Motto:
«Căci Dumnezeu aşa a
iubit lumea, încât pe Fiul Său
Cel
Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să
aibă viaţă veşnică»
(Ioan 3:16).
Preot
Ioan
(Sinteză din învăţăturile Sfinţilor Părinţi)
Iubiţi credincioşi,
DUMNEZEU
poate fi iubit, dar nu gândit. Poate fi prins şi
apropiat prin iubire,
dar niciodată prin gândire.
Dumnezeu este
începutul, mijlocul şi sfârşitul oricărui bine. În sine, Dumnezeu este
gândire necunoscută, Cuvânt negrăit şi viaţă necuprinsă.
DUMNEZEU
este asemenea unui cerc ale cărui
margini nu
sunt
nicăieri, iar al cărui
centru este pretutindeni. Pentru aceea a
venit Hristos în lume
să cunoască şi să înţeleagă tot omul cât de mult
îl iubeşte Dumnezeu. Iisus se face ascultător
Tatălui, vindecând
propria noastră neascultare şi devine pentru noi modelul
unei ascultări
fără de care nu există mântuire.
DUMNEZEU,
nu doar că nu lasă să fim ispitiţi peste puterile
noastre,
dar ne şi ajută chiar în ispită, ne
sprijină şi ne întăreşte,
dacă noi facem ce se cuvine din partea noastră şi nu ne lipsesc
bunăvoinţa, nădejdea în El şi răbdarea.
DUMNEZEU
ne trimite darurile Sale cu o bucurie mai mare
decât
cea cu care le primim noi. Am văzut
case şi m-am gândit la
arhitect. Am văzut lumea şi am înţeles Pronia. Am văzut
corabia fără
cârmaci
scufundându-se. Am văzut oameni neisprăvind nimic fără
Dumnezeu. Am înţeles că toate există prin rânduiala Domnului. Chiar
dacă noi ne depărtăm uneori de Dumnezeu, Dumnezeu rămâne
mereu
aproape de noi.
DUMNEZEU
va avea întotdeauna ceva ce să-l
înveţe pe om,
iar
omul va avea întotdeauna ceva de învăţat de
la Dumnezeu.
Unde este înţelepciunea lui Dumnezeu, nu mai este nevoie de
înţelepciunea oamenilor. Este cu neputinţă să dobândim înţelepciunea
fără să trăim într-un mod înţelept. Înalţă-te mai mult prin viaţă, decât
prin gândire. A vorbi
despre Dumnezeu este un lucru mare, dar este un
lucru şi mai mare a te curăţi
pentru Dumnezeu.
IISUS
ne-a împăcat prin Sine atât cu
Tatăl cât şi între noi. La
Iisus poţi privi fără să încetezi să-i priveşti şi pe ceilalţi. Dumnezeu
s-a făcut purtător de trup pentru ca omul să poată deveni purtător de
duh.Totul este săvârşit de la Tatăl, prin Fiul, în Duhul Sfânt:
„Nădejdea mea este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperământul
meu
este Sfântul Duh, Treime Sfântă,
slavă Ţie!“
MÂNTUITORUL
a ales Crucea fiindcă astfel
se moare cu
mâinile
întinse. El s-a sfârşit
îmbrăţişându-ne. Crucea este poarta
tainelor. Prin linia
verticală, crucea îl arată pe Dumnezeu,
iar prin linia
orizontală se arată toată zidirea în atârnare desăvârşită de Domnul,
neavând alt suport al
existenţei, altă nădejde afară de Dumnezeu.
CRUCEA
este izvor de tămăduire, uşa tainelor, arma păcii,
veselia
sufletelor noastre. Orice faptă bună este o cruce. Calea lui
Hristos este crucea
de fiecare zi. Să nu-ţi duci
crucea târâş, adică văitându-te, oftând şi
cârtind, ci
rele, ştiute şi neştiute. Nimeni nu s-a urcat
vreodată la cer prin comoditate. Urmează-L
pe
Hristos nu numai la
înviere ci şi la cruce. Fii
totdeauna cu Dumnezeu
dacă vrei ca Dumnezeu
să fie totdeauna cu tine, sau altfel spus, caută-l pe
Dumnezeu în vreme de
pace, dacă vrei să-l găseşti
în vreme de război.
După fire, Dumnezeu este în afara tuturor lucrurilor. Dar prin
lucrările Sale este în toate. Nici un folos nu vine din lucrarea omului
fără înrâurirea de sus.
Fiecare din noi este ajutat de celălalt
în mod
providenţial.
OMUL
dinafară nu este decât o oglindă a celui dinăuntru.
Omul, corabie mică, dar acolo se află lei şi balauri, creaturi otrăvitoare
şi răutate, cărări bolnave şi prăpăstii fără fund. Dar sunt de
asemenea
şi
Dumnezeu şi îngerii, viaţa şi împărăţia, lumina şi apostolii, cetăţile
cereşti şi comorile de har. Acolo
sunt toate, este un altar.
OMUL
este coroana creaţiei. Creştinii nu se nasc creştini,
ci
devin creştini. Nimeni nu se naşte
creştin, dar oricine poate deveni
creştin. Pentru a fi un bun creştin
am pe Hristos întreg pentru
mântuirea mea,
Scriptura întreagă pentru studiul meu şi lumea
întreagă drept parohia mea. Creştinii
trăiesc în trup, dar nu după trup.
Trăiesc pe pământ, dar vieţuiesc ca în ceruri. Ei nu sunt o societate
nouă după trup, ci după spirit, căci deşi viaţa lor materială este la fel
ca a tuturor
oamenilor, ţinuta lor morală şi duhovnicească este
excepţională, ei sunt pentru lume ceea
ce este sufletul pentru trup.
Fiecare din noi este
pictorul propriei sale vieţi.
Sufletul este pânza,
virtuţile sunt culorile, iar Hristos este modelul pe care trebuie să-L
pictăm. Purtarea creştinilor
să fie cea mai bună apologie
(apărare) a
credinţei lor. Nu poate exista Biserică în
afara iubirii. Biserica este o
corabie, iar creştinii care merg la Sfânta Biserică şi
intră în ea sunt
izbăviţi din furtuna păcatelor. Ceea ce are omul dumnezeiesc în el,
este putinţa de a face bine. În lume există un
singur bine şi un singur
rău: unicul bine este mântuirea, iar unicul rău este pierderea ei. Când
un străin bate, caritatea îi deschide uşa
ospitalităţii. Odată iniţiat îl
întâmpină bucuria. Odată primit
îl găzduieşte omenia. Pe cel flămând
îl hrăneşte bunătatea, pe cel deznădăjduit îl călăuzeşte credinţa, iar pe
cel tulburat,
dragostea. Să ne cinstim unii pe alţii pentru a învăţa să-L
cinstim pe Dumnezeu.
O, dacă omul L-ar cinsti pe Dumnezeu aşa
cum
Dumnezeu îl cinsteşte pe om !
Nu trebuie să ne îngrijim de ale noastre, ci de ale altora. Este greu
să-i deosebeşti pe cei cu adevărat săraci de cei prefăcuţi. Gândiţi-vă că
este mai bine să dăm ajutor celor ce nu-l merită, decât să nu-l dăm
celor care-l merită şi care au cu adevărat
nevoie de el.
Am căzut prin păcat, dar ne ridicăm prin căinţă. Cel ce-şi vede
păcatele, va vedea pacea. Când noi ne aducem aminte de păcatele
noastre, Dumnezeu le
uită. Este multă bucurie în cer pentru
un singur
păcătos care se căieşte. Noi nu trebuie doar să iertăm, ci să şi uităm.
Nu ierta doar din
ascultare faţă de Dumnezeu ci din plăcere pentru
ceilalţi. Dar acela care se împacă cu
ceilalţi spre a fi lăudat,
acela-şi
face rău singur. A ţine minte răul, înseamnă a fi biruit de rău. Împacăte
cu Dumnezeu şi mulţi oameni vor veni să se împace cu tine. Iertaţivă
unul pe altul după cum v-a iertat şi
Dumnezeu pe toţi în Hristos.
Căinţa ne deschide cerul. Mărturisirea faptelor rele este începutul
faptelor bune. Intră în Sfânta Biserică Ortodoxă şi te căieşte. Aici nu
se trage la judecată, ci se dă iertarea păcatelor.
Dumnezeu ne-a dat
mila ca o poruncă a dragostei. Cu un bănuţ
dăruit poţi cumpăra cerul. nu fiindcă cerul
ar fi atât de ieftin, ci fiindcă
Dumnezeu este plin de
iubire. Dacă n-ai nici măcar acest bănuţ atunci
dă un pahar cu apă rece.
Hrăneşte-l pe cel ce moare de
foame. Dacă nu
o faci îl ucizi.
SUFLETUL
trăieşte veşnic şi nu poate muri căci
este suflare
din
suflarea lui Dumnezeu şi la
judecata de apoi sufletul iarăşi se
va
uni cu trupul. Când veţi curăţa sufletele voastre, atunci se vor
curăţi şi se vor împărtăşi de prezenţa lui Dumnezeu şi de
dumnezeiasca şi cereasca Sa strălucire.
Atunci sufletele vor fi ca nişte
oglinzi curate,
receptive la lumina dumnezeiască şi
vor putea primi şi
ele strălucire.
CREDINŢA fără fapte moartă este.
Cine nu crede că va
învia şi
că va da socoteală, ci
gândeşte că toată fiinţa
va păsa mult de faptele bune. CREDINŢA în
înviere este adevărata mângâiere în suferinţe,
în lupta cu
ostenelile şi cu greutăţile vieţii. Cel
ce crede, se teme,
cel ce se teme, se smereşte.
Cel ce se smereşte, se îmblânzeşte.
Cel blând
păzeşte poruncile, cel ce păzeşte poruncile se
luminează, Cel luminat se împărtăşeşte de
tainele cuvântului
dumnezeiesc. CREDINŢA
face ceea ce omul şi legea nu pot face. Un
lucru mic, este un
lucru mic, dar credinţa din
lucrurile mici este
un lucru mare. Cine e
credincios în
lucrurile mici, e credincios şi în
cele mari. Trebuie să
cerem de la Dumnezeu
ceea ce este de folos sufletului, nu ceea ce ni
se pare că este de folos nouă.
POSTUL
adevărat este abţinerea de la orice lucru rău. Eşti
stăpân pe pântece, fii atunci dar stăpân şi pe limbă. POSTUL
acela
este adevărat care este prezent în toate. Pe toate le curăţeşte şi pe toate
le vindecă. Câţi săraci nu puteau fi hrăniţi datorită unei zile de post?
Cel ce nu cunoaşte postul nu cunoaşte
crucea. Nu-l invidiaţi pe cel
bogat pentru averea
sa, pe cel puternic pentru demnitatea sa, iar pe cel
înţelept pentru ştiinţa sa. Căci toate acestea sunt
mijloace ale virtuţii
doar pentru cei ce le
întrebuinţează bine. Fericirea în
sine nu stă în ele
însele.
RUGĂCIUNEA este singura ce ne poate înălţa la cunoştinţa
lui
Dumnezeu. Teologia fără trăire este teologia
diavolilor.
RUGĂCIUNEA este alungarea întristării şi a
se poate ca Dumnezeu
să nu asculte rugăciunile
omului. RUGĂCIUNEA ta rămâne
neauzită
când
o acoperă strigătul celui năpăstuit de
tine.
Când tu vorbeşti
în ascuns cu tine însuţi
cuvintele tale sunt
cercetate în cer, de aceea şi
răspunsurile îţi vor veni de acolo. Dacă te vei
ruga pentru toţi, toţi se vor ruga pentru tine.
Inima cea mai milostivă
este aceea care arde
pentru toată făptura: pentru oameni, pentru păsări,
pentru demoni şi pentru toată zidirea.
Nici fecioare, nici femei
măritate, nici monahi, nici mireni, ci o hotărâre dreaptă caută Domnul
şi
primind-o ca pe însăşi fapta, trimite
aceluia Sfântul Duh pentru a
lucra împreună cu el, pentru a îndrepta viaţa
tuturor celor ce vor să se
mântuiască. RUGĂCIUNEA este
lucrul cel mai simplu şi în
acelaşi
timp
cel mai dificil. Ce să facă Dumnezeu cu mulţumirile
noastre,
când cu faptele îi arătăm doar nemulţumire. A-i mulţumi
lui
Dumnezeu când vântul
este prielnic pe mare nu este ceva deosebit. A-i
mulţumi însă când este furtună, atunci se arată adevărata recunoştinţă.
RUGĂCIUNEA înseamnă starea
de permanentă recunoştinţă. Să
mulţumim în toate pentru toate. Omul care mulţumeşte lui
Dumnezeu pentru
relele ce trec peste el nu simte acele rele.
RUGĂCIUNEA este prezenţa lui Dumnezeu în toţi şi în toate.
Unde se termină rugăciunea începe păcatul. Cerul este adesea mai
aproape de noi atunci
când ne aplecăm, decât atunci când ne
îndreptăm în sus. Doamne, Tu erai înlăuntrul
meu, dar vai, eu însumi
eram în afara mea.
Rugăciunea este unitatea de măsură a dragostei.
Omule,
ai fost creat liber şi chemat spre
libertate. Aşa că nu te
face
robul păcatelor. Acela este
cu adevărat liber, care trăieşte
întru
Hristos. El se află deasupra tuturor
nenorocirilor. Dacă el
însuşi nu-şi va face rău, atunci niciodată altul
nu-i va face rău cu
adevărat.„Doamne, fă-mă robul Tău, ca să fiu cu adevărat
liber“.
MILOSTENIA
înseamnă a da cu bunăvoinţă şi cu bucurie.
Rugăciunea şi postul sunt lipsite de
milostenie rugăciunile tale nu se ridică
la cer şi nu uita că mila biruieşte
judecata. Dacă nu dai cu tot sufletul,
mai bine nu mai da,
fiindcă aceasta nu
este milostenie, ci
pagubă. Mai mare
fericire este a da
decât a lua. Nu dăm celorlalţi după cum merită, ci
după cum au nevoie. Cu adevărat
milostiv este acela care-i
îmbrăţişează pe toţi şi nu lasă pe nimeni în afara
inimii sale. Dăruind
vei dobândi.
De eşti drept teme-te de mânia lui Dumnezeu ca să nu cazi. Cine
crede că stă (în credinţă), să ia aminte să nu cadă. De eşti păcătos
încrede-te în mila
Domnului ca să te poţi ridica. Trebuie să ţii
capul
plecat pentru că în felul acesta în suflet coboară smerenia
şi evlavia.
Astfel învăţăm să-i respectăm pe ceilalţi, să-i cinstim, să-i
iubim ca
mai buni decât noi,
ca pe prietenii noştri, ca pe icoanele lui
Dumnezeu. Dumnezeu nu
ne-a spus: „Învăţaţi de la mine cum au
fost
făcute cerul şi pământul, cum au fost
create toate cele văzute
şi
nevăzute, cum se fac minuni şi se înviază morţii“, dar ne-a spus:
„Învăţaţi-vă de la mine că sunt
blând şi smerit cu inima“.
FAMILIA
este o mică biserică.
numim pe Dumnezeu Tată, dar El ne-ar
putea răspunde: „Dacă tu ai
fi fiul
meu,
ar trebui ca viaţa ta să fie după
însuşirile mele, altfel, Eu nu recunosc
în
tine icoana Fiinţei Mele“.
LUMINA
este Dumnezeu. Fiţi
mica reflexie a unei
mari lumini. Sufletul şi Hristos, doar acestea două
să te intereseze. Lumea toată de
ar cădea, pe acestea două nimeni
nu ţi
le poate lua, afară numai dacă nu le dai tu, cu voia
ta. Fii împăcat cu
sufletul tău şi atunci cerul şi pământul se vor împăca cu tine. Dacă
ajungem lângă Dumnezeu suntem în cer. Să ne
facem sufletul cer.
Caută-l pretutindeni pe cel ce este pretutindeni.
BINELE
nu-l găsim în cele trecătoare ci suntem chemaţi să ne
împărtăşim din bunurile cele
veşnice şi adevărate. Ce sunt toate
lucrurile vieţii în comparaţie
cu liniştea inimii?Orice om de rând care
L-a aflat pe Dumnezeu
îl poate arăta prin felul lui de viaţă,
mărturisindu-L în toate. Totul este făcut
spre binele nostru, pentru
mântuirea noastră. Să dorim binele fraţilor noştri şi mântuirea tuturor
oamenilor mai mult
decât pe a noastră. Suferi
de pe urma unui om
rău? Iartă-l ca să nu fie doi oameni răi.
VIAŢA ŞI MOARTEA mea
depind de ceilalţi căci, dacă l-am
câştigat pe aproapele meu, L-am câştigat
pe Dumnezeu. Mântuirea
este în acelaşi timp şi lucrarea lui Dumnezeu şi a noastră. Dumnezeu
este ascuns în
poruncile sale, iar cei ce-L caută îl găsesc doar în
măsura împlinirii lor.
DRAGOSTEA
este începutul şi
sfârşitul mântuirii noastre. Eşti
desăvârşit atunci când în locul tău îl preferi pe aproapele. A fi aproape
sau departe de
Dumnezeu depinde de om, deoarece Dumnezeu este
oriunde.A iubi cineva
pe cel drag este un lucru al firii. A iubi cineva şi
pe vrăjmaş este un lucru al
harului. Dragostea este bucuria de a face
altora bucurie. Sărăcia şi bogăţia nu pot învinge
dragostea, dar
dragostea poate
învinge şi sărăcia şi bogăţia. Dragostea îl preface pe
cel ce iubeşte în chipul celui iubit. Dacă-L
iubeşti pe Dumnezeu,
Dumnezeu vei fi, dacă-l iubeşti pe diavol, diavol vei fi.
Dacă-ţi iubeşti
trupul, trup vei fi.
Aceasta este cea dintâi lucrare a iubirii: de a uni pe
cel ce iubeşte cu cel iubit. Dragostea este rădăcina şi izvorul binelui.
Când am ajuns la
iubire, am ajuns la Dumnezeu. Dragostea este
adevărata slujbă pentru Domnul.
Dragostea este raiul. Întrucât este
iubire, Dumnezeu se
mişcă, iar întrucât este iubit,
Dumnezeu mişcă
spre sine toate
lucrurile care sunt capabile de dragoste. Dumnezeu nu
se uită la fapte ci la dragostea cu care au fost făcute. Nu e nimic mult
când oamenii iubesc
puţin, aşa cum nu e nimic puţin când oamenii
iubesc mult. Numai
cine-şi iubeşte aproapele îl iubeşte pe Dumnezeu.
Dumnezeu nu ne
porunceşte şi nu doreşte să fim trişti în inima
noastră. Mai degrabă doreşte ca din iubire pentru El să avem
mereu
bucurie în suflet.
Omul dacă are virtuţi, dacă face fapte bune, dacă s-a
unit cu Dumnezeu,
sufletul său se va veseli cu bucuria cea adevărată.
Pe cel ce se bucură în Domnul nici un necaz nu-l va scoate din bucuria
lui. «Frica Numelui Tău,
Doamne, varsă bucurie în sufletul
meu!».
Dacă vrei să fii fericit nu căuta fericirea. Fericit este acela care nu
gândeşte rău. Cât despre mine,
fericirea mea este să mă apropii de
Dumnezeu.
pământ, dar ea are rang între dregătoriile
cereşti. Însuşi Hristos a întemeiat această
slujire. El a
stabilit ca în timp ce suntem
încă în trup, să facem serviciu
îngeresc.
Dacă cineva îl dispreţuieşte pe preot,
imediat şi Dumnezeu îl va dispreţui
pe
el. Cel care-l vorbeşte de rău pe preot, îl
loveşte pe Hristos în lumina ochilor.
CĂLUGĂRUL este
cel care, despărţindu-se de toţi,
s-a unit cu
toţi. Admirăm pe sfinţi nu atât pentru înţelepciunea
şi iubirea lor în
necazuri, ci mai
mult, pentru că ei rămân la fel de râvnitori şi
după ce
furtuna a trecut, lăsând loc liniştit.
Nu e nici o minune căinţa omului la necaz, ţinută în frâu prin
frică, ci după ce a trecut
încercarea, aceasta să continue în a-şi arăta
înţelepciunea sufletului.
SFINŢENIA vine din dragoste. Toţi
cei ce cred şi iubesc cu
adevărat sunt sfinţi.
Desăvârşirea omului este de a se
socoti pe sine
nedesăvârşit. Îi cinstim pe sfinţi imitându-i. Cât poate Dumnezeu cu
puterea, poate şi Maica Domnului cu rugăciunea.
Preasfânta Fecioară
Maria, ea singură şezând între Dumnezeu şi
oameni, pe Dumnezeu La
făcut Fiul Omului, iar pe oameni i-a făcut
fiii lui Dumnezeu.
DEZNĂDEJDEA este mai cumplită decât
păcatul. Cel care îşi
pierde nădejdea în Dumnezeu, acela face cel mai mare păcat,
tăgăduind astfel că Domnul este iubire, milă şi
putere.Cel care şi-a
pierdut nădejdea a pierdut totul. Şi
Iuda şi Petru au păcătuit. Cel dintâi
a căzut în deznădejde curmându-şi viaţa. Cel de-al doilea a căzut în
deznădejde, dar s-a ridicat prin căinţă, iar căinţa i-a adus iertarea lui
Dumnezeu.
PĂCATUL este nedreptate. Degeaba tăiem
crengile păcatului în
afara noastră, dacă în noi rămân rădăcinile care vor creşte
din nou.
Cine păcătuieşte, fie se nedreptăţeşte pe sine, fie nedreptăţeşte pe altul.
Iubeşte-i pe păcătoşi, dar urăşte faptele lor. A greşi
este omeneşte. A
deznădăjdui este diavolesc. Nu
atacul gândului este păcat, ci
convorbirea
prietenească a minţii cu păcatul.
Nu fi iubitor de sine
şi vei fi iubitor de Dumnezeu. Egoismul este
rădăcina tuturor patimilor. Nu căuta plăcerea în tine şi o vei găsi în
ceilalţi. Indiferenţa şi lenea sunt mai vătămătoare decât toată lucrarea
diavolească.
Faptele săvârşite de oameni sunt de trei
feluri : conform firii, mai
prejos de fire şi mai presus de fire. Firească este
pacea. Împotriva firii
este duşmănia şi mai presus de fire sunt iertarea şi
binele dezinteresat.
Dumnezeu te-a făcut pe tine judecător,
dar numai pentru păcatele tale,
nu şi pentru ale altora. Dacă ierţi puţin, puţin ţi se va ierta. Dacă ierţi
mult, multe ţi se vor ierta. Dacă ierţi din inimă, la fel îţi va ierta şi
Dumnezeu ţie. ORI VEI FACE CE VREA DUMNEZEU, ORI VEI
PRIMI
CE NU VREI TU.
BOGĂŢIA nu este în sine ceva rău
sau bun, ci o unealtă de care
bogat? Foarte bine. Eşti zgârcit?
Foarte rău. Nu bogaţii vor fi
osândiţi, ci cei ce slujesc
bogăţiei. În cele trecătoare
nu
poţi deveni bogat decât sărăcind
pe altul. În cele
duhovniceşti nu
poţi deveni bogat decât
îmbogăţind pe altul. Săracilor,
ce vă lipseşte dacă-L aveţi pe
Dumnezeu? Bogaţilor, ce aveţi dacă vă lipseşte Dumnezeu?
Nimic nu este mai
mare decât omul cu Dumnezeu şi
nimic mai
mic decât omul fără Dumnezeu. Fără Tine Doamne, nu sunt
nimic în
această lume. Prin urmare, fără Tine, ce-aş putea fi în veşnicie? Orice
vei face, să faci după propriile tale
puteri, cu ajutorul lui Dumnezeu,
pentru mântuirea
oamenilor.
ORICE VEI VREA SĂ FACI ÎN VIAŢĂ, TOTDEAUNA SĂ-ŢI PUI
NĂDEJDEA ÎN DUMNEZEU ZICÂND: VREAU SĂ FAC...
CU
AJUTORUL LUI DUNEZEU! ŞI
ATUNCI VEI REUŞI!
AMIN !