BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
Motto: „Fiul
lui Dumnezeu s-a întrupat pentru a desfiinţa din
firea
omenească dezordinile egoiste ale mâniei şi
poftei, pentru a o
deprinde
cu smerenia, cu blândeţea şi cu delicateţea,
prin care se
pot
restabili armonia, respectul şi
comunicativitatea între oameni“
(Sfântul
Maxim Mărturisitorul).
Preot
Ioan
Iubiţi credincioşi,
Una dintre marile
patimi care stăpânesc sufletul nostru este
patima iubirii de
sine, egoismul. Sfântul Ioan Gură de Aur spune
că:
„Patimile
sunt aidoma munţilor vulcanici, care repede lasă în
jurul
lor un pustiu îngrozitor. Nimic nu ne pricinuieşte atâta
suferinţă ca o patimă activă în suflet. Toate celelalte lucrări
acţionează din afară, dar patimile se nasc dinlăuntru, de aici
provine
o tortură deosebit de mare“. Iubirea de sine este mama şi
doica tuturor
patimilor şi răutăţilor. Mântuitorul Iisus Hristos,
referindu-se la
această dragoste faţă de noi înşine spune: „Cel care
iubeşte sufletul său, îl
va pierde; iar cel care îşi urăşte sufletul în
lumea
aceasta, îl va păstra pentru viaţa veşnică“ (Ioan
12:25).
Cuvântul „suflet“
se referă la viaţă şi, într-adevăr omul care are
exagerată dragoste faţă de viaţa lui şi faţă de el însuşi, este distrus în
realitate. Sfântul
Apostol Pavel, descriind patimile care vor stăpâni
oamenii în timpurile
din urmă, menţionează ca cea dintâi patimă,
iubirea
de sine: „Şi aceasta să ştii că, în
zilele din urmă, vor veni
vremuri
grele; că vor fi oameni iubitori de sine, iubitori de arginţi,
lăudăroşi,
trufaşi, hulitori, neascultători de părinţi,
nemulţumitori, fără cucernicie, lipsiţi de
dragoste, neînduplecaţi,
clevetitori,
neînfrânaţi, cruzi, neiubitori de bine, trădători,
necuviincioşi, îngâmfaţi,
iubitori de desfătări
mai mult decât
iubitori
de Dumnezeu“ (2 Timotei 3:2-3-4).
Ce
este iubirea de sine?
Iubirea de sine poate
fi definită ca fiind marea şi
exagerata
dragoste faţă de noi înşine. Când omul iubeşte
exagerat şi exclusiv
sufletul lui şi trupul lui, ignorând cu desăvârşire pe Dumnezeu şi pe
semenii lui, atunci
spunem că este iubitor de sine (egoist). După
Sfântul
Maxim Mărturisitorul „iubirea
de sine este patima faţă de
trup“.
Această patimă faţă de trup mai este caracterizată de către
acelaşi Sfânt Maxim ca „iubire iraţională pentru trup“. Astfel, în
general putem să spunem, asemenea Sfântului Maxim Mărturisitorul,
că egoismul este „iubirea înverşunată şi iraţională faţă de trup,
căreia i se opun dragostea faţă de semeni şi cumpătarea“.
Egoismul, în consecinţă, este opus dragostei şi
cumpătării, precum şi
dragostea şi cumpătarea sunt opuse faţă de egoism. Fireşte, nu
înţelegem egoismul ca îngrijirea de trup când este în limite
fiziologice,
ci exagerata şi îndârjita grijă de trup, de sine.
Patima egoismului face
omul să dorească comodităţile trupului, confort şi
bună petrecere. De
aceea, Sfântul
Grigorie Sinaitul spune că nimic altceva nu face
sufletul celor care
luptă atât de „moale, indiferent şi
stupid“, cât
patima egoismului.
Astfel şi Nichita Stethatos caracterizează
egoismul ca fiind „foarte
rău“, şi „preaurâcioasă iubire de sine“.
Ego,
egoismul, egoistul, egotismul, egolatria
Ego (eul)
este conştiinţa de sine, nucleul sistemului personalităţii,
în alcătuirea căruia intră cunoştinţele şi imaginea despre sine, precum
şi
atitudinile fie conştiente, fie inconştiente
faţă de cele mai
importante interese şi valori. Eul, înţeles
ca ansamblul însuşirilor
personalităţii, este alcătuit din: eul fizic sau biologic ce
are în vedere
atitudinile corporale
care se identifică cu schema corporală; eul
spiritual,
alcătuit din totalitatea dispoziţiilor
psihice înnăscute sau
dobândite; eul
social, ce are în vedere atitudinile faţă de relaţiile
sociale ale
individului.
Egoismul este o trăsătură morală ce se caracterizează prin situarea
propriilor interese
mai presus de interesele grupului social din care
individul face parte,
mai presus de interesele generale.
Nicolae
Iorga spunea referitor la egoism: „Să nu faci din fiinţa
ta,
temniţa sufletului tău“. „Egoismul este silinţa
disperată de a
fura
o rază de lumină ca să nu lumineze şi pe
alţii“.
Mihai
Eminescu spunea că „egoismul este sâmburele vieţii,
dar
hrana lui este minciuna“.
Honore
de Balzac numea egoismul „otrava prieteniei“.
Alfred
de Vingny numea egoismul „adevărata
sărăcie a
vieţii“.
V.
I. Ghika spunea despre egoism că este „formă naivă de
furt“.
Egoistul este acel om
care „nu compătimeşte pe
nimeni, nu
plânge
pe nimeni, nu cunoaşte decât nenorocirile sale, nu plânge
deloc
moartea altora, nu se teme decât de a lui, pe care ar
răscumpăra-o bucuros cu preţul stingerii genului uman“.
(Jean de la Bruyere).
V.
I. Ghika îl numeşte pe egoist cea mai tristă speţă de surdo-mut
care există.
G.
Nadaud spune: „Cel mai blând dintre oameni, cu inima
cea
mai
iubitoare, / Suflet totdeauna bun, de bunătatea
cea mai mare,
Tot
numai devotament şi grijă să se apropie / Dar numai de
persoana
sa proprie!“
Jeune
Hermite compară egoistul cu „cel care ar da foc unei
case
ca să-şi
fiarbă un ou“.
I.A.
Krâlov: „Şi omu-i câteodată cu broasca de un fel / Să
piară toată lumea-ntreagă, dar
să trăiască el“.
La
Rochefocauld zice că: „Omul lucrat de egoism
devine idol
pentru
sine şi tiran pentru ceilalţi“. Cauza principală a oricărei
discordii se află în egoismul exagerat cu care apărăm interesele
noastre, onoarea şi drepturile noastre, făcând
scandal pentru nimica
toată.
Egocentrismul este
definit în Dicţionarul Explicativ al Limbii
române ca fiind
atitudinea celui care priveşte
totul prin prisma
intereselor şi a sentimentelor personale, tendinţa de
a face din sine
centrul universului.
În lucrarea sa „Caleidoscop“,
P.
Constantinescu defineşte şi el egocentrismul ca fiind „cea
mai
dezgustătoare prostie“.
Egotismul este
atitudinea rezultată din egoism şi egocentrism,
manifestată negativ în planul relaţiilor
interpersonale, prin exagerarea
propriei valori şi cultivarea excesivă a propriilor
interese, prin
însingurare şi autoadoraţie.
Egolatria apare
atunci când un om se priveşte
prea mult pe sine şi
ajunge să nu mai ştie care îi e chipul şi
care îi e masca.
Jaroslav
Hasek, cel mai mare scriitor ceh, spune în acest sens:
„Şi eu mă număr printre numeroşii mei admiratori“.
De
la egoism se trag toate patimile
Iată ce
spune Sfântul Ioan de Kronstadt despre
egoism:
«La rădăcina oricărui rău stă egoismul, atenţia bolnăvicioasă
acordată propriei persoane, dorinţa de
a ţi-o menaja. De la egoism
sau
de la o iubire neîndreptăţită faţă de sine se trag toate patimile:
răceală, indiferenţă, cruzime în raport cu Dumnezeu şi cu
semenii,
intoleranţă, iritare, ură,
invidie, scârbă, trufie, îndoială, puţină
credinţă sau necredinţă, lăcomie de mâncare şi de
băutură,
iubire
de
agonisire, de slavă deşartă,
lene, duplicitate. Nu te cruţa cu
orice
chip, nu-ţi căuta
în coarne, răstigneşte
omul cel vechi din
tine,
care îşi află culcuş prielnic mai cu seamă în trup, şi aşa îţi
vei
reteza
toate patimile. Rabdă cu îngăduinţă orice lucru neplăcut
care
i s-ar întâmpla trupului, nu-l ocroti, împotriveşte-i-te şi vei fi,
cu
adevărat, următor al lui Hristos. Toată înţelepciunea
creştinului constă în a duce o viaţă cumpătată şi a
i se împotrivi cu
totul,
trupului: „Fiindcă ştiu
că nu locuieşte în mine, adică în
trupul
meu, ceea ce este bun“ (Romani 7:18)».
Microbii
păcatelor sunt cauza morţii
Omul este mereu
bolnav cu trupul şi cu sufletul. După căderea lui
Adam, în sufletele
noastre au intrat microbii păcatelor,
care au atras
după ei moartea. Cu rare excepţii, „cancerul
patimilor“ se dezvoltă
nestingherit în
sufletele noastre, avându-şi rădăcinile adânc înfipte în
egoismul nostru. Dar
nu trebuie să deznădăjduim, fiindcă Dumnezeu
ne-a lăsat medici (episcopii şi preoţii) şi medicamente duhovniceşti
care pot, prin darul
Duhului Sfânt, să dezrădăcineze cu desăvârşire
acest egoism.
Avva
Zosima spune: „Pe vrăjmaşi trebuie să-i
socotim ca pe
binefăcătorii noştri şi se cuvine să ne rugăm pentru ei mai mult
decât
pentru binefăcători,
fiindcă binefăcătorii,
făcându-ne un
bine
vremelnic, îşi fac loruşi un bine mai mare, pregătindu-şi o
veşnică răsplată de la Domnul, iar vrăjmaşii -
poate că odată cu
pierderea
veşnicei lor mântuiri - ne făuresc nouă mântuire,
curăţindu-ne păcatele
prin necazuri şi
prin prigoanele lor. Aşadar,
cum
să nu le mulţumim
şi cum să nu ne rugăm
pentru ca şi pe ei
să-i miluiască Domnul, care ne-a
spus: „Iubiţi pe vrăjmaşii
voştri“. «Giovanni Papinni zice că: duşmanul nostru e şi
„mântuitorul
nostru“».
În iubirea egoistă de sine îşi au rădăcina mândria şi lăcomia: „E
clar -
zice Sfântul Maxim Mărturisitorul
- că cine posedă
egoismul,
posedă toate patimile“. Egoismul reprezintă o rupere de
Dumnezeu. Şi, întrucât omul nu poate exista prin sine însuşi, oricât
şi-ar
face această iluzie, egoismul reprezintă o cădere spre lume. Este
de ajuns să amintim că cine zice prea mult Eu, ca să pună în relief
anumite lucruri şi nu recunoaşte lucrarea şi aportul altora, reuşeşte
să-şi taie rădăcinile de comunicare cu semenii. Neavând iubire faţă de
alţii, nu va avea nici iubirea altora. Mândria a tăiat firea lui de a da
altora. Pentru că în realitate nu există nici un lucru pe care
să-l fi făcut
cineva singur, chiar
dacă în aparenţă nu l-a ajutat nimeni. Fiecare ar
trebui să zică pentru tot ce a putut face: Noi am făcut!
Eu este
o expresie a mândriei. Noi este
o expresie a dragostei,
a
smereniei, a unităţii firii.
Începutul
tuturor patimilor este iubirea de sine
Întru-un cuvânt de
învăţătură Sfântul Maxim Mărturisitorul ne
spune aşa: „Patima iubirii de sine îi dă în gând omului să-şi
miluiască trupul şi să ia din bucate mai mult
decât se cuvine, ca şi
cum
ar fi aceasta din bună rânduială şi purtare de grijă, însă face
aşa, ca trăgându-l puţin câte puţin,
pe furiş, să-l
facă să cadă în
groapa
iubirii de plăceri. Alteori îi pune în minte ca grija
de trup
s-o
facă spre poftă“.
Începutul
tuturor patimilor este iubirea de sine, iar apogeul
lor
este mândria. Iubirea de sine, cum deseori s-a spus, este pricina
tuturor gândurilor pătimaşe; căci din aceasta se nasc cele trei gânduri
de căpetenie ale poftei şi
anume: al îndrăcirii pântecelui, al iubirii
de
argint şi al slavei deşarte. Din îndrăcirea pântecelui ia naştere
gândul
curviei, iar din slava deşartă, cel al mândriei. Din aceste
trei patimi izvorăsc toate celelalte: mânia, întristarea, pomenirea
de
rău, trândăvia, invidia (zavistia),
clevetirea şi altele. Şi aceste
patimi leagă mintea de lucrurile materiale şi o
trag la pământ, apăsând
asupră-i ca un bolovan foarte greu, deşi ea
din fire este mai uşoară şi
mai iute decât focul.
Cel ce a tăiat desăvârşit iubirea de sine, a tăiat
împreună toate patimile care apar din ea.
Bunurile
materiale şi robia lăcomiei
Iată ce spune Sfântul Simeon Noul Teolog despre bunurile
materiale şi robia lăcomiei: „Lucrurile şi banii din lume sunt
comune
tuturor, ca lumina şi aerul acesta pe care-l respirăm şi
păşunea pentru animalele necuvântătoare
care pasc în munţi şi pe
câmpii.
Aşadar, toate sunt comune tuturor şi date numai spre
întrebuinţare şi desfătare,
stăpânirea lor neaparţinând nimănui.
Dar lăcomia, care intră ca un tiran în această viaţă, a împărţit cele
date
în comun tuturor de către Stăpânul
între robii şi slujitorii
Lui,
închizând proprietăţile cu garduri despărţitoare şi
asigurându-le
cu turnuri, zăvoare şi porţi, i-a lipsit pe ceilalţi
oameni
de desfătarea bunătăţilor Stăpânului“.
Adevărata bogăţie a vieţii este dragostea, iar adevărata
sărăcie
este egoismul. Neagonisirea
este climatul Evangheliei lui Hristos, iar
punga cu bani barează drumul crucii. Punga cu bani este însăşi
identitatea corupţiei şi iată de ce se zice că bogatul este cel mai
sărac,
pentru că nu este stăpân nici pe sine, fiind rob sub stăpânirea
banului.
Adevărata iubire este sentiment divin, care porneşte de la suflet şi
merge la suflet.
Iubirea nu costă nimic, cu toate că ea este cheia de aur
care deschide toate
porţile.
Să nu credem că Dumnezeu nu ar putea să-i
hrănească pe cei
săraci şi de aceea ne-a poruncit să-i
miluim pe aceştia, ci ca să ne
sârguim mult pentru
această poruncă. Ceea ce diavolul a făcut
prin
lăcomie împotriva noastră,
spre pierzarea noastră, Hristos a făcut
prin
milostivire pentru
noi şi a pus să se facă spre mântuirea noastră.
Diavolul ne sugerează să ne strângem comori, pentru ca prin această
lăcomie să ne aducă două învinuiri: să ne facă vinovaţi pentru lipsa de
milostivire şi pentru păcatul de a ne pune nădejdea
în acele bogăţii şi
nu în Dumnezeu.
Bogăţia nu este rea în sine, după cum nu este rău în sine nimic din
ceea ce a creat
Dumnezeu. Rea este legarea omului de bogăţii,
de
pământuri, de averi etc. Rele sunt patimile pe care bogăţia le aduce cu
sine şi le hrăneşte: curvia, lăcomia,
beţia, egoismul, lăudăroşenia,
mândria, slava deşartă, dispreţul faţă de alţii, defăimarea săracilor,
uitarea lui Dumnezeu şi multe altele. Puţini sunt cei în stare să se
împotrivească ispitei ascunse în bogăţie, să se ridice deasupra
avuţiilor şi să fie stăpâni pe sufletele lor.
Egoism
spiritual
Oare nu este cea mai
înaltă şi cea mai arzătoare
dorinţă a
creştinului aceea de a-şi
mântui sufletul? Dacă aşa este, atunci apare
întrebarea: „Cum
poate ajunge, ceea ce e mai înalt (mântuirea) să fie
piedică sieşi?“ Şi totuşi există asemenea situaţii,
pentru a căror
înţelegere să luăm două exemple. Eşti gata de a merge la Sfânta
Biserică, în zi de sărbătoare, când îţi
bate vecinul la poartă, cu
rugămintea de a-l ajuta într-un necaz, care s-a abătut asupra lui:
„Vecine,
ajută-mă!“ Ce faci? Pentru a-l ajuta, probabil trebuie să te
dezbraci, să te murdăreşti, să întârzii sau să nu mai mergi deloc la
Biserică. Dacă nu-l ajuţi faci un păcat şi mai mare decât a pierde o
slujbă la Biserică, eşti în situaţia de a călca porunca cea mai mare a
iubirii faţă de aproapele şi
aceasta s-ar putea numi egoism spiritual.
O persoană se află în Sfânta Biserică şi
din grija de a auzi mai
bine şi de a vedea mai bine, de a se împărtăşi mai bine din
binecuvântările Harului, împinge o altă persoană, îi trece înainte şi o
lipseşte astfel de ceea ce nu voia să fie lipsită ea. În cazul acesta
persoana respectivă a căzut în greşeala căreia, pe drept cuvânt i se
poate spune egoism
spiritual.
Şi
peste această ispită se poate trece, ca şi
peste multe altele,
numai prin lepădarea de sine, prin renunţare,
chiar şi în cele spirituale,
din iubire pentru
fratele tău, după pilda Sfântului Apostol Pavel, în
raport cu fraţii săi de sânge: „Căci aş fi dorit să fiu eu însumi
anatema
(anatema înseamnă lepădat şi blestemat) de la
Hristos
pentru
fraţii mei, cei de un neam cu mine, după trup“ (Romani
9:3).
Opusul
egoismului este altruismul
Altruismul poate fi
definit ca o atitudine morală sau dispoziţie
sufletească a celui care acţionează dezinteresat. Sufletul uman se
orientează în mod spontan, asemenea unui ac magnetic, spre polul lui
de atracţie care este Dumnezeu. Universul întreg, lumea întreagă se
susţine pe atracţia a doi poli opuşi,
polul om şi polul Dumnezeu. Între
aceşti poli există atracţia continuă şi irezistibilă a iubirii, fiindcă
substanţa care susţine viaţa este iubirea, cea mai înaltă dintre virtuţi,
care rămâne dincolo de această viaţă. Iar acolo unde iubire nu este,
nimic nu e: „De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar
dragoste
nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi
chimval
răsunător“ (1Corinteni
13:1). Despre această iubire spune Sfântul
Ioan
Gură de Aur că: „mai degrabă ard paiele para focului decât
diavolul
para cea arzătoare a iubirii“. Domnul
Hristos, Cel Ce a
venit să ne răscumpere din păcat şi din moarte, este „Binele absolut“,
este „Bunătatea întruchipată“. Coborât
într-o lume rea, egoistă,
perversă şi păcătoasă, Iisus Hristos doreşte să o facă bună, altruistă,
milostivă, normală şi sfântă. Antonimul egoismului este altruismul.
În Evanghelia de la Ioan
4:5-42, care mai este numită pe drept
cuvânt „A
Dătătorului
de viaţă şi a
femeii samarinence“, Mântuitorul
I-a spus acestei
femei venită să scoată apă: „Dă-mi să beau!“ Ne
putem întreba: „Cum
de Cel care a înmulţit pâinile, a umblat pe
apă ca pe uscat n-a scos doar cu un gând sau cu un cuvânt al Său
apă din piatra seacă să-şi astâmpere setea?“. Moise
a scos apă din
stâncă şi mulţi Sfinţi au făcut la fel, în numele Lui, de-a lungul istoriei
Bisericii. „Cum
tocmai El n-ar fi putut?“ Putea, dar n-a vrut. N-a
făcut niciodată, nicio singură minune pentru sine (ca
să mănânce,
să
bea,
să se îmbrace). Minunile
Lui erau pentru alţii. Nici când a fugit
de sabia lui Irod,
prunc fiind, n-a făcut-o pentru sine, ci pentru
oameni. Vremea Lui
încă nu venise. Când însă Şi-a
săvârşit lucrarea
între oameni, n-a mai
fugit de moarte, ci i-a ieşit
înainte.
Nu-I
poţi urma lui Dumnezeu, urmându-ţi ţie
Ne spune Părintele Arsenie Boca despre egoism şi altruism:
„Este
în noi o mică, uneori chiar mare, contrazicere. Este duhul iubirii
de sine care jertfeşte oamenii şi duhul jertfirii de sine pentru iubirea de
oameni. Amândouă vor să ne ţină în viaţă. Numai că duhul iubirii de
sine
vrea să ne menţină în viaţa aceasta pământească, de cele mai
multe ori prea
stricată şi plină de păcat, pe când duhul jertfirii de sine
caută să câştige viaţa cea fără de sfârşit şi cu desăvârşire sfântă. E o
mică vrajbă în noi: între vremelnicie şi veşnicie, între sfinţenie
şi
păcat, între Dumnezeu şi
diavol“.
Sunt două conştiinţe în noi, şi fiecare caută să câştige stăpânire
asupra celeilalte:
„conştiinţa
eului“ şi „conştiinţa religioasă“
propriu-zisă. Conştiinţa eului o ai atunci când eşti convins că totul eşti
tu, faci ce vrei tu şi nu atârni de nimeni, iar conştiinţa religioasă o ai
atunci când eşti convins că atârni de Dumnezeu. Dumnezeu se
adresează tuturor când spune: „Cela ce voieşte să vină după Mine,
să se lepede de sine, să-şi ia crucea sa în fiecare zi şi să-Mi urmeze
Mie“ (Matei
16:24). Nu poţi urma lui Dumnezeu, urmându-ţi ţie.
Trebuie să alegi între tine şi
Dumnezeu. E o alegere care te poate
pierde; dar tocmai
această pierdere te câştigă pentru Dumnezeu.
Altruist
sau egoist?
Întreaga viaţă a Sfântului Siluan Athonitul mărturiseşte că există o
diferenţă fundamentală între omul altruist şi
omul egoist. Altruistul
este o fiinţă a comuniunii, egoistul este
un chip al despărţirii.
Altruistul
este deschis celorlalţi
oameni şi lui Dumnezeu, individul
este egoist şi preocupat numai de sine. Altruistul Îl
slăveşte pe
Dumnezeu în toate şi face din fiecare gest, din fiecare vorbă şi din
fiecare întâlnire o
taină sfântă. Egoistul întrebuinţează totul - pe
semenii lui şi întreaga creaţie -
ca pe un mijloc de a-şi satisface poftele
şi
nevoile proprii. Altruistul dăruieşte şi împărtăşeşte. Egoistul ia,
acumulează şi consumă. Altruistul se micşorează pe sine, dar va fi
apoi preamărit. Egoistul se înalţă,
pentru a se îndumnezei pe sine.
Iar păcătosul de mine, în viaţa de
zi cu zi, ce sunt oare, ce vreau
să devin? Altruist sau un egoist?
Individ
şi egoist
Părintele Paisie Aghioritul a spus: „Femeile
sunt pline de
dragoste.
Femeile se pot iubi pe ele prea mult; o astfel de iubire dă
naştere la suferinţă şi ea
devine un chin. Fără această iubire de
sine,
cineva se întoarce la Hristos şi
astfel poate iubi pe oricine“.
Toţi suntem una
Toţi suntem una şi de
aceea trebuie să ne iubim unii pe alţii
ca pe
noi înşine. Aşa se ruga Mântuitorul: „Dar
nu numai pentru aceştia
Mă rog, ci şi pentru cei ce vor crede în Mine, prin
cuvântul lor. Ca
toţi să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine şi Eu
întru Tine,
aşa şi aceştia
în Noi să fie una, ca lumea să creadă că Tu M-ai
trimis“
(Ioan 17:20-21). A-ţi părea rău, fiind egoist, pentru ceea ce ai
putea da altuia,
chiar dacă porţi părerea de rău doar în gând, aceasta
vine de la diavol.
Orice patimă pentru cele lumeşti
este gând
diavolesc, dar şi gând al egoismului.
A
doua şansă
După ce a trăit o viaţă plină de egoism, în care nu s-a gândit decât
la el, nepăsându-i de cei din jur, un om a ajuns în Iad. Cât de mult s-a
căit atunci pentru tot ce făcuse!
Dar era prea târziu. Chinuindu-se zi şi
noapte în flăcările iadului, se ruga încontinuu: „Iartă-mă Doamne,
am
greşit, dar acum m-am lecuit. Nu mai sunt
deloc egoist, ajutămă
Doamne
că m-am schimbat şi nu
mai am pic de răutate în
mine!“
În timp ce se ruga, a apărut
deodată un înger care i-a spus:
„Bucură-te, omule! Dumnezeu ţi-a
ascultat rugăciunea şi vrea săţi
dea
o şansă să vii în rai, dar oare chiar te-ai schimbat?“ „Sigur
că da, zise omul cu nerăbdare,
m-am schimbat!“ „Bine!“ a mai
spus îngerul. „Vezi
firul care coboară acum spre tine? Dacă te vei
urca
pe el, vei ajunge în rai şi
vei scăpa de chinurile de aici“.
Nespus de bucuros,
omul a început să se caţere pe firul ce atârna
deasupra iadului,
numai că, pe măsură ce se urca, a băgat
de seamă că
firul se subţia din ce în ce mai tare. Când s-a uitat dedesubt, să nu-şi
creadă ochilor! Mulţi păcătoşi se atârnaseră de firul său, încercând cu
disperare să scape din flăcările iadului. „Ce faceţi?!“ a strigat omul
speriat. „Daţi-vă imediat jos, o să se rupă firul şi o să cad. Daţi-vă
jos,
n-auziţi?“ ţipă omul cu disperare şi începu
să-i lovească cu
picioarele. În clipa
aceea, firul s-a rupt şi au căzut cu toţii. „Of,
îngerule,
uite ce mi-au făcut ceilalţi! Spune-I lui Dumnezeu să-mi
trimită alt fir, ca să scap odată de aici!“ „Nu se poate!“ i-a
răspuns
îngerul. Cum? Doar
n-am nici o vină, firul s-a rupt din cauza lor! Ba
nu, firul s-a rupt
din cauza ta şi a egoismului tău.
Firul acela era firul
credinţei şi ar fi putut ţine
tot iadul dacă ai fi avut încredere în
cuvântul lui Dumnezeu
şi dacă nu te-ai fi gândit doar la tine. Ai spus
că te-ai lecuit de egoism şi că acum îţi pasă de aproapele tău,
dar nu
este adevărat. Fiind la fel de păcătos şi egoist, firul nu te-a ţinut,
de
aceea s-a rupt.
Avem ce să învăţăm din această interesantă istorioară. Chiar dacă
în viaţă va reuşi cel rău, cel zgârcit şi
egoist şi chiar dacă va strânge
averi, sufletul său cu ce se va alege? Dar cel care îi ajută mereu şi cu
dragoste pe ceilalţi, acela îşi strânge comori în cer, căci
om adevărat
este doar cel ce trăieşte pentru oameni.
Atitudinea sufletului
determină felul în care va petrece veşnicia.
Domnul este pentru toţi oamenii izvor nesecat. El a pus totul la
picioarele omului,
lumea întreagă. Citind în Sfânta Scriptură parabola
despre bogatul
nemilostiv şi săracul Lazăr, observăm că bogăţia l-a
făcut pe om egoist, materialist, nemilostiv şi înlănţuit de plăceri. El nu
s-a dezvoltat sufleteşte, nu şi-a format chip nemuritor de a fi. Pe
Lazăr, bubele şi sărăcia l-au desfăcut
din înlănţuirea cu viaţa. Desigur
că nici bogăţia în sine, precum nici sărăcia în sine, n-au calitatea de a
te osândi sau ferici
în planul veşniciei. Atitudinea sufletului faţă de
ele, este ceea ce
determină veşniciile. Avarul pune mare preţ pe
lucruri. Cel care are
nevoie de lucruri nu-i preţuieşte pe oameni. Îi
pare rău de obiecte, nu-i pare rău de
oameni, deşi omul este fiinţă
nepreţuită. Pe sine se iubeşte,
pe altul nu. Tot ce preţuieşte el este
până la urmă, apă care curge şi nu se mai întoarce. Pot fi bogaţi
care se
mântuiesc şi pot fi săraci care se osândesc. Scrie pe piatra unui
mormânt: „Ce-am
dat am câştigat, ce n-am dat am pierdut.
De
stai într-un bordei sărac / Prin mii de greutăţi de treci /
De-L
ai pe Domnul, eşti bogat / În veci de veci“.
În timp ce omului
smerit şi simplu nu-i va trece prin minte mania
grandorii, dar nici
nu va suferi din cauza nimicniciei sale, cel bogat,
din
egoism, va fi stăpânit de mania grandorii şi mania
persecuţiei,
forme ale păcatului mândriei. Bogăţia
materială ne subjugă, acutizează
egoismul din noi, ne
tulbură inima, din cauza ei ne copleşesc
grijile,
spaima; ea cere
sacrificii asemenea unui demon nesăţios.
Cât de greu
vor intra cei cu
averi în împărăţia Cerurilor (Matei 18:24). Nu numai
bogăţia constituie o piedică pentru intrarea în
împărăţia lui Dumnezeu.
O piedică şi mai mare este bogăţia
spirituală, talentul, calităţile
personale. Anevoie se
poate stăpâni cineva să nu se lase copleşit de
toate acestea, să nu cadă în egoism şi mândrie. Iată ce spune un
ADEVĂR ADÂNC: „Câte nu rămân după moarte. Nu merge cu
noi
bogăţia, nu ne însoţeşte mărirea,
căci venind moartea toate
acestea
pier. Deşertăciuni
sunt toate cele omeneşti“. Ceea ce iubim
şi
credem, aceea vom vedea după moarte. Toate acestea
ştiind, să nu
ne pierdem nădejdea că vom dobândi de la Împăratul
Iisus Hristos
cununa de biruinţă, adică mântuirea sufletelor noastre. Un preot
spunea că mândria, invidia, EGOISMUL, dorinţa de acaparare a
bunurilor străine şi exploatarea semenilor, toate odrăslite
din păcatul
primului om, au
tulburat şi au întreţinut ura, dezlănţuind războaiele
pustiitoare de viaţă. Solomon, lăsându-se biruit de lăcomia
de avere, a
căzut în desfrânare. El primea în fiecare an 666 de talanţi de aur, a
avut 100 de neveste,
iar Domnul l-a pedepsit cu dezbinarea ţării.
Să ne înfrânăm
cât de mult putem pornirile egoiste
Să preţuim şi să păstrăm cu cea mai mare grijă blândeţea creştină,
bunătatea, pacea şi
dragostea reciprocă, încercând să ne înfrânăm cât
de
mult putem pornirile egoiste, răutatea, irascibilitatea şi
tulburarea. Să nu ne înrăim când cineva ne aruncă în obraz
neadevăruri, când ridică vreo pretenţie neîndreptăţită, când ne spune
vorbe de ocară sau când se încumetă să ne dea în vileag vreo
slăbiciune, vreo patimă, pe
care din egoism n-am considerat-o
dăunătoare sau am trecut-o cu vederea. Să nu ne supărăm pe oamenii
sinceri şi deschişi pentru că acuză direct greşelile noastre. Asemenea
oameni trebuie preţuiţi chiar dacă printr-o exprimare prea îndrăzneaţă
ne-au „incomodat
egoismul“. Un egoist suferă de singurătate şi orbire
spirituală. Nu vede nimic, nici în lume, nici în oameni. Se vede numai
pe sine. Cineva
spunea că Sfinţii sunt egoişti pentru că le este gândul
numai la propria mântuire.
Este falsă această afirmaţie. Sfinţii sunt
oameni care s-au
rugat în primul rând pentru mântuirea întregului
neam omenesc. Faptul
că sunt atraşi de divinitate nu poate fi o vină,
aşa cum nu putem acuza floarea soarelui care are inflorescenţa în
permanenţă îndreptată către soare.
Prin
patimile noastre Îl răstignim pe Hristos
„Ce
este adevărul?“ a întrebat Pilat pe
Iisus. Dar Ponţiu Pilat n-a
avut răbdare să aştepte răspunsul „ci, rostind acestea,
timpurile şi din toate locurile pot găsi răspunsul în
Biblie: „Eu
sunt Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan
14:6), zice
Iisus despre Sine. Deci întrebarea lui
Pilat: Ce
este adevărul? nu rămâne fără răspuns în
Biblie. În faţa lui Pilat stătea
Adevărul întrupat, dar
împuternicitul
Cezarului avea solzi pe ochi, nu-L
vedea, aşa cum nici Saul din Tars nu-L vedea, atâta vreme cât Anania
nu-şi pusese mâinile pe Saul pentru ca, prin venirea Duhului Sfânt să i
se deschidă şi ochii sufletului.
Astăzi, ca şi acum 2000 de ani, noi, creştinii,
stăm în faţa Sfintei
Evanghelii aşa cum stătea Pilat în faţa
lui Iisus. Ştim prea bine că
Adevărul nu are nicio vină, ne
spălăm pe mâini şi îl dăm în mâinile
iudeilor, ca să fie răstignit ca un făcător de rele. Cauza este aceeaşi:
patimile sufleteşti şi trupeşti îşi lasă storurile peste ochii noştri şi nu
îngăduie Luminii cereşti să împrăştie întunericul dinăuntrul
nostru.
Una din aceste patimi
este egoismul.
„Soarele
- ne lămureşte o veche Cazanie - răsărind, întinde
razele
sale pretutindeni. Cei ce închid ochii, aceia nu văd lumina,
ci rămân întunecaţi.
Cine este dar pricinuitor întunericului lor?
Soarele
cel ce străluceşte şi luminează pe toţi deopotrivă, sau
aceştia ce închid ochii şi nu
voiesc să vadă lumina? Arătat
este că
nu
soarele, ci aceştia ce nu voiesc să vadă razele luminii“.
Viaţa noastră, ce este ea oare?
Viaţa noastră se aseamănă cu arderea unei lumânări.
Ajunge să
sufle în ea Cel Care
a aprins-o ca să se stingă. Viaţa noastră, ce este ea
oare? Viaţa noastră este asemenea drumului unui călător, care odată
ajuns într-un anumit
loc, porţile i se deschid, îşi
lasă trupul şi toiagul
de pelerin şi intră în casă. Viaţa noastră, ce este ea oare? Viaţa
noastră
este un îndelungat şi sângeros război pentru cucerirea adevăratei
patrii
şi a
adevăratei libertăţi: „Căci nu
avem aici cetate stătătoare,
ci o
căutăm pe aceea ce va să fie“ (Evrei 13:14). La capătul războiului
suntem fie învingători, fie învinşi,
chemaţi pe câmpul de luptă pentru
a primi de la Dreptul
Judecător fie răsplată şi slavă veşnică, fie osândă
şi ruşine veşnică.
Poruncile Domnului
sunt bune şi uşoare. „Căci jugul Meu e bun
şi
povara Mea uşoară“ (Matei
11:30). Jugul diavolului este greu şi
povara
lui strivitoare. Noi însă călcăm poruncile Domnului şi
facem,
în schimb, voia
diavolului. Dumnezeu însă, ne-a spus destul de clar:
„Nu
puteţi sluji lui Dumnezeu şi lui Mamona“ (Matei 6:24).
Cât de mulţi sunt oamenii care L-au părăsit pe Dumnezeu, s-au
îndepărtat de „izvorul apei celei vii“ şi „şi-au săpat fântâni sparte
care
nu pot ţine apa“ (Ieremia
2:13). Fântânile noastre sunt patimile
noastre, iar una
dintre aceste patimi este egoismul. Cu
cât este omul
mai credincios, mai
bun, mai comunicativ, cu atât este mai fericit
sufleteşte. Cu cât este mai necredincios, mai viclean, mai rău, mai
egoist, cu
atât devine mai nefericit. Din pricina egoismului şi a trufiei,
din cele mai
neînsemnate motive, se iscă în inima omului
mânia,
această meteahnă teribilă împotriva firii. Iar „mânia omului nu
lucrează dreptatea lui Dumnezeu“ (Iacov 1:20).
Oaspeţi în Casa lui Hristos
Iată ce spune Sfântul Apostol Pavel: „Căci nu avem aici cetate
stătătoare, ci o căutăm pe aceea ce va să fie“ (Evrei 13:14). Aşadar,
câtă vreme suntem pe pământ,
să ne socotim oaspeţi în
casa lui
Hristos.
● Dacă stăm la masă, El este Cel care ne serveşte.
● Dacă respirăm, aerul Lui îl respirăm.
● Dacă ne îmbăiem, în apa Lui ne îmbăiem.
● Dacă suntem călători, pe pământul Lui suntem călători.
● Dacă strângem bogăţii,
ale Lui sunt bogăţiile
pe care le
strângem.
● Dacă risipim, ale Lui sunt cele pe care le risipim.
● Dacă avem putere asupra altora, prin a Lui îngăduinţă am
primit-o.
● Dacă suntem în strălucită adunare, noi şi
ceilalţi împreună cu
noi suntem oaspeţii Lui.
● Când ieşim să respirăm într-un colţ de natură, în
grădina
Lui petrecem.
● Dacă suntem singuri, El este de faţă.
● Dacă pornim undeva sau ne întoarcem, El
vede.
● Orice facem, El ţine minte.
Aşadar, Hristos este Gazda cea mai atentă şi mai delicată care
ne-a
primit vreodată. Să fim deci cu băgare de seamă faţă de
Mântuitorul
nostru Iisus Hristos. Într-o casă aleasă, oaspeţilor li
se
cere să ştie să se poarte. Aceste
cuvinte sunt simple şi neştiute,
dar
ele ascund un mare adevăr.
Toţi Sfinţii
L-au cunoscut şi şi-au
călăuzit vieţile după sfintele Lui porunci. De aceea Atotputernicul
Stăpân al Casei i-a răsplătit cu veşnica
viaţă în ceruri şi cu
slavă
pe pământ.
„Împărăţia dragostei“ şi „Imperiul egoismului“
Egoismul din sufletul
nostru nu poate fi depăşit dintr-o dată. Nu
poate zbura cineva
dintr-o singură bătaie de aripi din „imperiul
egoismului“
în „Împărăţia
dragostei“. Până nu omorâm pe deplin
egoismul din noi nu
putem avea dragoste adevărată, curată, faţă de
oameni. Aşadar, cea mai mare piedică în înaintarea pe
calea iubirii
este egoismul. Orice
om, în virtutea faptului că este om, trebuie să
facă o alegere între Dumnezeu şi
sine însuşi. Şi fiecare om a făcut
alegerea între cele
două căi. Prin alegerea noastră arătăm preferinţa
pentru Împărăţia lui Dumnezeu sau
pentru împărăţia
sinelui
(egoism). Există două împărăţii: Împărăţia lui Dumnezeu edificată
prin credinţa în Iisus Hristos şi
imperiul egoismului edificat prin
credinţa în lume. Omul lumesc nu-şi
doreşte altă lume. Acum omul
(împotrivă şi nu împreună cu
natura şi cu Dumnezeu) încearcă să-şi
construiască propria casă, propriul oraş,
propria împărăţie, propriul
Turn Babel. Şi atunci ne putem întreba aşa:
„Hristos s-a răstignit
pentru
ca noi să înviem şi noi suntem egoişti?“ Hristos în fiecare
clipă mângâie inimile tuturor oamenilor cu iubirea sa nemărginită, dar
noi nu înţelegem aceasta deoarece inimile noastre s-au împietrit.
„Calea
vieţii“ şi „Calea
morţii“
În anul 1873 a fost
descoperită în biblioteca din Constantinopol
lucrarea „Didahia
celor 12 Apostoli“. Conţinutul ei se constituie de
la început într-un
avertisment ferm asupra celor două direcţii spre care
omul, în libertatea
lui, poate să-şi îndrepte paşii, spre
mântuire sau
spre
pierzare. Sunt două căi, una a vieţii şi alta a morţii şi este mare
deosebire între
acestea.
► Calea
vieţii: mai
întâi să iubeşti pe Domnul Dumnezeu,
Creatorul
tău; al doilea să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine
însuţi şi toate câte voieşti să nu ţi se facă ţie, nu le face nici tu
altora...
► Calea
morţii este rea şi plină de blestem: ucideri, adultere,
pofte,
desfrânări, hoţii,
idolatrii, egoism, vrăji, farmece, răpiri,
mărturii mincinoase, făţărnicii,
vicleşuguri, răutate, obrăznicie,
neruşinare, îngâmfare...
De aceea să ne întărim paşii întru străbaterea căii mântuitoare a
vieţii şi să fim cu mare grijă să nu intrăm pe calea morţii
care duce la
pierzare.
Păzeşte-te de maica
relelor, iubirea de sine
În rugăciunea a patra din Rânduiala Sfintei Împărtăşanii, Sfântul
Simeon
Metafrastul aminteşte şi acest păcat al iubirii de sine:
„Ci
vezi, Doamne, smerenia mea şi-mi
iartă toate păcatele mele;
vezi,
că s-au înmulţit
mai mult decât perii capului meu
fărădelegile mele. Ce păcat n-am făcut?
Ce rău nu mi-am
închipuit
în sufletul meu? Că iată şi cu faptele am făcut
desfrânare
şi preadesfrânare, mândrie, trufie,
batjocură, hulă,
vorbă deşartă,
înfierbântare la râs, beţie,
lăcomie a pântecelui,
mâncare
fără măsură, răutate,
pizmă, iubire de argint, iubire de
mărire, cămătărie, iubire de mine însumi, hrăpire,
nedreptate,
agonisire
de ruşine, invidie, grăire de rău, fărădelege; toate
simţirile şi toate mădularele mi le-am întinat şi
le-am stricat şi de
nicio
treabă le-am făcut...“.
Păcatul egoismului trebuie mărturisit
la spovedanie: „Am
avut
iubire de mine însumi“.
„Păzeşte-te de maica tuturor relelor, iubirea
de sine, care este
o
iubire neraţională faţă de trup. Fiindcă din aceasta se nasc
după
toate
semnele, cele dintâi trei gânduri pătimaşe care sunt şi
cele
mai
generale: al lăcomiei pântecelui, al iubirii de argint şi al slavei
deşarte. Căci acestea îşi iau prilejurile din aşa
zisa trebuinţă
neapărată a trupului. Din ele se naşte
toată lista patimilor.
Trebuie,
prin urmare, cum s-a zis, să ne păzim în chip necesar şi
să ne războim cu ea, cu multă trezvie. Căci
stârpită fiind iubirea
de
sine, se stârpesc totodată toate gândurile ce se
nasc din ea“.
Orice
faptă bună este totdeauna o biruinţă asupra egoismului
şi
una din modalităţile de pază şi înfrângere a egoismului este
milostenia.
Cuvinte
celebre despre egoism
● „Egoismul
este silinţa disperată de a fura o rază care să
nu-i
lumineze şi pe alţii“ (Nicolae
Iorga).
● „A nu
fi bun decât pentru tine însuţi
înseamnă a nu fi bun
de
nimic“ (F. M. Voltaire).
● „Cel
mărginit are o părere excelentă despre felul său de a
fi“ (Kalhana).
● „Fii
altruist: respectă egoismul altora“ (Stanislaw Jerzy
Lec).
● „Nu
există decât un viciu: egoismul. Nu există decât o
singură virtute: lepădarea
de sine“ (J. G. Fichte).
● „Egoismul
înseamnă să faci din fiinţa ta
temniţa sufletului
tău“ (Nicolae Iorga).
● „O
viaţă pur individuală este oarbă şi atee. Am pierdut
umanitatea
pentru că am devenit solitari“ (Părintele Dumitru
Stăniloae).
● „Nu
fi iubitor de sine şi vei fi iubitor de Dumnezeu; nu
căuta plăcerea în tine şi o vei găsi în ceilalţi“ (Sfântul Maxim
Mărturisitorul).
● „Egoismul
este iubirea de sine, adică iubirea neraţională,
exagerată faţă de trup“ (Sfântul Maxim Mărturisitorul).
Cuvinte
de suflet mântuitoare
■ Crede într-Un singur
Dumnezeu, Preamărit şi închinat în
Treime: Tatăl şi Fiul şi Duhul Sfânt.
■ Mai înainte de toate,
păzeşte poruncile lui Dumnezeu şi de
El
teme-te. Începutul înţelepciunii este frica de Dumnezeu, iar cea mai
înaltă treaptă este dragostea de Dumnezeu.
■ Caută mai întâi împărăţia lui Dumnezeu şi
dreptatea Lui şi toate
celelalte ţi se vor adăuga ţie.
■ Fii credincios lui
Dumnezeu şi Sfintei Sale Biserici Ortodoxe şi
ca fiu al ei,păzeşte-i cele 9 porunci bisericeşti.
Precum în timpul lui
Noe au scăpat de potop numai cei ce se aflau în corabie aşa şi acum nu
te poţi mântui în afara Sfintei Biserici Ortodoxe.
■ Scopul vieţii creştineşti este mântuirea sufletului, căci
ce-i
foloseşte omului să câştige lumea întreagă dacă-şi va pierde sufletul
său?
■ Scurtele rugăciuni de mai jos sunt daruri de mare preţ date
omului: „Doamne,
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, mântuieştemă
pe
mine, păcătosul!“, „Prea Sfântă Născătoare
de Dumnezeu,
miluieşte-mă pe
mine, păcătosul!“ Spune, frate şi cu buzele şi cu
inima neîncetat
aceste cuvinte mântuitoare, deoarece luminează
mintea, liniştesc inima, ard păcatele,
biciuiesc şi izgonesc pe draci. Cu
numele lui Iisus,
biciuieşte vrăjmaşii, căci nu este armă mai puternică
în Cer şi pe pământ.
■ Duminica şi sărbătorile lasă lucrul şi du-te la Sfânta Biserică
Ortodoxă spre a înălţa lui Dumnezeu rugăciuni
de laudă, de cerere şi
de mulţumire, păzindu-te să nu necinsteşti aceste zile prin fapte
netrebnice.
■ Acasă să nu te leneveşti, ci, în faţa
icoanei, cu candela aprinsă,
roagă-te lui Dumnezeu cu smerenie şi
credinţă, dimineaţa şi seara,
înainte şi după masă, la începutul şi
sfârşitul lucrului.
■ Orice lucru să-l începi cu binecuvântarea lui Dumnezeu şi să-l
termini mulţumind Lui.
■ Sfintei Cruci a lui
Hristos închină-te cu smerenie şi sărut-o cu
credinţă şi dragoste, pentru că, pe
ea răstignindu-se, Domnul a săvârşit
mântuirea a toată lumea.
■ Icoanei Mântuitorului
Hristos, icoanei Prea Curatei lui Maici şi
icoanelor tuturor
Sfinţilor Lui, dă-le cinstea cuvenită şi
privind la
dânsele înalţă-te cu mintea şi cu
simţirile către aceia pe care ele îi
închipuie.
■ Cinsteşte pe Preacurata, Preaslăvita
şi Pururea Fecioara Maria -
Maica Domnului nostru
Iisus Hristos şi pe toţi Sfinţii şi, urmând pilda
vieţii lor, slăveşte pe Dumnezeu prin faptele bune, ca şi El să te
slăvească pe tine împreună cu Sfinţii Lui.
■ Respectă nunta ca pe o legătură Sfântă şi în căsnicie să duci o
viaţă cinstită, curată, plină de iubire şi credincioşie. Fereşte-te de
avort, prin care poţi ucide un suflet care prin a sa trăire
(viaţă) ţi-ar
putea mântui tot
neamul.
■ Creşte copiii în dragoste de Dumnezeu şi
pregăteşte-i pentru a
moşteni fericirea veşnică, pentru că vei răspunde de ei la înfricoşata
judecată.
■ Iubeşte şi cinsteşte pe părinţii tăi, ca să-ţi fie bine în viaţă şi să
trăieşti mulţi ani pe pământ.
■ Ţine
cele patru posturi din an şi
zilele de miercuri şi vineri cu
excepţia celor de harţi
prevăzute în calendar.
■ Dimineaţa pe nemâncate ia Sfânta Anafură,
aghiasmă şi unge-te
cu ulei sfinţit prin care vei primi binecuvântarea lui Dumnezeu şi
harul Prea Sfântului
Duh.
■ Cel puţin o dată pe an să faci sfeştania casei unde locuieşti şi în
fiecare lună să stropeşti cu aghiasmă casa şi gospodăria.
■ Când eşti bolnav, înainte de a chema doctorul, cheamă preoţii
Sfintei Biserici
pentru Sfântul Maslu, spovedeşte-te
şi mulţumeşte-I
lui Dumnezeu că te cercetează. Dumnezeu bate adeseori trupul ca să
mântuiască sufletul.
■ Străduieşte-te să ai un pomelnic permanent cu vii şi cu
morţi, la
cel puţin o Sfântă Biserică sau Mânăstire. Rugăciunile înălţate la cer
pentru cei ce au
adormit în credinţă, sunt folositoare; deşi ei
nu sunt cu
tine, sunt vii
înaintea lui Dumnezeu.
■ Fugi de lux, de
desfrânare, de băutură, lene. La lucrul străin
nu
întinde mâna.
■ Fereşte-te de citirea cărţilor eretice şi de
a purta discuţii cu
sectanţii. Vorbele rele strică obiceiurile bune.
■ Să te împotriveşti cu toată tăria marilor păcate
care bântuie
lumea: necredinţa, vrăjitoria, desfrânarea, avortul, sinuciderea treptată
prin droguri, tutun,
alcool, cafea şi să te străduieşti să-ţi sfinţeşti viaţa.
■ Depărtează-te de nedreptate şi
nedreptatea se va depărta de tine.
Nimănui nu-i dori răul,
iar binele ce ţi s-a făcut nu-l uita. Fii cu toată
lumea în pace. Ura
aduce ceartă, iar dragostea acoperă toate
cusururile.
■ Arătând zilnic lui Dumnezeu căinţă pentru păcatele mărturisite
înaintea preotului
duhovnic şi cu binecuvântarea lui măcar
în cele
patru posturi din an,
să te învredniceşti
de marea fericire de a te
împărtăşi cu Preacuratul, Preasfântul Trup şi
Sânge al Mântuitorului
Hristos spre iertarea
păcatelor şi fericirea veşnică.
■ Zilnic împodobeşte-ţi sufletul cu fapte creştineşti: smerenie,
bunătate, blândeţe, milostenie, dragoste... ce apropie pe om de chipul
şi
asemănarea lui Dumnezeu, adică nemuritor cu sufletul
şi plin de
dragoste faţă de aproapele. Milostenia dată săracului o dai lui
Dumnezeu. Săracul întinde mâna şi
Dumnezeu o ia în Cer. Fericit eşti
dacă vei cunoaşte pe Hristos sub hainele săracului
şi glasul săracului
ca glasul lui
Hristos. Nu uita că Judecata va fi fără milă pentru cel ce
nu are milă.
■ Hotărăşte-te să nu mai necinsteşti
pe Dumnezeu cu fapte
netrebnice, căci nu ştii când vei fi chemat la înfricoşata
Judecată.
Pentru păcatele săvârşite caută să-L îmblânzeşti prin milostenie,
postiri, rugăciuni şi alte nevoinţe
trupeşti şi nu uita că adevărata
pocăinţă este părăsirea păcatului.
■ Împlineşte canonul dat de duhovnic.
■ Dumnezeu a făgăduit iertare păcătoşilor care se pocăiesc,
dar nu
în ziua de mâine.
Dumnezeu ne-a dat timp pentru mântuire şi nu
pentru a ne pierde
viaţa în păcate.
■ Munceşte ca şi când n-ai muri niciodată,
dar îngrijeşte-te de
suflet ca şi cum ai muri mâine.
■ Crede că Domnul Iisus Hristos s-a înălţat la cer, că va veni să
judece vii şi morţii şi va răsplăti fiecăruia după credinţa şi faptele sale,
după care va începe pentru unii o viaţă fericită, veşnică, iar pentru alţii
vor fi chinuri veşnice.
Iubiţi credincioşi,
Dintru început omul a
fost creat cu dragoste dezinteresată,
adică
să-L iubească dezinteresat pe Dumnezeu şi pe
aproapele său, însă, prin
ispita duhurilor rele
şi prin consimţământul
lui însuşi, a întors
dragostea de la
Dumnezeu şi de la aproapele lui şi a schimbat
dragostea
dezinteresată cu dragostea interesată şi aşa omul a ajuns
individ şi egoist. Foarte adesea se vorbeşte
despre păcat. În esenţa lui,
păcatul este iubire de sine, adică egoism, deci
în opoziţie cu iubirea
faţă de Dumnezeu şi faţă de oameni.
În general, omul
este egoist. El nu voieşte să se cunoască decât
pe sine însuşi şi interesele sale. Centrul întregii lui vieţi şi al lumii este
„eul“
său. Şi cât timp va stărui
această concepţie egocentrică vor fi şi
probleme care vor
tulbura omenirea. Nu este cu putinţă ca interesele
individuale, egoiste
ale oamenilor să nu se ciocnească,
dat fiind faptul
că egocentrismul are două dreptăţi şi două adevăruri pentru rânduirea
vieţii: una pentru persoana proprie, cuprinzând tot ce satisface
interesele personale şi alta pentru ceilalţi
oameni, fără să ţină seama de
trebuinţele lor legitime. Cu astfel de concepţie nu se pot stabili relaţii
trainice şi bune între oameni.
Sufletul nostru este
ca un moderator, când suntem mai buni, când
suntem mai răi. Ori sufletul nostru tocmai asta face, mai amortizează
răutatea, greşelile. Dar nu există om mai rău decât diavolii, după
cum
nu există om mai bun decât îngerii. La ieşirea din corp a
sufletului, calităţile se amplifică la cote maxime. Cel
bun se face
extraordinar de bun.
Cel rău se face extraordinar de rău.
În comparaţie cu sufletul omului, al creştinului,
lumea toată este
asemenea unei pânze
de păianjen. Nimic nu este statornic în ea, pe
nimic nu ne putem
sprijini, nu avem pe ce pune bază;
totul se rupe,
totul cedează. Nu-ţi lega inima de nimic în afară de Dumnezeu, Cel Ce
a urzit această pânză, care o ţine şi îi dă viaţă. De orice şi de oricine te
vei lega în afară de Dumnezeu îţi va
otrăvi viaţa, îţi va strâmtora
inima. Numai
legându-te deplin de El vei dobândi viaţă.
Chiar dacă
constatăm că de multe ori sau de cele mai multe ori păcătuim, fiind
egoişti, trebuie totuşi să nu deznădăjduim. Chiar dacă cineva alunecă
şi păcătuieşte de mai multe ori pe zi, să nu deznădăjduiască, ci trebuie
să lupte cu egoismul lui şi să nădăjduiască în mila Domnului.
De ce Dumnezeu nu ne
uşurează suferinţele? Dacă este bun de ce
le îngăduie? Cele mai teribile suferinţe se
trag din păcatul răutăţii, de
la egoism, invidie,
dorinţa de răzbunare. Fiecare păcat
poartă în el
boală şi necaz: „Necaz şi strâmtorare peste sufletul oricărui
om
care
săvârşeşte răul“ (Romani 2:9). Şi atunci urmează întrebarea:
Este vinovat Dumnezeu
pentru aceste suferinţe? Am vrea ca păcatul
să
nu atragă după sine boala, cu alte cuvinte să nu fie ispăşit, ca lumea să
se înece în păcat? Păcatele noastre ne ard şi ne
mistuie în necazuri.
Fără credinţă, nădejde
şi dragoste, mintea
nu poate să oprească cele
rele, nici să le izbândească pe cele bune. Credinţa convinge mintea
războită să-şi găsească refugiul la Dumnezeu, dându-i curaj să
îndrăznească prin armele duhovniceşti.
Nădejdea se face chezaşul
nemincinos al
ajutorului dumnezeiesc. Iubirea o face să fie de neclintit
prin dragostea
dumnezeiască.
În şcoala primară a uceniciei în bine, învăţăm să ne iubim
aproapele ca să ne putem ridica la înălţimea iubirii de Dumnezeu.
Iubeşte-ţi aproapele, pentru că această iubire te scapă de iubirea de
sine, care te poate
duce la pierzare. Şi, după ce am înţeles multe
lucruri despre patima
egoismului, să ne rugăm aşa:
„Doamne
Sfinte, Cel Ce întru cele de sus locuieşti şi spre cele
de
jos priveşti, dă-ne
umilinţă şi lacrimi duhovniceşti din tot
sufletul,
pentru spălarea păcatelor
noastre cele multe, scapă-ne
de
patima
egoismului şi
ajută-ne să fim altruişti“.
Egoistul
rămâne egoist chiar şi în iad
„O
femeie rea se chinuia în muncile fără de sfârşit ale iadului.
Blestemând
pe Dumnezeu, ea a zis: Dumnezeu este nedrept! Oare
numai
eu n-am făcut nici un bine? Auzind Dumnezeu
aceasta, a
trimis
un înger să-i cerceteze faptele în văzul ei. Şi a găsit
îngerul
că femeia aruncase cu o ceapă după un sărac. Săracul
a luat-o şi a
mulţumit lui Dumnezeu pentru ea. Deci am făcut nedreptate
femeii,
a zis Dreptul Dumnezeu. „Du-te atârnă-i
ceapa deasupra ei
şi se
va agăţa de rădăcinile ei şi aşa adu-o în Rai!“. Şi îngerul a
făcut aşa. Dar de mâinile şi picioarele femeii s-au mai agăţat
mulţime de deznădăjduiţi, iar de aceştia alţii şi
iarăşi alţii.
Îngerul
urca
spre Cer cu un ciorchine imens de chinuiţi.
În lumina
îngerului,
femeia i-a văzut pe ceilalţi şi a început să strige la ei, săi
blesteme,
zicând din egoism că numai pe ea a chemat-o
Dumnezeu
şi nu şi pe
ei, şi le făcea
vânt cu picioarele,
descotorosindu-se
de ei. Valuri-valuri de oameni cădeau
iarăşi în
întuneric
şi chin. Dar pe măsură ce cădeau oamenii, zvârliţi de
egoismul
femeii, îngerul urca spre Cer din ce în ce mai greu. Când
n-a
mai rămas agăţat
decât unul singur de mâna femeii, ea îşi
desfăcu mâna de pe rădăcină să se descotorosească şi de
acesta,
dar,
pe când acela cădea în iad, i se rupse rădăcina de ceapă de
care
se ţinuse numai cu o mână şi căzu şi ea iarăşi în adânc“.
Adică nu este de ajuns să facem fapte bune, ci
trebuie să ne
facem noi înşine buni. Faptele bune, pe lângă rostul de a ajuta pe
săracii lumii au rostul real de a ne face bunătatea, milostivirea,
altruismul o a
doua natură a noastră.
„Era
o dată un creştin care se întâmpla să alunece şi să
păcătuiască încontinuu, totuşi obişnuia mereu să se ridice de
îndată şi să-şi facă pravila de rugăciune.
Diavolul care-l tot
arunca
în păcat şi-a
pierdut răbdarea, văzând curajul şi nădejdea
creştinului. Aşadar,
i-a apărut la vedere acestuia şi i-a spus cu
supărare: Nu te temi tu de Dumnezeu, tu biet nenorocit? Tocmai
ai păcătuit, deci, cum poţi tu să mai stai dinaintea lui Dumnezeu?
Nu
te temi că Dumnezeu te va arde? Dar, întrucât acest creştin
avea
nădejdea în ajutorul lui Dumnezeu, îi
spuse diavolului:
Această chilie este ca o fierărie:
loveşti şi eşti lovit. Deoarece
Dumnezeu
îmi este martorul meu, Care a venit să mântuiască
lumea,
nu voi înceta să mă lupt cu tine, căzând
şi ridicându-mă,
lovind
şi fiind lovit, până la cea din urmă răsuflare a mea şi să
vedem
cine va învinge: tu sau Hristos! Când a auzit diavolul
această replică neaşteptată, a
zis: Nu te voi mai lupta de acum,
căci dacă voi continua, te voi face să dobândeşti cununi. De atunci
acest
creştin a fost eliberat de război, lucru pentru care I-a dat
slavă lui Dumnezeu...“
Egoismul
Ce este egoismul?
Egoismul ar putea fi definit ca fiind cursul
pervertit al iubirii,
care nu mai străbate albia sa naturală: „Să iubeşti
pe
Domnul Dumnezeul tău... şi pe
aproapele tău!...“, ci
se întoarce
şi se
strânge, toată, în finalul poruncii: „... pe tine însuţi!“
Este pervertirea adusă de păcat în viaţa omenească, cauzând nu
numai desfigurarea
creştinismului, dar tulburând, răscolind
şi lovind şi
în viaţa comunităţii: „Îl sugruma, zicând: Plăteşte-mi ce-mi eşti
dator!“
Cine sugruma pe cine? Unul care fusese iertat de o mare
datorie, asupra căruia se abătuse valul iubirii fireşti,
care se revarsă
asupra altora. În el
cursul acesta se pervertise, iubirea se învârtea
numai în sine şi pentru sine. Din acest motiv, el n-a înţeles durerea
semenului său de muncă şi s-a năpustit asupra lui, fără nicio
îngăduinţă pentru mica lui datorie „de o sută de dinari“.
Lucrurile nu s-a sfârşit aici, căci nefirescul este întotdeauna
răscolitor. Sluga „vicleană“ şi egoistă a trezit revolta celorlalţi,
care lau
denunţat Stăpânului, acelaşi
care, cu câteva clipe înainte, îi iertase
datoria. De pe poziţia dreptăţii, de data aceasta, fără să-şi închidă cu
totul ochiul iubirii,
care nu mai vedea o posibilitate de îndreptare a
păcătosului, Stăpânul „l-a dat pe el chinuitorilor, până ce va plăti
toată datoria!“ (Preot Zosim Oancea, Popasuri
omiletice la
duminici
şi sărbători,
Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2005).
Egoismul
este socotit idolatrie
Egoismul este socotit
idolatrie, deoarece egoistul se idolatrizează
şi se
adoră pe sine, urmărind de multe ori ca ceilalţi să-l cinstească ca
pe un idol.
BIBLIOGRAFIE:
Biblia, E.I.B.M., Bucureşti,
2004; Leon Magdan, Andreea Magdan,
Dumnezeu
şi omul, antologie de cugetări, Editura Sfântul Alexandru, Bucureşti,
2001;
Mitrop. Hieroteos
Vlachos, Psihoterapia Ortodoxă,
Editura Sofia, Bucureşti, 2001; Sfântul
Nicolae Velimirovici,
Proloagele de la Ohrida, Editura Egumeniţa, Galaţi, 2005; Pr. Prof.
dr.
Vasile Gordon, Mergând
învăţaţi..., E.I.B.M., Bucureşti,
2006; Arhimandritul Ioannikios,
Patericul
Atonit, Editura Bunavestire, Bacău,
2000; Ignatie monahul, Viaţa în
duh filocalic,
Editată de Mânăstirea Pissiota,
Bucureşti, 1999; Sfântul Ioan de Kronstadt, Viaţa mea în
Hristos,
Editura Sofia, Bucureşti, 2005; Arhim.
Paulin Lecca, Adevăr şi Pace - tratat
teologic,
Editura Bizantină, Bucureşti, 2003; Dicţionar
explicativ al limbii române, Editura
Univers enciclopedic,
Bucureşti, 1998; Avva Efrem, Comori duhovniceşti din Sfântul Munte
Athos,
Editura Bunavestire, Bacău, 2001; Paul
Popescu-Neveanu, Dicţionar
de psihologie,
Editura Albatros,
Bucureşti, 1978; Mircea Traian Biju, Mic dicţionar al spiritului uman,
Editura Albatros,
Bucureşti, 1983; Sfântul Nicolae Velimirovici, Predici,
Editura Ileana,
Bucureşti, 2006; Părintele Arsenie Boca,
Cuvinte vii, Deva, 2006; Pr. Serafim Rose,
Nihilismul
- o filosofie luciferică,
Editura Egumeniţa, Galaţi, 2004; Preot Aleksandr
Elceaninov, Credinţa vine din iubire, Editura Sofia, Bucureşti, 2006; Sfântul Maxim
Mărturisitorul,Filocalia ,volum
2.