BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
41.
Ce înseamnă «Apostol»?
Cuvântul «Apostol»
înseamnă «trimis». El priveşte
în primul
rând pe cei
doisprezece Apostoli, care au fost trimişi la
propovăduire
de însuşi Domnul nostru Iisus Hristos. Acestia sunt: Petru, Andrei,
Iacob,
Ioan, Toma, Bartolomeu, Matei, Iacob al lui Alfeu, Filip,
Iuda
fratele lui Iacob, Simon Zilotul şi
Iuda Iscarioteanul (Faptele
Apostolilor
1:13). Acesta din urmă,
după trădarea şi moartea
Mântuitorului a fost
înlocuit cu Matia (Fapte 1:16, 19; I, 23-26).
«Apostol», în
înţelesul plin al cuvântului este şi
Sfântul Pavel, chemat
şaptezeci,
a căror misiune e descrisă pe larg la Sf. Evanghelist
Luca
(10:1-24),
apoi cei trecuţi de Sfântul Apostol Pavel în lista celor
învredniciţi de darurile duhovniceşti (1
Corinteni 12:28), cei notaţi în
Scrierile Părinţilor Apostolici şi,
în înţeles mai mai larg, mulţi
din cei
care, mai târziu, au
contribuit la creştinarea popoarelor păgâne.
42.
Avem dovezi din Sfânta Scriptură despre
insuflarea
dumnezeiască a cărţilor Vechiului şi
Noului Testament?
Avem dovezi limpezi
despre insuflarea dumnezeiască a Sfintei
Scripturi. (Vezi:
Despre V. T. Ieşirea 4:12; II Împăraţi 23:2; Isaia 6:
1-8,
8:1 ; Avacum 2:2 şi altele).
Iisus Hristos numeşte Vechiul
Testament cuvântul
lui Dumnezeu (Marcu 7:13). El e descoperirea
neamurilor (Luca
2:32; Evrei 1:1-2). El descoperă pe Dumnezeu.
(Matei
11:27; Ioan 17:6-8; I Ioan 5:20). Evanghelia e revelaţia lui
Dumnezeu (1
Corinteni 2:9-10, 11:25; 15:3 ; Galateni 1:11-12;
Efeseni
1:17).
Astfe l, Sfântul
Apostol Pavel ne învaţă că «Toată Scriptura
este
de Dumnezeu insuflată şi de folos spre învăţătură, spre
mustrare,
spre îndreptare, spre înţelepţirea cea spre dreptate»
(2
Timotei 3:16). Sfântul Apostol Petru ne arată, la
rându-i, ca «nu
prin
voia oamenilor s-a făcut cândva proorocie,
ci purtându-se de
Duhul
Sfânt au grăit oamenii cei sfinţi ai lui Dumnezeu» (2 Petru
1:21). Insuflarea
dă Sfintei Scripturi autoritate dumnezeiască. Este
ceea ce întăreşte Mântuitorul când zice despre Legea Vechiului
Testament: «Amin
zic vouă: până ce va trece cerul şi pământul, o
iotă sau o cirtă nu vă trece din Lege, până ce
vor fi toate» (Matei
5:18). Cărţile Noului Testament s-au bucurat de darul Duhului Sfânt
25
pe care l-au primit
autorii lor, adică Sfinţii Apostoli şi Ucenicii lor. În
clipa arătării către Apostoli, după înviere, Mântuitorul le
spune:
«Luaţi Duh Sfânt» (Ioan 20:22), iar
în momentul despărţirii de
aceiaşi Apostoli, El le porunceşte:
«Mergând, învăţaţi toate
neamurile,
botezându-i în numele Tatălui şi al Fiului şi al
Sfântului
Duh» (Matei 28:19); «Ca nu voi sunteţi cei ce grăiţi, ci
Duhul
Tatălui vostru este carele grăieşte întru voi» (Matei 10:20);
«Mângăietorul, Duhul cel Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl întru
numele
Meu, acela va va învăţa pe voi toate şi va aduce aminte
toate
cele ce am grăit» (Ioan
14:26).
43.
Avem şi alte dovezi despre
însuflarea Sfintei Scripturi?
Avem dovezile păstrate de Sfânta Tradiţie.
În adevăr, mulţi
Părinţi şi Scriitori bisericeşti
dau mărturie despre insuflarea Sfintei
Scripturi. Astfel,
Sfântul Irineu spune că Scriptura e desăvârşită
fiindcă e insuflată de Cuvântul şi de Duhul lui Dumnezeu, Gura
Domnului, Duhului Sfânt,
a rostit cuprinsul Sfintei Scripturi, declară
şi
Clement Alexandrinul.
44.
Ce este însuflarea dumnezeiască?
Insuflarea
dumnezeiască este lucrarea lui Dumnezeu care pune
în mişcare priceperea şi
voinţa scriitorului, după măsura şi puterea de
întelegere a omului,
prin care se face însuflarea, Atenagora spune ca
Duhul Sfânt se serveşte de Gura Proorocilor ca de un organ, aşa cum
flautistul suflă într-un flaut. Sfântul Ipolit lamureşte că Proorocii
vorbeau numai puşi în mişcare de Cuvântul (Logosul), care se unea cu
ei şi care, asemenea obiectului cu care se atinge chitara, îi făcea să
vestească lucrurile voite de Dumnezeu. Insuflarea ne-o arătă limpede
Sfântul Teofil al
Antiohiei, în lămurirea pe care o dă în această
privinţă: «Profeţii care istorisesc facerea
lumii n-au fost de faţă
atunci,
dar era de fata intelepciunea lui Dumnezeu, cea care era in
El si
Cuvantul cel Sfânt al Său,
care e veşnic, ca El». Acest
Cuvânt
fiind Duhul lui
Dumnezeu, începutul, înţelepciunea şi Puterea Celui
Prea înalt, a coborât
asupra Profeţilor şi, prin ei, a vorbit despre
facerea lumii şi despre toate celelalte. Cuvântul lui Dumnezeu s-a
folosit de Moise ca
de un organ. În marea Sa înţelepciune,
Dumnezeu
vorbeşte prin oameni, asemenea oamenilor, spre a se face înţeles.
26
45.
Sfânta Scriptură se
poate înţelege uşor?
Nu. Sfânta Scriptură se înţelege greu, întâi din pricina vechimii,
a mulţimii scriitorilor şi a
deosebirii de timp şi de cuprins a cărţilor ei,
apoi din pricina
felului mai presus de fire al Descoperirii ei. De altfel,
ea însăşi mărturiseşte că tălcuirea ei nu e lucru uşor.
La întrebarea pe
care Filip o pune
famenului etiopian, care citea din proorocia lui Isaia,
dacă înţelege ce citeşte,
cel întrebat răspunde: «Cum voi putea, de nu
mă va povăţui cineva?» (Faptele
Apostolilor 8:31), Sfântul Apostol
Petru scrie astfel
despre Epistolele Sfântului Apostol Pavel: «În
ele
sunt
unele lucruri anevoie de înţeles,
pe care cei neînvăţaţi şi
neîntăriţi le răstălmăcesc, ca şi pe celelalte
Scripturi, spre a lor
pierzare»
(2 Petru 3:16). Cele
176 de versete ale Psalmului 118, sunt
nu numai o laudă sinceră a Legii Domnului, ci şi o
rugăciune
neîntreruptă, pentru dobândirea adevăratei
ei înţelegeri.
Sfinţii Părinţi şi Scriitori bisericeşti
au arătat, în repetate rânduri
greutăţile întâmpinate pentru înţelegerea
Sfintei Scripturi. Origen
spune că înţelesul Scripturii nu se descoperă de la început cititorilor,
mai ales celor
necunoscători în lucrurile dumnezeeşti,
sau care sunt
necredincioşi ori nevrednici. Nu e de mirare, zice el, fiindcă înţelesul
Scripturii e un lucru
supraomenesc. Puţinătatea înţelegerii noastre nu
poate pătrunde strălucirea dogmelor. Aceasta e una din cauzele
principale ale căderii în erezie. Fericitul Augustin ne recomandă ca
părţile neînţelese din Scriptură să le apropiem de altele, care sunt
limpezi, spre a le pătrunde unele prin altele. Sfântul Ioan Damaschin
ne îndeamnă ca: «dacă citim
odată, de două ori, şi nu înţelegem ce
citim,
să nu ne trandavim, ci să stăruim, să medităm, sa întrebăm.
Căci spune Scriptura: «întreabă pe
tatăl tău şi-ţi va vesti şi pe
bătrânii tăi şi-ţi vor spune» (Deuteronom
32:7). Cunoştinţa nu este
a
tuturor».
46.
Cum trebuie talmăcită sau înţeleasă Sfânta Scriptură?
Sfânta Scriptură cuprinde trei înţelesuri:
1. înţelesul după literă, obştesc, sau istoric:
2. înţelesul mai înaintat sau sufletesc;
3. înţelesul duhovnicesc.
Origen, care e
izvoditorul acestor trei trepte ale tălmăcirii
Sfintei Scripturi,
susţine ca înţelesul cărţilor însuflate se împarte după,
27
cele trei feluri de
credincioşi aflători în Biserică;
cei simpli, cei
înaintaţi şi cei desăvârşiţi. Cei simpli să-şi întărească (sufletul) ca din
trupul Scripturii (numim
acest înţeles după litera, obştesc
şi istoric);
dacă însă unii au început să înainteze ceva şi pot să privească un lucru
mai pe larg, să-şi întărească (sufletul) ca din sufletul Scripturii; iar cei
care sunt desăvârşiţi şi asemenea celora despre care Apostolul zice:
«Însă noi grăim înţelepciunea întru cei desăvârşiţi; iar nu
înţelepciunea veacutui acestuia, nici a domnilor veacului acestuia
care
sunt pieritori, ci grăim înţelepciunea lui Dumnezeu întru
taină, cea ascunsă, pe
care a rânduit-o Dumnezeu mai înainte de
veci
spre slava noastră (1 Corinteni 2:6-7),
aceea sa se întărească
din
însăşi legea duhovnicească, care cuprinde umbra bunurilor
viitoare».
Acelaşi Origen declară că înţelesul duhovnicesc este cel
mai înalt şi trebuie pus înaintea celui material sau istoric. Tălcuirea
dreapta a Sfintei
Scripturi e însă aceea, care ţine seamă de toate cele
trei înţelesuri, şi le foloseşte potrivit cu ideile, perssoanele şi
faptele
biblice cum au făcut cei mai mulţi
din Sfinţii Părinţi. Sfântul Ioan
Gură de Aur zice: «Să nu citiţi literile în chip
simplu, ci să cercetaţi
ideile.
Dacă cineva se Opreşte numai asupra cuvintelor şi nu
cercetează nimic mai mult decât cele scrise, multe greşeli va
săvârşi».
47.
Ce se cere pentru tălcuirea
dreaptă a Sfintei Scripturi?
Tălcuirea dreaptă a Sfintei Scripturi cere:
1. O
viata curată şi bogată în virtuţi;
2. Cunoaşterea voii dumnezeeşti
prin studiu îndelungat şi smerit
al Descoperirii
dumnezeieşti;
3. Cunoaşterea învăţăturii Bisericii şi a
Sfintei Tradiţii.
În privinţa curăţiei vieţii, Sfântul Maxim Mărturisitorul
spune:
«Cunoştinţă întocmai a cuvintelor
Duhului se descoperă numai
celor
vrednici de Duhul, adică numai
acelora care printr-o
îndelungată cultivare a virtuţilor,
curăţindu-şi
mintea de
funinginea
patimilor, primesc cunostinţa
celor dumnezeeşti, care
se
întipăreşte şi se aşează în ei, de la prima atingere, asemenea
unei
fete într-o oglindă curată şi stravezie».
Viaţa potrivită Duhului duce la cunoaşterea
voiei dumnezeieşti
arătată în Sfânta Scriptură.
Duhul din noi recunoaşte Duhul din Sf.
28
Scriptură, cum observă Mâtuitorul însuşi:
«De va voi cineva să facă
voia
lui (Dumnezeu), va cunoaşte despre învăţătura
aceasta, dacă
de la
Dumnezeu, sau dacă de la mine grăiesc» (Ioan 7:17).
Se cuvine să citim Sfânta Scriptură cu smerenie, ca pe Cuvântul
lui Dumnezeu,
cerându-I mai înainte ajutorul ca s-o înţelegem
şi
având dorinţa caldă de a ne lumina fiinţa
prin cuprinsul ei. Atunci
când, din pricina puţinătăţii înţelegerii noastre, nu pricepem anumite
învăţături din ea, să rugăm pe preot să ne tălmăcească acele învăţături.
Cunoaşterea adâncă a învăţăturii Bisericii şi a
Tradiţiei
îmbogăţeşte duhul tălcuirii celei adevărate.
O învăţătură (temeinică)
ajută mult la înţelegerea dreaptă a Sfintei Scripturi. Lipsa
de temeinică
şi
adâncă înţelegere a Bibliei precum şi
lipsa de strânsă legătura cu
Sfânta Tradiţie, duce la eresuri şi rătăciri, aspru mustrate de însuşi
Mântuitorul, când
zice: «Vă rătăciţi, neştiind Scripturile,
nici
puterea
lui Dumnezeu» (Matei 22:2).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu