BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
CUVÂNT
CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI
DESPRE
P R I
E T E N I E
Motto:
„Prietenia la nevoie se cunoaşte /
Şi-atât cât oameni se
vor
naşte, / Va dăinui!“.
Preot
Ioan
„NIHIL
SINE DEO“ - „Nimic fără Dumnezeu“ - aşa
scria până
nu demult pe marginea
banilor de metal din România.
Făcând legătura cu tema despre
care scriem, rezultă că
prietenia şi cu atât mai mult căsătoria, trebuie să fie
„ÎNTRU
DUMNEZEU.
Problema aceasta, a
prieteniei, nu se prea discută
cu tinerii, deşi ea are o importanţă covârşitoare pentru
ca aceştia să-şi poată găsi „drumul cel drept în viaţă“.
Să presupunem că vi s-ar da un
extemporal cu titlul:
„PRIETENII
MEI“. Ar trebui, probabil, să scrieţi cum
vă simţiţi în faţa lor, ce simţiţi pentru ei, cum au
intrat
aceşti prieteni în gândurile şi în
simţămintele
dumneavoastră, cum vă raportaţi dumneavoastră la
aceşti prieteni şi cum se raportează ei la dumneavoastră.
Poeta Zorica Laţcu a scris o poezie cu titlul „Te port în
mine“. Poezia arată că cel pe care îl iubeşti se află nu
numai în afară de tine, ci şi în tine:
Te
port în mine ca pe-un tainic vis
În
cer înalt şi-n
noapte te-am închis
Te
port lumină rumenă de zori
Cum
poartă florile
mireasma lor.
Te
port în mine ca pe-un imn sfinţit
Un
cântec vechi cu crai din răsărit
Şi
port la gât nepreţuit şirag
Strânsoarea
caldă a braţului tău
drag.
Ce
este prietenia?
Termenul de prietenie
vine din grecescul Filos-Filia, şi se
traduce
cu persoană apropiată sufleteşte, de încredere, a cărei
afecţiune merge
până la sacrificiu. Prietenul, are un statut deosebit în accepţiunea
creştină, iar Dumnezeu ne
iubeşte pe noi DACĂ suntem
prieteni.
Oamenii mai întâi se
împrietenesc şi după aceea se iubesc. EXISTĂ ŞI
UN
GEN ANUME DE IUBIRE, PRECEDATĂ DE
UN FEL
ANUME
DE PRIETENIE. Prietenia ar trebui să fie
pe veşnicie.
PRIETENIA
ESTE „CEVA“ DIN REALITATEA RAIULUI şi
facem această afirmaţie pentru că locuitorii cerului sunt în relaţie
de
prietenie. Avraam s-a
numit prieten al lui Dumnezeu (Iacov 2:23).
Dumnezeu i-a vorbit
lui Moise ca prietenului Său
sincer (Ieşirea 33:11).
Vorbeşte şi Sfântul Ioan Botezătorul despre „prietenul mirelui“ (Ioan
3:29).
Însuşi Domnul Iisus Hristos, pe pământ,
a avut prieteni pe ucenicii
Săi, pe care nu i-a numit slugi, sau robi, ci prieteni, aşa cum citim în
Evanghelia de la Ioan
când le-a spus ucenicilor, în cuvântarea de
despărţire, înainte de
sfintele Lui patimi: „VOI SUNTEŢI PRIETENII
MEI“ (Ioan
15: 13-15) dacă faceţi ceea ce vă poruncesc. De ce a
zis
DACĂ FACEŢI? Pentru
că nu putem să intrăm în relaţie de prietenie cu
El, dacă nu facem ceea ce ne-a poruncit. Şi
este normal, fiindcă iubirea
faţă de Domnul Iisus Hristos nu ne-o putem arăta decât împlinind
poruncile Lui. „ACELA
CARE PĂZEŞTE PORUNCILE MELE,
ACELA
ESTE CEL CARE MĂ IUBEŞTE“.
A
avut Domnul Iisus Hristos şi alţi prieteni?
Da, a avut. Şi este vorba de Lazăr,
un credincios din vremea
aceea, care avea două surori, Marta şi
Maria. Despre Lazăr, Mântuitorul
a spus atunci când
surorile lui L-au anunţat că a murit: „LAZĂR
PRIETENUL
NOSTRU A ADORMIT“. A zis Lazăr PRIETENUL
NOSTRU, adică al Lui şi al nostru. Domnul
Hristos îl iubea mult pe
Lazăr. Învierea lui Lazăr ne
arată că DOMNUL HRISTOS ESTE
DESCHIS
SPRE OAMENI ŞI ÎI AŞTEAPTĂ ŞI
PE EI SĂ FIE
DESCHIŞI SPRE EL, CU PRIETENIE.
De
ce avem aşa mare nevoie de
prietenie?
Pentru că lipsa prieteniei creează conflicte,
întrucât oamenii nu pot
să trăiască la nivel zero, adică la
nivel de indiferent. În cazul în care
încearcă, greşesc. Oamenii pot fi
ori duşmani, ori prieteni. Starea a treia
nu se întâlneşte pentru că Însuşi Dumnezeu nu-i iubeşte
pe cei căldicei
(Apocalipsa
3:15-16). Ori suntem prieteni, ori suntem duşmani.
Mântuitorul Hristos
recomandă ca, respectivele conflicte să se
rezolve pe
loc, să nu apună soarele peste ele. În
rest, este periculos chiar în
nevinovăţia ta să rişti închisoarea: „Împacă-te cu pârâşul tău degrabă,
până eşti cu el pe cale, ca
nu cumva pârâşul să te dea judecătorului
şi
judecătorul slujitorului şi să fii aruncat în temniţă. Adevărat
grăiesc ţie, nu vei ieşi de acolo până nu
vei fi dat cel de pe urmă ban“
(Matei
5: 25-26).
Cu
cine eşti prieten?
Sunt oameni care, la
întrebarea „Cu cine eşti
prieten?“ răspund:
CU
TOŢI! Se spune, şi pe bună dreptate, că un prieten al tuturor, nu este
prietenul nimănui. DE CE? Pentru că nu se poate realiza
această relaţie
decât într-un cerc
restrâns şi numai în situaţia
în care ceri şi primeşti.
Dacă măsori când oferi
iubire şi respect şi aştepţi tot atât cât ai
oferit, nu
poate fi vorba despre
o prietenie. Cineva spunea IUBIREA NU
CALCULEAZĂ. Nu calculează, pentru că prietenul oferă împreună cu
iubirea lui, cu
respectul lui, chiar şi inima lui. Un
minunat exemplu este
epistola către Filimon a Sfântului Apostol Pavel. Aici este vorba despre
un credincios din
Colose pe nume Filimon, un om cu stare, un om de
vază, un om care avea mulţi
sclavi. Din casa acestuia a fugit un sclav pe
ascuns, ba a mai şi furat ceva. În cele din urmă, aşa cum rânduieşte
Dumnezeu lucrurile,
acest sclav, pe nume Onisim, a ajuns în închisoarea
în care era închis şi Sfântul Apostol Pavel care l-a convertit la creştinism
şi
când să plece din închisoare, Sfântul Apostol Pavel l-a îndemnat să se
ducă la stăpânul lui. Şi-i scrie lui Filimon chiar o scrisoare, în care-i
spune aşa: „Deşi,
având întru Hristos tot dreptul să-ţi poruncesc ce se
cuvine,
din iubire îţi fac mai degrabă o rugăminte: Primeşte-l!“
(Filimon
1: 8-9-12). Primeşte-l pe el cum m-ai
primit pe mine. Este ca şi
când i-ar fi spus:
ori eu, ori el suntem acelaşi
lucru. AŞA CEVA
TREBUIE
SĂ SE ÎNTÂMPLE ÎN PRIETENIE, PENTRU CA
PRIETENIA
SĂ FIE CU ADEVĂRAT CEVA DIN REALITATEA
RAIULUI.
Care
este esenţa prieteniei?
IUBIREA
şi RESPECTUL constituie esenţa prieteniei. În
prietenie aceste
elemente, respectiv iubirea şi
respectul, trebuie să fie cu
RECIPROCITATE.
Dacă nu-i reciprocitate,
atunci nu-i prietenie. Poate
să-ţi fie cineva
simpatic, îţi place cineva, ţi-e drag cineva, şi
asta e o
bucurie pentru tine,
dar trebuie să fie reciprocitate, căci altfel nu poate fi
vorba de prietenie. ÎN
PRIETENIE OFERI ŞI PRIMEŞTI, adică
oferi
iubire şi respect şi primeşti iubire şi respect. Dacă doar
oferi dar
nu primeşti, nu poate fi vorba de o prietenie. Prietenia este trainică
atunci când este
sinceră.
Cu
ce am putea compara prietenia?
Cineva compara
prietenia cu confluenţa a două râuri. Se şi spune:
„PRIETENIA
ESTE CONFLUENŢA ÎNTRE IUBIRI“. Aşa cum
două râuri pornite de pe povârnişuri
diferite de munte, pot ajunge să se
întâlnească într-un loc şi apoi merg în
amestecul apelor, încât nu se mai
poate face deosebire
între apa primului râu şi apa celui de-al
doilea râu,
fiind o amestecare de
ape, tot aşa-i şi în ceea ce priveşte
iubirea şi
respectul între
prieteni.
SE
AJUNGE LA O CONFLUENŢĂ ÎNTRE
IUBIRI.
SE
AJUNGE LA O CONFLUENŢĂ ÎNTRE
SIMŢIRI.
Fiecare trăieşte prietenia la
nivelul lui. Însă, numai prietenia
umbrită de darul lui Dumnezeu şi
întemeiată pe poruncile lui Dumnezeu
este SIGURĂ.
Prietenie
sfântă
Se cunosc multe
exemple de prietenii sfinte. În orice prietenie
adevărată a oamenilor credincioşi, legătura este făcută nu numai la
nivelul omului, ci şi din darul Domnului. SE FACE, AŞADAR, PRIN
DUMNEZEU.
Dumnezeu nu poate fi absent dintr-o prietenie a
oamenilor credincioşi. Avem ca exemplu prietenia dintre Sfântul Vasile
cel Mare şi Sfântul Grigore de Nazianz, care atât de buni prieteni au fost,
încât se spunea
despre ei, că au un suflet în două trupuri. Sufletele, le
erau apropiate prin
iubire şi respect. Nu puteau să fie
unul fără celălalt.
Se simţeau legaţi unul de celălalt. Aveau acelaşi
drum: LA BISERICĂ
ŞI LA
ŞCOALĂ. Aveau
acelaşi scop: DESĂVÂRŞIREA CREŞTINĂ.
Au rămas în conştiinţa Bisericii ca un exemplu de prietenie adevărată.
Care
este începutul iubirii?
Versetele biblice
spun că prietenia este începutul iubirii: două fete
sunt prietene, doi băieţi sunt prieteni, două familii întreţin
relaţii de
prietenie, două sate, două oraşe, două parohii se
împrietenesc. Prietenia
cea mai puternică este prietenia dintre soţ şi soţie. Spunem chiar, că
prietenia cu valenţele cele mai mari, este cea dinte soţ şi soţie, pentru că
ea, căsătoria, anulează o stare pe care până atunci
am numit-o prietenie.
Iată de ce Hristos ne-a iubit în aşa
fel, încât Şi-a dat viaţa pentru
păcatele noastre, pentru păcatele
tuturor oamenilor din toate timpurile. El
a ales ca permanenţă veşnică Trupul şi Sângele Său împărtăşite
oamenilor, să se prefacă din pâine şi vin. La îndemâna tuturor sunt aceste
elemente, fiecare cu
simbolurile lui. Mântuitorul Hristos a făcut
prima Sa
minune la o nuntă şi a început activitatea Sa pământească rezolvând
problema unei
proaspete familii, adică problema vinului şi a transformat
apa în vin, datorie
pe care o are mirele în permanenţă în
familie.
Bărbatul, continuu trebuie să transforme
apa în vin, adică ceea ce nu este
consistent, în ceea
ce este consistent, ceea ce nu pare de folos, în ceea ce
este de folos.
Sfântul Apostol Pavel merge până acolo
încât aseamănă
relaţia HRISTOS-BISERICĂ cu
relaţia BĂRBAT-FEMEIE. Deci,
Însuşi Hristos Dumnezeu ne-a îndemnat să ne
iubim unul pe altul şi să
ducem prietenia la
acest apogeu al iubirii ce face să transpară prin
celălalt. Acolo trebuie să ajungem
noi. Acesta ar fi idealul, însă noi
trăim
într-o lume în care
oamenii nu întreţin prietenii adevărate. Lipsa acestei
prietenii adevărate, influenţează şi prietenia cea mai de dorit:
PRIETENIA
SOŢ-SOŢIE. La
cununie auzim îndemnul: „Iubiţi-vă
unul
pe altul. Bărbaţilor iubiţi-vă femeile precum Hristos a iubit
Biserica“.
E adevărat că nu este acolo un îndemn de genul celor
afirmate: „FIŢI PRIETENI!“ Însă prietenia
este nu numai un început al
fluxului de
sentimente, ci este şi o stare de
permanentizare a iubirii.
DACĂ O FAMILIE ARE PROBLEME, E BINE SĂ SESIZĂM
IMEDIAT
CĂ DE FAPT EI NU MAI SUNT PRIETENI, au
pierdut
relaţia lor de prietenie, au intrat într-o rutină.
Cum
văd bărbaţii azi femeia?
Deşi au trecut aproape 2000 de ani de când cea mai sfântă femeie
care a putut exista
vreodată, Fecioara Maria, a şters
greşeala Evei, totuşi
oamenii nu şi-au modificat prea mult gândirea despre femeie. Chiar şi
poporul biblic a
nedreptăţit femeia, „căci
era creată după bărbat şi din
bărbat “. Să nu uităm că nu de bărbat a binevoit a se sluji Dumnezeu ca
să nască noul om, ci de
femeie. O femeie L-a născut: Prea
Sfânta
Fecioară Maria şi nici un bărbat născut din femeie nu
s-a ridicat până
unde este acum Maica
Domnului: „MAI CINSTITĂ DECÂT
HERUVIMII
ŞI MAI MĂRITĂ FĂRĂ DE ASEMĂNARE DECÂT
SERAFIMII“.
Oamenii au numit femeia în fel şi
chip: de la „lucru
vorbitor“
în antichitate, până la „sexul
slab“ în evul mediu, afirmaţie
inexactă şi incorectă, pentru că femeia nu este sexul slab, ci sexul fin,
pentru că, principala caracteristică a ei
este fineţea, FINEŢEA
PSIHOSOMATICĂ. Deci, sub aspect trupesc şi
sufletesc femeia este
finuţă şi unii bărbaţi uită acest lucru. Femeia
este un „apostolat al
iubirii“. Când
iubeşte se dăruieşte şi cât timp nu este înşelată, este gata
oricând de jertfă. Ba, chiar femeile au ceva caracteristic - INTUIŢIA.
Dacă bărbatul vrea să nu greşească, trebuie să meargă la soţie şi să
o întrebe: „Ce să fac în problema aceasta, să acţionez sau nu? “. Îţi
mai cere nişte date şi din trei vorbe îţi răspunde: da sau nu. De
obicei,
spune, nu. Spunând
nu, trebuie să asculţi. Dacă asculţi, ca bărbat, deja ai
reuşit să menţii pacea în familie. Dacă nu
asculţi şi cumva ies lucrurile
pe dos, atunci o lungă perioadă de timp, este foarte
complicat să mai
deschizi gura.
Cum
ar trebui să ne alegem prietenul,
respectiv viitorul soţ?
Este ştiut că fiecare fată îşi doreşte un CĂMIN. Cuvântul
cămin
exprimă mai mult decât căsnicia,
exprimă o stare de comunicare intensă
cu ceilalţi, dar mai întâi cu tine. Când există un
soţ, o soţie, copii există
probleme, dar există şi bucurii. Noi avem moştenire
de la Sfântul Ioan
Gură de Aur 11 reguli canonice ale nunţii
creştine: tinerii să se placă
mai
întâi după criterii fizice, apoi
după criterii morale, după aceea
dacă mai e loc şi după criterii intelectuale. A pus în prim plan aspectul
fizic şi nu pe cel moral sau intelectual, pentru că deşi Dumnezeu a creat
toate fetele frumoase
şi toţi băieţii frumoşi, unor băieţi le plac anumite
fete şi unor fete le plac anumiţi băieţi. Deci, dacă nu pornim de la acest
criteriu în primul
rând, nu vom reuşi să întemeiem o prietenie. Prietenia
dintre
un băiat şi o
fată trebuie să fie o „prietenie sfântă“,
aşa cum o
vrea
Dumnezeu. Ca orice om, prietenul sau prietena ta are şi defecte.
Întrebarea pentru
tine este dacă poţi suporta aceste defecte. Dacă da,
atunci poţi întemeia o familie, dacă nu,
mai bine te laşi păgubaş.
DACĂ NU NE ÎNDRĂGOSTIM
CÂT SĂ SE DĂRÂME
STÂLPII
CERULUI
PESTE
NOI, NU TREBUIE SĂ NE CĂSĂTORIM!
La început le
recomandăm împrietenirea şi
apoi să se
îndrăgostească unul de altul, adică fata de băiat şi băiatul de fată. După
aceea, le recomandăm să se împrietenească şi apoi să se îndrăgostească,
şi
iar să se împrietenească şi
iar să se îndrăgostească, şi iar să se
împrietenească şi iar să se îndrăgostească şi tot aşa până la sfârşitul
vieţii, când se va face un bilanţ a
tot ceea ce s-a întâmplat. Adesea vedem
pe stradă sau în parc, un bătrânel
şi o bătrânică care se ţin de mână, îşi
vorbesc şi nu îi deranjează nimic
din ceea ce este în jur. Ei sunt
îndrăgostiţi într-un anumit fel.
EI AU ŞTIUT SĂ-ŞI MENŢINĂ
PRIETENIA.
ESTE
DEOSEBIT DE IMPORTANT ÎN ALEGEREA
PRIETENULUI
RESPECTIV, A VIITORULUI SOŢ SAU
SOŢIE,
SĂ NU GREŞIM DIN START.
În
acest sens spuneau Sfinţii Părinţi:
dacă ţi-l iei din Biserică,
Biserică îţi va fi, dacă ţi-l iei din cârciumă,
cârciumă îţi va fi, dacă ţi-l iei de la Bingo, Bingo îţi va
fi, de pe stadion
stadion îţi va fi etc. Ce înseamnă „BISERICĂ ÎŢI VA FI?“, înseamnă
un bun creştin ortodox, cu care vei putea vorbi aceeaşi limbă, adică, care
va şti că miercuri şi vineri este zi de post trupesc şi
sufletesc, că
Duminica este post
trupesc, că trebuie să ne rugăm dimineaţa şi seara,
trebuie să respectăm cele patru sfinte
mari posturi ale anului, că
Duminica nu avem voie
să lipsim de la Biserică...
Cuviosul Azarie
spunea aşa: „Mi-ar fi mai bine să trăiesc cu fiarele decât
cu oamenii
necredincioşi“.
Cum trebuie
să vină prietenul
la prietenă
şi cu
atât mai mult soţul la soţie
Prietenul
trebuie să vină la prietenă şi soţul la soţie cu cât mai
multe
flori, cât mai des posibil. De ce? Pentru că nu poate să vină cu
mâna goală la întâlnire, trebuie să vină cu ceva, cu un semn al dragostei.
Dragostea se manifestă şi material. Femeile, de la fetiţe şi până la cele
mai bătrâne femei, probabil dintotdeauna iubesc foarte mult florile, dar
nu le iubesc în mod
obişnuit ca noi toţi. Şi noi bărbaţii iubim florile, în
sensul că ne plac florile.
Femeile
le iubesc într-un fel anume, adică rupte
şi dăruite.
Găsim la un sfânt părinte
din secolul al III-lea afirmaţia că florile se
cuvin morţilor, dar a trecut aşa de
mult din secolul III şi până în secolul
XX, încât sensul s-a
schimbat, şi dacă s-a schimbat îl luăm aşa cum este.
Ducem flori în număr cu soţ morţilor şi pentru a face o
distincţie clară,
ducem femeilor flori
în număr fără soţ.
Există căsătorie perfectă?
Iată o întrebare foarte interesantă, ba
chiar există cărţi care poartă
acest titlu: „CĂSĂTORIA PERFECTĂ“. S-au aventurat la această
temă când psihologi, când sociologi, când medici, însă soluţii concrete nau
reuşit să ne dea. De ce? Pentru
că, aşa-zisa căsătorie perfectă nu există
decât întru Hristos, şi atunci despre familia creştină poate să vorbească
numai Biserica. De ce
merge la unii căsătoria şi la alţii nu? Pentru că unii
tineri greşesc chiar din start nefăcând
ceea ce ar trebui să facă. Adică,
băiatul sau fata care vrea să găsească un partener de viaţă, pentru o viaţă,
şi de
fapt pentru o veşnicie să nu greşească ca şi Eva, care a uitat să
întrebe mai întâi pe
Dumnezeu: „Doamne, iată, şarpele mă îndeamnă
să muşc din măr, Tu ce zici?“. Sau, măcar, Adam să-l fi întrebat:
„Doamne,
iată, Eva mă îndeamnă şi pe mine să muşc din măr, Tu ce
zici
să fac?“. Deci, trebuie să ne rugăm 40 de zile
consecutiv citind
acatistul Domnului
Iisus Hristos şi când ajungem la
condacul 13 (care se
zice
de trei ori) să-L rugăm folosind cuvintele noastre, cam aşa:
„Doamne,
Tu Cel ce ştii toate, ajută-mă să-mi găsesc şi eu un soţ,
care
să Te iubească mai întâi pe Tine şi
apoi să mă iubească PUŢIN
şi
pe mine şi de-oi fi pe o cale
greşită,
Tu să mă-ndrepţi pe cea
bună... etc“.
Foarte important este
ca tinerii să-şi păstreze fecioria până în ziua
cununiei religioase,
iar cu câteva zile înainte de cununie, mai ales dacă
au greşit unul cu altul împreunându-se, cel puţin să se spovedească şi
atunci vor veni cu
sufletele curate în faţa Sfântului Altar.
Cununia
religioasă şi nunta să nu se facă în nici un caz în posturile de peste an. Şi
le mai trebuie încă două lucruri foarte
importante celor doi:
binecuvântarea părinţilor şi mai ales BINECUVÂNTAREA
PREOTULUI
DUHOVNIC. Şi când a luat naştere noua familie,
bineînţeles după cununia religioasă, cei doi tineri, el şi
ea, indiferent de
greutăţile acestei epoci de tranziţie,
trebuie să se ancoreze în familie ca
de un lucru
mântuitor, pentru că mântuirea sau căderea noastră ne-o
realizăm mai întâi de toate în familie. Părintele
Stălinoae spune despre
familie că este „structura supremă a
iubirii“.
Despre
inimă ce putem spune?
Inima este primul
organ care apare în oul zigot şi
trebuie să
vorbim despre ea,
pentru că Însuşi Dumnezeu a ţinut cont de acest loc
cald al omului.
Dumnezeu a creat-o pe Eva din dreptul acestui organ, din
cea mai apropiată coastă de inimă. Şi femeia nu trebuie
niciodată să uite
acest lucru, şi ea nu uită pentru că poate să creeze mai departe
această
stare de căldură care ajunge până la iubire, iubirea fiind starea supremă
în care Dumnezeu ne-a
creat şi starea în care trebuie să rămânem. Când
femeia uită de unde este creată,
din ce loc, atunci în familie nu există nici
măcar rază de iubire, pentru că femeia este dotată cu
această putere de
iubire, omeneşte, am putea spune perfectă.
Perfecţiunea în fapt nu poate
fi atinsă, pentru că numai Dumnezeu este
perfect. Noi tindem spre
perfecţiune. Dacă femeia nu uită acest lucru, va putea să fie,
ceea ce cei
vechi numeau „O
PREOTEASĂ A IUBIRII“, adică „O VESTALĂ“,
o întreţinătoare a focului
iubirii, cum erau în antichitate, când menţineau
focul sacru în
temple. Aşadar, fiecare soţie
poate să fie înlăuntrul
familiei o „vestală a iubirii“, o „preoteasă a iubirii“. Cei doi soţi se
încadrează în ego (eu) până în
momentul în care apare copilul, care este
„FRUCTUL
IUBIRII“. De atunci, Sfânta Treime are o reflectare în
acea familie şi în persoana ca atare, adică BĂIATUL trebuie să fie un
copil bun, un soţ bun şi un tată bun, iar FATA trebuie să fie o copilă
bună, o soţie bună şi o mamă bună. „Mama“ este cuvântul cel dintâi pe
care-l rostim toţi când ni se dezleagă limba
prunciei. De fapt „MA-MA“
în limba ebraică înseamnă APĂ-APĂ şi nu este întâmplător, deoarece
corpul omenesc are în
compoziţie trei sferturi apă şi un
sfert alte
elemente. Cu excepţia celei care se călugăreşte, femeia nu-şi are
justificare dacă nu naşte, dacă nu este mamă, mamă care din copilul ei
trebuie să facă copilul lui Dumnezeu,
adică un bun credincios creştin
ortodox, aşa cum ne îndeamnă în
versurile sale poetul creştin-ortodox
Vasile
Militaru:
Pe
copil să-l ţii în frâne,
De
vrei om la toţi să placă.
Nu-l
lăsa orice să spună,
Nu-l
lăsa orice să facă,
Nu-l
lăsa după plăcere,
Unde
vrea el să se
ducă.
Din
acelaşi
lemn se scoate
Şi
icoană şi măciucă.
De
ce nu trebuie un băiat şi o fată să se împreune
înainte
de cununia religioasă?
Un răspuns corect ar fi acesta: Pentru
că aşa
este rânduiala
Bisericii,
aşa este şi
rânduiala părinţilor noştri şi a strămoşilor
noştri. Şi apoi tinereţea şi fecioria sunt daruri
pe care Dumnezeu o
dată le dă. Dar
pentru a fi mai clar, să răspundem şi în alt mod. Este
uşor de constatat că ceea
ce se întâmplă înainte de cununie,
nu se mai
întâmplă după cununie, adică prietenia frumoasă,
respectiv dorul după
celălalt, dorinţa de a te întâlni cu
el, de a merge de mână, la plimbare etc.
Dacă există relaţii trupeşti înainte de căsnicie, toate celelalte vor înceta.
Împreunarea trupească înainte de cununie este ca şi
când cineva s-ar
încununa pe la jumătatea pistei. Se compromite, aşadar,
victoria, căci el
nu va mai avea timp să ajungă la capăt. Cel mai important aspect în
legătură cu această problemă este legat de Taina
Cununiei, care
presupune
binecuvântarea ca cei doi să se
unească pentru totdeauna. În
momentul cununiei, bărbatul şi femeia se află cel mai aproape de Taina
Iubirii şi păcat că o percepem atât de puţin.
Taina Iubirii este în esenţă
Dumnezeu Însuşi - după cum ne spune Sfântul
Evanghelist Ioan:
„Dumnezeu
este iubire“. La această binecuvântare tinerii
sunt chemaţi
în a fi feciorelnici,
căci altfel ei şi-au
luat dinainte ceea ce, mult mai
generos, avea să le dăruiască Dumnezeu în momentul căsniciei.
Şi-au
luat libertatea, cred
ei, în virtutea unui drept, zicând: „Am dreptul, de ce
n-aş face-o? Sunt liber! Sunt stăpân
pe trupul meu, pe sufletul meu
!...“
etc.
„FUGIŢI DE DESFRÂNARE! ORICE PĂCAT
PE CARE-L
VA SĂVÂRŞI OMUL ESTE ÎN AFARĂ DE TRUP. CINE SE
DEDĂ ÎNSĂ DESFRÂNĂRII PĂCĂTUIEŞTE ÎN ÎNSUŞI
TRUPUL
SĂU. SAU NU ŞTIŢI CĂ TRUPUL VOSTRU ESTE
TEMPLU
AL DUHULUI SFÂNT CARE ESTE ÎN VOI, PE
CARE-L
AVEŢI DE LA DUMNEZEU ŞI CĂ VOI NU
SUNTEŢI AI VOŞTRI? CĂCI AŢI FOST CUMPĂRAŢI CU
PREŢ! SLĂVIŢI, DAR, PE DUMNEZEU ÎN TRUPUL
VOSTRU
ŞI ÎN SUFLETUL VOSTRU, CARE SUNT ALE LUI
DUMNEZEU“
(1 Corinteni 6:18-20).
„DE
VA STRICA CINEVA TEMPLUL LUI DUMNEZEU,
ÎL
VA STRICA DUMNEZEU PE EL, PENTRU CĂ SFÂNT
ESTE
TEMPUL LUI DUMNEZEU, CARE SUNTEŢI
VOI“
(1
Corinteni 3:17).
După cum se vede din versetele de mai sus, Împărăţia Cerurilor se
ia cu efort şi cu străduinţă (Matei 11:30) şi
apoi „FIECARE VA DA
FRAŢILOR, SOCOTEALĂ DE
SINE LUI DUMNEZEU“ (Romani
14:12).
Un om care conştientizează relaţia cu Dumnezeu, oricât de puţin
sau oricât de mult, îşi va da seama că frumuseţea existenţei nu este a-ţi
lua, ci de a ţi se da, de a primi ca dar, pentru că în
momentul în care îţi
iei, tu iei dreptul
celuilalt de a-ţi da. Aşadar, consumând întâlnirea
trupească înainte de cununia religioasă,
tinerii zădărnicesc darul pe care
în mare parte
Dumnezeu este pregătit să-l dăruiască la cununie.
Amărăciunea pe care o trăieşte un cuplu care
consumă întâlnirea
trupească înainte de cununie, noi preoţii
duhovnici o cunoaştem din
Taina Sfintei
Spovedanii. Abia atunci acel cuplu conştientizează, ce
lucru extraordinar a
pierdut. Întâlnirea trupească este
mai întâi de toate o
manifestare foarte
egoistă a eu-lui nostru. Trebuie făcut
exerciţiul
dragostei curate.
Altfel vă veţi întâlni foarte greu
cu ea după cununie.
Omul este neputincios
mai ales trupeşte şi atunci când i se va da frâu
liber relaţiei trupeşti foarte greu se va
înfrâna şi va putea să mai cultive
cu insistenţă relaţia aceasta frumoasă.
Întrebaţi-i pe cei căsătoriţi să vă spună cât visează la întâlnirile
dinainte de căsătorie. Ce plăcere să strângă pentru prima dată o
fată de
mână. Cu greu mai întâlneşti
lucrurile acestea în căsnicie. Dacă se face
această înaintare unul către
altul înainte de căsnicie, ea va dura şi după
aceea. Dacă nu se face şi ne grăbim cu împreunarea trupească,
vom fi
nişte învinşi. Mărturia tuturor acestora, este aceea de regret că au făcut-o
înainte de timp.
Bărbatul şi femeia - tipuri
complementare de existenţă
„Şi a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; a făcut bărbat
şi
femeie“ (Facerea 1:27). „Şi a zis Domnul Dumnezeu: Nu este bine
să fie omul singur“ (Facerea 2:18). Şi bine a mai zis Dumnezeu
fiindcă: „singurătatea înseamnă suferinţă“.
În cei doi, bărbatul şi femeia, se
completează în mod armonios
calităţile unuia cu ale celuilalt. Părintele Stăniloae
spune că „CEI DOI
SE
IUBESC PENTRU CĂ NU-ŞI SUNT UNIFORMI“. Iubirea este
deci un schimb de
fiinţă, o întregire reciprocă.
Iubirea îmbogăţeşte pe
fiecare pentru că primeşte şi dăruieşte la nesfârşit, pe când ura sărăceşte,
pentru că nu dă şi nu primeşte nimic. Bărbatul găseşte în femeie o taină
nedefinită. Căsătoria este în acelaşi
timp dragoste şi ajutor, bucurie de
celălalt şi răbdare a lui. În iubire amândoi devin tari. Bărbatul este prin
fire un extatic, adică îşi exteriorizează ideile şi trăirile, pe când femeia
este o fire enstatică, adică trăieşte mai mult în
interior. Spune Paul
Evdochimov
că specificul bărbatului este a acţiona,
iar specificul
femeii
este a fi şi aceasta este starea
religioasă prin excelenţă.
Bărbatul se poate împlini prin munca pe care o pune în slujba
lumii, a umanităţii, pe când femeia se simte împlinită cu
adevărat doar în
familie, prin
maternitate şi dragoste, în
folosul soţului şi a copiilor. Dacă
vocaţia bărbatului este mai
mult de a îmbogăţi lumea cu idei,
vorbe şi
date, femeia dăruieşte fapte şi suflet, îşi dăruieşte familiei şi lumii chiar
sufletul ei.
Iubirea
- podoabă a frumuseţii sufleteşti
1. Iubirea
împodobeşte totul. Când se îndrăgosteşte, omul îl vede
pe celălalt în chip frumos, îl vede cu ochii iubirii, îl vede aşa cum este
celălalt în inimă. Şi, într-adevăr, nu putem cunoaşte profund pe cineva
decât prin iubire,
iubirea fiind adevărata putere de pătrundere în lumea
interioară a celuilalt, în tainele universului său sufletesc, în eul lui.
2. Iubirea,
parcă ne-ar da aripi, pentru că iubind
pe cineva,
începem să-i iubim pe toţi şi totul în lume se umple de lumină.
3. În
iubire se găseşte ascuns germenele şi
puterea aceea enormă
de transformare. Cei
mai reci şi mai aspri oameni, când simţământul
iubirii începe să prindă viaţă în sufletele lor, se schimbă.
4. Iubirea
ne face să privim lumea cu alţi
ochi. Când se aprinde în
noi iubirea, toate
celelalte trec pentru noi pe al doilea plan.
5. Legea
iubirii face din sufletul celuilalt o oglindă în
care se văd,
de fapt, amândoi. Se
descoperă a fi amândoi frumoşi,
atât trupeşte cât şi
după suflet. Cei doi se recunosc în dublă ipostază: iubiţi, iubind.
6. Iubirea
umanizează. Omul devine om iubind şi
este om atât
timp cât iubeşte.
Mulţi bat la porţi închise lor pentru
totdeauna „cerşind“ iubirea
unor persoane care nu
vor sau nu pot să le-o ofere şi fac aceasta cu o
intensitate proporţională cu vehemenţa refuzului.
Divorţul - atentat la adresa familiei
Contrar cununiei
religioase este divorţul. Ce putem spune
despre
el? Divorţul este un atentat foarte grav la adresa familiei. Tragedia mare
este că în el oamenii văd o
soluţie, ori divorţul
este un eşec, este poate,
cel mai tragic eşec. Divorţul nu este un
început, este un sfârşit, un sfârşit
în faţa căruia trebuie să ne recunoaştem învinşi, oricine ar fi legal de
vină. Cei doi sunt învinşi,
sunt învinşi la capitolul cel
mai important al
vieţii lor. Atât în Biserica Ortodoxă,
cât mai ales în Biserica Romano-
Catolică, divorţul este interzis. Cu
toate acestea, sunt familii ortodoxe
care divorţează. Într-un timp mai
mult sau mai puţin apropiat de
momentul cununiei şi în familia creştină ortodoxă pot apărea păcate, care
fac să dispară legătura dragostei dintre cei doi: adulterul, avortul ş.a.m.d.
Şi
Biserica se confruntă cu toate acestea,
Biserica fiind noi toţi.
LUCRURILE
NU MERG BINE, PENTRU CĂ NOI
ÎNŞINE NU
MERGEM
BINE. Există astăzi forţe dinăuntru şi din afara ţării care vor
să atace unitatea familiei, adică ceea
ce este unire, şi atunci este mai uşor
să divorţezi, ba chiar sunt
facilităţi destule: e permis să-ţi împarţi averea
împreună adunată, eventual, se uşurează totul ducându-se
copiii, „fructul
iubirii“, la un
orfelinat sau la un cămin. De aceea,
trebuie să medităm
cum ar trebui să începem o prietenie sau cum să o
transformăm pe cea
existentă în chip ideal.
În
concluzie:
Aceasta
este viaţa pământească,
binecuvântată de
Dumnezeu:
flăcăul
să-şi
caute o mireasă şi
fecioara un mire,
însă iubirea dintre un băiat
şi o fată nu trebuie să aibă la
bază păcatul, ci iubirea
creştinească, fără împreunare
trupească până la
cununia religioasă deci
temelia familiei
trebuie
să fie o iubire sfântă, măreaţă, bazată pe
respectarea
poruncilor
sfinte dumnezeieşti şi nu a poftelor păcătoase.
BIBLIOGRAFIE: Biblia,
E.I.B.M., Bucureşti, 1994; G. Habra, Iubire
şi senzualitate; Teofil
Pârâian, Constantin Tănase şi Ion Coman, Conferinţe despre prietenie.
Completare
la cateheza ”Despre prietenie”
Tertulian, enumerând
dezavantajele căsătoriei între o persoană
credinciosă şi una păgână (sau una necredincioasă) a
spus: „Unde este
pomenirea
lui Dumnezeu? Unde este chemarea lui Hristos? Unde este
hrănirea credinţei
prin citirea Sfintei Scripturi? Unde este adăparea
Duhului?
Unde este proslăvirea
lui Dumnezeu?“.
Mucenicia
Sfintei Eufrasia fecioara
Sfânta Eufrasia a
fost din cetatea Nicomidiei, în vremea împărăţiei
lui Maximian (286-305)
şi era de neam vestit, frumoasă la
chip, cu bune
obiceiuri şi credincioasă roabă a lui Hristos. Şi,
fiind prinsă de
închinătorii la idoli, a fost silită să aducă jertfă zeilor, dar nesupunânduse,
a fost bătută cumplit, dar ea a răbdat aceasta cu bărbăţie. Apoi, dată a
fost spre a fi
batjocorită de un barbar, şi acesta a dus-o pe ea la casa sa.
Iar ea, neîncetat, în
mintea ei, se ruga Preacurat Mirelui său,
lui Iisus
Hristos, ca să-i păzească fecioria ei nestricată.
Deci, când barbarul acela
s-a închis în casă, Sfânta l-a rugat pe
el să
o aştepte pe ea puţin,
făgăduind să-i dea o buruiană pe
care, de o va purta
cu el, nu-l va răni pe el nici o armă a duşmanului, zicând ea despre sine
că este fermecătoare. Iar barbarul
i-a zis ei: „Îmi vei da pe urmă
buruiana
aceea“. Dar înţeleapta fecioară a răspuns: „Nu
este cu putinţă
să fie găsită buruiana aceea de femei nefecioare, ci numai de fecioare
nenuntite,
pentru că de nu
va fi arătată de fecioară curată, apoi nimic
nu
lucrează“. Şi a lăsat-o barbarul până ce-i va arăta acea buruiană.
Atunci Sfânta
ducâdu-se în grădină şi adunând nişte buruieni, pe care
lea
găsit acolo, i le-a adus. Iar el i-a zis: „Cum
voi şti
că sunt adevărate
cele
spuse de tine?“ Ea şi-a pus buruienile pe
gâtul său şi i-a zis lui: „Ia
o
sabie ascuţită şi repezind-o tare cu amândouă mâinile,
loveşte în
gâtul
meu cât vei putea, şi din
aceasta vei vedea căci cu
nimic nu mă va
vătăma
sabia ta“.
Iar el, crezând
cuvintele ei, a luat sabia şi a
dus-o la capul sfintei
fecioare; apoi,
repezind-o tare, i-a tăiat cinstitul ei cap.
După care,
cunoscând că a fost batjocorit de dânsa, scrâşnea
din dinţi; dar ce folos,
pentru că înţeleapta fecioară s-a dus neîntinată către Mirele său Hristos,
lăsând minunat chip de întreagă înţelepciune, voind ca mai bine să
moară, decât să-şi piardă fecioria. (P.S.
Andrei Andreicuţ - „Mai putem
trăi frumos?“; Danion Vasile - „Cartea Nunţii“).
Citate
despre prietenie
► „Poartă-te cu prietenii aşa cum
faci cu picturile. Aşează-le în
lumina
cea mai bună“ (Jeanne
Churchill 1854-1921).
► „Cea
mai rea singurătate
este să fii
lipsit de o prietenie sinceră“
(Francis
Bacon 1561-1626).
► „Nu
contează atât
de mult ajutorul prietenilor cât încrederea că
ne
vor ajuta“ (Epicur 341-270 î.d. Hr).
► „Prietenii
pe care-i poţi
suna la patru dimineaţa
sunte cei care
contează“ (Marlene Dietrich 1904-1992).
► „Când
un prieten te roagă, nu
există mâine“
(George Herbort
1593-1663).
► „Prietenul
adevărat
este cel care vine când toţi
ceilalţi
pleacă“
(Walter
Winchell 1879-1972).
► „În
durere poţi să te îngrijeşti şi singur, dar pentru a simţi
adevărata valoare a bucuriei trebuie să ai pe cineva cu care s-o
împarţi“ (Mark Twain 1835-1910).
► „Prietenii
rămân prieteni pentru că nu se amestecă unul
în
viaţa celuilalt“ (Richard Alan).
► „Viaţa nu reprezintă nimic
fără prietenie“
(Cicero 106-43 î.d.
Hr.).
► „Dintre
toate lucrurile pe care înţelepciunea
ni le pune la
dispoziţie pentru a ne face viaţa cu
adevărat
fericită, cel
mai însemnat
este
prietenia“ (Epicur 341-270 d.Hr).
► „Nici
nu mă îndoiesc
că mi-am meritat duşmanii, dar nu cred
că mi-am meritat prietenii“ (Walt Witman).
Despre
divorţ
Atunci
când diavolul pierde un om, se luptă din
răsputeri să-l
câştige. Aşa se
întâmplă şi cu
cei căsătoriţi,
care duc o viaţă şi trăiesc
cu
frica lui Dumnezeu. Diavolul i-a pierdut prin Taina Sfintei
Cununii,
cei doi sunt un trup. Diavolul i-ar fi plăcut
să trăiască în
curvie,
să nu facă copii, să nu
meargă la
Biserică şi
acum e turbat de
mânie.
Nu vă grăbiţi să divorţaţi chiar dacă uneori
căsnicia nu merge
bine.
Dumnezeu ne dă o
Cruce la fiecare şi
dacă nu
vrem să o
ducem,
fugim
de ea, dăm
peste necazuri şi
mai mari; să nu
credeţi că găsiţi
altul
mai bun - din rău în
mai rău
merge.
După căsătorie, tinerii nu au voie 8 zile să se
apropie de cele sfinte,
să aducă preot în casă, să vină la Biserică. La a 8-a zi după cununie se
face molifta, viaţa devine normală. Se
mai opresc de la cele sfinte în ziua
în care cei doi se
unesc trupeşte.
Fetelor,
păziţi-vă fecioria. Mai demult, când te întâlneai cu o
fată, se roşea toată când te vedea, dacă o ţineai de mână tremura
de
emoţie, se întâmpla să o săruţi după ce era soţia ta. Toate aveau
farmecul
lor. Nu-mi amintesc să se fi plâns bărbaţii că s-au plictisit
de soţiile lor, că nu le
mai plac. Era multă decenţă în ţinută;
bărbatul vedea femeia dezbrăcată doar când se unea cu ea, aşa
erau
rochiile
lor făcute. Acum nu mai trebuie să dezbraci o femeie că e
aproape
goală de la început. Unde este bunul simţ de altă dată?
Fata
care nu se păstrează fecioară până la căsătorie, nu are
dreptul
să poarte rochia de mireasă şi nici voalul pe cap, ci o rochie
obişnuită şi
batic, pentru că i-a
plăcut să fie
femeie. Rochia de
mireasă şi voalul mărturisesc
neprihănirea fetei şi castitea ei. Din
cauza
păcatului se scârbeşte şi Duhul Sfânt să se coboare în timpul
cununiei
peste cei doi întinaţi; nu se poate revărsa în acel moment
darurile
căsătoriei
care se cer prin rugăciunile de la slujba
cununiei
de
către preot.
Doi
prieteni
Te rog să nu mergi înaintea mea pentru că nu ştiu dacă am să mă pot
ţine
după tine, te rog să nu
mergi nici în urma mea fiindcă nu ştiu dacă
am să pot să te conduc, te rog să mergi alături de mine, umăr lângă umăr,
pentru că aceasta este prietenia adevărată.
Nădejdea mea este Tatăl,
scăparea mea este Fiul, acoperământul
meu, Duhul Sfânt, Treime
Sfântă, slavă Ţie. Amin!