BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
CUVÂNT
CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI
DESPRE
TAINA
MIRUNGERII
Motto:
„Să nu întristaţi Duhul cel Sfânt al lui Dumnezeu întru Care aţi
fost
pecetluiţi în ziua răscumpărării“ (Efeseni 4:30).
Preot
Ioan
Iubiţi credincioşi,
Ungerea
cu Sfântul şi Marele Mir este
Taina care se
săvârşeşte după Botez şi constă în ungerea părţilor trupului celui
botezat
cu mir sfinţit prin pronunţarea cuvintelor: „Pecetea darului
Sfântului
Duh“. Astfel se transmite darul Sfântului Duh pentru întărirea şi
dezvoltarea puterilor
duhovniceşti prin care cel miruns va câştiga
viaţa
veşnică.
Ungerea
cu Sfântul Mir se făcea în vremea Vechiul
Testament
asupra
cortului, preoţilor şi împăraţilor. Dumnezeu i-a poruncit lui
Moise să facă Sfântul Mir din următoarele flori: smirnă aleasă, scorţişoară
mirositoare, trestie
mirositoare, casie şi untdelemn (de măsline) „şi cu acest
Sfânt
Mir a poruncit să ungă cortul, sicriul legii, pe Aaron şi pe
fiii lui“
(Ieşirea 30: 23-30). Cu
Sfântul Mir preotul Samuel a uns pe David (1Regi
16:13), Preotul
Ţadoc a uns pe Solomon
(3 Regi 1:39), Sfântului Ilie
Dumnezeu
i-a poruncit să-l ungă pe Hazael, împărat
al Asiriei, pe Iehu
împărat peste Israel şi pe
Elisei ca prooroc în locul lui (3
Regi 19:15-
16). Cei
care sunt unşi cu Sfântul Mir se numesc „rod
ales“, „preoţie
împărătească“, „neam sfânt“ (1Petru 2:9), „împăraţi şi preoţi“
(Apocalipsa
1:6-5-10). Prin această ungere cu Sfântul Mir
cei unşi primeau
Sfântul Duh.
Ungerea
cu Sfântul şi
Marele Mir se face fiecărui
creştin
imediat după
Taina
Sfântului Botez. După iertarea păcatelor prin Sfântul Botez, creştinul
primeşte această Sfântă Taină - „arvuna
Duhului în inimile noastre“ (2
Corinteni
1:21-22) - ca întărit în lupta cu răul şi condus în viaţa sa de Duhul
Sfânt, să atingă sfinţenia pe cât posibil, dispoziţia
creştină şi prin aceasta
mântuirea.
Taina Mirungerii este
instituită de Iisus Hristos care a făgăduit că va
da urmaşilor Săi pe Duhul Sfânt: „Cel
ce crede în Mine, precum a zis
Scriptura:
râuri de apă vie vor curge din
pântecele lui“ (Ioan 7: 38-39,
Isaia
12: 3, Ioil 3:18). Iar aceasta a zis-o despre Duhul pe Care aveau să-L
primească acei ce cred în El: „Dar
Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care-L va
trimite Tatăl în numele Meu, Acela vă va
învăţa toate şi vă va aduce aminte
de toate cele ce v-am
spus Eu“ (Ioan 14:16). „Şi
mi-am adus aminte“
spune Sfântul Petru
de cuvântul Domnului, când zicea: „Ioan a botezat cu
apă, voi însă vă veţi boteza cu Duhul Sfânt“ (Faptele
Apostolilor 11:16).
Într-adevăr, în ziua Cincizecimii Apostolii au primit Duhul Sfânt (Faptele
Apostolilor
2:1-4) şi au început a transmite creştinilor Darurile lui
Dumnezeu .
La început Sfinţii Apostoli transmiteau Darurile Sfântului Duh prin
punerea mâinilor, după cum scrie în Biblie: Sfinţii
Apostoli Petru şi Ioan
au pus mâinile asupra
samarinenilor botezaţi de diaconul Filip „Şi ei au
primit
Duhul Sfânt“ (Faptele Apostolilor 8:12-18). Simon Magul, văzând
că prin punerea mâinilor Sfinţilor
Apostoli se transmite Duhul Sfânt „a
vrut
cu bani să cumpere de la
Apostoli această putere“ (Faptele
Apostolilor
8:18-19). Se vede aceasta şi
din istoria ucenicilor Sfântului Ioan
Botezătorul, care: „S-au botezat în numele Domnului Iisus. Şi punânduşi
Pavel
mâinile peste ei, Duhul Sfânt a venit asupra lor şi vorbeau în
limbi
şi prooroceau“ (Faptele
Apostolilor 19:1-6). Când numărul
creştinilor s-a înmulţit,
Sfinţii Apostoli pentru a transmite tuturor Harul
Sfântului Duh, au
înlocuit punerea mâinilor prin UNGEREA CU
SFÂNTUL
ŞI MARELE MIR.
Sfântul Mir era sfinţit de ei şi de urmaşii lor direcţi - episcopii, iar
preoţii săvârşeau ungerea asupra celor botezaţi.
Faptul că ungerea cu
Sfântul Mir a
înlocuit punerea mâinilor se vede din următoarele
cuvinte:
„Voi
ungere aveţi de la Cel Sfânt şi ştiţi toate. Cât despre voi, ungerea
care
aţi luat-o de la El, rămâne
întru voi şi n-aveţi trebuinţă ca să vă
înveţe cineva, ci precum ungerea Lui vă învaţă despre toate, şi
adevărat este şi nu este minciună, rămâneţi întru El, aşa cum
v-a
învăţat“ (1Ioan 2:20-27); „Iar
cel ce ne întăreşte pe noi împreună cu
voi
în
Hristos şi ne-a uns pe noi
este Dumnezeu, care ne-a şi
pecetluit pe
noi
şi a dat arvuna Duhului în inimile
noastre“ (2 Corinteni 1:21-22).
Ungerea cu Sfântul
Mir se săvârşea în ziua Botezului şi îndată după Botez:
„Să nu întristaţi Duhul
cel Sfânt al lui Dumnezeu, întru care aţi
fost
pecetluiţi pentru ziua răscumpărării“ (Efeseni
4:30), căci ziua ispăşirii
pentru orice creştin este ziua izbăvirii
de păcat, blestem şi
moarte, adică
ziua Botezului.
Mirungerea este însoţită de cuvintele: „Pecetea Harului
Duhului Sfânt“ care
sunt luate din 2 Corinteni 1:21-22, Efeseni 4:30: „Iar
Petru a zis către ei: Pocăiţi-vă şi să se boteze fiecare dintre voi în numele lui
Iisus Hristos spre
iertarea păcatelor voastre, şi veţi primi darul Duhului
Sfânt“. Faptul
că apostolii săvârşeau ungerea în mod vizibil nu poate fi
îndoială, căci în vechime darurile
Sfântului Duh se transmiteau prin
ungerea cu Sfântul
Mir (Ieşirea 30:23-33). Şi Apostolii au primit poruncă
de la Iisus Hristos
ca pe cei bolnavi să-i ungă cu untdelemn (Iacov 5:14).
Deci Iisus Hristos
n-a înlăturat vechiul mijloc de transmitere a darului
Sfântului Duh.
Dreptul de a săvârşi ungerea cu Sfântul Mir îl aveau la
început numai Sfinţii Apostoli, ceea ce se vede din istoria botezării
samarinenilor pe care
i-a botezat diaconul Filip, iar pentru punerea
mâinilor asupra lor
au fost trimişi Sfinţii Apostoli Petru şi
Ioan (Faptele
Apostolilor
8:5-17). Sfinţii Apostoli au transmis
această putere prin punerea
mâinilor, urmaşilor lor, EPISCOPILOR, care singuri pregătind şi sfinţind
mirul, dau dreptul PREOŢILOR peste care şi-au pus mâinile, să
săvârşească ungerea cu Sfântul Mir.
Mirungerea trebuie să se facă imediat după botez. Despre necesitatea
primirii Tainei
Mirungerii de către creştini mărturisesc Sfinţii Părinţi ai
Bisericii în Sinodul
al doilea şi al cincilea Ecumenic.
Dionisie
Areopagitul nota: „Este şi un alt act preoţesc egal cu
împărtăşirea, pe care învăţătorii noştri (Apostolii)
îl numesc Taina
Mirului.
Această ungere săvârşită cu mir transmite celui ce s-a
învrednicit
de Sfânta Taină a Renaşterii (a Botezului), vărsarea
Duhului
începător de Dumnezeu“.
Tertulian
zicea: „Ieşind din cristelniţă ne ungem cu ungere
binecuvântată, după vechea rânduială, cum ne ungem la preoţie
cu unt
din
corn“.
Sfântul
Ciprian zicea: „Cel botezat trebuie să fie
uns cu Sfântul
Mir
pentru ca să poată deveni unsul lui Dumnezeu şi să aibă darul lui
Iisus
Hristos...“ Numai atunci pot ei să se
sfinţească şi să se facă pe deplin
fiii lui Dumnezeu,
când se va naşte cineva din APĂ (Botez) şi
din DUH
(Mirungere) va
putea intra în împărăţia lui Dumnezeu (Ioan 3:5).
Sfântul
Chiril al Ierusalimului descrie cum se săvârşea Mirungerea
în primele veacuri.
Cu Sfântul Mir se ungeau: fruntea, urechile, nările,
obrajii, pieptul,
spatele, mâinile şi picioarele. Acela care nu
are asupra sa
pecetea dumnezeiască a ungerii cu Sfântul Mir, nu este creştin şi nici urmaş
al vieţii veşnice, căci este lipsit de comunicarea cu Sfântul Duh, fără darul
căruia nimeni nu se mântuieşte: „Voi
însă nu urmaţi trupului, ci duhului,
dacă duhul lui Dumnezeu locuieşte
în voi. Iar dacă cineva nu are Duhul
lui
Hristos, acela nu este al Lui“ (Romani 8:9).
COMBATEREA
OBIECŢIILOR CULTELOR RELIGIOASE
1. Nu
trebuie nicio Mirungere fiindcă Sfântul
Duh se transmite prin
Botez:
„Cel ce se naşte din Duh, Duh este“
(Ioan 3:6). „Ne-am spălat,
ne-am
sfinţit şi
ne-am îndreptat în numele Domnului Iisus Hristos şi în
Duhul
Dumnezeului nostru“ (1 Corinteni 6:11).
Prin Botez, momentan,
se transmite darul Sfântului Duh, pentru
dezvoltarea
duhovnicească a omului şi iertarea păcatelor lui, iar prin
Ungerea cu Sfântul
Mir se transmit darurile Sfântului Duh, care sălăşluiesc
în om totdeauna şi se dau pentru întărirea
şi dezvoltarea puterilor lui
sufleteşti în cursul întregii lui vieţi.
De aceea, BOTEZUL şi
MIRUNGEREA
sunt două taine deosebite. Această deosebire o fac şi
Sfinţii Apostoli. Spre exemplu Sfântul Apostol Petru, în ziua
Cincizecimii a
zis: „Pocăiţi-vă şi să se boteze fiecare din
voi în numele lui Iisus Hristos
pentru
iertarea păcatelor şi veţi primi darul
Sfântului Duh“ (Faptele
Apostolilor
2:38). Nu a spus Sfântul Petru: „Pentru iertarea păcatelor şi
primirea
darului Sfântului Duh“ ci a spus: „Pentru
iertarea păcatelor
şi
veţi primi darul Sfântului Duh“ - arătând că iertarea păcatelor este un
lucru, iar primirea
darului Sfântului Duh este cu totul altceva. Această
deosebire se vede şi mai clar din istoria botezului samarinenilor. După ce au
fost botezaţi de Diaconul Filip, apostolii au trimis pe Petru şi Ioan: „Care,
coborând,
s-au rugat pentru ei, ca să primească Duhul Sfânt. Căci nu
se
pogorâse încă peste nici unul dintre
ei, şi erau numai botezaţi în
numele
Domnului Iisus Hristos. Atunci îşi
puneau mâinile peste ei şi ei
luau
Duhul Sfânt“ (Faptele Apostolilor 8:15-17). Şi Simon Magul
înţeles că între Botez şi punerea mâinilor (Mirungerea) este o deosebire, a
vrut să
cumpere cu bani de la
Sfinţii Apostoli această putere.
Ucenicii Sfântului
Ioan Botezătorul au fost botezaţi,
dar au primit darul Sfântului „Punânduşi
Pavel
mâinile peste ei, Duhul Sfânt a venit asupra lor şi vorbeau în
limbi
şi prooroceau“ (Faptele Apostolilor 19:6). În
epistola către evrei
Sfântul Apostol Pavel
deosebeşte Botezul de punerea mâinilor şi
spune că
aşa cum prin botez omul se luminează duhovniceşte, tot astfel, prin punerea
mâinilor se face părtaş al Duhului Sfânt (Evrei
6:1-6).
Deci,
Botezul este o Taină, iar Mirungerea
este altă Taină.
2. Nu
trebuie nici punerea mâinilor, nici mirungerea; cine are credinţă
în
Dumnezeu, acela are şi pe Sfântul Duh, după cum mărturisesc şi
faptele
lui bune. Corneliu a primit, spre exemplu, pe Sfântul Duh
înainte
de Botez (Faptele Apostolilor 10:44-48).
Credinţa şi faptele bune nu sălăşluiesc în noi darul
Sfântului Duh.
Credinţa şi faptele bune ne dau
dreptul la primirea Darului Sfântului Duh.
Darul Sfântului Duh
ni se transmite prin Taina Mirungerii: Samarinenii şi
ucenicii Sfântului
Ioan Botezătorul au primit Sfântul Duh numai după ce
Sfinţii Apostoli şi-au pus mâinile pe ei. În
ceea ce priveşte pe Corneliu
trebuie să observăm următoarele: Darul Sfântului Duh se primeşte în mod
obişnuit prin Sfintele Taine. Dar Dumnezeu, după voia Sa, în cazuri
excepţionale poate da aleşilor
săi Darul Sfântului Duh pe o cale
neobişnuită: „La Dumnezeu toate sunt
cu putinţă!“ (Marcu
10:27).
Primirea Sfântului
Duh de Corneliu a fost o minune specială care
se
confirmă prin faptul că imediat
după aceea Corneliu a început a vorbi în
alte limbi (Faptele
Apostolilor 10:46). Acesta a fost pentru Sfântul Apostol
Petru şi pentru credincioşii
iudei un semn că Dumnezeu primeşte în sânul
Bisericii sale şi pe păgâni.
3. Noi
recunoaştem şi săvârşim asupra celor botezaţi şi punerea
mâinilor,
dar negăm Mirungerea, fiindcă nu se vorbeşte
nicăieri despre
ea
în Biblie - spun stundo-baptiştii.
La început Sfinţii Apostoli pogorau asupra celor botezaţi darurile
Sfântului Duh prin
punerea mâinilor, dar din cauza marelui număr de
botezaţi, ei au înlocuit-o prin ungerea cu Sfântul Mir. Cu
privire la
aceasta
avem mărturii nu numai în cărţile Sfinţilor Părinţi şi învăţători
bisericeşti, dar şi în Biblie: „Voi
aveţi ungere de la Cel Sfânt şi ştiţi
toate...
Ungerea care aţi primit-o de la El,
petrece în voi...“ (1Ioan 2:20-
27); „Cel
ce ne-a uns pe noi este Dumnezeu, care ne-a şi
pecetluit şi a
dat
arvuna Duhului în inimile noastre“ (2 Corinteni 1:21-22). Aici,
prin ungere înţelegem acea acţiune
care, la fel ca şi punerea mâinilor, ne
transmite darurile
Sfântului Duh, ne învaţă şi ne întăreşte în credinţă. Însuşi
cuvântul Hristos
înseamnă uns, iar numele de creştin
înseamnă omul care a
primit ungerea în
numele lui Iisus Hristos.
CONCLUZII:
1.
Ungerea cu Sfântul Mir se făcea
potrivit Vechiul Testament
asupra
cortului, împăraţilor şi preoţilor (Ieşirea 30:23-33,
Levitic 8:12,
1Regi
16:13, 3Regi 1:39) cu care numiri se numesc toţi creştinii
care sunt
unşi cu Sfântul Mir (1Petru 2:9, Apocalipsa 1:6,
5:10).
2.
Taina Mirungerii este aşezată de Iisus Hristos, care a făgăduit
că va da urmaşilor
săi pe Duhul Sfânt (Ioan 7:38-39, 14:26,
Faptele
Apostolilor
11:16, 2:1-4).
3.
Taina Mirungerii este o Taină deosebită de cea a Botezului. La
început
Apostolii transmiteau darurile Sfântului Duh prin punerea
mâinilor
(Faptele Apostolilor 2:38, 8:12-18, Evrei 6:1-6), iar mai pe
urmă
prin
ungerea cu Sfântul Mir (1 Ioan 2:20-27, 2 Corinteni
1:21-22, Efeseni
4:30).
4.
Cine nu a primit Ungerea cu Sfântul Mir, nu s-a unit cu Iisus
Hristos,
nu este al Lui nu este creştin (Romani
8:9).
Ce
este Sfânta Taină a Mirungerii?
Aceasta
este Sfânta Taină prin care persoana
botezată primeşte
darurile
Sfântului Duh, putere, înţelepciune
şi alte daruri care o ajută
să păstreze dreapta credinţă şi să ducă o viaţă sfântă.
Cum
se săvârşeşte această Sfântă Taină la persoanele
botezate?
Preotul unge fiecare
parte a trupului persoanei botezate cu Sfântul şi
Marele Mir, pronunţând cuvintele: „Pecetea darului Sfântului
Duh.
Amin“.
De
unde sunt luate aceste cuvinte?
Aceste cuvinte sunt
luate de la Sfântul Apostol Pavel, care a spus: „Iar
Cel
ce ne întăreşte pe noi împreună cu
voi, în Hristos, şi ne-a uns pe
noi,
este Dumnezeu, Care ne-a şi
pecetluit pe noi şi a dat arvuna
Duhului
în inimile noastre“ (2 Corinteni 1:21-22).
De
ce se unge mai întâi fruntea?
Pentru a se sfinţi cugetul şi pentru a cugeta la
Dumnezeu şi la legea Sa.
De
ce pieptul?
Pentru a sfinţi inima şi pentru a-L iubi pe
Dumnezeu.
De
ce ochii?
Pentru a-i sfinţi spre a vedea bunătatea
lui Dumnezeu din fiecare
făptură.
De
ce urechile?
Pentru a le sfinţi spre a asculta cuvintele lui Dumnezeu.
De
ce obrazul?
Pentru a se sfinţi şi a exprima bucuria pentru
tot binele ce i s-a făcut şi
ruşinea pentru păcat.
De
ce gura?
Pentru a o sfinţi spre a putea slăvi
pe Domnul Dumnezeu şi să grăiască
totdeauna adevărul şi binele.
De
ce mâinile?
Pentru a le sfinţi spre a săvârşi fapte bune şi
drepte înaintea lui
Dumnezeu.
De
ce picioarele?
Pentru a le sfinţi spre a merge pe calea creştină cea dreaptă, cale care
duce la Împărăţia lui Dumnezeu.
Cum
am putea numi toate aceste lucruri pe scurt?
Le-am putea numi sfinţirea întregului om, a sufletului şi a
trupului, spre
a fi sfânt, aşa cum este Dumnezeu.
Este
drept să se săvârşească Sfânta Taină a
Mirungerii îndată
după Sfântul Botez?
Este drept, aşa după cum spune Sfânta
Scriptură şi Sfânta Tradiţie.
Pentru că Botezul cu apă înseamnă curăţire, iar Mirungerea
înseamnă
sfinţirea prin Sfântul Duh. Botezul şi
Mirungerea nu pot fi despărţite una de
cealaltă.
(Sfântul
Nicolae Velimirovici,Credinţa
Sfinţilor,
Catehismul Bisericii
Ortodoxe,
Editura Biserica Ortodoxă,
Bucureşti, 2004).
BIBLIOGRAFIE: Biblia,
E.I.B.M.,Bucureşti, 1994; Preot Igor
Macovei, Călăuza misionarului
ortodox.