dumnezeu. Insa invatatura ortodoxa (dreapta) este singura care este conforma in totalitate cu descoperirea lui Dumnezeu. Va rog sa nu mai folositi cuvantul 'inventat" atunci cand vorbiti de Dumnezeu si de ortodoxie. "Pretentia" BOR ca este singura ca urmeaza linia dreptei credintei nu este o atitudine sectara, ci o atituidine realista si totodata marturisitoare. O tara laica nu este nicio tara atee, nicio tara care pune accent pe diversitatea de tip sectar cum este de ex Statele Unite ale Americii. O tara laica ( laos to Teu) inseamna in limba greaca veche poporul lui Dumnezeu. De aceea, media nu baga in seama celelalte grupari religioase minoritare si se concentreaza cu privire la opinia bisericii nationale.
Întrebarea nr. 4 Mihai T
1. In numele libertatii de exprimare si autodeterminarii, omul modern renunta la valorile morale, pierzandu-si in acelasi timp identitatea spirituala. Ca pastrator si ultima reduta a credintei si moralitatii, cum anume poate BOR influenta amendarea codului penal astfel ca varianta finala sa nu fie in contradictie cu invatatura biblica? Care sunt masurile care s-au luat pana in prezent si concret care sunt pasii care vor fi facuti pentru a preintampina modificarea legilor contrar invataturilor crestine si contrar vointei majoritatii (86% din romani sunt crestini ortodocsi conform Institutul National de Statistica - 2002). Va reusi BOR sa se miste suficient de repede pentru a adresa aceasta problema inaintea adoptarii noului cod penal?
2. Punand laolalta libertatea acordata omului de catre Dumnezeu si ingradirea ei de catre autoritatile statului, care este abordarea BOR pentru a proteja libertatea al crestinilor? Cateva precizari: libertatea de miscare DACA accepti amprentarea, libertate de exprimare/comunicare DAR care este monitorizata. Dupa cum Dumnezeu ne-a lasat liberi pe pamant si ne judeca doar la sfarsitul vietii, cum lupta BOR pentru dreptul credinciosilor de a fi liberi si nu obiecte de inventar, a priori suspecte, in ograda statului?
Vreau sa fie foarte clar faptul ca eu ca si crestin ortodox astept sa fiu reprezentat si sa am un cuvant de spus prin intermediu BOR la modificarea codului penal.
3. Plecand de la faptul ca in Biblie informatiile sunt transmise nu doar direct (Sa nu furi, sa nu ucizi, etc) dar si metaforic (femeie învăluită în soare = Biserica, fiara = ?entitate geo-politica formata din mai multe natiuni?) care este interpretarea pe care o dati numărul numelui fiarei, dumneavoastra ca reprezentant al BOR in primul rand si ca si crestin (parerea personala)? Asta mai ales prin prisma faptului ca Apocalispa este o formidabila constructie metaforica.
pr. George Istodor
Biserica a cerut Ministerului de Interne ca pasapoartele biometrice sa nu aiba caracter obligatoriu. De asemenea, biserica s-a pronuntat permanent impotriva legalizarii prostitutiei si dezincriminarii acestei practici ca infractiune. Cu privire la incest, Biserica a fost si mai ferma condamnand aceasta manifestare care atenteaza la libertatea omului si il plaseaza sub nivelul animalelor. Biserica Ortodoxa a atras atentia deja ca aceste coduri sunt o amenintare pentru noi toti si daca actualul Guvern isi va asuma raspunderea prin ordonanta de urgenta pentru adoptarea acestora, Biserica va lua masurile care se impun: predica in biserica, instruirea prin cateheza a celor neavizati, chemarea la protest impotriva acestui abuz si avertizarea populatiei cu privire la discrepanta intre agenda guvernantului roman si agenda romanului.
pr. George Istodor
Este firesc ca dumneavoastra, crestin ortodocsi, sa fiti reprezentat de BOR si sa aveti un cuvant de spus prin intermediul BOR.; Sper sa nu ajungem acolo incat sa fim nevoiti sa luam semnaturi impotriva adoptarii noului Cod Penal.
Este adevarat ca Apocalipsa este singura carte profetica in care metafora este intalnita frecvent. Parerea mea cu privire la numarul fiarei apocaliptice coincide cu invatatura ortodoxa: Sfantul Apostol Ioan, cel care a scris Apocalipsa intre anii 99 - 100 dupa Hristos era exilat in insula Patmos ( in Grecia de azi), iar prigoana impotriva bisericii lui Hristos incepuse de mai bine de 20 de ani (anul 64 dupa Hristos imparatul roman pagan Nero). Atunci cand vorbeste despre fiara, Sfantul Ioan se refera in primul rand la timpul sau. Identifica prin fiara apocaliptica pe imparatul Nero, insa prefera sa nu-l numeasca din doua considerente: pentru ca nu cumva o scriere sfanta sa contina numele unui antichrist si pentru a nu expune si mai mult pe crestinii deja prigoniti. Este adevarat ca Sfantul Ioan vorbeste si de fiara parusiei lui Hristos, adica acelei de-a doua veniri a Mantuitorului, eveniment care va fi concomitent cu sfarsitul lumii acesteia si judecata universala. Acolo, Sfantul Pavel vorbeste si de semne prevestitoare lucrarii antichristului, dar tot intr-un limbaj profetic. De aceea, este riscant sa ne hazardam in interpretari personale neavizate sau sa ne raportam la fiara apocaliptica dintr-o perdspectiva numerologica oculta.
Întrebarea nr. 5 Iulia
Buna ziua si multumim pentru lamuririle pe care ni le veti oferi. Intrebarea mea: ce credeti DVS ca se va intampla cu cei care, desi sunt niste oameni care au credinta in Dumnezeu, vor avea, totusi, aceste pasapoarte biometrice? M-ar interesa strict ceea ce credeti, independent oarecum de pozitia unui secund exterior (daca e posibil). Va multumesc.
pr. George Istodor
Va raspund cu placere. Cred cu tarie ca un om credincios ortodox este bine sa nu accepte la nivelul liberului arbitru pasapoartele biometrice care sunt un atentat nu doar la libertatea umana, dar si la demnitatea umana. Cred cu tarie, de asemenea, ca un crestin ortodox credincios, chiar daca va accepta un pasaport biometric, acest lucru nu ii va pune in pericol mantuirea, din doua motive:
1. Un element exterior in relatia tainica si personala cu Dumnezeu nu poate sa influenteze irezistibil mantuirea noastra ca dar de la Dumnezeu, ci doar un element interior (superficialitatea in credinta, asumarea statutului de nepracticant in relatia cu Dumnezeu, pacatele care se pot transforma in patimi, etc)
2.Aceste pasapoarte biometrice pot sa faca parte dintr-o teorie a conspiratiei, sa fie prezentate ca o etapa in implementarea cipurilor care vor duce la o dictatura mondiala feroce. Noi am trecut printr-o dictatura (cea comunista) si totusi stim bine ca foarte multi s-au mantuit; Dictatura si teroarea naste martiri, iar "libertatea" religioasa de tip sectar naste intotdeauna apostati. Si inca ceva: daca vor sa te controleze si eventual sa te elimine, mai marilor acestei lumi nu le trebuie pasapoarte biometrice, au sateliti, telefoane mobile, etc. etc.
Întrebarea nr. 6 ion strainu
Buna ziua,
Am o intrebare pentru invitatul dumneavoastra: de ce Trinitas TV nu discuta despre aceasta problema, invitand oameni din ambele tabere teologice (cei pro si cei contra biometrie)? Totusi, 100.000 de semnaturi inseamna ca e o problema si ca trebuie macar discutata, daca nu chiar rezolvata.
Si o intrebare pentru cei de la Hotnews: cand vor invita si unul din tabara cealata, pentru a arata impartialitatea privind aceasta problema?
Va multumesc!
Sorana Mihailescu (moderator)
Am incercat, in doua randuri, sa invitam la o intalnire online pe cineva de la Manastirea Petru Voda, de unde a venit si reactia publica pe tema pasapoartelor biometrice. Am fost, insa, refuzati.
Întrebarea nr. 7 cir
de ce se amesteca biserica in dispute care tin de domeniul material ?
eu stiam ca biserica are grija de bunurile spirituale ale credinciosilor nicidecum de cele materiale.
pasapoartele biometrice tin de un sistem de securitate si pana la urma e alegerea fiecaruia daca isi face pasaport sau nu; nu il obliga nimeni.
povestea cu un numar sau altul cred ca tine doar de spaima unor oameni prea putini invatati, speriati de ora de matematica.
pr. George Istodor
Biserica nu respinde dimensiunea materiala a creatiei, o valorizeaza si ne ajuta sa ne ferim de o abordare reductionista cu privire la materie. Cine va spus ca Biserica are grija doar de bunurile spirituale, v-a dezinformat, cu tot respectul . Cata vreme, omul este suflet si trup, mantuirea lui vizeaza cele doua dimensiuni: cea spirituala si cea materiala Sa nu uitam ca limba noastra romaneasca traduce cuvantul lume ( cu referire directa la dimensiune materiala) prin etimonul latin "lumen" care inseamna lumina. Asadar, daca lumea (materiala) este lumina lui Dumnezeu, cum sa nu ne preocupam de ea, cum sa nu o valorizam si cum sa nu o transfiguram?
Întrebarea nr. 8 mihai
Parinte,
Dupa parerea mea, biserica este impartita in doua in legatura cu pasapoartele biometrice- Patriarhia si cei care au protestat. Credeti ca se poate vorbi la aceasta ora de un conflic intre membrii aceleasi biserici? Si daca da, cum vedeti evolutia lucrurilor in viitorul aporpiat?
Am auzit chiar de anumite "amenintari" ale preotilor care s-au declarat impotriva unor astfel de pasapoarte (shicane, piedici, etc). Cat este de adevarat?
In legatura cu legalizarea prostitutiei, cum se va implica biserica in impiedicarea acestui lucru? Desi, dupa parerea mea, ar fi un lucru bun si va spun si de ce: se impiedica aparitia unor boli cu transmitere sexuala, cum ar fi sida, poate ca ar scadea si nr de violuri...Dvs ce parare aveti?
pr. George Istodor
Nu cred ca Biserica este impartita in acest moment. Cei care au protestat risca sa se plaseze in afara Bisericii, care prin Sfantul Sinod a facut precizarile referitoare la pasapoartele biometrice, la prostitutie sau incest. Cat priveste vietuitorii de la Manastirea Petru Voda, semnul ca ramane o manastire ortodoxa este ascultarea de Biserica. Si in niciun caz neascultarea generalizata.
Întrebarea nr. 9 laura
Cum comentati urmatoarele cuvinte ale parintelui Iustin Parvu?
"Noi nu avem nevoie de sisteme de control – de acte de identitate electronice, de cărţi de identitate, de carnete de conducere electronice, ş.a.m.d. Controlul nostru este Adevărul şi Dreptatea cu care ne-am născut din liberul arbitru cu care ne-a creat bunul Dumnezeu. Cine vrea poate să-şi construiască viaţa cum doreşte: să-şi pună fluturi în vârful nasului, bicicletă la ureche sau să strige pe străzile Bucureştiului: “Vrem incest! Vrem uciderea pruncilor! Vrem homosexualitate! Vrem să avem cipuri!”. Noi credem că fiecare poate să-şi păstreze conştiinţa fără să atace caracterul neamului românesc."
Am extras un pasaj din scrisoarea pe care Parintele Iustin de la Manastirea Petru Voda a trimis-o Senatului.
pr. George Istodor
Nu am certitudinea ca aceste cuvinte chiar sunt ale parintelui Iustin Parvu. Chiar daca ar fi, ar trebui sa ne intrebam de ce ceilalti mari duhovnici ai neamului romanesc nu au sustinut demersul acestui radical al parintelui Iustin Parvu. Eu sunt pentru o atitidine ferma, dar in limitele invataturii ortodoxe, cu deosebita cumpatare, echilibru si discernamant.
Întrebarea nr. 10 gabi
Draga parinte,
Daca prostitutia este cea mai veche meserie din lume, cum de nu a reusit pana acum biserica sa elimine acest comportament?
Nu credeti ca legalizarea prostitutiei are si efecte benefice pentru o societate sanatoasa in adevaratul sens al cuvantului (sida este o amenintare!)
Alte avantaje:
Se va reduce drastic numarul violurilor, violenta determinata de exacerbarea instinctului sexual la barbatii de toate varstele. Se va reduce infractionalitatea din acest domeniu.
Se va reduce imoralitatea in randul tinerelor si se va incuraja dezvoltarea prieteniei nebazate pe sex, dintre fete si baieti, va creste respectul baietilor fata de fete. Si va spun si alte avantaje:
1. Fonduri din taxe, care sporesc bugetul.
2. Igiena: controale medicale regulate, folosirea prezervativului etc.
3. Un control mai bun asupra modului in care sunt tratate prostituatele.
4. Includerea in nomenclatorul meseriilor, ceea ce le-ar ajuta pe prostituate sa beneficieze de asigurari, concedii, pensie etc.
Nu credeti ca sunt suficinete motive pentru a legaliza prostitutia? Este adevarat, sunt si argumente impotriva acestei meserii, insa ea exista si cred ca problema nu poate fi rezolvata daca este ascunsa sub pres.
roxana
Eu am o intrebare:
Dar cu barbatii care "isi vand femeilor trupul pentru bani" ce se intampla ? Va fi legalizata si "munca" lor?
In fond, si prostutia este o munca..si, daca tot se realizeaza emisiunea in colaborare cu Radio Deutche Welle, as aduce in discutie un caz din Germania: o femeie care era in somaj era nevoita sa accepte un loc de munca intr-un bordel , ce i se oferise prin ANOFM-ul lor , altfel isi pierdea somajul.purtatorul de cuvint al Oficiul fortei de munca din Nürnberg a declarat ca nimeni nu poate fi obligat sa presteze servicii cu tenta sexuala impotriva propriei vointe.
Nici macar nu s-a ajuns la proces, deoarece oficiul fortei de munca n-a incetat plata alocatiei de somaj catre persoana respectiva. Asa ca...
Intrebare pentru parintele: cum apreciati reactia bisericii catolice in tarile in care este legalizata prostitutia? Multumesc! Doamne ajuta!
pr. George Istodor
Incep cu finalul...Biserica catolica oficial nu recunoaste nici ea prostitutia ca si comportament firesc si moral. Stiu ca reprezentantii acestei biserici au protestat fata de legalizarea prostitutiei, insa in societatile accentuat secularizate, cum sunt cele din Occident, glasul bisericii nu este luat in seama. Din punctul meu de vedere, prostitutia nu este o munca, o meserie, pentru ca ar insemna sa jignesc toate meseriile ce nu incalca preceptele moralei crestine. Exemplul pe care il dati este tipic pentru o tara im proces de decrestinare, sper ca in Romania sa nu se intample niciodata asa ceva. Biserica, sa stiti ca incrimineaza in aceeasi masura si prostituia masculina si va fi vehement impotriva legalizarii acesteia.
pr. George Istodor
Prostitutia nu o recunoastem ca meserie, cu atat mai mult cea mai veche din lume. Departarea de Dumnezeu a facut ca acest comportament sa persiste in ciuda atitudinii ferme a bisericii. Nu as vorbi de avantaje ale prostitutiei, pentru ca este un mare pacat sa legalizezi (adica sa recunosti ca fiind normal) un pacat ce este pedespit de Dumnezeu. Si de o societate sanatoasa, cum spuneti dvs...
Întrebarea nr. 11 Pierre de Vara
Inteleg ca in si pentru restul lumii pasapoartele biometrice sint una din metodele de lupta impotriva terorismului, crimei organizate transfrontaliere (rapiri, tarfic de persoane, etc.).
Intrebarea 1: Cum se face ca in Romania (si numai in Romania, dupa stiinta mea), ele au devenit subiectul unei dezbateri teologice de dimensiuni - n-am gasit alta rima... - apocaliptice?
In comunicarile autoritatilor se precizează că microcipul are o structură de radio frecvenţă, că prezintă o bună securitate, integritate şi confidenţialitate a datelor, că este de tip pasiv, adica are o antenă care intră pe frecvenţa controlorului de paşapoarte şi că cipul se activează numai de la o distanţă de pina la 10 centimetri de cititor şi poate fi citit doar când paşaportul este deschis.
Intrebarea 3: Credeti ca sinteti indreptatit, mai exact, PREGATIT - DIN PUNCT DE VEDERE TEHNIC - sa sustineti un punct de vedere (fie el pro sau contra) in chestiunea pasapoartelor biometrice?
Multumesc.
pr. George Istodor
Nu doar in Romania a existat aceasta dezbatere, Grecia, Serbia si Rusia sunt tari unde problema a fost dezbatuta, este adevarat mai putin s-a dezbatut teologic in tarile occidentale neortodoxe (poate din cauza secularizarii?)
Nu trebuie sa fii absolvent de Politehnica ca sa poti intelege tulburarea iscata de introducerea pasapoartelor biometrice. Rapunsul meu nu este unul tehnic, ci unul teologic in incercarea de a nu identifica progresul tehnologic cu fiara apocaliptica, dar totodata intentia mea este de a trage un semnal de alarma cu privire la folosirea gresita a acestui progres tehnologic.
Întrebarea nr. 12 Georgica
Stimate parinte, locuiesc de ani buni in strainatate si de fiecare data cand am un contact cu preotul sau credinciosul roman propriu zis, 'de cartier', impresia mea este teribila. Nu va includ neaparat in aceasta categorie, intrucat am luat contact de cateva ori cu profesori la Facultatea de Teologie din Bucuresti (de exemplu Pr. Dr. Constantin Coman) cu care este mult mai placut sa porti un dialog. Ma refer in primul rand la cei care radicalizeaza total mesajul si pozitia bisericii intr-un stat laic, si din pricina carora orice dezbatere asupra pasapoartelor de exemplu, ca tot suntem aici, pe considerente etice, de securitate etc sunt eclipsate total. Prin urmare ajungem ca in alte tari oamenii sa fie interesati real daca pasaportul biometric rezolva vreuna din problemele pentru care este introdus si nu introduce altele si mai mari, in timp ce in Romania oamenii nu viseaza decat Fiara. Nu este pe undeva pacat ca in fata unor oameni intelectuali si de o spiritualitate mai mult sau mai putin ferventa, biserica ortodoxa romana cade in ridicol incercind sa faca mai mult decat poate si sfarsind prin a nu face nici ceea ce ar trebui sa faca?
pr. George Istodor
Dragul meu,
Imi pare rau ca impresia ta despre lucrarea preotului este in acest fel. Ma bucur ca nu generalizezi. Vreau sa te rog sa meditezi la faptul ca unui om "caldicel" in credinta i se poate parea un mesaj ferm ca fiind radical. Cei care sunt cetateni intr-un stat laic prin botez si prin celelalte taine sunt in acelasi timp fii Bisericii. De aceea, Biserica trebuie sa se implice spre apararea, luminarea si mantuirea acestora. Este prea mult sa consideram atitudinea BOR ca fiind ridicola, tare ma tem ca mediul eterodox in care traiti de ani buni nu va este un aliat in perceptia realitatii religioase ortodoxe.
Întrebarea nr. 13 anonim
Parinte, de ce ar vrea BOR sa influenteze continutul codului penal?
In definitiv, nu conteaza atit ca anumite porunci divine sa fie respectate in sine, ci ca oamenii sa aleaga liber sa le respecte, pentru a putea progresa spiritual.
Adica oamenii nu ar trebui sa respinga prostitutia sau avortul, de exemplu, pentru ca se tem de aplicarea unei pedepse penale, ci pentru ca il iubesc pe Dumnezeu si vor sa faca voia Lui.
Daca pe Dumnezeu, care e atotputernic, l-ar fi interesat sa nu mai existe prostitutie sau desfrinare pe lume, ne-ar fi putut obliga in sensul asta, asa cum i-a gonit Isus pe negustori din Templu.
Dar daca ne-a dat libertatea sa alegem intre bine si rau, de ce trebuie sa vina statul si sa impuna, cu forta, binele?
Si in plus, li-l impune si celor care isi exercita dreptul constitutional de a nu accepta valorile Bisercii Ortodoxe. In cazul acesta, de ce nu s-ar incrimina penal si desfrinarea?
Multumesc
pr. George Istodor
Biserica nu vrea decat ca legea omeneasca in vigoare sa nu contrazica legea dumnezeiasca vechi si nou testamentara. In dobandirea mantuirii , exist o etapizare ca un urcus duhovnicesc: intai il impiedici pe om sa faca raul, apoi il educi si ii dai consistenta duhovniceasca sa aleaga binele. E ca si cum unui copil i-ai da "libertatea" de a se juca cu un cutit sau cu o bomba. Nu. Unui copil intai ii interzici si il tii departe de cutit si de bomba, apoi il instruoesti prin educatie si acesta in cunostinta de cauza se va comporta firesc in relatia cu ele. Asa este si cu prostitutia si cu incestul si aveti dreptate, si cu desfranarea. Poate pe viitor biserica se va gandi sa propuna statului si incriminarea desfranarii, numai ca aceasta este mai greu de dovedit.
Întrebarea nr. 14 I.L.
Adica sa ia o pozitie oficiala fata de faptul ca suntem tratati ca prezumtivi infractori , sa apere drepturile, deminitatea si libertatea oamenilor, a bisericii pe care o reprezinta?
pr. George Istodor
Biserica a facut ceea ce trebuia facut, Sinodul mitropolitan de la Cluj a condamnat intr-o scrisoare deschisa adresata presedintelui Romaniei acest tratament jignitor, iar Patriarhia a reusit sa elimine caracterul obligatoriu al pasapoartelor biometrice printr-o actiune hotarata adresata Ministerului de Interne.
Întrebarea nr. 15 gaby
si daca se poate o a doua intrebare,de ce biserica se transforma din ce in ce mai mult intro ,,afacere".Nu am vazut pana acum un preot care sa ingroape un om pana sa nu-i ia bani.recunosc trebuie sa luati bani dar nu stiu nicio exceptie.
pr. George Istodor
Draga Gabi,
Se pare ca nu ai foarte multe cunostinte intre clerici. Eu stiu cativa preoti care de mai multe ori au facut nu doar inmormantari dar si alte servicii gratis. Acesti preoti nu vor sub nicio forma sa isi faca publicitate in vreun fel, asa se explica ca tu ai aceasta opinie pentru ca fie nu i-ai cunoscut pe cei care fac asemenea gesturi, fie ai luat contact cu mass-media care ii prezinta pe cei care au neputinte in acest sens.
Întrebarea nr. 16 gaby
in legatura cu aceste pasapoarte nu ma ingrijoreaza nr 666 chiar daca sunt superstitios.Pentru mine 666 este un simplu numar,insa ceea ce ma ingrijoreaza este ca poate reprezenta un prim pas in implantarea lor pe oameni si asa implininduse ceea ce spune apocalipsa cu ,,nimeni nu va mai putea cumpara sau vinde fara a avea semnul fiarei".Pana unde ar fi in stare biserica sa mearga pentru a evita aceste pasapoarte si de ce nu se iese in strada si se strang semnaturi pentru eliminarea lor?VA multumesc pentru timpul acordat si dumnezeu sa va binecuvinteze parinte
pr. George Istodor
Ingrijorarea dvs este legitima, insa nu trebuie sa se transforme in disperare. Apocalipsa Sfantului Ioan vorbeste, este adevarat, de niste constrangeri teribile care vor anunta sfaristul lumii acesteia. Parerea mea este ca intre aceste pasapoarte biometrice si acele constrangeri nu exista nicio legatura dovedita. Biserica nu vrea sa dea semnale de panica si de isterie ptr ca noi respingem cu tarie orice teorie a conspiratiei (fie ea si mondiala). Vreau sa va linistiti pentru ca Biserica prin presiunea ei a reusit sa elimine caracterul obligatoriu ale acestor pasapoarte biometrice.
Întrebarea nr. 17 dorinteodor
stim din biblie ca doua orase au fost distruse de dumnezeu pentru desfriul si depravarea locuitorilor. totusi, de atunci aceasta pedeapsa nu a mai fost aplicata niciodata. rezulta oare de aici ca dumnezeu accepta prostitutia si incestul?
pr. George Istodor
In vechiul testament, cand s-a intamplat distrugerea celor doua orase, Dumnezeu pregatea omenirea pentru venirea lui Hristos. Dupa aceasta venire, Dumnezeu a lucrat in alt mod in creatia sa: prin iubire si mila, nu prin dreptate si pedeapsa neaparat. Asta nu inseamna sub nicio forma ca Dumnezeu accepta prostitutia sau incestul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu