In societatea de astazi,se considera ca nu este normal sa-ti faci CRUCE.Exista insa,in invatatura crestina,si in multe alte locuri,care ne invata sa nu ne luam dupa lume si dupa obiceiurile ei,pentru ca nu putem sluji la doi domni:si lumii si lui Dumnezeu:"Caci de cel ce se va rusina de Mine si de cuvintele Mele,in neamul acesta desfranat si pacatos,si Fiul Omului se va rusina de el,cand va veni intru slava Tatalui sau cu sfintii ingeri"(Ev.Marcu cap.8,38) "Preadesfranatilor!Nu stiti, oare,ca prietenia lumii este dusmanie fata de Dumnezeu?Cine deci va voi sa fie prieten cu lumea,se face vrajmas lui Dumnezeu"(Ep.Sf.Ap.Iacov,cap.4,4),cu lumea,adica cu obiceiurile lumesti,care nu se potrivesc cu cele religioase.Mantuitoare este pecetea crucii si a numelui lui Iisus Hristos.Sf.Efrem Sirul scria:"Si va pune pecetea sa spurcatul acesta,nu pe un madular oarecare al trupului,ci pe mana dreapta;asijderea si pe frunte va pune insemnul cel paganesc,ca omul sa nu-si poata face cu MANA DREAPTA SEMNUL LUI HRISTOS,Mantuitorul nostru,si sa nu poata insemna pe fruntea sa,numele cel sfant si infricosat al Domnului,deoarece stie nenorocitul,ca daca va fi insemnata asupra cuiva Crucea Domnului,strica toata puterea lui.Tocmai de aceea,va pune pecetea sa pe mana dreapta a omului,fiindca aceasta pecetluieste cu semnul Crucii toate madularele noastre,iar fruntea poarta in varful sau semnul Mantuitorului,asa cum sfesnicul poarta faclia".Dar cum pune vrajmasul pecetea pe frunte si pe mana dreapta?Nu altminteri decat varand treptat in obiceiurile lumesti vicleniile sale;pe deasupra,se ascunde pe sine si faptele sale,insuflandu-le oamenilor ca diavolul nu exista.Unii dintre credinciosi,de cele mai multe ori,isi fac semnul crucii incorect.Pe unul il vezi ca-si face semnul crucii ca si cum ar alungă muste sau ar canta la cobza,altul isi impreunează degetele,ca si cum nu si-ar face semnul crucii ci ar vrea sa presare sare peste el.Nici nu trebuie sa mai amintim greseala cea mai frecventa,in care mana nu mai ajunge pana in dreptul umarului,ci este oprita undeva langa gat.Este aceasta,ceva neimportant,o simpla formalitate?Nu,sub nici o forma.Sf.Vasile cel Mare scria cu mult timp in urma,că:“Totul în Biserica este bun si se face dupa randuiala”.Semnul Crucii este marturia vazuta a credinţei noastre.Ca sa vezi daca cineva este creştin ortodox,roaga-l sa-si faca semnul Sfintei Cruci.Daca il va face sau nu,si cum il va face,ne va lumina intru totul. Evanghelia spune:” Cel ce este credincios in foarte putin si in mult este credincios”(Lc. 6,11).
CUM TINEM MANA?
Se folosește mana dreapta,unind degetele ei in felul urmtor:degetul mare,degetul aratator si degetul mijlociu sunt împreunate intr-un singur punct,in timp ce inelarul și degetul mic,sunt tinute in palma.Cele trei degete astfel impreunate,se pun pe frunte PENTRU A SFINTI MINTEA,apoi coboara pană la buric,PENTRU A SFINTI SIMTURILE.
De acolo,mana merge la umarul drept,iar apoi ea merge orizontal la umarul stang,PENTRU A SFINTI PUTEREA TRUPULUI.In timp ce se face semnul Sfintei Cruci,se rostește:“In numele Tatalui” (cand mana e pe frunte),“si al Fiului” (cand mana coboara la buric),“si al Sfantului Duh” (cand mana se duce de la un umar la celalalt,"Amin”(cand mana o retragem de la umarul stang).
Cele trei degete impreunate,simbolizeaza unitatea Sfintei și nedespartitei Treimi.Celelalte doua degete,stranse unul langa celalalt,si ambele in podul palmei,inchipuiesc cele doua firi,omeneasca si dumnezeiasca,unite în persoana Domnului nostru Iisus Hristos.Deci,nu spunem "Amin” cand mana este la umarul stang,nu facem cruci mici,strambe si rapide,de parca am canta la mandolina,n-o facem cu limba în gura.Daca dorim sa facem si o inchinaciune,ne aplecam,numai dupa ce mana este din nou lasata sa cada pe langa trunchi.De ce?Pentru ca tocmai am inchipuit Crucea de pe Golgota,si ne inchinam ei.Uneori,se mai observa o alta greseala,destul de raspandita:INCHINACIUNEA SE FACE IN ACELASI TIMP CU SEMNUL SFINTEI CRUCI.
Nu trebuie sa facem acest lucru,deoarece RUPEM CRUCEA.Daca insa ne oprim cu semnul Sfintei Cruci la piept,si nu la buric,atunci crucea pe care o facem,apare rasturnata,si fara sa vrem,transformăm Crucea lui Hristos intr-o cruce satanista.Unii dintre credinciosii care vin la biserica,numai de cateva ori pe an,de cele mai multe ori isi fac semnul Sfintei Cruci incorect.Pe unul il vezi ca-si face semnul Sfintei Cruci ca si cum ar alunga muste,sau ar canta la cobza,altul isi impreunează degetele,ca si cum nu si-ar face semnul Crucii,ci ar vrea sa presare sare peste el.Nici nu trebuie sa mai amintim greseala cea mai frecventa,in care mana nu mai ajunge pana la umarul drept sau cel stang,ci face o miscare nedefinita,in dreptul pieptului.Este aceasta,ceva neimportant,o simpla formalitate?
Nu,nicidecum!Semnul Sfintei Cruci este marturia vazuta a Credintei noastre.Ca sa-ti dai seama cat de evlavios este cineva,priveste cum face semnul Sfintei Cruci.Evanghelia ne spune:"Cel ce este credincios in foarte putin,si in mult este credincios”(Lc..6,11).Semnul Sfintei Cruci are o putere foarte mare.In Vietile Sfintilor,sunt descrise multe intamplari,ce ne arata,cum SEMNUL SFINTEI CRUCI,FACUT PESTE TRUPUL CUIVA,chiar si o singura data,RUPE LAGATURILE DIAVOLILOR.De aceea,creștinii care din nepasare isi fac incorect,si fara evlavie,semnul Sfintei Cruci,ii fac pe diavoli sa salte de bucurie.
Cand facem semnul Sfintei Cruci?
Semnul Sfintei Cruci il însoteste pretutindeni pe credincios.Ne facem acest semn,atunci cand ne trezim,cand mergem la somn,la iesirea si la intrarea in casa,in Biserica,cand ne inchinam inainte si dupa masa,in fata icoanelor,sau cand facem metanii.Semnul Crucii lui Hristos,sfinteste totul si pe toate.Astfel,atunci cand credinciosul isi face semnul Sfintei Cruci asupra sa,se apropie mai mult de mantuire,si sufletul sau se folosește.Sa nu ne rusinam sa ne facem semnul Sfintei Cruci,ori de cate ori trecem pe langa o biserica🙏
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu