CUVÂNT
CǍTRE CREŞTINII ORTODOCŞI
DESPRE
PĂCAT
Moto: „ Dacă zicem că păcat nu avem, ne amăgim
pe noi înşine
şi
Adevărul nu este întru noi
“(1 Ioan 1:8). „ Dacă zicem
că n-am
păcătuit, Îl facem
mincinos (pe Dumnezeu) şi
cuvântul Lui Nu este
întru
noi “(1 Ioan 1:10).
Preot
Ioan
Iubiţi credincioşi,
Scopul venirii lui
Hristos este înlăturarea păcatului şi a morţii.
Iată ce-i spune îngerul Domnului lui Iosif: „Ea (Fecioara
Maria) va
naşte Fiu şi vei
chema numele lui Iisus, căci El
va mântui poporul
Său de păcatele
lor“ (Matei 1:21). La Cina cea de Taină Hristos le
vorbeşte despre iertarea păcatelor:
Şi luând paharul şi mulţumind,
le-a
dat, zicând: Beţi dintru acesta toţi, că aceasta
este Sângele Meu,
al
Legii celei noi, care pentru mulţi se
varsă spre iertarea
păcatelor“
(Matei
26:27-28). Nimeni nu este fără de păcat, chiar de ar fi viaţa
lui
numai de o zi.
Dintotdeauna oamenii
au fost conştienţi
de starea de păcătoşenie a lor. În Vechiul
Testament îl avem ca
model de pocăinţă pe
împăratul David, care, după ce a păcătuit, se
pocăieşte spunând: „Că întru fărădelegi mam
mea“ (Psalmul
50). Iar în psalmul 142 scrie:
„Să nu intri la judecată cu
robul Tău că
nimeni
din cei vii nu-i drept înaintea Ta“.
Într-o rugăciune, Sfântul Macarie zice: „Nu
mă lăsa să dorm în moartea păcatelor,
ci mă
miluieşte, iar după somnul
nopţii să-mi
luminezi
ziua fără de păcat, Hristoase
Doamne,
şi mă mântuieşte“. Sfântul Ioan Gură de Aur se ruga lui
Dumnezeu zicând: „Doamne,
de am greşit, fie cu mintea ,
fie cu
gândul,
fie cu cuvântul, sau cu fapta, iartă-mă!“.
Nu este om fără de păcat, lucru care este subliniat încă din
Vechiul Testament:
„Nu este om care să nu
greşească“ (3Regi 8:46).
Acelaşi lucru îl aflăm şi de la dreptul Iov: „Căci cine, om fiind, va fi
fără prihană, sau cum va fi curat născutul
din femeie?“ (Iov 15:14).
De neuitat sunt
cuvintele Ecclesiastului (cap.7 verset 20): „Căci pe
pământ nu este om drept care să facă binele fără să greşească“. În
Noul
Testament ni se spune acelaşi
lucru: „Toţi greşim în multe
chipuri“
(Iacov 3:2).
Unii oameni spun că n-au ştiut că este păcat a face un anumit
lucru. Dar despre
aceasta Iisus a spus: „De n-aş fi venit şi nu
le-aş fi
vorbit,
păcat n-ar avea; dar acum n-au cuvânt de
dezvinovăţire
pentru
păcatul lor“ (Ioan
15:22); „Dacă aţi fi orbi n-aţi
avea păcat.
Dar
cum zicem: Noi vedem. De aceea păcatul
rămâne asupra
voastră“; „De aceea, cine ştie să facă ce e
bine şi nu face, păcat are“
(Iacov
4:17). Diavolul este pricinuitorul păcatului.
Păcatul îl are ca
autor moral pe diavol:
„Cine săvârşeşte
păcatul este de la diavolul,
pentru
că de la început diavolul păcătuieşte“ (1 Ioan 3:8). Păcatul
este pricinuit de
nerespectarea Legii: „Că păcatele noastre s-au
înmulţit înaintea Ta şi
nelegiuirile noastre sunt mărturie
împotriva
noastră; fărădelegile noastre sunt de faţă şi
faptele noastre
nelegiuite
le ştim“ (Isaia
59:12).
Ce
este păcatul?
Dacă citim prima epistolă sobornicească a Sfântului Ioan
Evanghelistul
găsim şi definiţia păcatului care este de fapt „Călcarea
Legii
lui Dumnezeu cu deplină voinţă şi ştiinţă“. Dacă furi, stai
împotriva poruncii
lui Dumnezeu. Dumnezeu spune în porunca a 9-a:
„Să nu mărturiseşti strâmb“. Dacă depui mărturie mincinoasă,
atunci
stai împotriva
poruncii lui Dumnezeu ş.a.m.d. Călcarea Legii divine se
poate face în trei
feluri: cu gândul, cu cuvântul sau cu fapta şi poartă
numele de FĂRĂDELEGE. Orice
om care păcătuieşte îl jigneşte pe
Dumnezeu, nesocotind
legea Sa şi totodată ce-a făcut El pentru noi.
Ca atare, păcatul are ca urmare ruperea legăturii
cu El (Matei 25:41) şi
principala consecinţă a păcatului - pe plan sufletesc - este pierderea
mântuirii (moartea
sufletească), iar - pe
plan fizic - boala, suferinţa şi
moartea fizică. „Căci Fiul Omului va să vină întru
slava Tatălui
Său, cu îngerii Săi; şi atunci va răsplăti fiecăruia
după faptele
sale“
(Matei
16:27).
Care
este originea păcatului?
Originea păcatului este căderea
primilor oameni, protopărinţii
noştri Adam şi
Eva: „De aceea, precum printr-un om a intrat
păcatul în lume şi
prin păcat moartea, aşa şi
moartea
a trecut la toţi oamenii PENTRU
CĂ TOŢI AM PĂCĂTUIT ÎN EL“ (Romani
5:12).
Deşi păcatul strămoşesc al lui Adam
este unul singur în
faptă, toţi oamenii îl
moştenesc ca stare de păcătoşenie, prin faptul
17:26).
Păcatul a intrat în om prin
întrebuinţarea greşită a voii sale libere.
Dumnezeu nu a creat păcatul şi nici nu-l
doreşte, dar îl îngăduie,
pentru a nu afecta
libertatea omului,
libertate cu care l-a
înzestrat alături de demnitate, încă de la
creaţie. „Răul nicidecum nu este
pricinuit de
Dumnezeu,
ci prin alegere de bunăvoie
s-au făcut demonii răi, ca şi
cei
mai mulţi dintre oameni“ (Sfântul
Antonie cel Mare, Filocalia 1).
Care
sunt trăsăturile
păcatului?
După cum reiese şi din definiţie, păcatul
cu bună ŞTIINŢĂ, deci este acuzată drept păcat fapta omului care ştie
ce face
şi nu
răul făcut de copiii sub şapte
ani sau de cei bolnavi mintal. De
asemenea, păcatul este făcut cu VOIE LIBERĂ, adicĂ cel ce
păcătuieşte nu este constrâns de cineva, căci răul făcut împotriva
voinţei sale nu este socotit păcat.
Păcatul este făcut ÎN
CUNOŞTINŢA LEGII DIVINE.
Care
sunt treptele până la căderea în păcat?
● Prima treaptă spre păcat este ISPITA, ATACUL,
MOMEALA.
Ea (ispita) este un îndemn spre păcat şi poate veni din
interior sau din
exterior. Când vine din interior, ispita se manifestă ca
4
un gând răzleţ adus de diavol în minte (Ce-ar fi dacă ai face şi tu...?)
şi
este o consecinţă a unor patimi sau acţiuni
păcătoase. Ispita poate
veni şi din exterior, adică prin oameni, care în acest
caz, se fac
„instrumente
ale diavolului“.
● A doua treaptă este ÎNSOŢIREA, POFTA şi acum gândul
nostru se amestecă, se complace cu gândul dracilor vicleni. Omul îşi
însuşeşte gândul străin
ca fiind al lui.
● A treia treaptă este CONSIMŢIREA. Acum
omul acceptă să
facă fapta cea rea după un plan comun cu al
dracilor.
● A patra treaptă este ÎNFĂPTUIREA, adică omul păcătuieşte.
Poate
fi biruit păcatul?
Nici un păcat nu este de nebiruit. „Nu v-a cuprins ispită care să
fi
fost peste puterea omenească. Dar
credincios este Dumnezeu; El
nu va
îngădui să fiţi ispitiţi mai mult decât puteţi, ci
odată cu
ispita
va
aduce şi scăparea din ea, ca să puteţi răbda“ (1Corinteni
10:13).
Păcatul este mai uşor
de biruit în stadiul iniţial de ispită: „Fericit
bărbatul care rabdă ispita,
căci lămurit făcându-se,
va lua cununa
vieţii, pe care a făgăduit-o Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El“
(Iacov
1:12).
Omul este ajutat în
aceste ispite de harul lui Dumnezeu, după cum
reiese şi din cântarea ce se aude în postul Paştelui: „CU NOI ESTE
DUMNEZEU,
ÎNŢELEGEŢI NEAMURI ŞI VĂ PLECAŢI,
CĂCI, CU NOI ESTE DUMNEZEU“. Avem în Biblie, numeroase
exemple de oameni
care au biruit ispitele: Proorocii, Patriarhii,
Apostolii, Sfinţii şi chiar Domnul Iisus Hristos, Care a fost ispitit
direct de diavol în
pustiul Qarantaniei (Matei 4:1-11). Ca mijloace de
luptă împotriva păcatului creştinul are:
1. Rugăciunea - „Rugaţi-vă să nu
intraţi în ispită“ (Luca
22:40);
2. Postul
- „Acest neam de diavoli nu iese decât cu post şi cu
rugăciune“ (Matei 17:21);
3. Virtuţi şi fapte bune - „Staţi împotriva diavolului şi va
fugi
de la
voi“ (Iacov 4:7).
Ce
este patima?
Patima
este un sentiment copleşitor,
trupesc sau sufletesc,
care
întunecă mintea. Ea
este pornire nestăpânită, pasiune, viciu,
păcat. Patima este deprinderea în păcat,
deprinderea în răutate. Patimă
este atunci când
ajung să te stăpânească deprinderile păcătoase, când
se face în tine păcatul ca a doua fire. Nu mai este vorba de o faptă
izolată, care este păcatul,
ci ajungi să fii stăpânit de o deprindere
păcătoasă şi aceasta este patima. Într-un cuvânt, când păcatul devine
deprindere, el se
transformă în patimă. Părinţii cei duhovniceşti
s-au gândit mult la
curăţirea de patimi, nu doar teoretic, ci şi practic,
lăsându-ne în Pateric şi în Filocalie multe învăţături,
despre calea care
duce spre curăţire. În Noul Testament, termenul „patimă“, este folosit
de două ori, cu sensul de păcat
învederat, în Epistola către
Romani 7:5
şi,
de asemenea, în Galateni 5:24, în care citim: „Iar
cei ce sunt ai lui
Iisus
Hristos şi-au răstignit trupul împreună cu
patimile şi cu
poftele“.
Cât
de mare este păcatul?
Păcatul este atât de mare şi
îngrozitor, încât nimeni nu a putut
să-l nimicească afară de Iisus Hristos, „Mielul lui Dumnezeu care
ridică păcatul lumii“ (Ioan
1:29). Înfricoşat lucru este a păcătui
pentru PĂGÂNII care nu-L cunosc pe Dumnezeu şi
Sfânta Sa Lege,
dar mai înfricoşat este pentru CREŞTINII,
care făgăduiesc să-I
slujească lui Dumnezeu şi să se lepede de Satana şi de
lucrurile lui.
Păcatul desparte pe om de Dumnezeu şi,
cu cât păcătuieşte omul
mai mult, cu atât se
depărtează de „LUMINĂ“ mai
mult, căci
Dumnezeu este „LUMINĂ“ (Ioan 9:5), cu atât intră într-o beznă mai
adâncă şi orbeşte sufleteşte, socotind că nu este păcat ceea ce este de
fapt un mare păcat. Dumnezeu spune „Oricine săvârşeşte păcatul este
robul
păcatului“ (Ioan
8:34). Păcatul lipseşte sufletul de viaţă şi
astfel îl omoară:
UNUL
CA ACESTA ESTE ŞI VIU ŞI MORT: VIU CU
Aşa au murit şi protopărinţii noştri în Rai, în ziua când au gustat
din pomul oprit, căci le spusese Dumnezeu: „În
ziua când vei mânca
din
el, vei muri negreşit!“ (Facere
2:17). În acest chip s-a zis cu
privire la fiul
risipitor, care despărţindu-se de tatăl său, iarăşi s-a întors
prin pocăinţă: „Acest
fiu al meu, mort era şi a
înviat, pierdut era şi sa
aflat“
(Luca 15:12). După căderea în păcat, conştiinţa se deşteaptă,
îl chinuie pe om
foarte greu, aşa cum s-a întâmplat cu Cain, ucigaşul
de frate, şi cu Iuda, vânzătorul
Domnului.
Nepăsarea faţă de faptele bune este păcat?
DA! Păcatul se săvârşeşte cu lucrul, cu cuvântul, cu gândul şi
chiar cu pofta. A
zecea poruncă spune „Să nu pofteşti“. Este
păcat să
ucizi, dar păcat este şi să nu dai o mână de ajutor celui aflat în
primejdie. Deci
pedeapsa lui Dumnezeu nu vine doar pentru faptele
rele, ci şi pentru nepăsarea faţă de faptele bune.
Iată un exemplu: Sundar Sing a fost un indian care s-a convertit
la creştinism şi chiar a propovăduit
cu multă dăruire adevărata
credinţă. Odată, vrând să treacă munţii Himalaya, a luat cu sine un
şerpaş, o călăuză indiană. Pe o potecă de munte au găsit
un alpinist
aproape îngheţat. Se apropia să înceapă un viscol mare. Sundar Sing a
zis: „Nu-l
putem lăsa
aici, în drum, hai să-l
luăm cu noi“. Călăuza
indiană i-a răspuns: „Se apropie
un viscol mare şi dacă încercăm să-l
salvăm, o sa îngheţăm şi noi odată cu
el“. Sundar Sing i-a răspuns
aşa: „Porunca lui Iisus Hristos este «Să nu-l laşi pe
fratele tău în
drum!».
Eu îl iau în spate“. Alpinistul s-a încălzit de corpul lui
Sundar Sing şi a înviat. Atunci şerpaşul a zis: „Adevărat şi viu este
Dumnezeul
tău Iisus Hristos, vreau să mă botez
şi eu în această
credinţă“. Deci, prin această faptă bună Sundar Sing a cîştigat
două
suflete, unul care a
înviat şi unul care s-a convertit. Prin orice păcat
este jignită măreţia lui Dumnezeu. Dacă nu este puţin lucru să jigneşti
pe un om de rând, cu
atât mai mult când este vorba de un dregător
sau
un împărat, cât despre Dumnezeu, ce să mai vorbim! Dumnezeu este
Cel înaintea Căruia „toată lumea
şi toate neamurile sunt ca o
picătură de
apă“ (Isaia
40:15).
Atunci când păcătuieşte, omul se cinsteşte
pe sine mai mult decât
pe Dumnezeu, ascultă mai mult de pofta sa decât de Dumnezeu şi
astfel stă cu încăpăţânare, dimpreună cu diavolul, împotriva lui
Dumnezeu: „CINE
SĂVÂRŞEŞTE PĂCATUL ESTE DE LA
DIAVOLUL“
(1Ioan 3:8).
Cum
trebuie să luptăm împotriva păcatelor?
► Să ne împotrivim păcatelor
până când ele n-au prins încă
putere,
precum copacul tânăr, care în ce parte va
fi aplecat atunci
când
încă este fraged, spre aceea va rămâne aplecat până la
moarte.
Să ne îndepărtăm de oamenii răi şi stricaţi, căci
„TOVĂRĂŞIILE RELE STRICĂ OBICEIURILE BUNE“
(1Corinteni
15:33). Drept aceea, cel bun trebuie să fugă de
împreună vieţuirea cu cei răi, ca Lot din Sodoma, ca nu cumva să
piară, stricat fiind de vieţuirea
celor nelegiuiţi.
► Să cugetăm la cele cuprinse în
cărţile Sfinţilor Părinţi, să
avem
o bibliotecă religioasă din care să ne hrănim sufletul cât mai
des
posibil.
► Să ne amintim că la
botez ne-am lepădat de Satana şi de
toate
lucrurile lui, adică de păcate.
► Să ne aducem aminte de cele patru lucruri de pe urmă:
moartea,
judecata lui Hristos, Raiul şi
Iadul.
► Să cugetăm că scurtă este dulceaţa păcatului, dar îi
urmează veşnicia amărăciunii.
► Să tăiem gândurile rele
care scot capul şi ne trag la păcat,
aşa cum aruncăm din
mâini un tăciune aprins. De
vom tăia
gândurile,
vom tăia şi păcatul.
► Să ne străduim să avem pururea pe Dumnezeu înaintea
noastră. Să ne gândim la Dumnezeu,
mai des decât respirăm,
spunând
rugăciunea minţii: „Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui
Dumnezeu,
mântuieşte-mă pe mine păcătosul (păcătoasa) !“.
► Întrucât
smintelile se înmulţesc pe zi ce trece,
cucernicia se
împuţinează şi necredinţa se întăreşte, sufletul iubitor de
cucernicie
nu trebuie să se uite la ce fac
oamenii, ci să ia aminte la
cuvântul
lui Dumnezeu: „Nu râvni la cei ce viclenesc, nici nu urma
pe
cei ce fac fărădelegea“ (Psalm 36:1).
► Deoarece
toate smintelile intră în casa inimii noastre
prin
ochi şi urechi, ca prin nişte
ferestre, nu trebuie să dăm libertate
ochilor
şi urechilor, pentru a nu surpa casa
sufletului nostru, cum
s-a
întâmplat, spre exemplu, cu împăratul
David. Este mai puţin
primejdios
dacă nu laşi vrăjmaşul să intre în casă,
decât să te lupţi
cu
el.
Vorbind
despre păcat, în ce mod este
responsabil un om în
faţa lui Dumnezeu?
● Fiecare om este
responsabil direct pentru păcatele
săvârşite
personal
(Matei 16:27);
● este responsabil
pentru binele nefăcut (Iacov
4;17), ca de
exemplu:
a) Când
îndemnăm pe alţii la păcat (Matei 2:16 - porunca lui
Irod);
b)
Când sfătuim greşit spre păcat (Ioan
11:49-50);
c)
Când conlucrăm cu altul la păcat (Fapte 22:20);
d)
Când ascundem şi apărăm păcătoşii (Luca 11:47-48);
e)
Când lăudăm păcatele altora (Romani 1:32);
f)
Când dăm ocazia de sminteală spre
păcat (Luca 22:3-6).
CUM
SE CLASIFICĂ PĂCATELE?
Cea
mai simplă împărţire a păcatului ar fi:
- Păcatul strămoşesc - săvârşit de strămoşii noştri Adam şi Eva;
- Păcatul personal - săvârşit de fiecare om în parte.
În funcţie de gravitate, păcatele
personale
se mai pot clasifica în:
- Păcate personale uşoare
- acelea care
presupun o abatere nu
prea gravă de la
Legea Divină. Acestea sunt săvârşite de
către orice om dintr-o slăbiciune
a voinţei.
În afară de Mântuitorul Iisus Hristos şi
Maica Domnului,
nimeni nu a fost şi nici nu
este scutit de păcatele uşoare „PENTRU
CĂ TOŢI GREŞIM ÎN MULTE CHIPURI
...“
(Iacov 3:2), iar „DACĂ ZICEM CĂ
PĂCAT NU AVEM, NE AMĂGIM
PE NOI ÎNŞINE ŞI
ADEVĂRUL NU ESTE ÎNTRU NOI“ (1Ioan 1:8). Însă, aceste
păcate chiar dacă sunt uşoare nu trebuie trecute cu vederea, deoarece
persistenţa în ele duce la căderi
mai grele, adică în păcate de moarte
sau
1. - Păcate capitale;
2. - Păcate personale grele;
3. - Păcate împotriva;
4. - Păcate strigătoare
la cer.
1. Păcate capitale
Păcatele capitale izvorăsc din firea umană slăbită de păcatul
strămoşesc şi sunt în număr de
şapte, corespunzător
celor şapte patimi
(vicii).
1.1.
MÂNDRIA - primul din categoria păcatelor grele, izvorăşte
din intimitatea
spirituală a omului (Marcu 7:21-22) şi se manifestă ca
o preţuire de sine peste măsură, unită cu dorinţa de a fi numai apreciat
şi lăudat de semeni. Mândria este cauza căderii îngerilor răi (Isaia
14:12-15)
şi a celor dintâi oameni şi
deci prima cauză a păcatelor.
Ca urmare, mândria
face pe om să uite de Dumnezeu, să nesocotească
voia Sa. „PĂCATUL MÂNDRIEI, CÂND PUNE STĂPÂNIRE
PE
BIETUL
SUFLET ..., ÎL DĂRÂMĂ ÎN ÎNTREGIME ŞI-L
SURPĂ DIN TEMELII“ (Sfântul Cassian Romanul în
Filocalia 1).
Opusul mândriei este
smerenia, care se construieşte
prin umilinţă, post
şi
rugăciune. Smerenia este o permanentă conştientizare că tot ce
avem aparţine lui Dumnezeu (1 Corinteni 4:7). Iată ce frumos spune
Sfântul
Siluan Athonitul: „A VENIT UN NOR, A ASCUNS
SOARELE
ŞI S-A FĂCUT ÎNTUNERIC. TOT AŞA,
PENTRU
UN
GÂND DE MÂNDRIE, SUFLETUL PIERDE HARUL ŞI
ÎL
NĂPĂDEŞTE ÎNTUNERICUL. DAR, TOT AŞA, ŞI NUMAI
PENTRU
UN GÂND DE SMERENIE, HARUL VINE DIN
NOU“.
Semnele
mândriei la un om sunt:
- Nu se supune
celor mai mari;
- Nu lasă întâietatea celor de-o seamă şi
celor mai mici;
- Vorbeşte mult şi cu
semeţie;
- Caută în tot chipul slavă,
cinste şi laude;
- Se înalţă pe sine şi
faptele sale;
- Dispreţuieşte şi defăimează pe ceilalţi;
- Caută să sară în ochii celorlalţi;
- Se laudă cu neruşinare;
- Orice lucru
bun ar avea, şi-l trece-n seamă sieşi, nu lui
Dumnezeu;
- Se laudă cu lucrurile bune pe care nu le are;
- Se străduieşte mult să-şi ascundă neajunsurile şi păcatele;
- Nu primeşte îndemnurile, mustrările şi sfaturile;
- Se bagă în discuţii
care nu-l privesc şi în
probleme care nu-i
aparţin;
- Este neiubitor
şi plin de ură, căci egoismul este rădăcina
tuturor
relelor.
1.2.
IUBIREA DE ARGINŢI, ca şi mândria, îşi are izvorul în
inima omului (Marcu
7:21-22) şi se manifestă ca o dorinţă nestinsă
după bunurile trecătoare,
lumeşti, făcând din dobândirea acestora
scopul vieţii. Iubirea de arginţi se
manifestă ca dorinţă de a avea cât
mai mult, dar şi ca zgârcenie, adică râvna de a păstra cele adunate cu
orice preţ. Iubitorul de arginţi
este un om ce nu cunoaşte dreptatea şi
mila, aducând daune
oamenilor şi pierzând legătura
cu Dumnezeu
pentru că „IUBIREA DE ARGINT ESTE RĂDĂCINA
TUTUROR
RELELOR ŞI CEI CE AU POFTIT-O
CU
ÎNFOCARE
AU RĂTĂCIT
DE LA CREDINŢĂ, ŞI
S-AU
STRĂPUNS CU MULTE DURERI“ (1Timotei
6:10). Uneori
patima averii duce la
sinucidere (cazul lui Iuda). Averea în sine nu
este rea când se
dobândeşte cinstit şi nu ne face robii ei, căci
Dumnezeu nu condamnă bogăţia, ci proasta gestionare a ei. Să ne
gândim în ce sărăcie S-a îmbrăcat Hristos pentru noi. Care a fost
palatul în care S-a născut? Care au fost pregătirile?
Care au fost
moaşele? Unde au fost covoarele, scutecele pruncului? S-a născut întro
peşteră fără aşternuturi, fără căldură, într-o sărăcie mai presus de
toată bogăţia. Prin aceasta pruncul Hristos ne îndeamnă să dispreţuim
ca pe un gunoi toate
bunurile pământeşti şi să căutăm mai întâi
Împărăţia lui Dumnezeu (Matei 6:33) şi celelalte se vor adăuga
nouă.
Opuse acestei patimi
a iubirii de arginţi sunt virtuţi precum:
cumpătarea, dreptatea, îndurarea şi
milostenia.
1.3.
DESFRÂNAREA (CURVIA) este tot un păcat capital
(Matei
7:21-22) ce presupune lăsarea
în voia poftelor trupeşti trezite
în om prin simţuri. Este un păcat
săvârşit în trup: „Fugiţi de
desfrânare!
Orice păcat
pe care-l va săvârşi omul este în afară de
trup.
Cine se dedă însă desfrânării
păcătuieşte în însuşi
trupul său.
Sau
nu ştiţi că voi
nu sunteţi
ai voştri?
Slăviţi dar pe Dumnezeu în
trupul
vostru şi
în sufletul vostru care sunt ale lui Dumnezeu“
(1Corinteni
6:20). Dintre cauzele generale ale desfrânării,
Părinţii
filocalici insistă asupra a două: LĂCOMIA PÂNTECELUI şi
TRÂNDĂVIA sau LENEA. De asemenea, şi „aburii
băuturii“
întunecă şi îngreunează sufletul, îl trântesc în patul lenei şi al
desfrânării. După o masă bogată, prin cantitatea mâncărurilor
şi a
băuturilor, nu se naşte
dorinţa de rugăciune stăruitoare, ci imboldul
spre odihnă, lene şi desfrânare.În mod deosebit în patima desfrânării
se manifestă violent egoismul sau egocentrismul pătimaşului. Plăcerea
îi aparţine doar lui, i se cuvine doar lui şi nu
o merită decât el. Restul
lumii nu înseamnă decât obiecte sau izvoare ale plăcerii
lui.
Desfrânarea, după Sfântul Ioan Cassian, are trei forme generale:
1.
Una, lucrată în cadrul unirii
dintre cele două persoane de
sex
opus; sau de acelaşi sex (homosexualii,
lesbienele);
2.
Alta, în afara sau în lipsa atingerii unei persoane de sex
opus
- autosatisfacerea sau onania, masturbarea;
3. A
treia - curvia din suflet şi din
minte.
Sfântul Apostol
Pavel, vorbind despre neamurile idolatre, care au
schimbat slava lui
Dumnezeu cu închinarea la idoli spune: „Pentru
aceea
Dumnezeu i-a dat unor patimi de ocară, căci şi
femeile lor au
schimbat
fireasca rânduială cu
cea împotriva firii (lesbienele).
Asemenea
şi bărbaţii,
lăsând rânduiala cea după fire a părţii
femeieşti, s-au aprins în pofta lor unii pentru alţii: bărbaţi cu
bărbaţi (homosexualii)
săvârşind ruşinea
şi luând în ei răsplata
cuvenită rătăcirii lor“ (Romani 1:26-27). Din
acest păcat izvorăsc
cugetele necurate,
distrugerea armoniei familiale şi
neglijarea
aproapelui. Opusă desfrânării este practica ascezei, adică renunţările
unite cu postul şi rugăciunea.
1.4.
INVIDIA este păcat
capital (Marcu 7:21-22), care se
manifestă prin părere de rău pentru binele aproapelui şi
bucurie pentru
necazul lui. Invidia
este o încălcare a dreptăţii
faţă de Dumnezeu şi
faţă de aproapele: „SUPUNE-TE DOMNULUI ŞI ROAGă-L PE
EL;
NU RÂVNI DUPĂ CEL CE SPOREŞTE ÎN CALEA SA,
DUPĂ OMUL CARE FACE NELEGIUIREA“ (Psalm 36:7).
Invidia naşte ura, clevetirea, vicleşugul,
uciderea şi duce la depărtarea
de Dumnezeu, la încălcarea poruncii iubirii. Sfântul Nicodim
Aghioritul
în cartea sa Hristoitia spune că „INVIDIA ÎI FACE PE
OAMENI
MAI RĂI DECÂT ORICE ŞARPE
VENINOS“. În ceea
ce priveşte ura, în Biblie scrie că „Cel
ce urăşte pe
fratele său este
ucigaş de oameni“ (1Ioan 3:15). Invidia
poate fi înlăturată prin
rugăciune multă şi alungarea gândurilor neconforme cu voia lui
Dumnezeu.
1.5.
LĂCOMIA este
păcat trupesc, pofta nestăpânită de a mânca
şi a
bea peste limite, „IAR FAPTELE TRUPULUI SUNT
CUNOSCUTE
ŞI ELE: ADULTER, DESFRÂNARE,
NECURĂŢIE, DESTRĂBĂLARE“ (Galateni 5:19). Lăcomia
înlocuieşte pe Dumnezeu cu hrana şi băutura, uitând că orice creştin se
foloseşte de acestea doar pentru a-şi
întreţine viaţa. Sfântul Cassian
Romanul ne învaţă: „DE MÂNCARE NUMAI ATÂT SĂ NE
FOLOSIM,
CÂT SĂ TRĂIM,
NU CA SĂ NE FACEM ROBI
PORUNCILOR
POFTEI“. Din lăcomie izvorăsc: pofta trupească,
petrecerile
necuviincioase, defăimarea aproapelui, certuri, mânii, boli.
De lăcomie putem scăpa
prin virtutea cumpătării, unită cu postul şi
rugăciunea. Opusă lăcomiei este cumpătarea
în toate.
1.6.
MÂNIA este un păcat capital ce presupune supărarea
cu
uşurinţă pentru orice lucru şi
dorinţa de răzbunare pe cei ce ne-au
făcut (aparent chiar) un rău.
Este un păcat opus iubirii (1Corinteni
12:5).
Dacă spunem că există o mânie bună, sfântă (Hristos în templu,
Efeseni
4:26), în general, mânia omului nu lucrează dreptatea lui
Dumnezeu (Iacov 1:20).
Creştinul trebuie să fie un om al păcii.
Gravitatea acestui păcat face ca el să fie condamnat chiar înainte
de
săvârşire, în cuget: „Eu însă vă zic
vouă: Că oricine se mânie pe
fratele
său vrednic este de osândă; şi cine va zice
fratelui său:
netrebnicule,
vrednic va fi de judecata sinedriului; iar cine va zice:
nebunule,
vrednic va fi de gheena focului“ (Matei 5:22). Mânia
nu
poate fi ascunsă deoarece inima plină de mânie este asemenea unui
cazan ce clocoteşte şi dă felurite semne. De mânie, ochii se înroşesc,
vinele se încordează, dinţii scrâşnesc, gura face spume, faţa se
întunecă etc. Cât de josnic şi
urât este sufletul celui mânios, cât de
nesuferit apare el
înaintea ochilor lui Dumnezeu. Mânia este otravă
puternică, cu care a adăpat
diavolul sufletul omenesc.
♦ Atunci când mânia este
îndelung păstrată şi hrănită în
inimă, ea se preface în răutate
şi ranchiună. De
aceea ne spune
Sfântul
Apostol Pavel: „MÂNIAŢI-VĂ ŞI NU GREŞIŢI;
SOARELE
SĂ NU APUNĂ PESTE MÂNIA VOASTRĂ.
NICI SĂ
NU
DAŢI LOC DIAVOLULUI“ (Efeseni
4:26-27).
♦ Atât mânia, cât şi răutatea se nasc dintr-o
nemărginită
iubire
de sine, deoarece iubitorul de sine în toate caută folosul,
slava
şi lauda sa.
♦ Mânia se înfăptuieşte prin uciderea celui
asupra căruia este
îndreptată. Astfel Cain, împins de mânie şi răutate l-a ucis pe
fratele
său bun (Facerea 4:8).
♦ Mânia se înfăptuieşte prin bătaie, otrăvire, răpirea
sănătăţii, a avutului etc.
♦ Mânia se înfăptuieşte prin defăimare şi clevetire.
♦ Mulţi au o inimă plină de o asemenea răutate,
că se mai şi
laudă, se laudă cu un lucru care ar
trebui plâns,
„PĂCĂTUIEŞTE, ŞI SE LAUDĂ CU PĂCATUL !“
„ATUNCI
CÂND NE SCULĂM CU RĂUTATE ŞI CU
VICLENIE
ASUPRA ALTORA, ASCUŢIM SABIA CHIAR
ÎMPOTRIVA
NOASTRĂ, PRICINUINDU-NE RĂNI MULT
MAI
MARI DECÂT ACELORA“ (Omilia a 51- a la Ioan).
Opuse mâniei sunt
virtuţile blândeţii şi smereniei.
1.7.
LENEA este o nepăsare faţă de împlinirea datoriilor creştine
şi
obligaţiilor sociale (munca). Din lene izvorăsc: slăbiciunea fizică
şi
psihică, lipsurile, îndemnul la furt, cearta, uitarea de
Dumnezeu.
„Calea celui leneş e un
gard de spini, iar calea celui
silitor
e netedă“ (Pilde
15:19).
Lenea duce la moarte (Matei
25:26-30). De aceea, Sfântul
Apostol
Pavel zice: „... nu fiţi greoi, ci urmăritori
ai celor ce, prin
credinţă şi îndelungă răbdare, moştenesc
făgăduinţele“
(Evrei
6:12). „Căci şi când ne aflam la voi, v-am dat porunca
aceasta:
Dacă cineva
nu vrea să lucreze,
acela nici să nu mănânce“
(2
Tesaloniceni 3:10). Trândăvia sau fuga de osteneală sau lenea, este
în sine un păcat, căci este potrivnică poruncilor lui Dumnezeu,
prin
care El ne-a rânduit
să ne mâncăm pâinea în sudoarea feţei:
„ÎN
SUDOAREA
FEŢEI TALE ÎŢI VEI MÂNCA PÂINEA TA,
PÂNĂ TE VEI ÎNTOARCE ÎN PĂMÂNTUL
DIN CARE EŞTI
LUAT;
CĂCI PĂMÂNT EŞTI ŞI ÎN PĂMÂNT TE VEI
ÎNTOARCE“(Facerea
3:19). Lenea naşte multe nelegiuiri, rămânând
stearpă în privinţa oricărui lucru bun. De aici vine beţia,
maica multor
rele şi dezbinări, de aici vin toate faptele desfrânării, batjocuri,
clevetiri, hule, dese
ospeţe, jafuri, călcări de jurământ, jocuri de noroc,
înşelăciuni, certuri, bătaie
etc. Cei ce trăiesc în trândăvie
sunt supuşi
tuturor bolilor şi neputinţelor, căci, la fel cum se cloceşte
apa
stătătoare, şi trupul omenesc se strică şi slăbeşte fără mişcare şi
osteneală; ei nu au poftă de mâncare, au somn neliniştit, sunt ponegriţi
de oameni şi se chinuiesc în sărăcie şi în lipsuri. Se opun lenei:
munca, rugăciunea şi cugetarea la poruncile lui Dumnezeu.
2. Păcate împotriva Duhului Sfânt
Păcatele împotriva Duhului Sfânt sunt acelea care
încalcă
conştient şi îndărătnic Legea lui Dumnezeu şi
Adevărurile Sfântului
Duh. Ele se opun
celor trei mari lucrări ale harului Sfântului Duh:
CREDINŢA, NĂDEJDEA şi DRAGOSTEA.
1. Păcatele împotriva credinţei
sunt: nepăsarea faţă de religie,
necredinţa, erezia, apostazia (lepădarea de Biserică), superstiţia
(magia).
2. Păcatele împotriva nădejdii
sunt: deznădejdea - exemplul lui
Iuda (Matei
27:5) şi încrederea peste măsură.
3. Păcatele împotriva dragostei sunt: nepocăinţa până la
moarte,
nesocotirea darurilor lui Dumnezeu şi a
rolului Lui în
viaţa noastră, prin neacceptarea
lucrărilor Sfintei Biserici (Sfintele
Taine).
4. Păcatele făcute
împotriva Sfântului Duh sunt o cădere totală
din
har şi deci considerate de neiertat (Marcu
3:28-29).
3. Păcate strigătoare
la Cer
Păcatele strigătoare
la cer se numesc astfel, deoarece greutatea
lor reclamă o pedeapsă chiar aici pe pământ.
Ele strică însuşi chipul
lui Dumnezeu din om şi izvorăsc din răutate şi premeditare. Ele sunt:
uciderea,
curvia, preacurvia, sodomia, gomoria, asuprirea văduvelor
şi
orfanilor, lipsa de cinste şi
respect faţă de părinţi. „Cel ce va bate
pe
tată sau
pe mamă să fie omorât“ (Ieşirea 21:15).
Iubiţi credincioşi,
Din
învăţăturile Sfinţilor Părinţi ştim că temelia mântuirii
este
aproapele nostru. De aceea, datori suntem să-i
îndemnăm pe
toţi cei dintr-o rudenie cu noi şi pe
cei care nu sunt rude cu noi pe
calea
pocăinţei,
a rugăciunii, a postului, a mersului la
Biserică, a
spovedaniei,
a împărtăşaniei.
Deseori întâlnim oameni care spun:
„Pentru
ce să mă spovedesc,
eu nu am nici un păcat!“. Cu
siguranţă că dumnealor nu ştiu ce este păcatul
, cât de grav este să
spună cineva: „N-am nici-un păcat“, punându-se astfel în acelaşi
plan
cu Dumnezeu, căci numai El este
Preacurat, fără de păcăt.
Să-i învăţăm că trebuie să luăm aminte şi să ne temem de două
gânduri:
unul care ne spune „Eşti un
sfânt!“ (sădindu-ne în suflet
mândria)
şi altul care ne spune: „Nu te
vei mântui!“ (vrând să ne
arunce
în deznădejde).
Aceste două gânduri vin de la vrăjmaşul
diavol
şi nu este adevăr întru ele. Tu însă,
cugetă aşa: „Sunt
un
mare
păcătos,
dar Domnul Iisus Hristos este mult milostiv, El
iubeşte mult oamenii, şi-ţi va ierta şi ţie păcatele dacă te vei
spovedi
cu căinţă şi
sinceritate“(Sfântul Siluan Atonitul).
Omule,
trezeşte-te!
«Am
vrut să pun mâna pe rădăcina durerii, care nu
este
alta
decât păcatul... Rugându-mă „Pentru pacea a toată lumea
şi
pentru bunăstarea Sfintelor lui
Dumnezeu Biserici“, aud
deodată, în urechea dinăuntru,
înfruntarea amarnică: „NU TE
RUGA
DE MINE SǍ LE DAU PACE, ROAGǍ-TE DE
OAMENI
SǍ-ŞI SCHIMBE PURTǍRILE, DACǍ VOR SǍ
MAI
VADǍ PACE PE PǍMÂNT“... Lămurit
că lucrurile nu
stau
bine.» (Părintele Arsenie Boca).
BIBLIOGRAFIE:
Biblia, E.I.B.M., 1994, Bucureşti; Biblia,
E.I.B.M., Bucureşti, 2001;
Învăţătura de credinţă creştin ortodoxă, Editura
Arhidiecezana Cluj,1993; Preot Arsenie
Boca,
Ridicarea căsătoriei la înălţime de taină,
Editura Agaton, Făgăraş, 2003; Mitropolit
Hieroteos
Vlachos, Psihoterapia Ortodoxă,
Editura Sofia, Bucureşti, 2001; Sfântul
Siluan
Atonitul,
Din iadul patimilor spre raiul virtuţilor,
Editura Deisis, Sibiu, 2003; Preot
Dumitru
Stăniloae, Ascetică şi mistică,
E.I.B.M., 2000.
Constantinopolul
pedepsit pentru propriile păcate
Sultanul cuceritor se
instalase în palatele foştilor împăraţi bizantini,
unde celebra marea
victorie alături de comandanţii
lui. În timpul unui
ospăţ Mahomed a văzut pe peretele din faţa
lui o mână goală cu cele
cinci degete răsfirate; s-a speriat şi
i-a întrebat pe cei din jur dacă ei
văd acelaşi lucru. Toţi au confirmat arătarea,
dar nimeni nu înţelegea
semnificaţia. Au fost chemaţi la
palat ghicitori, vrăjitoi şi magi,
otomani şi arabi, fără ca vreunul să poate desluşi sensul vedeniei.
Atunci, la sugestia
unui slujitor grec, s-a recurs la ajutorul unui creştin
cu aleasă viaţă duhovnicească, Gheorghios Scholarios; acesta a cerut
sultanului un răgaz de şapte zile, timp ce urma să-l
petreacă în post şi
în rugăciune, pentru ca Dumnezeul creştinilor
să-i dea răspunsul
adevărat. La împlinirea sorocului s-a întors şi i-a spus sultanului:
Domnul,
meu şi Dumnezeul meu, Căruia m-am rugat şi
m-am
închinat,
Care ne-a făgăduit că orice
vom cere cu credinţă se va
da
nouă, Acela mi-a arătat
semnificaţia vedeniei tale. Află deci, o
sultane,
că cele cinci degete ale mâinii pe care le
vezi, înseamnă că
n-ai
fi pătruns în acest oraş dacă ar fi
existat aici cinci creştini
adevaraţi.
S c
o r p i o n u l
Scorpionul este
într-adevăr otrăvitor, dar prins şi băgat în
untdelemn devine leac
tocmai pentru muşcătura lui. Otrava din el se
face leac vindecător. Tot aşa, leacul contra şerpilor
veninoşi se face
din veninul lor. Aşa-i şi cu păcatul. Stropit cu lacrimile căinţei şi
mărturisit, păcatul nostru iertat devine prilej de strânsă legătură cu
Mântuitorul Căruia Îi suntem recunoscători.
Tocmai păcatul este acela
care Îl readuce pe
Duhul Sfânt către om. Îl aduce păcatul,
dar nu cel
care se săvârşeşte în faptă, ci cel pe care-l descoperim în noi înşine,
cel pe care îl
recunoaştem, cel pentru care ne căim.
Ca şi microbii
cultivaţi în laborator, relele din viaţa
aceasta servesc spre vindecarea
multor oameni îmbolnăviţi de păcat. Aşa cum şarpele de aramă - însă
fără venin - vindeca şi
neutraliza veninul şerpilor care îi muşcau
pe
israeliteni, tot
astfel şi păcatul, băgat în untdelemnul lacrimilor de
pocăinţă, vindecă şi neutralizează toate păcatele care îl muşcă pe om.
Păcatul este fără saţ şi se aseamănă cu roşcovele. La început sunt dulci
iar mai pe urmă amare şi asemănătoare paielor. Chiar dacă eşti păcătos
fii smerit şi vei fi liniştit.
Cina
cea de Taină
Se spune că Leonardo da Vinci se plimba într-o zi prin Milano,
căutând un model pentru Cina cea de Taină, pe care voia s-o picteze în
trapeza (sala de
mese a unei mănăstiri). Icoana
există până astăzi. În
timpul războiului, mănăstirea a fost bombardată şi
distrusă în
întregime, inclusiv
trapeza, în afară de un singur perete care a rămas
întreg: peretele
pe care a pictat Cina cea de Taină.
Dar să revenim la întâmplare. Se plimba aşadar
prin oraş, ca să-şi
caute un model pentru
chipul Sfântului Apostol Ioan. Şi a
găsit un
tânăr cu trăsături senine, cu privire deschisă,
curată, sinceră. Şi-a zis:
acesta este modelul
care îmi trebuie. Tânărul a acceptat să-i
pozeze şi
pictorul a realizat
după el chipul ucenicului iubit.
A lucrat mult la
această icoană. Când a ajuns la Iuda, peste câţiva
ani, a pornit iarăşi în căutarea unui model. A găsit un
vagabond
desfigurat, cu ochii
în fundul capului, pe faţa căruia se citeau toate
păcatele lumii adunate la un loc. I-a plăcut. Aşa trebuie să fi fost Iuda.
Omule,
i-a zis, vii câteva zile să-mi pozezi? Îţi plătesc - Vin
bucuros,
i-a răspuns acela. L-a dus la mănăstire. L-a aşezat în poziţia în care
avea nevoie pentru
tablou şi, în timp ce punea primele culori,
vagabodul a început
sp râdă. Vezi că nu m-ai recunoscut? Leonardo,
deşi cu ochiul exercitat, s-a uitat la el, dar nici vorbă. Nu l-a
recunoscut. Vezi
că nu m-ai recunoscut? i-a
zis din nou vagabondul.
Tot
eu ţi-am pozat şi pentru Sfântul Apostol Ioan.
O viaţă de păcate îl schimbase pe
cel care putuse fi model pentru
chipul
ucenicului iubit, în model bun pentru chipul lui Iuda!
Păcatul
Păcatele iertate şi
nerepetate nu vor fi pomenite la judecată. În
legătură cu păcatele deja spovedite şi
iertate să spuneţi: „Le-am făcut,
dar
m-am căit şi am dobândit iertare“. Păcatul spovedit, udat cu
lacrimi şi urât este sters din toate cărţile în care a fost scris - din cartea
dreptăţii lui Dumnezeu, din cartea firii noastre, din cartea legăturilor
noastre cu lumea văzută şi nevăzută. Astfel nu mai este pomenit la
judecată. Având în vedere acest lucru, trebuie, fără să reducem
sentimentul păcătoşeniei, să ne hrănim întotdeauna sufletul cu buna
nădejde a mântuirii. Păcatele
noastre Domnul le-a luat pe toate în
trupul Său pe lemn şi acolo a rupt zapisul lor.
Michelangelo
şi pietroiul
Se zice că Michelangelo, marele sculptor şi
pictor din Renaşterea
italiană, trecea într-o zi pe stradă şi a
văzut în curtea unui cetăţean
un
bloc mare de piatră, urât, murdar, colţuros.
L-a întrebat pe proprietar:
-
N-ai vrea să-mi dai mie piatra
aceea? Proprietarul l-a întrebat la
rândul lui: - De
ce să ţi-o
dau? - Fiindcă există într-însa un înger
încătuşat şi aş vrea
să-l eliberez! a răspuns Michelangelo. N-a înţeles
mare lucru
propietarul. Dar s-a bucurat să scape de pietroi. Şi
Michelangelo l-a
luat, a înlăturat cu dalta tot ce era încărcătură inutilă,
până când, într-o zi, a scos la lumină un înger frumos.
Despre
pedeapsa păcatelor
„Dumnezeu
nu pedepseşte păcatul deodată căci oamenii ar face
binele
de frică, mântuirea ar fi de-a
sila iar Dumnezeu ar fi fricos
căci se teme de rău şi îşi apără stăpânirea. Îngăduind
păcatul să-şi
facă de cap ne arată atotputernicia”
(Părintele Arsenie Boca).
„Fiii născuţi din Set, al treilea fiu al lui Adam care s-a născut în
locul lui Abel, s-au
numit fiii şi
fiicele lui Dumnezeu. Fiii născuţi din
neamul lui Cain se
numeau fiii şi
fiicele oamenilor. Fiii lui Dumnezeu
au luat soţii din neamul lui Cain şi
cei născuţi din ei au fost uriaşi la
statură.
O altă pedeapsă dată de Dumnezeu a fost restrângerea vieţii:
„Zilele
lor să mai
fie 120 de ani. Nu va rămâne
Duhul Meu pururea
în
oamenii aceştia, pentru că sunt numai trup (Facerea 5:3).
Înmulţindu-se răutatea, în vremea lui David, le-a mai făcut Dumnezeu
o reducere (Psalmul
89:10). „Pentru o greşeală vremelnică, o
pedeapsă veşnică?” ( Părintele Arsenie Boca).
„Dumnezeu
nu e grăbit ca oamenii să pedepsească răul ca oamenii,
căci la oameni unitatea de măsură pentru timp este secunda. La
Dumnezeu
unitatea de măsură pentru timp este mia de ani” (Traian
Dorz).
„Dumnezeu va cere socoteală pentru
atâţia ani de aşteptare”
(Visarion
Iugulescu).
Cât
mă costă
Dacă oamenii ar trebui să guste mai întâi amărăciunea păcatului şi
abia apoi dulceaţa lui, nu ar mai fi păcat
în lume. Din nefericire,
diavolul pune un
strat gros de miere peste amărăciunea păcatului, ca
să gustăm întâi dulceaţa şi abia apoi amărăciunea lui. Cineva a spus
odată:
În
viaţă totul se plăteşte.
Lucrurile
bune se plătesc înainte de a le
primi;
cele
rele se plătesc după.
Cât
este de adevărată această afirmaţie!
Dragostea de pildă, se plăteşte înainte, prin disciplina de care este
nevoie pentru a fi o
persoană capabilă să iubească şi vrednică de a fi
iubită. Desfrânarea, pe de altă parte se plăteşte după aceea, prin
remuşcări, frustrare, deznădejde,
mâhnire şi vină. Deci înainte de a
păcătui, pune-ţi întrebarea: Cât mă costă pierderea respectului de sine?
Cum mă voi simţi mâine? Cum voi putea să trăiesc cu mine însumi?
Cum am să mă simt faţă de persoana cu care sau împotriva căreia
am
păcătuit? Cum mă voi simţi faţă de părinţii mei, faţă de copii, faţă de
soţ sau soţie? Cum mă voi simţi faţă de Dumnezeu? Cum se va simţi
El faţă de mine?
Viermele
care distruge
O femeie a sădit o floare într-un ghiveci. A căutat
şi a pus
pământul cel mai bun. La început, floarea creştea frumos. De la un
timp însă, spre mirarea femeii, floarea a început să se îngălbenească.
Atunci a pus
ghiveciul cu floare în fereastră, la
soare şi o uda regulat.
Cu toate acestea,
lucrurile mergeau tot mai rău.
În cele din urmă,
văzând că nu mai este nicio speranţă de îndreptare, a luat
ghiveciul, a
scos floarea şi a căutat la rădăcină. Spre marea ei mirare, a găsit
la
rădăcină un vierm care o rosese.
Aşa este şi păcatul în viaţa omului. Păcatul este orice gând, cuvânt
sau faptă care nu se ridică la înălţimea normelor de sfinţenie
cerute de
Dumnezeu. Păcatul este fărădelege, adică răzvrătirea făpturii, a cărei
voinţă se opune voinţei
lui Dumnezeu.
Păcatul şi suferinţa
Numai păcatul este un rău
adevărat în om, şi în afară de păcat nu
este nimic rău. Orice suferinţă o îndură un o sau un neam nu-i nimic
altceva decât leacul
vindecător pe care Mila cea veşnică îl dă din
belşug oamenilor sau neamurilor ca să le scape de veşnica pierzare.
Orice păcat cât de mic, ar aduce fără scăpare moarte (Pacatul odată
săvârşit aduce moartea - Iacov 1:15) dacă Mila n-ar îngădui
suferinţa
ca să-l cureţe pe om de nenorocirea păcatului.
Pentru că vindecarea ce
vine prin suferinţă este adusă de puterea cea plină de har a Sfântului şi
de viaţă facătorului duh.
Păcatul este sămânţa morţii, o sămânţă înfricoşătoare, care, dacă
nu este dezrădăcinată la timp prin suferinţă şi
arsă de focul Duhului
Sfânt, creşte şi năpădeşte tot sufletul, făcându-l
VAS AL MORŢII în
loc de VAS AL
VIEŢII.
E limpede, aşadar, că suferinţa trebuie purtată cu răbdare şi cu
nădejde în Dumnezeu, cu mulţ0umire
şi cu bucurie. Sfântul Apostol
Petru ne îndeamnă: Întrucât sunteţi părtaşi la suferinţele lui Hristos,
bucuraţi-vă! (1
Petru 4:13). Când Sfântul Ioan Gură de
Aur murea
în exil, nedreptăţit şi dispreţuit de oameni, ultimele lui cuvinte au fost:
SLAVĂ LUI DUMNEZEU PENTRU TOATE!
BIBLIOGRAFIE:
Biblia, E.I.B.M., 1994, Bucureşti; Biblia,
E.I.B.M., Bucureşti,
2001;
Învătătura de credinţă creştin ortodoxă, Editura
Arhidiecezana Cluj,1993; Preot
Arsenie
Boca, Ridicarea căsătoriei la înălţime de taină,
Editura Agaton, Făgăras, 2003;
Mitropolit
Hieroteos Vlachos, Psihoterapia Ortodoxă, Editura Sofia, Bucureşti,
2001;
Sfântul
Siluan Atonitul, Din iadul patimilor spre raiul virtuţilor, Editura Deisis, Sibiu,
2003; Preot Dumitru Stăniloae,
Ascetica şi mistica, E.I.B.M.,
2000.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu