BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
Părintele Serafim Rose: În vest harul s-a retras!
’’Într-o zi am descoperit în scrierile Sfinţilor Părinţi ai Bisericii că e cu putinţă să-L întâlneşti pe Dumnezeu în mod real prin rugăciune’’ Pr. Dumitru Stăniloaie
Întrebare: Aţi putea să ne
vorbiţi despre concepţia ortodoxă asupra Duhului Sfânt şi, în legătură
cu aceasta, despre viziunea asupra Tainelor neortodoxe-dacă Duhul Sfânt
este prezent sau nu în ele?
Răspuns: Duhul Sfânt a fost trimis de
Domnul nostru Iisus Hristos de ziua Cincizecimii, a 50-a zi după
Învierea Sa şi a zecea zi după Înălţarea Sa la ceruri, pentru a rămâne
cu Biserica până la sfârşitul timpurilor. Din punct de vedere istoric,
atunci a întemeiat Biserica.
Există cazuri în timpurile moderne în care oamenii au căutat să găsească această Biserică pe cale istorică. (…)
Astfel (aceştia, n. red.) au cercetat
lucrurile din punct de vedere istoric şi au descoperit că există o
Biserică care se trage direct de la Hristos şi învaţă ceea ce se învăţa
în vremurile vechi: Biserica Ortodoxă. Tot din perspectivă istorică,
puteţi vedea cum au deviat celelalte biserici: mai întâi
romano-catolicii în sec. XI, când problema referitoare la poziţia papei
în Biserică a atins punctul ei culminant , iar papa a respins răspunsul
ortodox, trăgând după sine întregul Occident.
Până în ziua de astăzi, Duhul Sfânt
lucrează în Biserica Ortodoxă. În cea mai mare parte a grupurilor
occidentale protestante, rareori se vorbeşte despre Taine, aşa încât nu
puteţi căuta cu adevărat harul Duhului Sfânt în ceea ce nici ei înşişi
nu socotesc Taine. Desigur, romano-catolicii şi alte câteva grupuri
consideră că au Taine. Eu unul vă spun că adevăratele Taine, în sensul
în care le-a instituit Hristos, se găsesc numai în Biserica Ortodoxă.
Î : Ceva despre care nu ştiu
prea mult şi probabil că o mulţime de oameni nu ştiu ce este: care sunt
diferenţele şi asemănările concrete dintre, să zicem, Biserica Ortodoxă
Rusă şi Biserica Romano-Catolică cu privire la diverse dogme şi idei,
cum ar fi Sfânta Treime, sau dacă preoţii să se căsătorească sau nu –
toate acele 1001 de mici diferenţe.
R: Există o mulţime de mci diferenţe,
dar o singură diferenţă principală legată tocmai de Duhul Sfânt, pe care
o voi explica. Biserica lui Hristos este cea care dăruieşte oamenilor
harul; iar în Vest, când Roma s-a rupt de această Biserică, acest har
s-a pierdut efectiv (poate că oamenii îl găsesc întâmplător pe ici, pe
colo, însă din Biserica lor harul s-a retras).
Eu consider
romano-catolicismul modern o încercare de a substitui harul pierdut – cu
ingeniozitatea umană. De aceea, pentru a răspunde la întrebarea ’’unde
este adevărul?’’, Biserica Romano-Catolică îl face pe papă
’’infailibil’’.
Sunt unii care cercetează Biserica
noastră Ortodoxă şi spun: ’’Este imposibil ca oamenii să găsească acolo
adevărul. Voi spuneţi că nu credeţi în nici un papă sau episcop, dar în
felul acesta nu există nici o garanţie. Nici nu credeţi în Scripturi aşa
cum o fac protestanţii care le consideră absolut ’’infailibile’’. Dacă
apare o dispută, cine are ultimul cuvânt?’’ Iar noi spunem că Duhul
Sfânt Se revelează pe Sine. Acest lucru se petrece mai ales când
episcopii se adună într-un sinod, dar chiar şi atunci poate fi un sinod
fals. S-ar putea spune atunci: ’’Nu există nădejde!’’ Dar noi spunem că
Duhul Sfânt conduce Biserica şi de aceea nu o va părăsi. Dacă nu ai
convingerea că lucrurile stau aşa, atunci ajungi să inventezi lucruri de
genul: Biblie infailibilă, papă infailibil. De asemenea, poţi să
împlineşti rânduielile ortodoxe-aşa cum o fac romano-catolicii-ca pe un
fel de ’’lege’’, astfel încât totul să fie perfect definit: dacă încalci
această lege, mergi la duhovnic, primeşti canonul cutare şi vei fi
iarăşi perfect ’’reabilitat ’’. Ortodoxia nu crede în felul acesta.
Această nevoie de a controla lucrurile a condus la întreaga concepţie
despre indulgenţe, care este o pervertire perfect legalistă a ideii de
pocăinţă. Dacă te căieşti, ca tâlharul pe cruce, poţi să te mântuieşti
chiar în acel moment . Ortodoxia a evidenţiat totdeauna acest aspect al
relaţiei dintre un suflet şi Dumnezeu: şi toate Tainele şi rânduiala
Bisericii nu sunt decât căile de împăcare a sufletului cu Dumnezeu: şi
aceasta este toată credinţa noastră. În Biserica Romano-Catolică, până
de curând, când lucrurile au început să se mai clarifice, accentul era
pus mai degrabă pe respectarea unui întreg set de legi prin care omul se
punea ’’de acord’’ cu Dumnezeu într-un sens ’’legalist’’, care este un
substitut al Duhului Sfânt.
Extras din cartea Mai aproape de Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu