BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
de
admin
—Copilul, pana la botez, poate fi uns sau atins cu sfintenie ?
Copilul, pana la botez poate fi uns pe frunte cu apa sfintita pe
care o face preotul la ziua intai dupa nastere, cu altceva nimic; la fel
si mama lauza.
—De la cate zile se poate boteza copilul ?
Botezul copilului ar fi bine sa se faca la 40 de zile. Daca pruncul este in primejdie de moarte se poate chiar din prima zi./c
—E bine sa se boteze copilul cu doua nume ?
Nu e bine sa se puna doua nume la botez copiilor, sau sa se puna
nume necrestinesti, lumesti. Ci sa se puna nume de sfinti sau sfinte ca
sa poata praznui si sa aiba copilul un patron, un ocrotitor.
— Ce este cristelniţa?
Cristelniţa este vasul din metal in care se face Sfantul Botez.
—La botez se pun bani in cristelnita ?
Nu se pun bani in cristelnita si nici altceva in afara de untdelemn sfintit, pe care-l pune preotul.
—Duminica se poate scalda copilul ?
Copilul se poate scalda oricand.
—Când se naşte un copil, să i se pună ursitorile.
Din neştiinţă oamenii au pus evenimentele din viaţa lor pe seama
“sorţii”, a “scrisei”, dar încă de la creaţie, Dumnezeu l-a înzestrat pe
om cu DEMNITATE şi LIBERTATE.
Deci omul fiind o fiinţă liberă (liber de a face ce vrea: binele sau
răul) înseamnă că nu există “scrisă”, “soartă” sau “predestinare” cum
îi mai spun unii.
Spre exemplu dacă Dumnezeu i-ar fi hotărât prin ursitori unei femei
să facă 15 avorturi în viaţa sa, nu ar mai avea de ce să o judece şi să o
osândească, deoarece femeia i-ar spune: “Doamne, de ce să mă judeci, că
doar Tu mi-ai hotărât să fac cele 15 avorturi!”. Sau dacă un om căzut
în patima beţiei (unii îi zic în mod greşit darul beţiei) ar omorî pe
cineva, la fel şi acesta i-ar spune: “Doamne, încă de la naştere Tu
mi-ai hotărât prin ursitori beţia şi crima. AŞADAR NU MĂ POŢI OSÂNDI!”
Aşa cum oamenii nu pot hotărî dacă să răsară sau nu mâine soarele,
tot aşa nu pot hotărî nici ursitorile drumul pe care va merge în viaţă
noul născut. Altfel îi punem la ursitori o minge şi ajunge mare
fotbalist, îi punem Codul Penal şi ajunge procuror, îi punem un bisturiu
şi ajunge medic, îi punem un pistol cu apa şi ajunge general, îi punem
un engolpion şi o cruce, şi ajunge mitropolit.
Atenţie: în Moldova şi în Ardeal nu se pun ursitori. Deci nu puneţi
ursitori la copii, ci puneţi-le în suflet, din fragedă pruncie,
mărgăritarul cel mai de preţ: CREDINŢA CREŞTINĂ ORTODOXĂ.
—La primul născut din familie, chiar dacă este botezat, să
nu i se tragă clopotul daca moare, căci vor muri toţi ceilalţi care se
vor naşte după el.
Ce moarta se simte lumea de astăzi pentru ca nu mai înviază cu
fiecare Liturghie! Clopotul este un obiect bisericesc nevinovat care
anunţa evenimentele deosebit de importante din viaţa noastră. El ne
anunţă orele de rugăciune, clipa cea mare a Învierii Domnului, sau în
fiecare duminică ne cheamă la Sfânta Liturghie. Deci, clopotul nu
prevesteşte moartea tuturor celorlalţi care se vor mai naşte în neamul
celui ce a murit, ci totdeauna cheamă creştinii la rugăciune pentru
mântuirea sufletului celui ce a murit.
—In cazul in care a pierdut sarcina, mama trebuie sa respecte toate randuielile de lauzie?
In acest caz lauza trebuie sa respecte toate randuielile lauziei,
dar sa spuna preotului ca a pierdut sarcina, pentru a i se citi o
rugaciune speciala.
—Exista in unele locuri obiceiul, dat de unii preoti drept
canon, pentru ispasirea pacatului avortului, anume de a boteza copii,
iar la botez sa aprinda atatea lumanari si sa foloseasca atatea crâsme,
cate avorturi are. Este bun acest obicei ?
A increstina copii este bine si se poate face aceasta milostenie.
Aprinderea mai multor lumanari si folosirea mai multor crasme este un
obicei pe care nu-l gasim nicaieri in cartile sfinte. Este o inventie.
Dar, ca la orice pacat, pentru a fi iertati de Dumnezeu in primul rand
trebuie pocainta si hotararea de a nu mai face astfel de pacate.
—Este corect a se repeta botezul?
Dupa cuvantul Sfantului Apostol Pavel care zice “un Domn, o
credinta, un botez” (Efeseni 1;5) nu, pentru ca pacatul stramosesc nu se
poate repeta si atunci savarsirea unei alte Taine a Botezului in numele
Sfintei Treimi ar fi inutila. Pacatele personale savarsite dupa Botez
se iarta printr-o alta Sfanta Taina, cea a Spovedaniei, care se mai
numeste si “al doilea Botez”.
Botezul se poate repeta si este strict necesara repetarea lui daca
nu a fost savarsit in numele Sfintei Treimi. Orice Botez este considerat
valabil doar daca a fost savarsit in numele Sfintei Treimi. In acest
caz, daca un credincios apartinand Bisericilor Romano-Catolica, Calvina
sau Lutherana, ori altor culte neoprotestante care savarsesc Botezul in
numele Sfintei Treimi, trece la ortodoxie, acestuia i se administreaza
doar Taina Mirungerii. Precum este imposibil ca un om sa primeasca de
doua ori preotia, asa este imposibil ca acelasi om sa fie din nou
botezat (acela care a fost corect botezat ).
—Este corect botezul prin stropire?
Nu. Pentru cei botezati la varsta maturitatii, se pot folosi vase
mari. Exceptional, oamenilor batrani si bolnavi li se poate face Botezul
stand in pat si turnand apa peste ei de trei ori, ca si cum s-ar afunda
in apa, pentru ca Sfantul Apostol Pavel vorbeste despre “baia nasterii
celei de-a doua” (Tit 3;5).
—Copiii morti se boteaza? Dar cei lepadati sau avortati?
Sfintele Taine, acele lucrari sfinte si sfintitoare, se
administreaza doar persoanelor vii pentru ca acestea sa-si poata exprima
vointa lor in raport cu lucrarea Tainei. Chiar daca la botez credinta e
marturisita de nasi, vointa copilului nefiind capabila atunci pentru un
asemenea act, botezul nu se poate administra copiilor morti. “S-a
hotarat sa nu se dea Euharistia trupurilor moarte, caci scris este:
(Matei 26;26), dar trupurile mortilor nu pot lua si nici manca” (canonul
83 al sinodului al VI-lea ecumenic). “Presbiterii sa nu boteze din
nestiinta pe cei care au murit deja…”(canonul 18 al sinodului de la
Cartagina). “Daca copilul moare nebotezat din neglijenta parintilor sai,
parintii se inlatura de la Impartasanie pe trei ani, mancand in acesti
trei ani mancare uscata si sa se roage, ca sa capete milostivire”
(canonul 37 al Sfantului Ioan Postitorul). Asa expun canoanele aceasta
problema. Deci parintii unui prunc mort nebotezat trebuie sa
marturiseasca in scaunul Spovedaniei, tinand cont de sfatul preotului
duhovnic. Referitor la copiii avortati, in Moldova exista chiar un
obicei de a boteza acesti copii in ziua Sfantului Ioan Botezatorul (7
ianuarie). Este chiar o bataie de joc fata de Taina Sfantului Botez!
Aceasta inseamna de fapt o Taina savarsita fara prezenta primitorului,
adica a celui asupra caruia actioneaza harul celor 7 Sfinte Taine. Un
slujitor care face o astfel de slujba nu este decat un fur de cele
sfinte. Daca Biserica ar fi gasit necesara o asa practica, ar fi existat
o slujba sau un ritual care sa faca exceptie de la slujba obisnuita a
Botezului. Ori, asa ceva nu exista. Exista insa o “randuiala” foarte
ciudata: stropirea unui mormant cu apa sfintita si rostirea formulei
botezului. Insa niciodata botezul unui mormant nu poate fi unul si
acelasi cu botezul unui prunc viu! Iar referitor la pruncii avortati
botezul lor e chiar un paradox: incercarea de a sfinti o crima. Avortul
este de fapt ucidere, caci stiinta a dovedit existenta unei fiinte vii
imediat dupa momentul fecundatiei, iar Sfantul Vasile cel Mare a spus:
“Femeile care-si omoara copilul in pantece prin mestesugire se supun
canonisirii ucigasilor” (canonul 2). Deci se cuvine ca atat femeia care a
savarsit pacatul, cat si sotul sau sa-si marturiseasca pacatele,
ascultand sfaturile duhovnicului.
—Copii epileptici sunt cei carora nu li s-au citit la Botez rugăciunile de exorcizare (lepădările)
Bineinteles ca nu, deoarece efectul Botezului nu este conditionat de
citirea sau necitirea exorcismelor. Se stie ca un botez savarsit in
graba, prin rostirea doar a formulei botezului, este valabil la fel ca
un botez la care s-a oficiat toata slujba. Insa si citirea exorcismelor
isi are rostul ei : inlaturarea celui rau. Din acest motiv recitirea
exorcismelor pentru copilul epileptic mai poate fi ingaduita; repetarea
Botezului insa nu. Insa si aceasta repetare a exorcismelor pune multe
semne de intrebare, deoarece impotriva celui rau avem alte slujbe
(exemplu Molitvele Sfantului Vasile cel Mare ).
—Dacă se botează mai mulți prunci la aceeași slujbă a Botezului, doar primul este cel botezat deplin?
Categoric nu. Puterea sfintitoare a apei ramane aceeasi pentru toate
persoanele care s-ar cufunda in ea. Ea ramane apa sfintita chiar si
dupa savarsirea Botezului, dar pentru ca in ea s-au cufundat pruncii, nu
se consuma, ci se varsa intr-un loc curat, special amenajat numit
umivalnita. Validitatea Botezului mai multor copii in aceeasi apa este
atestata si de practica veche a Bisericii, de a boteza multimi de
catehumeni in bazine special amenajate. Ce s-ar face oare un preot care
boteaza, spre exemplu, un orfelinat intreg ?
—Botezul se face cu apă caldă sau rece?
In toata istoria crestinismului nu este mentionat nici un caz in
care s-a folosit apa calda. Crestinii de azi insa, mai ales pe timpul
iernii, dintr-o slabiciune a credintei lor si necunoasterea lucrarii
Botezului, obisnuiesc sa ceara apa calda. Desi grija lor este oarecum
justificata, totusi ea devine exagerata. Nu se cunosc cazuri de copii
care sa se fi imbolnavit in urma Botezului.
—Este bine ca mama și tatăl să participe la botezul propriului lor copil?
In toate canoanele Bisericii Ortodoxe nu se gaseste nicaieri
interdictie asupra parintilor de a participa la Botezul propriului
prunc. Raspunsul este insa urmatorul, si vom vedea si de ce: daca
botezul se face pana la a 40-a zi de la nastere, mama nu poate intra in
biserica; daca Botezul se face dupa cele 40 de zile de la nastere, mama
poate participa la slujba, insa cu conditia ca mai inainte sa i se fi
citit “Rugaciunile care se citesc dupa 40 de zile femeii care a nascut”.
In ceea ce-l priveste pe tată, el nu are nici o restrictie de a nu participa la botezul propriului copil.
In zilele noastre se neglijeaza foarte mult randuiala femeii dupa
nastere in cele legate de biserica. Exista astfel “Randuiala in ziua
intai la femeia lauza”, apoi in a 8-a zi de la nastere “Rugaciunile la
femeia lauza” si “Rugaciune la insemnarea pruncului”, iar in ziua a 40-a
slujba mai sus mentionata. De asemenea dupa randuielile canonice, in
conditii normale pruncul trebuia botezat in ziua a 7-a de la nastere
(canonul 37 al Sfantului Ioan Postitorul), sau mai tarziu (secolul al
XI-lea), cel mult in a 40-a zi. Se interzicea depasirea acestui termen.
Acest obicei, ca mama sa nu participe la Botezul pruncului sau s-a
pastrat din aceste vremuri. In vremurile actuale ele insa nu se mai
respecta si, cum am aratat mai sus, mama poate sa participe la slujba
dupa ce i s-a oficiat randuiala la 40 de zile, dar si celelalte
randuieli, nu toate deodata, ci fiecare la timpul ei.
—Ce este “Rânduiala în ziua întâi la femeia lăuză”?
Este o sfintire mica si speciala a apei, legata direct de aceasta
zi. Cineva din membrii familiei sau moasa (nu doar moasa, cum se
obisnuieste in unele locuri) vine la preot cu putina apa intr-un vas.
Preotul o sfinteste si din ea gusta lauza si se stropeste ea si pruncul.
Se mai obisnuieste ca din aceasta apa sa se toarne in baia
(scaldatoarea) pruncului. La ziua intai se face deci sfintirea apei de
catre preot , pe care o poate folosi lauza in loc de alte sfintenii
pentru ea si pentru copil. este o slujbă specială, care durează foarte
putin, 3-4 minute doar.
—Care este rânduiala în ziua a 8-a?
“Rugaciunile la femeia lauza” sunt molitve de curatire pentru mama
si celelalte femei care s-au atins de ea. Cu acest prilej preotul
stropeste casa cu apa sfintita si insemneaza pe prunc la frunte, la gura
si la inima, binecuvantandu-l. “Rugaciunea la insemnarea pruncului”
este pentru punerea numelui. Din nefericire aceasta randuiala nu se
pastreaza dect pe alocuri, mama si pruncul rezumandu-se, in cel mai
fericit caz, sa vina la biserica sa i se casca aceasta randuiala, ceea
ce este partial bine deoarece nu se stropeste casa cu apa sfintita si
mama nu are voie sa intre in biserica. Pe de alta parte, mama poate fi
inca slabita si acest efort ii poate dauna. La 8 zile, i se citesc mamei
de catre preot rugaciunile speciale. In cartea de slujbe numita
Molitfenic, este scris ca preotul trebuie sa mearga la casa lauzei si sa
citeasca aceste rugaciuni. Nu am vazut nicaieri sa se respecte aceasta
randuiala. Majoritatea femeilor care au nascut fie sar peste aceasta
molitfa de 8 zile, fie vin la biserica la 20 de zile dupa nastere cerand
sa li se citeasca “jumatate de molitfa”. Cel mai bine este sa respectam
ceea ce se spune in Molitfelnic, adica la 8 zile dupa nastere, sa
chemam preotul acasa pentru a ne citi respectivele rugaciuni.
—Cum se procedează în ziua a 40-a?
Pruncul e adus la biserica chiar de mama lui, care trebuie sa fie
insotita si de nas, prilej cu care preotul citeste doua rugaciuni pentru
curatirea mamei si trei pentru prunc, dupa care il imbisericeste,
dandu-l nasului. Dacă copilul nu a fost botezat până atunci, i se poate
face atunci această Sfântă Taină.
—Care este rostul nașului la botez?
Nasul (nasa) isi asuma raspunderea unei bune educatii spirituale pe
care o va da copilului. De aceea persoana care joaca rolul de nas
marturiseste credinta in locul pruncului. Se cuvine deci ca nasul sa fie
un crestin ortodox capabil sa asigure o buna educatie crestina pentru
copilul in locul caruia a marturisit credinta. Daca dupa Botez intervin
niste relatii reci si distante intre nasi si familia celui botezat,
aceasta e o mare greseala : intre nasi si fini, atat de cununie, cat si
de botez, exista rudenia spirituala de gradul I, intocmai ca intre
parinti si fii si apropierea sufleteasca e mai mult decat necesara.
—Este adevărat că mama nu trebuie să iasă din casă până în ziua a 40-a după naștere?
Desigur ca nu. Nicaieri in Canoanele Bisericii si nici in istoria ei
nu gasim prevederi referitoare la asa ceva. Problema insa trebuie pusa
altfel: dupa nastere femeia este slabita si se recomanda repaosul si
odihna chiar la pat daca e cazul, si nicidecum efortul fizic. De aceea
se mai zice si ca, pana la 40 de zile, femeia care a nascut nu are voie
sa faca nici una din treburile casei. Deci problema se pune mai mult din
punct de vedere medical si nu religios.
—Ce trebuie să facă femeia care a născut pruncul mort?
Trebuie sa mearga la biserica pentru ca preotul sa-i citesca
rugaciunile corespunzatoare, in pridvorul bisericii, dupa care poate
intra in biserica. De asemenea trebuie sa-si marturiseasca si acest
pacat la Spovedanie, deoarece se socoteste a se fi intamplat asa din
cauza pacatelor parintilor.
—Este adevărat că, în caz de urgență, oricine poate boteza?
Surprinzator, raspunsul este da. Oricine care este la randul sau
botezat, deci este crestin ortodox, poate boteza pruncul muribund. Daca
timpul ingaduie este de preferinta ca cel care boteaza sa fie un crestin
cu o viata mai imbunatatita si sa fie barbat. Daca nu, chiar si
parintii copilului il pot boteza. Important e ca cel care boteaza sa
rosteasca formula Botezului : “Se boteaza robul ( roaba ) lui Dumnezeu …
in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh”. Daca nu exista
conditii de afundare a pruncului, se poate boteza si prin stropire in
chipul crucii. Iar daca pruncul traieste, părintii trebuie să-i spună
preotului ce a facut, si-i face Taina Botezului.
—Se fac botezuri în post?
Fireste ca da. Cum s-ar putea ca un copil sa moara nebotezat din
cauza ca este post ? Botezul se poate savarsi in orice zi din an. Slujba
Botezului nu are nici o legatura cu postul. Discutabila este insa
petrecerea care se obisnuieste a se face in ziua botezului, aceasta
intr-adevar neputandu-se face in post.
— Ce este crâşma? Ce se face cu ea?
Crasma este o panza alba pe care nasa o tine pe maini pentru a primi
de la preot copilul, dupa ce este cufundat in cristelnita. Ea
simbolizeaza curatia sufletului pruncului celui nou botezat. Nasa
infasoara copilul mai intai cu aceasta crasma, dupa ce i se face
copilului si Taina Mirungerii. Copilul va ramane infasurat in aceasta
panza pana a doua zi cand i se face baie.
— Cat timp sta infasurat in crasma copilul?
Copilul va ramane infasurat in aceasta panza pana a doua zi cand i se face baie.
—La Botez, nașul (nașa) trebuie șa se înfășoare cu crâșma (pânza albă a copiului?)
Nu, acesta este un obicei babesc si trebuie inlaturat.
—După ce s-a născut copilul, ca să fie ferit de rău până la
botez, să i se pună sub pătuţ o mătură şi un săpun sau să i se lege
usturoi la gât.
Dacă diavolul ar fugi de mătură şi de săpun, n-ar mai fi nevoie de
post şi rugăciune, de biserici şi de slujbe religioase. Ne-am lega
fiecare câte o mătură şi un usturoi de gât, un săpun în buzunar şi gata,
ar fugi toţi dracii, n-am mai avea ispite. Dar nu e aşa! Iisus spunea:
“Acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune şi cu post”
(Matei 17;21).
—Copilul când se naşte este deja cu şapte păcate.
De ce şapte şi nu nouă, de ce nouă şi nu două, ca în jocul cu
portocalele? Noi ştim că ne naştem doar cu păcatul lui Adam –
NEASCULTAREA – datorită căruia vom şi muri trupeşte. Întrebat despre
copilul născut orb Iisus a spus: “Nici el n-a păcătuit, nici părinţii
lui, ci s-a născut aşa ca să se arate prin el slava lui Dumnezeu” (Ioan
9;3).
—Dacă moaşa nu este curată la botez, copilul trebuie dus la vrăjitoare.
Nu poţi şti de la naştere cum va fi moaşa la botez. Şi apoi, ce să
căutăm la vrăjitoare, când în Vechiul Testament vrăjitoarele erau
omorâte cu pietre: “Pe vrăjitori să nu-i lăsaţi să trăiască!” (Exod
22;18) şi tot acolo Dumnezeu prin proorocul Isaia ne ceartă: “Ce caută
poporul meu la ghicitori, vrăjitori, descântători şi să vorbească cu
morţii, nu se cade oare să alerge la Dumnezeul său?” (Isaia 8;19).
—Femeia gravida nu are voie să intre în Biserică.
Nu este adevărat.
Iisus a oprit să intre în Templu (respectiv în Biserica de astăzi)
pe cel care este neîmpăcat cu aproapele sau. “Dacă îţi vei aduce darul
tău în altar şi acolo îţi vei aduce aminte că fratele tău are ceva
împotriva ta, Iasă darul tău acolo înaintea altarului şi mergi întâi şi
împacă-te cu fratele tău şi apoi venind, adu darul tău” (Matei 5;23-24).
O femeie gravidă înseamnă binecuvântarea lui Dumnezeu peste ea şi peste
familia ei şi tocmai acum are ea mai mare nevoie sa intre în Biserică
atât pentru ea cât şi pentru “darul lui Dumnezeu” ce-l poarta în
pântece. Oare Fecioara Maria după Buna Vestire nu a mai mers la
rugăciune? Ba da!
—Nu este bine să-i cumperi copilului haine înainte de a se naşte.
Este o superstiţie şi se spunea aşa fiindcă nu se putea şti ce va fi copilul: parte bărbătească sau parte femeiască.
—Femeia gravida să nu se uite la pisică deoarece va naşte copilul păros.
Zicala românească “Ce semeni aceea răsare” este adevărată. După ce
ai semănat poţi da cu orice, nu va ieşi din grâu secară sau invers.
Starea sufletească a femeii se va întipări în sufletul noului născut.
Fiţi buni şi veţi avea copii buni!
—Să nu-i tai copilului unghiile când este mic pentru că apoi când se va face mare va fi hoţ.
Dacă nu tăiem unghiile copilului când este mic, s-ar putea să se
zgârie pe faţă, se poate lovi cu unghiile în ochi, şi atunci vom regreta
faptul că plecăm urechea la învăţăturile greşite ale unora. Obiceiurile
nu se moştenesc, ci se învaţă, Iisus spunea că sluga va face ce vede
stăpânul făcând, iar copilul va face ce fac părinţii. Sunt şi alte cauze
care duc la îndeletniciri rele, dar feriţi copiii de ele. Trupeşte,
spălaţi-i, tăiaţi-le unghiile şi nu se va întâmpla nimic rău, ba din
contră vor fi mai sănătoşi. Cel mai mult contează dacă-i creştem în
credinţa ortodoxă, dacă îi împărtăşim la fiecare 40 de zile până la 7
ani, iar după vârsta de 7 ani, spovedanie şi împărtăşanie cel puţin de
patru ori pe an. Duminica să meargă la biserică, să postească măcar
miercurea şi vinerea, să se roage în fiecare dimineaţă şi seară, să-i
ferim de televizor.
—Când copilul este mic şi este bolnav, pentru a se vindeca
trebuie vândut pe geam şi să-i pună alt nume pentru a nu-l recunoaşte
bolile; dacă nu este răscumpărat pe lumea cealaltă nu mai este al
părinţilor.
Acest obicei nu numai că nu are nici un fel de legătură cu Sfânta Tradiţie Ortodoxă, dar ne şi intrigă prin aceste poveşti.
—Să nu speli lenjeria copilului după asfinţit că este păcat.
Într-adevăr există un verset în Biblie care spune aşa: “Trebuie să
fac, până ce este ziuă, lucrările celui ce M-a trimis pe Mine; căci vine
noaptea, când nimeni nu poate sa lucreze” (loan 9;4), însă aceste
cuvinte se referă la viaţă şi moarte, la lucrarea spre mântuirea
sufletului pe care trebuie să o facă fiecare credincios cât timp este
viu. Copilul trebuie ţinut curat, deci nu contează la ce oră din zi îi
spală măicuţa lui lenjeria (doar să nu fie cruce roşie în calendar).
Contează doar, daca începând cu vârsta de 7 ani, mama lui îl duce la
spovedanie şi împărtăşanie cel puţin în cele 4 posturi mari ale anului
pentru a-i spăla astfel “cămaşa sufletului”.
—Ce se face cu părul pe care îl tunde preotul de la noul botezat?
Aceasta este scrisă în carte (Molitfelnic) la rânduiala slujbei
Botezului: părul tuns de la copilul nou botezat se pune in cristelniţă
(vasul în care s-a făcut Botezul).
— Cate lumanari trebuie sa aiba nasii la botez?
O singura lumanare pentru fiecare copil botezat.
— Ce trebuie sa duca nasii la biserica pentru botez?
Lumanarea, crasma, faşa, un prosop şi un săpun, iar in unele locuri şi putin ulei.
- Ce trebuie sa duca parintii la biserica pentru botez
Părinții trebuie să vină cu copilul și cu certificatul său de naștere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu